Sign in to follow this  
calle_jr

Lär känna ditt försteg

Recommended Posts

2 hours ago, Peo said:

Använder du stabilisatorrör eller zenerdiod i din PSU. Jag har sett att AN använder båda alternativen.

I mitt PSU är det zenerdiod så helt renlärigt är det alltså inte.

3 hours ago, calle_jr said:

Avser 365VAC rms?

Ja, det innebär 510V toppvärde eftersom det är dubbla lindningar med 365V och mittnolla.

Edited by MatsT

Jag behöver läsa på lite och när jag letade information hittade jag detta:

M10 PSU; Galahad Signature - AN INTRODUCTION FROM THE DESIGNER

En mening som fastnade hos mig är:

"for feedback to work there must necessarily be an error to correct"

Lösryckt så här är den kanske inte så meningsfull men på något sätt visar det att man kan tänka på olika sätt.

Jag brukade använda mig av den här kopplingen. PSRR ~ 70dB med komponentvalet nedan.

image.png

T1 = IRF744 eller liknande.  (10 st för 60:-)

T2 = MJE13003 eller liknande. (10 st för 30:-)

D1 = TL431. En "Adjustable Precision Shunt Regulator". Stabil och väldigt lågt brus. (10 st för 40:-)

Komponenter inom röd och blå ruta är optional. 

Blå = strömbegränsning. Jag brukar lägga till den. Det kostar ett par kronor och skyddar PSU mot kortslutning.

Röd = En typ av "speed up link" Denna gör regulatorn snabbare vid transienta belastningar.

10 hours ago, Peo said:

Jag brukade använda mig av den här kopplingen.

Det var ju lite nimmare :)

Omfattar den kretsen hela nätdelen förutom nättrafos?

Jag fick googla PSRR (power supply rejection ratio) och förstår det som att det beskriver nätdelens förmåga att undertrycka rippel.

Här beskrivet för en LDO (Low Drop-Out regulator):

image.png

Dvs nätdelens förmåga att tvätta det smutsiga nätet.

Det är väl främst reguleringen som ger dropout-spänning?

Jag är lite förvånad att det är så lite förluster som 10% i en rörnätdel (365VAC --> 330VDC). Men det kanske beror på hur "immun" mot smutsig nätspänning man vill göra reguleringen.

Är brusande komponenter något att bry sig om i en nätdel?

1 hour ago, calle_jr said:

Det var ju lite nimmare :)

Ja och ffa billigare.

Jag brukade minst använda en regulator per kanal (för att minimera överhörningen), men mot slutet blev det oftast en regulator per steg också.

Spänningshygienen i en förstärkare är viktig för att uppnå "största möjliga tysssstnad".

Omfattar den kretsen hela nätdelen förutom nättrafos?

Nej, likriktning och glättring saknas. Detta är bara själva regulatorn (OB2 och ECL82 i din PSU). 

I ditt fall innebär det att man ersätter likriktarröret med två lämpliga dioder, kondensatorer och choke är kvar.

Om spänningsreferensen brusar kan det bruset fortplanta sig till utspänningen. Mycket av den högfrekventa delen av bruset filtreras bort av regulatorns tröghet, men de flesta spänningsreferenser t.ex. zenerdioder genererar s.k. vitt brus som består av alla frekvenser och en stor del av brusets frekvensspektra finns inom regulatorns arbetsområde.

2 hours ago, calle_jr said:

Dvs nätdelens förmåga att tvätta det smutsiga nätet.

En reglerad PSU har två huvuduppgifter.
1. Korrigera för varierande last så att utspänningen hålls konstant oavsett belastningsströmmens storlek och frekvens.
2. Korrigera för varierande matningsspänning (in till regulatorn) så att utspänningen hålls konstant oavsett nätspänning och det är här begreppet PSRR kommer in.
Ofta talas bara hur bra PSU'n tar hand om punkt 1, men med dagens nätvariationer är definitivt inte punkt 2 försumbar.

19 hours ago, MatsT said:

"2 x 5687 CASCODE" kom vi väl överens om att det inte är. Kanske "2 x 5687 CASCADED" istället?

Ja :D

Kaskad ska det vara. Känner på mig att jag kommer glömma det igen.

Det finns fler fel. Återkommer...

Edit: Fixat!

Edit2: Fixat igen.

On 2020-05-22 at 07:46, calle_jr said:

Det är väl främst reguleringen som ger dropout-spänning?

I denna typ av reglering där man inte bryr sig om förluster. I slutändan är det passtransistorns lägsta vce som sätter begränsningen. Så för low drop out regulatorer så använder man ofta transistorer av p typ för att minska minsta droppet.

On 2020-05-22 at 07:46, calle_jr said:

Zenerdioder brusar mycket så det finns mycket bättre spänningsreferenser.  Du kan kompensera genom att öka kapacitansen på utgången.

On 2020-05-20 at 19:55, calle_jr said:

Varför bygga reglerade nätdelar baserade på rör till ett försteg?

Luke Manley på VTL har den övertygelsen att rör är bättre på hantera spänning än transistorer och omvänt för ström. Om det är en floskel eller om det ligger något i det vet jag inte.

Hans filosofi bakom rör har han samlat i "Why tubes?"

5 hours ago, Bebop said:

Om det är en floskel eller om det ligger något i det vet jag inte.

Jag tycker att han har ett helhetstänk där rör eller transistorer kommer in som en del. Alltså i det sammanhang och det val av lösning han föredrar för en viss byggdel så föredrar han rör/transistor.

För likriktning tex väljer han hellre en lösning med transistorer, medan andra delar av nätdelen fungerar bättre med rör pga högre spänningar vilket uppfattas som mer kraftfullt.