Jump to content

Musikstreamingsbolagens ersättning till kreatörerna


Amatören

Recommended Posts

Hämtat från Dagens Industri 202-04-20

Di

Citat:

Marknaden för strömmad musik växer snabbt – men ersättningarna till artister skiljer sig åt bolagen emellan, enligt ny data från Storbritannien. Amazon betalar bäst, medan svenska Spotify placerar sig lägre ned på listan.

 

Skillnaderna är stora mellan hur mycket de olika musikstreamingbolagen betalar kreatörerna, enligt ny brittisk data från rättighetsorganisationen PRS.

 

Enligt sammanställningen betalar Amazons musiktjänst bäst, i genomsnitt 0,009 pund per streamad låt.

 

Tvåa är Tidal som betalar 0,007 pund. Apple Music betalar enligt listan i snitt 0,005 pund, medan svenska Spotify betalar cirka 0,003 pund.

 

I botten ligger Youtube med en genomsnittlig betalning på drygt 0,001 pund per streamad låt.

 

Analysföretaget Counterpoint förväntar sig att marknaden för streamad musik kommer att växa med 25 procent under 2020, trots de ekonomiska osäkerheterna i spåren av coronaviruset. Det skulle innebära att antalet människor som betalar för digital musik passerar 450 miljoner vid årets slut.

 

Många artister har i omgångar kritiserat Spotify och deras konkurrenter för att betala för låga ersättningar. Till exempel har världsstjärnan Taylor Swift tidigare tagit bort sin musik från tjänsten som en protestaktion.

 

Men samtidigt visar data från USA att streamingtjänster som Spotify och Apple Music stod för fyra femtedelar av den totala tillväxten på 13 procent inom musikindustrin 2019.

 

Betydelsen av streamingtjänsterna i USA är också tydlig genom utbetalningarna till skivbolagen. Totalt stod Apple Music och Spotify ensamt för 27 procent av branschjätten Warners totala intäkter 2019

Slut citat.

 

Där ser man, musikbranschen frodas och gror :)

Edited by Amatören
Slavfet
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vad som betalas per strömmning är det inte konstigt att fler artister väljer att starta egna skivbolag. Ett traditionellt skivbolag betalar ut ca 12% av det intjänade till artisten. (inkluderar Streaming, cd-försäljning, radio, event och reklam)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JWE said:

Ett traditionellt skivbolag betalar ut ca 12% av det intjänade till artisten.

 

En singer-songwriter (utan band) måste då alltså bli streamad 10 miljoner gånger per månad för att det ska fungera :dry:

Som jag ser det måste man ändra upplägg eller lägga ner skiten.

 

Jag är övertygad att ökade intäkter för streaming innebär minskade intäkter för artisterna.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

 

En singer-songwriter (utan band) måste då alltså bli streamad 10 miljoner gånger per månad för att det ska fungera :dry:

Som jag ser det måste man ändra upplägg eller lägga ner skiten.

 

Jag är övertygad att ökade intäkter för streaming innebär minskade intäkter för artisterna.

 


Ändring av upplägg tror jag att vi kommer se, guldåren för de större skivbolagen är förbi och då måste de anpassa sig för att leva vidare. 

 

Artikeln jag tog 12% ifrån var från Rollingstone. 12% av totala omsättningen på ett släpp är absurt lite idag då skivbolagen knappt behöver hantera fysiskt material.


 

Link to comment
Share on other sites

En annan effekt är att konserbiljetter rakat ett höjden. Läste för en tid sedan att det handlar om 2-400 % bara på några år och färre nya artister får inte ens chansen utanför sina hemkvarter. Turnéer och marknadsföring av sina artister var en del av skivbolagens uppgifter och finansierades genom skivförsäljning liksom att knyta till skg nya artister och duktiga producenter. Idag hamnar de pengarna hos streamingbolagen som närmast kan betraktas som logistikföretag och är mer besläktade med PostNord än med någon som helst musikant.

 

Streamingföretagen affärsidé är att inte ha något med musiken att göra. Deras prissättning är baserad på hur mycket de måste ha in för att skicka ut signalen på nätet utan förlust. De producerar ingen musik. De ger i stort sett fan i den. De pytsar ut vad som finns utan några kvalitetsmått. Att så många gått på detta är en gåta. Svaret är väl att alla är lika gnidna. "Om jordgubbarna inte kostar något är det ju bara att hugga för sig så länge det går. Odlarens bekymmer är inte mitt problem".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...