Jump to content

Amatörens Bröde: Amatören har byggt lillepluttar på sid. 5!


Amatören

Recommended Posts

4 hours ago, octavia rs said:

De ser ut som Oyaide men är säkert "fake" finns mängder med sånt på Aliexpress tex.

Äkta eller inte, beskrivning på AliExpress:  Oyaide C-079 P-079e Schuko Europe EU Power Plug 24k Gold Plated IEC Audio Connector ;)

Välbyggda med gott om plats för grova ledare och en slinga för rätt anslutning av jordledaren. Har använt dessa i många år med gott resultat efter ett tips från "Mayro".

6st. för 504:- inkl. frakt. Moms 13:- + 75:- i "deklarationsavgift" ger ca. 99:-/st. Det kallar jag i alla fall prisvärt!

En bild till:

298759442_2021-09-18(1).thumb.JPG.fdf4c83bd7374c59141021692a526d7c.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

De är säkert jättefina men några Oyaide är det inte

Nej, och det har jag aldrig påstått heller!

Men de uppfyller alla krav jag (och elsäkerhetskraven) ställer på dessa. Riktigt bra kvalité och, med hänsyn till priset rena fynden.:grin:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-24 at 21:02, AlfaGTV said:

Nå? Bliré nå kabel sladd eller ligger du på latsidan? ;) 

Nja, latsidan vet jag inte, komponentbrist av halvledare är den stora haken nuförtiden, ju!:angry:

Men i väntan på komponenter så:

580009524_2021-09-26(1).thumb.JPG.495be252c9116729134d6847a4e3d645.JPG

Spana in knorren på jordledaren;)

 

1524438253_2021-09-26(2).thumb.JPG.68e9f9e93cbc01d3c3fa37e1a07eb430.JPG

 

Hässa känner vi igen sedan före (tidigare), eller?

Ok, kabeln har blivit försedd med eina stickkontakt av god kvalité (enligt mig) och blitt te eina sladd :D

Men hur ser det ut i andra ännen au sladden då?

 

Fortsättning följer...

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Amatören changed the title to Amatörens Bröde: Mer Bröde? Sid. 5

Då det råder halvledarbrist så blir leveranser framskjutna titt som tätt, så projekten går långsamt framåt.

Men för att fylla ut den påtvingade långsamma fortskridningen så fyller jag på med några Amatör(en) bilder, om det kan intressera...

Amatören bygger som han lär, dvs undviker onödiga kontaktövergångar, som nätbrunnar och annat bröde, så långt praktiskt möjligt:

60232423_2021-10-01(1).thumb.JPG.7f5c241ba2d2c5714d944df204167fa1.JPG

 

Eftersom helgen stundar så tar vi en bild till:

1924051019_2021-10-01(3).thumb.JPG.85b2455bf7be9b5d8ea893fabaadb577.JPG

 

Fortsättning följer...så småningom ;)

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, AlfaGTV said:

SpeakOn, vad är det med dessa? Förutom att de är idiot-säkra då förstås? (omöjligt att ansluta me fel fas t.ex.)

Exakt, det är orsaken liksom med XLR, omöjliga att vända fel + att de sitter fast med bajonett eller spärr.

Alla som har trevat bakom apparaterna och svurit långa ramsor på dåliga märkningar, oviga övningar, dålig belysning mm, vet vad jag menar.

En annan, helt otestad, anledning är att man håller ihop ledarna så tätt som möjligt för att undvika onödig kapacitans.

En tredje anledning är att man kan köra med två par kablar (fyra ledare) i samma kontakt, perfekt för biampning eller aktiva system om motvarande koppling görs i slutsteget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jodå falkblicken AlfaGTV, en hel hög med Hypex nCore.

Vad gäller fläkten så är det en Noctua Silent så den hörs inte om man inte sätter örat till! Dessutom är den hastighetsreglerad efter temperaturen på stegen så för det mesta så kommer den att stå still eller gå med låg hastighet.

 

Så Amatör-device Bröde Två:

 1168703632_2021-12-05(1).thumb.JPG.9dfe6fc6c4da1967d160b2cc7c4b2b3f.JPG

 

Fortsättning följer...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Glöm inte kika på första inlägget på sidan 1!

Amatören testar helt ovetenskapligt vidare, denna gång kabellyftare:

DSC_0485.JPG.a271560495ed9831958c1eaffa4950fc.JPG

 

DSC_0487.JPG.91e66f01aa7c469ecc2427e36dd477b8.JPG

Kablarna som utgjorde testobjekt används som både nätkabel och inkråm till högtalarsladdar.

 

Med mina helt omusikaliska öron så tyckte jag mig kunna urskilja följande:
Ishockeypuckar: Lite gummerat ljud men inte helt oävet.
Toarullar: Torrt, rent ljud utan "skit"-tendenser.
Glassburkar (tomma): Inte oävet men lite ihåligt, plastigt ljud.
Glasburkar (åxå tomma): Lite genomskinligt, transparent ljud.

Vinnare? Nja, jag tycker toarullar vinner på grund av sin renhet!

:grin::sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

  • Amatören changed the title to Amatörens Bröde: Amatören testar kabellyftare på sid. 5!
15 hours ago, Apexorca said:

Men kan du trimma ljudet genom att du som på bilderna blandar olika egenskaper från toarulllar och glasburkar så det blir både klart och torrt ljud utan skit?

Självklart Apex! Det är bara fantasin som sätter stopp. Kvar att testa finns ju olika mer eller mindre exotiska träslag (här kan säkert Bebop med sin fantastiska erfarenhet och kunnande av trä ge förslag), plaster finns en uppsjö av, metaller, amalgan (Apex?), keramik (Apex igen?) o.s.v.

Men för min del är det nog färdigtestat då jag blev så nöjd med resultatet skithusrullarna ger.

Fast...3D-printade skithusrullar av kevlarfiber...:think:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Amatören changed the title to Amatörens Bröde: Amatören har byggt lillepluttar på sid. 5!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...