Jump to content

RIP Lee Konitz


Bebop

Recommended Posts

En av de sista nu levande legendarerna från jazzens guldålder har lämnat in efter sviter av Covid-19. Det är Lee Konitz som var en av jazzens stora stilbildarna inom det som brukar kallas "cool jazz". Han har påverkat många altsaxofonister genom åren, inte minst Art Pepper och Paul Desmond.

 

dc2e599e845f9a7daeafe08303da93f5.jpg

 

Lee Konitz blev tidigt ett namn i den s k Tristanoskolan som utvecklades runt den blinde oerhört flyhänte pianisten Lennie Tristano som ibland brukar kallas den Art Tatums like bland vita jazzmusiker. Lennie Tristano samlade flera unga musiker runt sig där framför allt Lee Konitz stack ut lite extra vilket fångade Miles Davis intresse. Hans stor genombrott blev det legendariska albumet Birth of the Cool från 1949 där Miles Davis samlat en hel hög av nya lovande musiker, bl a Gerry Mulligan, Gil Evans, Lee Konitz, JJ Johnson och Max Roach. Albumet blev stilbildande och framför allt Lee Konitz fortsatte och utvecklade musiken tillsammans och var för sig med bl a Gerry Mulligan, medan Miles valde nya vägar. 

 

Här ett gammalt klipp där Lee (till höger) spelar ett av sina paradnummer tillsammans med tenoristen Warne Marsh som också tillhörde Tristanoskolan.

 

https://youtu.be/QQMSPEi6WPc

 

Lee Konitz blev ingen superkändis men hans betydelse inom jazzen är betydande. Han var lite av många musikers favorit och åtnjöt stor respekt. Lee Konitz blev 92 år gammal och spelade in i det sista. Det senaste jag köpte är Frescalalto från 2017 som är ett stämningsfullt album och det är lätt att känna igen honom. 

 

71NXkiriCeL._SL1400_.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-16 at 18:44, Bebop said:

Lee Konitz stack ut lite extra vilket fångade Miles Davis intresse. Hans stor genombrott blev det legendariska albumet Birth of the Cool från 1949

Fantastiskt, och nästan det enda jag känner igen av Lee Konitz.

Man har ju sett honom figurera på många inspelningar genom åren, men verkar inte vara en person som förhäver sig.

 

Link to comment
Share on other sites

Han har gjort många album och allt är inte så lättillgängligt att lyssna på för alla. Det blir lätt så för musiker som ”grundforskar” i musik. Här ändå några förslag på album som ger en rätt bra bild över hans karriär. Det första albumet från 1950 har inte så många hifi-parametrar men visar ändå hur annorlunda Lee Konitz musik var i en tid då swing och bebop slogs om världsherraväldet. 
 

60B08350-1626-405C-ADEE-AB1B269CEF32.jpeg
 

D5771C03-9C8A-4B32-9500-F644C0FABC5B.jpeg
 

F97C3043-08D5-4352-A642-2BC443D6A426.jpeg

 

F91657D2-1E97-4372-A538-23C535218BB4.jpeg
 

2B77A788-72A6-4F5B-A01B-1A11DFEF2F98.jpeg

 

18DD6B67-40B3-40E5-A04B-B0A2731EA10C.jpeg
 

8ED909AC-AA52-4C2F-B5C1-6A0F279289D8.jpeg
 

7E5AAC75-2623-4F7E-88A2-5274FB2B5AB9.jpeg


Jag tycker det är fantastisk musik. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-18 at 17:00, Bebop said:

Jag tycker det är fantastisk musik. 

Ja.

Ska söka rätt på Motion och The Real.

 

Birth Of The Cool är (som mycket annat på LP från den tiden) ett samlingsalbum. Tydligen har Blue Note remastrat RVGs band ganska nyligen. Någon som har den utgåvan?

Förresten, det kanske är samma material som finns med i 10"-boxen som kom för ett par år sedan? Jag har inte kollat.

Link to comment
Share on other sites

Bra val. Spelade "Motion" som är ett häftigt trioalbum där Elvin Jones driver på Lee Konitz ordentligt. "The Real" är ett bra album med en klassisk Konitz-repertoar. "Parallells" på Chesky är också väldigt typisk Konitz och upptagningen är mästerlig ljudmässigt. 

 

"Birth of the Cool" gavs väl först ut som 78'or(?) så det blir ju per definition en samlingsutgåva, men det var ju en typisk inspelning för LP om sådana funnits då.

 

Jag har inte den nymastrade release du efterlyser men jag har ett par andra och även på cd. Min favorit är den jag köpte första gången ca 1973-74. https://www.discogs.com/sell/item/1092485057?ev=bp_img Det var en serie med många klassiska Capitolutgåvor i vad som brukar kallas "T-serien". Jag har även hört de första utgåvorna (men har inte dessa själv) i samband med att Capitol-serien gavs ut och det var ingen tvekan för mig att dessa 70-talsutgåvor var de bästa då. Den jag har är från LP-mastern som gjordes 1957. Min CD-version är från RVG's 24-bitsremaster. Den låter helt annorlunda. Bra men inte bäst. Jag gillar inte när man försöker få gamla inspelningar att låta som om de spelades in idag. Men det är en smaksak. 

 

All previous reissues of this material have been derived from the 1957 12-inch LP master, which turns out to be second or third generation. The original tapes of each tune were filed individually and sound considerably better. Rudy Van Gelder returned to these masters, transferred them in 24-bit to digital and worked his sonic magic. The result is a clearer and more present sound than ever before on these classic recordings. (M. Cuscuna 2000).

 

Jag är lite misstänksam mot alla dessa remastrar. Jag tror att det är mer geschäft än ärliga uppsåt. Den senaste utgåvan rider väl på filmen " Birth of the Cool" och med lämpliga adjektiv för att skapa köpbehov. Vad jag också förstått så arbetar man ofta med de överförda 24-bitsmastrarna och inte med originalbanden. Jag litar inte på uppgifterna. Capitol sparade först sina masterband digitalt på VHS som senare fördes över till 24-bitsformat vad jag kunnat läsa mig till, bl a i HiFi News. Om du köper den nya remastern kan vi ju jämföra. Hur som helst är det ett av jazzens viktigaste album att ha i sin samling.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-04-21 at 09:50, Bebop said:

"Birth of the Cool" gavs väl först ut som 78'or(?) så det blir ju per definition en samlingsutgåva, men det var ju en typisk inspelning för LP om sådana funnits då.

Jag gissade att det gavs ut på 10" LP, där man ofta några år senare slog ihop två 10"-are på en 12"-are.

Alltså i likhet med dessa;

 

R-4019573-1522384680-8432.jpeg.jpg  R-4165507-1357431932-6368.jpeg.jpg  R-3996004-1351772298-5338.jpeg.jpg

 

 

On 2020-04-21 at 06:52, calle_jr said:

det kanske är samma material som finns med i 10"-boxen som kom för ett par år sedan?

Nej, det är det inte.

 

 

On 2020-04-21 at 09:50, Bebop said:

Om du köper den nya remastern kan vi ju jämföra

Jag har köpt den.

Det förekommer tydligen även de som är delvis kallfödda eftersom denna heter "the complete..."

Annars är omslaget samma som originalet vilket jag föredrar eftersom jag är usel på att koppla ihop spårtitlar med albumtitlar.

De flesta dubletter jag har beror nog på felköp pga ändrat omslag.

 

Miles Davis (1926-1991): The Complete Birth Of The Cool (remastered) (180g), 2 LPs

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har den första skivan som Bebop visade PRLP 7004 från 1955 gul "Fireworks" etikett och 446 W. 50th St., N.Y.C. 7000-serien är den första serien på Prestige på 12", innan var det mycket riktigt 10". Den remastrades senare av Rudy van Gelder och fick då numret PRLP 7250 och namnet Subconscious-Lee efter den första låten på skivan. Den släpptes alltså inte som 10-tummare. Om man vill veta mer om inspelningarna så rekommenderas www.jazzdisco.org.

En skiva som belyser det som Calle_jr skrev är Miles Davis Walkin' som först släpptes som 10-tummare PRLP 182 – Miles Davis All Star Sextet på röd "Fireworks" etikett och senare släpptes som PRLP 7076 Miles Davis All Stars ‎– Walkin' på gul "Fireworks" tillsammans med PRLP185 Miles Davis Quintet.

 

Miles Davis Birth of the Cool Capitol T-762 släpptes 1957 med turkosfärgad etikett där en del redan var släppt på 10" (1954) som Capitol H459 Classics In Jazz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...