regamannen Posted April 26, 2020 Share Posted April 26, 2020 Det är en generell frågeställning som ör svår att ge några konkreta svar på. Men jag är nyfiken på era erfarenheter. Jag planerar att komplettera min förstärkare och står inför valet att antingen köpa extern strömförsörjning för att få mer effekt ur förstärkaren. Eller att komplettera med en effektförstärkare och då bi-ampa (blir det korrekt svenska??) högtalarna. Fördelen med extern strömförsörjning är förstås högre effekt och "renare ström" med en ny transformator. Det blir också en enklare anläggning, kanske med bättre timing än att bi-ampa?? Fördelen med dubbla effektförstärkare är att man får bättre kontroll över högtalarna? Men, jag är ny på det här området och jag skulle uppskatta era synpunkter och erfarenhet. En förstärkare med rejäl effekt eller dubbla och bi-ampa?? (Finns det ett svenskt uttryck för att "bi-ampa"??) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted April 26, 2020 Share Posted April 26, 2020 @regamannen du har kanske skrivit på annat ställe vilken elektronik och högtalare det gäller men de är nog bra att skriva det här med så man kan förstå vilka produkter det handlar om Jag tror de flesta använder bi-wire och bi-ampa tror inte jag hört några försvenskade varianter av dessa uttryck. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
triomio Posted April 26, 2020 Share Posted April 26, 2020 (edited) 1 hour ago, octavia rs said: Jag tror de flesta använder bi-wire och bi-ampa tror inte jag hört några försvenskade varianter av dessa uttryck. Att blanda in ett och annat bi i anläggningen lär visst göra ljudet honungssött men tänk på att det finns risk att man kan få surrande missljud till på köpet (OBS Hifi humor) Edited April 26, 2020 by triomio AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinylcalle Posted April 27, 2020 Share Posted April 27, 2020 Om du inte ska använda elektroniskt delningsfilter så vinner du inget på att bi-ampa. Rent generellt betyder inte större nätdel mer effekt, kan mycket väl bli tvärtom (peak/dynamiskt) men det beror naturligtvis på. I ditt fall kanske det är en förstärkare som går att bygga ut med en nätdel som innebär högre uteffekt, vet att gamla Cyrus Two funkade så när man kopplade på PSX. Mvh Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amatören Posted April 27, 2020 Share Posted April 27, 2020 On 2020-04-26 at 12:14, regamannen said: En förstärkare med rejäl effekt eller dubbla och bi-ampa?? Min röst går till en förstärkare eller slutsteg med rejäl effekt! Mer desto bättre! Tänk på: Det är inte mycket effekt som knäcker högtalarna utan, tvärtom, för lite som inte orkar hålla konerna i styr! 29 minutes ago, Vinylcalle said: Om du inte ska använda elektroniskt delningsfilter så vinner du inget på att bi-ampa. Håller absolut med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts