Jump to content

Bi-amp eller power box?

regamannen

Recommended Posts

Det är en generell frågeställning som ör svår att ge några konkreta svar på. Men jag är nyfiken på era erfarenheter. 
Jag planerar att komplettera min förstärkare och står inför valet att antingen köpa extern strömförsörjning för att få mer effekt ur förstärkaren. 
Eller att komplettera med en effektförstärkare och då bi-ampa (blir det korrekt svenska??) högtalarna. 

Fördelen med extern strömförsörjning är förstås högre effekt och "renare ström" med en ny transformator. Det blir också en enklare anläggning, kanske med bättre timing än att bi-ampa??
Fördelen med dubbla effektförstärkare är att man får bättre kontroll över högtalarna?

Men, jag är ny på det här området och jag skulle uppskatta era synpunkter och erfarenhet. 

En förstärkare med rejäl effekt eller dubbla och bi-ampa??

(Finns det ett svenskt uttryck för att "bi-ampa"??)

1 hour ago, octavia rs said:

Jag tror de flesta använder bi-wire och bi-ampa tror inte jag hört några försvenskade varianter av dessa uttryck.

Att blanda in ett och annat bi i anläggningen lär visst göra ljudet honungssött men tänk på att det finns risk att man kan få surrande missljud till på köpet :D

(OBS Hifi humor)

Edited by triomio

Om du inte ska använda elektroniskt delningsfilter så vinner du inget på att bi-ampa.

Rent generellt betyder inte större nätdel mer effekt, kan mycket väl bli tvärtom (peak/dynamiskt) men det beror naturligtvis på.

I ditt fall kanske det är en förstärkare som går att bygga ut med en nätdel som innebär högre uteffekt, vet att gamla Cyrus Two funkade så när man kopplade på PSX.

Mvh Carl

On 2020-04-26 at 12:14, regamannen said:

En förstärkare med rejäl effekt eller dubbla och bi-ampa??

Min röst går till en förstärkare eller slutsteg med rejäl effekt! Mer desto bättre!

Tänk på: Det är inte mycket effekt som knäcker högtalarna utan, tvärtom, för lite som inte orkar hålla konerna i styr!

29 minutes ago, Vinylcalle said:

Om du inte ska använda elektroniskt delningsfilter så vinner du inget på att bi-ampa.

Håller absolut med!