Jump to content

Byggnation av rörförsteg


PKS

Recommended Posts

Hej!

Jag har länge varit sugen på att bygga något med rör och efter lite efterforskning så har jag landat i att bygga ett försteg. Planen är att bygga detta:

https://linearaudio.net/article-detail/2243 

Huvudanledningen till att valet föll på just detta var att det är låg B+ spänning, 45 V. Som nybörjare och småbarnsfar känns det bra att börja med något "ofarligt". Schemat är lätt och använder inga utrotningshotade rör.

 

Försteget kommer förses med följande rör:

https://www.jjtubes.eu/preamplifying-tubes/e88cc-6922-6dj8 (2st, en per kanal)

https://www.jjtubes.eu/rectifying-tubes/gz34-s-5ar4 (1st)

 

Som strömförsörjning tänkte jag använda:

https://www.lundahltransformers.com/wp-content/uploads/datasheets/1683.pdf

https://www.lundahltransformers.com/wp-content/uploads/datasheets/1685.pdf (2st)

 

Jag är lite grön på detta och skulle behöva lite hjälp med strömförsörjningen och hur det ska beräknas. Jag har använt ett program som heter PSUD2 och beräknat följande:

Trafon används med 45V-tappen och likriktas i GZ34, parallell 10uF konding, serie 17 mH choke, parallell 100uF konding, serie 17 mH choke, parallell 270uF konding --> B+. Känns detta rimligt? Jag kan tycka att värdena är lite höga men samtidigt är B+ lägre än normalt? 

 

 

Vänligen,

Per

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats

 

Nja. Tack för förslaget, det är ett fint bygge du länkar till, men en av de viktigaste aspekterna av just det valet av förförstärkare var just att den skulle vara lågvoltig och därmed lite mindre farlig. 

 

//Per

 

Link to comment
Share on other sites

 

Intressant!

 

Jag skulle tänka precis likadant, men det är väl inte så lätt att hitta lågvoltigt med rör om man ska få det linjärt.

 

 

1 hour ago, PKS said:

det är ett fint bygge du länkar till

Jättefint.

Väldigt enkel och ren krets.

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, calle_jr said:

Jag skulle tänka precis likadant, men det är väl inte så lätt att hitta lågvoltigt med rör om man ska få det linjärt.

 

Visst är det så att det inte är helt optimalt att köra lågvoltigt. I artikeln från Linear Audio testar de ca 10 olika rör för att se vilka som presterade bäst där 6922 presterade bland de bättre men även 12AU7 och 12BH7 presterade bra. En av anledningarna till att jag valde att gå på 6922 var att jag har sådana i mitt Audion Silver Night slutsteg. 6922 verkar  prestera helt ok i kretsen med ca 0,1% HD2 och 0,03% HD3 vid 1V (peak to peak) ut. 

Link to comment
Share on other sites

:39:

Kan man inte testa en krets med en nedskalad spänning?

 

Då skulle du i så fall köpa nätdelen färdigbyggd, och bygga tex den som @MatsT länkar till.

 

Jag förstår hur du tänker och tycker det är klokt. Det blir alltid något som inte funkar med en gång. Många saker kan gå fel.

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, calle_jr said:

:39:

Kan man inte testa en krets med en nedskalad spänning?

 

Då skulle du i så fall köpa nätdelen färdigbyggd, och bygga tex den som @MatsT länkar till.

 

Jag förstår hur du tänker och tycker det är klokt. Det blir alltid något som inte funkar med en gång. Många saker kan gå fel.

 

 

Nu börjar detta bli lite utanför mitt kunskapsområde men när spänningen sänks kommer även uteffekten att sänkas och jag skulle gissa att även distorsionen kommer öka. Som den kretsen är designad nu är THD ca 0,03 % med 2V (peak to peak) vilket är klart bättre än i mitt tänkta bygge, men om inte kretsen anpassas efter att arbeta  under rätt förhållanden så undrar jag om det verkligen kommer att låta (eller mäta) bra? 

 

Om man ska gå högspänningsvägen så tror jag att det är vettigare (för mig med mina begränsande förutsättningar) att köpa ett kit, tex ANK eller Elekit.

Link to comment
Share on other sites

Det går alltid att bygga om efteråt och möjlighet finns att gå på högre matningsspänning i ett senare skede med den föreslagna transformatorn. Att köra en färdigt designad krets med fel spänning är inte att rekommendera, då är det bättre att välja en som är gjord för den spänningen.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

Det går alltid att bygga om efteråt och möjlighet finns att gå på högre matningsspänning i ett senare skede med den föreslagna transformatorn. Att köra en färdigt designad krets med fel spänning är inte att rekommendera, då är det bättre att välja en som är gjord för den spänningen.

 

 

Precis så tänkte jag, om nu detta projekt inte skulle falla mig i smaken.

 

Vad tror ni kring utformningen av strömförsörjningen? 

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett problem med den valda transformatorn och likriktarröret (bild hämtad här).

 

gz34.png.0d305d925cdb4c85b6db7b5167b5e33b.png

 

Det är avsett för mittjordad transformator med +/- den spänning man vill använda. Lundahl-transformatorn går att använda så med 250V-0-250V men 48V-lindningen är en ensam lindning.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

Det finns ett problem med den valda transformatorn och likriktarröret (bild hämtad här).

 

gz34.png.0d305d925cdb4c85b6db7b5167b5e33b.png

 

Det är avsett för mittjordad transformator med +/- den spänning man vill använda. Lundahl-transformatorn går att använda så med 250V-0-250V men 48V-lindningen är en ensam lindning.

 

Mycket bra input! 

 

Har du tips på annat likritarrör som går att använda? Jag ska ta en titt på andra transformatorer också se om något annat kanske passar bättre

Link to comment
Share on other sites

Det måste inte vara polära kondensatorer men det är mest praktiskt att använda polära elektrolytkondensatorer eftersom det är ganska stora värden och de är inte så dyra. Elektrolyter är dessutom gjorda för just den tillämpningen så därför används nästan alltid sådana men en och annan sätter en liten by-pass av plastfilm parallellt över dem.

Link to comment
Share on other sites

Bygget har tagit en liten annan rutt. I och med att kostnaderna skenade lite så har jag bestämt att jag ska bygga en lite mer avancerad krets. Detta eskalerar kostnaderna något men jag kände om man ändå har gått över budget så kan man lika gärna missa grovt. Lundahltrafo + choke var iaf billigare än vad jag hade budgeterat vilket var ett plus eftersom det är projektet största budgetpost. 

 

Iaf, det nya är att det blir en katodföljare (fritt översatt från engelskans Cathode follower). Huvudanledningen till detta är att sänka utångsimpendansen och göra steget lite starkare = inte vara så kräsen när det kommer till slutstegsmatchning. 

 

Rör är beställda, 4 st ECC86.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-22 at 07:38, MatsT said:

Det måste inte vara polära kondensatorer men det är mest praktiskt att använda polära elektrolytkondensatorer eftersom det är ganska stora värden och de är inte så dyra. Elektrolyter är dessutom gjorda för just den tillämpningen så därför används nästan alltid sådana men en och annan sätter en liten by-pass av plastfilm parallellt över dem.

 

Tycker du att man även borde sätta ett högohmigt motstånd parallellt för att ladda ur PSU-kondensatorerna vid avstängning? 

Link to comment
Share on other sites

Den boken är bra. Jag har skummat igenom den och ska läsa igen vid tillfälle. 

 

Bygget går framåt och saker har börjat trilla in. Toppen blir av 2 mm aluminum, 500x200 mm. Botten kommer täckas av ett stålnät för att undvika nyfikna fingrar i framtiden. Nätkontakten är från Furutech och försedd med ett filter för att minska störningar. Längs ner till höger kan även RCA-kontakterna skymtas. Det blir tre ingångar och en utgång. En "ram" av ek ska byggas för att det hela ska bli en låda. 

49813396886_54ee68ae3a_z.jpg 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, MatsT said:

Den bästa boken jag har läst

 

Fantastiskt bra.

Läste några avsnitt, och man sugs rakt ner i rörträsket :)

Gillar att han har med transistorförstärkare för jämförelser. Mycket pedagogiskt.

 

Vi är nog många som tänker "hur svårt kan det vara", och denna bok verkar redovisa en pedagogik kring kompromisserna man ställs inför i varje steg. De vanliga byggblocken är kanske inte så enkla och ideala som vi många gånger föreställer oss.

 

Link to comment
Share on other sites

Delar beställdes i helgen. Transformatorn kommer vecka 19 och övriga komponenter kommer förhoppningsvis inom den närmsta tiden. Tills att leveranserna börjar komma kommer förförstärkarprojektet ligga i träda. 

 

I väntan på att de dyker upp tänkte jag passa på och starta igång ett annat projekt som länge har legat i lådan i väntan på delar, nämligen omkantning av ett par Coral Flat-8A. Kanterna på dessa har med tiden hårdnat och egenresonansen ligger nu ca en oktav för högt.  Original är det inte gummi utan en textilupphängning, men en sådan är inte helt lätt att få tag på. Om någon nu tycker att det är synd att på detta hediska sätt vanära ett par element på detta sätt kan jag glädja denna person med att whizzern på dessa är bortskurna sedan tidigare och att kalotten i mitten är lite bucklig.    

 

49829932061_b6f10a0279_z.jpg

 

Jag har även ett par Coral Flat 8II och de har inte detta problem utan mäter fint (fs ca 55 Hz). Det är generellt högre byggkvalitet på Flat 8II, snyggare korg (tror även att korgen är kraftigare), snyggare magnet, annan främre tätningsring mm. 

Link to comment
Share on other sites

En av dem blev iaf bra. På den andra verkar talspolen ha hamnat lite på sniskan och det skrapar lite när man trycker på konen (vilket sällan är ett gott tecken). Det som är lite speciellt med just det elementet är att korgen är lite sned och det hela kanske reder upp sig om den monteras i låda (önsketänk). Om inte blir det till att ta fram kniven igen...

49830368316_ae0e8230b8_z.jpg

Upphängningen var tidigare av någon form av behandlat tyg. Nu är det av gummi. Det är en annan typ av upphängning och elementen kommer troligen inte vara lika bra fullregister som tidigare. Jag tror att de kommer förlora lite känslighet samt att det kanske blir lite ojämnare frekvenskurva i övre mellanregistret/nedre diskant där konuppbrytningarna har väldigt stor betydelse för ljudbilden. Kanske också lite lägre Fs på grund av den ökade massan (gummiupphängningen är mycket tyngre än tydupphängningen) men det beror mycket på hur styvt gummit är vs. tygupphängning.  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Under den senaste veckan har det börjat komma paket med alla komponenterna. Allt utom rören har kommit... lite skruv ska inhandlas... men annars är allt komplett. 

 

Det är lite högt och lågt i bygget men i signalvägen kommer det vara Jensen NOS kodningar (papper i olja), Duelund tinned solid copper AWG26 signalkabel, Alps "Blue beauty" volympot bland annat. AWG26 är smått, riktigt smått. Väldigt pilligt att arbeta med. Med facit i hand borde jag nog ha valt en något grövre kabel, i övrigt känns komponentvalet bra. Strömförsörjningen får lite elektrolyter och övriga kondingar blir Jantzen Standard Z-Cap med något mindre undantag. 

49895254147_3114f1a474_z.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
19 hours ago, PKS said:

Det har skett framsteg under de gångna veckorna.

Ja, det var ingen överdrift :)

Det ser jättebra ut.

Vad blev det för krets till slut?

 

 

On 2020-05-14 at 21:39, PKS said:

Med facit i hand borde jag nog ha valt en något grövre kabel

Bra att veta.

Jag är knappt lödkunnig, men tycker även att 24awg är för pilligt.

Köpte du tråden direkt från Duelund? Har för mig att den finns i 20awg solid core.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...