Jump to content

Marten Parker, en helt ny högtalare.


Apexorca

Recommended Posts

Tre gånger Parker. Premiär!

 

_49U5911.jpg.e9d725b66e7b5ec0d49952e3005a5890.jpg

 

 

 

Duo, Trio och Quintet ser dagens ljus.

 

Marten har jobbat intensivt senaste året på en ny modellserie som heter Parker.

Det är en två-vägare på stativ och två stycken golvare som är två och en halv-vägshögtalare.

Allt är nytt och de menar att de tagit Martens högtalarteknik till en ny nivå. Målet har varit att nå upp till deras "akustiskt fasriktiga teknik" med första ordningens filter, cellelementen som lirar från samma akustiska plan i en konstruktion som inte blir så in i hoppsan kostsamma. Tre helt nya modeller måste ha satt bröderna på hårda prov när det dessutom nyutvecklat allt i högtalaren. De rullar inte tummarna hos Marten precis.

 

Det var naturligtvis tänkt att tre bröder Olofsson skulle till München High-End med  tre bröder Marten Parker, men Corona-pandemin satte stopp för detta.

Marten hade ju redan utvecklingen i full gång och högtalarna blev ju klara i tid så någon form av premiär fick det ju bli. Marten själva och nära samarbetspartners blev bjudna att fira in denna nya Parker-serie i deras högkvarter. Naturligtvis med de viktiga sociala avstånden i åtanke. Vi var få personer och vi lyckades med det påkallade avståndet. Lokalerna tillåter detta.

Det var så klart rikligt med Champagne, snacks och mat när Marten bjuder. Trevligt, gästvänligt och uppsluppet som alltid hos bröderna.

 

_49U5887.jpg.ec63a99ab3098bc2ae9049d48984442d.jpg

_49U5889.jpg.f62baa63f138feaa8c5bd4a354b6e506.jpg_49U5890.jpg.f2b23b6fd930736861dc080d13011eeb.jpg_49U5893.jpg.c04e3da1c827ed7cae34f1c9ac396a33.jpg

 

 

_49U5909.jpg.d89dd024beb35804bbd5c90b1c4e3e69.jpg

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

_49U5871.jpg.9de2dc79a4ef5970551da126d1a1480d.jpg

 

Musik på de nya högtalarna blev det naturligtvis också. Det behövdes visst några hundra timmar inspelning till, men utan att säga för mycket så är det klassisk Marten-återgivning. Hög upplösning, klart och rent, påtaglig transientsnabbhet och med bra släpp från högtalarna. Släppet kommer säkert öka än mer efter inspelning tänkte jag. Jag skulle återkomma till Marten för att lyssna när de spelats in mer. Men det lovade mycket gott redan på premiären.

 

_49U5878.jpg.b69b7b5a34f699301c4d68c8abcb3b3c.jpg

 

 

 

_49U5845.jpg.81dfe884da5439ccfd4dbc6224be60d9.jpg

 

 

Några dagar senare var jag där igen, ensam med Marten Parker, Leif och Jörgen. Musiken flödade några timmar och det blev allt från traditionell HiFi-demo musik till riktig musik. Modernt, elektroniskt, pop, blues, rock, jazz, klassisk musik, funk, disco... jag det mesta som man kan tänka sig visar vad högtalarna går för. Jag blev kvar längre än väntat. Det berodde så klart på att de var kul att lyssna på musik. Vad vi än födde Parker Quintet med så levererades bra återgivning trots tvära kast i musiksamlingen. Martens stora demo-rum fylldes av musik. Högtalaren är faktiskt inte så stor, men spelar desto större. Basen är djup, extremt kontrollerad och kraftfull. Vi pressade den hårt men kunde inte få den att tappa greppet ens i det djupaste och svåra basgångar. De fyra slavbasarna på baksiden gör sitt jobb i de lägre frekvenserna. Monica Z'as röst är ett bra exempel på hur luftigt högtalaren presenterar röster. De svävar fritt naturligt som på den finaste Sonus faber-högtalaren. (Hoppas ni tål den skämtsamt menad liknelsen från en som har några par Sonus faber-högtalare). 

Jag tycker Parker Quintet, som vi lyssnade mest på, är otroligt bra faktiskt. Den saknar egen karaktär och spelar bara musik med bra balans i presentationen. Dynamikmässigt är de riktigt bra i hela registret. Ibland tycker jag det kantrar när inte högtalaren presterar dynamik i samma klass i de olika frekvensregistren, men här orkar högtalaren med det från låga oktaver hela vägen upp. Storleken på högtalare har en fysisk begränsning i hur storleken på återgivningen kan bli. Det måste till mer total membranarea för att flytta ännu mer luft i detta stora rum för att komma upp i yppersta världseliten av återgivning, men den kommer riktigt långt, oväntat långt. Bortsätt från det vet jag inte om det saknas något alls jämfört med de större modellerna, alltså inte ens om man skulle kika en bra bit upp i prisnivå. Släppet från högtalaren är ypperligt och på den frågan framhåller Leif deras nya träkonstruktion med någon slags sandwich-teknik med olika trämaterial för att göra lådan tung, död och styv. Hur som helst så funkar det bra. Jag gillar också klangen i Parker-serien. Det är en klämtande frisk klang med värme där det behövs. Upplösningen är som vanligt i Martens högtalare fullständigt maxad, allt hörs. Det trevliga är att det inte bara är en teknisk högtalare med ett tekniskt ljud, det är dessutom klapp och klang, musikaliskt och roligt. Detta är en kombination jag uppskattar och som ger det bästa av två världar när man lyssnar. 

_49U5885.jpg.c94a16ba2d4d647f9097535fe4046958.jpg

 

 

 

 

 

Seriens tre medlemmar har alla en trimmad version med finaste Jorma kablage och diamantdiskant för den som vill öppnar lädret lite extra. Det blir ju faktiskt sex modeller allt som allt. I grundmodellen är det en keram i diskanten vilket det är i de övriga membranen också. Priset ökar en del på den trimmade versionen som fullt logiskt kallas Diamond Edition. Annars blir priset i runda slängar från strax under 100-tusen för stativen Parker Duo till ca strax under 400-tusen kr för största golvaren Parker Quintet jag lyssnade mest på. Den har fem element på framsidan inkl diskanten. Mellanmodellen har tre membran och stativaren två.

_49U5941.jpg.0cad3abb9d9147d13ec4a8844e38ce14.jpg

 

 

Alla modeller har slavbasar på baksidan och baksidan är bredare än fronten.

 

_49U5850.jpg.59d785b5959f19b2c98df1020d7846f7.jpg

_49U5936.jpg.48c4fc3e551b8cf6ad7f6ba14e3b35ef.jpg_49U5884.jpg.eebf9af60e635dfdbe5a833755e2cb1f.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Lådan är lite extra styv och i något special-trämaterial. Tungt blir det. Ca 60 kg på den stora modellen.

Marten lägger stor vikt vid hur högtalaren står. Ett samarbete med IsoAcoustics och deras fötter gör att Marten tycker kopplingen till golvet blivit bättre än tidigare. De sitter på deras andra modeler också.

 

 

_49U5854.jpg.73d313a3619aa12c0f696503ccc98f0e.jpg

 

 

Finishen på stativarna var magisk. De var träfärgade (körsbär?) och högblankslackade. De hade svarta och mattlackade också, men jag gillade de högblanka bäst tror jag. De såg mycket exklusiva ut. Vackra. Stativarens dimensioner, detaljer material osv har en fin harmoni. De är som små smycken och de snyggaste i serien och kanske bland de snyggaste Leif designat tycker jag.  

 

_49U5944.jpg.ecbeefcb65b1a04f5fa0f65364782715.jpg_49U5945.jpg.0e416ea4e1ed46db02697a1c749303bb.jpg_49U5949.jpg.d6e6ff9c4abf46c1a56cbc94ae3a9dbe.jpg_49U5948.jpg.13454aff4d0b5c3c408d35928f29be89.jpg_49U5946.jpg.f27e0a798228a9111c4912e64c5396f4.jpg

 

 

_49U5840.jpg.19b95e5c0bdeac8b56b791b6d6ceaf63.jpg

 

 

 

 

 

Jag har hört många högtalare runt 400.000kr genom åren. Det finns ju alltid tycke och smak, men Marten Parker Quintet har så många goda kvaliteter att jag inte kan förstå hur den inte skulle uppskattas av de flesta. Jag är helt säker på att Marten Parker Quintet är med där uppe och tävlar om 1a platsen i detta getingbo. 

 

 

 

 

Vid pennan

/Apexorca

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag fick också snacka med Timo Enström om musik och HiFi. Det var trevligt och Engström gör ju makalöst bra rörförstärkare.

 

_49U5905.jpg.236ed6dc1d0c4c2d4990321485cdc593.jpg

 

 

_49U5899.jpg.d6073498421778717cb9d5b61730b136.jpg

_49U5900.jpg.b72c8e05b730ca2924cc1c8ec49bbde0.jpg

 

Dessutom spelade Marten på Brinkmanns monoblock. Kul.  Låter bra och Marten gillar visst Brinkmann. Jag kan bara hålla med.

 

_49U5953.jpg.4b5275d502338fa2f9695c05d4b7b7d2.jpg

 

_49U5952.jpg.4a99f6506e81a6f2181d846970a5e105.jpg

 

 

Social distans...

_49U5874.jpg.462f7bc22b550fc0605e80268f1146f8.jpg

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack för ett fint reportage ifrån insidan!

 

Vi hoppas ha Parker Duo på plats hos oss här uppe i Stockholm inom kort med möjlighet även för "nordbor" att uppleva dem :)

Roligt att se CH Precisions elektronik på golvet också. Vad spelades det på under dina två besök?

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

 

Dessutom spelade Marten på Brinkmanns monoblock. Kul.  Låter bra och Marten gillar visst Brinkmann. Jag kan bara hålla med.

 

_49U5953.jpg.4b5275d502338fa2f9695c05d4b7b7d2.jpg

 

_49U5952.jpg.4a99f6506e81a6f2181d846970a5e105.jpg

 

 

Grattis till Marten! Snyggt ordnad premiär i tuffa tider. :77:

 

Och vilka snygga monoblock. :D

Link to comment
Share on other sites

När jag först läste på nätet om dessa och såg respektive prislapp så tyckte jag att det verkade väl dyrt men efter alla dessa fina närbilder (tack @Apexorca) så börjar jag undra om det inte är billigt ur ett form- och finishperspektiv.

 

Finishen ser helt magisk ut! :77:Och formgivningen med rundade fram- och bakkanter är riktigt bra, stativarna vill man klappa och smeka (hur sjukt det än låter om ett par högtalare :D). 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Apexorca said:

Tre gånger Parker. Premiär!

 

_49U5911.jpg.e9d725b66e7b5ec0d49952e3005a5890.jpg

 

 

 

 

Underbar bild!! Hela styrkan på plats. Tack Apexorca för ditt fina reportage. Jättekul med 3 st nya modeller från mina vänner på Marten. Hoppas de säljer som smör! Ser fram emot en avlyssning framöver när det finns tid och möjlighet. Och lite färre virus att ta hänsyn till... :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för reportaget! Lyckad formgivning måste jag säga, ser fantastiskt fina ut både i form och finish.

 

Måste även säga att jag blir lite provocerad av att 400000 kr för en högtalare inte anses vara särskilt kostsam, med instegsmodellen i serien för nära 100000 kr. Men antar att sett till deras topplinje Coltrane är det klart mindre kostsamt. ;)

 

Parker-serien, är den pris- och prestandamässigt placerad mellan Mingus och Heritage, precis som den presenteras på deras hemsida? Har funderat lite på hur Marten tänker kring sina olika serier med högtalare. Det är ju sannerligen rätt många att hålla reda på nu. Räknar jag rätt är det 18 olika aktuella modeller i sex olika serier, inte illa. Har ingen aning om omsättning, men kan inte vara gratis att hålla så många modeller aktuella. Det är sannerligen imponerande, särskilt i den här prisklassen.

 

Ser fram emot att få höra denna serie, kanske hos Perfect Sense.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, shifts said:

Stort tack för reportaget! Lyckad formgivning måste jag säga, ser fantastiskt fina ut både i form och finish.

 

Måste även säga att jag blir lite provocerad av att 400000 kr för en högtalare inte anses vara särskilt kostsam, med instegsmodellen i serien för nära 100000 kr. Men antar att sett till deras topplinje Coltrane är det klart mindre kostsamt. ;)

 

Parker-serien, är den pris- och prestandamässigt placerad mellan Mingus och Heritage, precis som den presenteras på deras hemsida? Har funderat lite på hur Marten tänker kring sina olika serier med högtalare. Det är ju sannerligen rätt många att hålla reda på nu. Räknar jag rätt är det 18 olika aktuella modeller i sex olika serier, inte illa. Har ingen aning om omsättning, men kan inte vara gratis att hålla så många modeller aktuella. Det är sannerligen imponerande, särskilt i den här prisklassen.

 

Ser fram emot att få höra denna serie, kanske hos Perfect Sense.


Marten Parker Duo (stativhögtalaren) kommer att kosta 90.000 kr där kostnaden för det dedikerade stativet tillkommer med ytterligare 26.000 kr.

Gällande Diamond versionerna så blir prisskillnaden som mest dramatisk hos just Parker Duo i relation till dess grundpris. Anledningen är helt enkelt att man byter ut i princip samma delar hos alla modeller (diskant, terminaler, internkablage, delningsfilter). Kostnaden för denna uppgradering blir följaktligen mindre i relation till grundpriset hos de större Trio och Quintet.

Frågar man Mårten så kan Diamond versionerna i princip ses som en annan högtalare då allt utom kabinett och de dynamiska elementen är utbytta.

Allt talar för att Heritage kommer att utgå där även Django serien börjar att bli till åren. Man är på en resa där man reviderar sortimentet just nu med Oscar och Parker på väg in och äldre serier på väg ut.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 





 

Link to comment
Share on other sites

Den nya högtalarserien lockar onekligen till en lyssning! Hoppas att de kan landa så att även vi i övriga landet kan få tillfälle att känna, klämma och njuta av musik genom dessa säkert eminenta förmedlare.

En Corona-besvärjelse varje kväll kanske hjälper i dessa tider så att vi kan återgå till ett normalt hifiliv. 

Läckra bilder som vanligt Apex, ett särskilt tack för dem, inklusive champagne-frestelser.:tongue:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-21 at 15:10, calm said:

Den nya högtalarserien lockar onekligen till en lyssning! Hoppas att de kan landa så att även vi i övriga landet kan få tillfälle att känna, klämma och njuta av musik genom dessa säkert eminenta förmedlare.

En Corona-besvärjelse varje kväll kanske hjälper i dessa tider så att vi kan återgå till ett normalt hifiliv. 

Läckra bilder som vanligt Apex, ett särskilt tack för dem, inklusive champagne-frestelser.:tongue:

 

Calm

 

Tack @calm

Guldkula är en flirtig Champagne som läskar när man dricker den. Mycket bra att ha på ett mingel. Skulle tro att alla gillar den, både nybörjare och initierade. Får sådana vibbar när man pratar och frågar folk vad de tycker.

 

 

 

Ja, jag rekommenderar en lyssning på dessa högtalare. 

 

 

@figge: Bra ide. Jag har inte mycket Voodoomusik. Har du några favoriter?  :63: :cool:

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Tack @calm

Guldkula är en flirtig Champagne som läskar när man dricker den. Mycket bra att ha på ett mingel. Skulle tro att alla gillar den, både nybörjare och initierade. Får sådana vibbar när man pratar och frågar folk vad de tycker.

 

 

 

Ja, jag rekommenderar en lyssning på dessa högtalare. 

 

 

@figge: Bra ide. Jag har inte mycket Voodoomusik. Har du några favoriter?  :63: :cool:

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fantastiska högtalare!!

 

Jag noterar att de saknar frontskydd i reportaget men inte på www.marten.se.

 

Är skydden möjliga att ta bort?

 

Stämmer det verkligen att priset för quintet är 400 loppor?

det måste vara diamond edition då väl?

 

/Bagarn

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Bagarn said:

Fantastiska högtalare!!

 

Jag noterar att de saknar frontskydd i reportaget men inte på www.marten.se.

 

Är skydden möjliga att ta bort?

 

Stämmer det verkligen att priset för quintet är 400 loppor?

det måste vara diamond edition då väl?

 

/Bagarn


Högtalarna kommer att ha förmonterade frontskydd i likhet med den nya Oscar-serien. Tanken är inte att dessa ska demonteras, vilket kräver att hela elementet lossas ifrån frontbaffeln.

 

Parker Quintet kostar 260.000 kr i grundutförande och 390.000 kr i Diamond version: https://perfect-sense.se/varumarken/marten

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-25 at 17:12, Perfect sense said:


Högtalarna kommer att ha förmonterade frontskydd i likhet med den nya Oscar-serien. Tanken är inte att dessa ska demonteras, vilket kräver att hela elementet lossas ifrån frontbaffeln.

 

Parker Quintet kostar 260.000 kr i grundutförande och 390.000 kr i Diamond version: https://perfect-sense.se/varumarken/marten

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Tack för den informationen. :)

Link to comment
Share on other sites

On 2020-05-30 at 09:58, musicus said:

Trevlig ”minimesse" i disse konstiga tider! Marten er en slags favorit...så tack for titten, flotte bilder!  :thumbsup:

 

mvh

 

Tack @musicus!

Om "Marten är en slags favorit" så gillar du nog Parker också. 

Du kan säkert få tillfälle att lyssna på Parker om du vill skull jag tro. Snacka med bröderna. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Tack @musicus!

Om "Marten är en slags favorit" så gillar du nog Parker också. 

Du kan säkert få tillfälle att lyssna på Parker om du vill skull jag tro. Snacka med bröderna. 

 

 

Jag lyssnar gärna!, mina tidigare Miles III  minns jag mycket gott om med speciellt Hovland elektronik var det en riktig bra kombo  :app:

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...