Jump to content

12V DC power supply - er der skilna?!?


cc61231

Recommended Posts

Hej,

 

Efter at have läst med på tråden om der er skillna på netværkskabler, så tænkte jeg på hvad vi gör med kabler generelt til vores hi-fi.

 

Om vi formoder at hi-fi systemet er af OK / bra / over gennomsnit bra / myket bra. Der er koll på signal, ström och ht kabler. Senest har man uppgraderet netvärks kabler til bra kvalitet.

 

Men hur gör vi med ström til vores övrige produkter?

 

Jeg har Router, NAS, switch'es i kädjan..

 

Dom er alla på 12V och drives med en vanlig 12V DC adaptor.

images?q=tbn:ANd9GcSymuvYKgbNv9aL0bhyrUB

 

Er der nogon der har testet en uppgradering af dom?

 

Til eks en liniær vel reguleret DC forsyning?

 

images?q=tbn:ANd9GcRuVhSL0t2NyesRP31yGAj

 

Söker erfaringer om det finns.

 

tack

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, cc61231 said:

Er der nogon der har testet en uppgradering af dom?

 

Jag använder en HD Plex 200W PSU med fyra separata utgångar (transformatorn har fyra separerade lindningar så ingen risk att saker delar på -0V).

 

762621584_HDPlex200WattLinearPowerSupplyBackPanelReview.jpg.08e3d0e2eaaebaef6aa7d4cf14816606.jpg

 

I mitt system så har jag 5Vdc till fiberkonvertern ifrån bredbandsleverantören, 15Vdc till routern, 19Vdc till NUC med Roon ROCK och sen 12Vdc till min etherREGEN switch som enbart försörjer själva audiodelen.

 

Mitt system ser ut såhär så man får en uppfattning om hur de hänger ihop.

 

531750631_PowerPointfldesschema.jpg.0cfecc21b4964725a9f8ac46405e0e35.jpg

 

 

Jag har testat massa olika prylar och jämfört en del med de medföljande SMPS och ja där är skillnader (dock rätt små i mitt system) men allt beror på hur man har byggt upp det har man en NUC tex. kopplad direkt till DAC som använder 5Vdc via USB kabeln då kan en bättre PSU kanske påverka mer men i mitt fall med den isolerande switchen och dCS Network Bridge innan DAC spela nätdelen mindre roll på min NUC.

 

Eftersom den PSU jag använder (ersätts av en bättre 300W modell nu i April) inte kostar skjortan och DC kablar har jag köpt av Ghent Audio i Kina så kom man rätt lindrigt undan och då tycker jag de var värt de pengarna jag lade på det.

 

Jag har tidigare ägt Paul Hynes PSU och de är mycket bra så de kan jag varmt rekommendera de tror jag även @VoicesInMyHead kan hålla med om som precis köpt en SR4T. Själv skulle jag gärna bytt min HD Plex mot en Paul Hynes SR7 med fyra utgångar men då snackar man helt andra pengar :blush:

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med @octavia rs och jag har gjort en liknande resa med olika nätdelar som HDPlex, MCRU, SOtM, Teddy Pardo, Paul Hynes och allt vad de heter. Jag kommer inte ens ihåg allt jag bytt och ersatt med dessa "bättre" nätdelar istället. För mig har det nästan alltid handlat om "renhållning", dels att inte smutsa ner nätet och ge alla komponenter som befinner sig i anläggningen bästa möjliga förutsättningar och samtidigt inte förstöra för andra komponenter.

 

Resultat/skillnad i prestanda kan diskuteras dock, det varierar ganska rejält och är svårt att jämföra, alla kommer ha olika resultat och upplevelse beroende på fler faktorer än vad som går att skriva ut här. I flera fall vet jag ärligt talat inte om jag kunnat detektera någon större skillnad alls egentligen, men det har ändå känts bra at ha städat upp, medans som nu senast när jag bytte nätdelen i Lumin till en Paul Hynes, det var en stor skillnad, men också den dyraste. Ibland får man vad man betalar för helt enkelt.

 

haha, måste bara flika in att jag började skratta åt mig själv här nu för jag lyssnar på "Birdy" med 22 Pistepirkko och har balkongdörren på vid gavel, jag trodde på riktigt att det var vårfåglarna som sjöng för fulla muggar utomhus och blev jätteglad och var nästan på väg ut för att lyssna. Det ska låta realistiskt helt enkelt.... :)

 

Nåväl, summa summarum så skulle jag väl vilja säga att de flesta grejer mår bra av bättre ström, det är iaf min erfarenhet, men att man kanske ändå ska hålla förväntningarna på rätt nivå, samt att fråga sig själv om det är värt att lägga x antal tusen på att uppgradera strömmen till t.ex en NAS eller om de pengarna kanske gör bättre nytta någon annanstans. Ibland kan man ju kanske även se till att flytta nätverks-relaterade grejer bort ifrån anläggningen om de nu befinner sig där av någon anledning och det är ju oftast snudd på gratis. HDPlex och den här Nordost PSU'n som @Daniel nämner är ju annars trevliga just för att man kan använda dem till flera komponenter på en gång vilket kan göra det mer prisvärt och slå flera flugor i en smäll.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, cc61231 said:

Tack for svar. Men jeg tycker inte der er entydige svar om der er positiv skilna på för / efter ny PSU er tilsluttet?

 

Er det et tweak der evt gör at vi sover bettre på natten, eller gör det nogot bra for ljudet?

 

TACK

Jag tror inte någon kan ge ett svar på din fråga? "Det beror på" blir nog isf svaret! ;) 

Vad det beror på är väl t.ex. hur välkonstruerad din apparat är med avseende på de interna spänningsregleringarna, eller hur känslig din övriga utrustning är för evt. högfrekvent emi/rfi/thd feedback från de switchade nätdelar du ersätter.

 

Jag har några linjära nätdelar som jag nyttjar, men jag kan inte entydigt säga att alla apparater drar nytta av dessa. Exempel; Min Bluesound Vault (Mk I) är en 12V streamer som jag är högst road av, mer så än dess syskon. Jag tycker möjligen att den låter snäppet bättre med en linjär sBooster, men det är små skillnader. 
Jag har en Auralic Aries Mini, en 15V streamer och musikserver. Den däremot tycker jag mig uppleva en större skillnad med en linjär sBooster. Jag upplever ett renare ljud som jag uppfattar som lugnt, och tystnad mellan toner blir påtaglig.

Däremot låter Vaulten bättre via sina analoga utgångar, oavsett nätdel!

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, cc61231 said:

Tack for svar. Men jeg tycker inte der er entydige svar om der er positiv skilna på för / efter ny PSU er tilsluttet?

 

Som @AlfaGTV skriver så beror det ju väldigt mycket på vad de är för apparat du byter ut PSU:n på, var i kedjan den finns och hur de interna spänningsregulatorerna i apparaten hanterar de eventuella fel som kommer med via en enkel nätdel.

 

Så att säga att byta ut strömförsörjning ger si eller så mycket förbättring är nog omöjligt. 

 

För min del var det nog lite en åtgärd för att sova bättre att ta bort fyra stycken små väggbulor och ersätta dem med en stor linjär PSU och kunna använda bättre DC kablar. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, cc61231 said:

jeg tycker inte der er entydige svar om der er positiv skilna på för / efter ny PSU er tilsluttet

En vanlig dc adapter består av en trafo, en liktriktarbrygga och en kondensator. Matning till den baseras på en ideal 230V/50Hz :unsure:

Output från en sådan väggbula kan se illa ut och om spänningen utgör matning till en audiokrets kommer ljudet moduleras - man lyssnar då på en blandning av musik och 50Hz nätspänning.

 

En linjär psu har dels normalt bättre komponenter, ofta en bättre krets, men framför allt en regulering för att skapa så nära dc som möjligt.

 

Är det bättre? Ja.

Hör man skillnad? Ibland.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, calle_jr said:

En vanlig dc adapter består av en trafo, en liktriktarbrygga och en kondensator. Matning till den baseras på en ideal 230V/50Hz

 

Det stämmer kanske mer med hur det var förr idag är det nog enbart switchade nätdelar som säljs och där får man oftast mycket AC läckage genom den kapacitiva kopplingen mellan AC och DC sidan. 

Link to comment
Share on other sites

 

Tack @octavia rs

Jag gav mig på en så förenklad och allmängiltig förklaring som möjligt.

Men det är sant, switchning är kanske den specifikt mest uppmärksammade boven.

 

Hur som helst, i slutändan bygger det på hur snygg dc-signalen blir.

Någon som jämfört och kan visa exempel?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört, tror mig ha hört och inte alls hört skillnader!

 

Men något som jag har hört och tycker mig ha hört är när jag kopplat in medföljande nätdelar via min PS Audio P10 och P20 att det gör skillnad, kanske det beror på att det är en renare ström de får då, vad tror ni? Har även hört och inte hört skillnader med andra produkter inkopplade, svårt att egentligen säga bu eller bä med hänsyn också tagen till kostnaderna i vissa fall. Men mina PS Audio kommer alltid ha en plats i mina system och det av flera anledningar, bl a att man kan ställa in hur man vill att respektive uttag ska ge ström (med lite fördröjning så allt inte startar eller stängs ner samtidigt), inget måste men en bra funktion som ingår.

 

Vet inte om detta tillför något i tråden men skrev ändå.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Hur som helst, i slutändan bygger det på hur snygg dc-signalen blir.

Någon som jämfört och kan visa exempel?

 

 

På ASR forumet finns det många tester där man påvisar i den analoga signalen hur de påverkar när DC signalen är dålig tex via en nätverkskopplad endpoint typ SOtM SMS-200 eller en Sonore microRenduär kopplad till en DAC.

 

Let's start first with the lab linear power supply:

 

ifi1.thumb.png.5aaa1b155ea8cc3b4d517192d7b6d641.png

 

As noted on the graph, the results are essentially identical. You can choose to use USB direct (from a laptop as I did) or use either the microRendu or SMS-200 and get the same performance.

At the other end of the spectrum, this is what happens when you power them with iFi iPower2 wall-wart:
 

1306354806_ifiwithiFiPowerSupply.thumb.png.7b84ec7e2b0b2014ba0f3eb619ff84ed.png

 

We see fair amount of degradation in both networked players. Mains related leakage is evident as are additional distortion spikes. This means both devices are pretty sensitive to quality of power feeding them. If you do not want to see such degradation, you need to use them with quality linear power supply.

Note however that these degradations are far more disturbing to the eye than the ear. Their levels are extremely low and very unlikely to be an audible concern.

 

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hardware-review-and-measurements-of-sonore-microrendu-v1-4.1867/

 

Som de skrivs i texten så blir där betydligt mer störningar med en iFi iPower som är en switchad nätdel så är där mycket AC relaterat skräp som passerar genom den till DC sidan och syns på den analoga utgången efter nätverksbrygga och DAC.

 

Men man kan ju också se att de är störningar på så låg nivå att de troligtvis inte är hörbara men de är de kanske i vissa fall.

 

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

 

Tack @octavia rs

Jag gav mig på en så förenklad och allmängiltig förklaring som möjligt.

Men det är sant, switchning är kanske den specifikt mest uppmärksammade boven.

 

Hur som helst, i slutändan bygger det på hur snygg dc-signalen blir.

Någon som jämfört och kan visa exempel?

 

tack - jeg er ingeniør (svagstrøm), så den tekniske fatteevne er OK.

 

Tyverr er der ofte skilna på oplevelser der skyldes 'inte teknisk nötvendige' forbettringer.

 

Men - min konklusion er ca som da jeg postede min fråga. Forbettringer er potententielt muliga, men inte garanteret.

 

:-)

Chris

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 Men man kan ju också se att de är störningar på så låg nivå att de troligtvis inte är hörbara men de är de kanske i vissa fall.

Jag förvånas över att inte den typen av analyser också görs. Inom många delar av konstruktion försöker man undvika överspecificerad utveckling både av kostnadsskäl och annan effektivitet genom att lägga utvecklingen på det som gör mest nytta s a s. 

 

Switchade nätdelar har använts i många år av flera tillverkare, rör används också fast det inte ser så rent ut. Jag tror ni är fångade i en mäthysteri med överskattade förväntningar. Just Lumin U1 Mini har ju en switschad nätdel medan föregångaren U1 (som har samma grundkonstruktion) har linjär nätdel. När jag kollar runt om vad som skrivs och upplevs så är ljudskillnaderna minimala. 

 

Man hör det man förväntar sig. Så tror jag. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Bebop det spelar ju även en stor roll vilka typer av DC reglering som kommer efter den första AC/DC konvertern hur pass bra de undertrycker störningar.

 

Din Lumin har ju en 12V SMPS men där är garanterar flera olika regulator steg på kretskortet som gör om de till lägre spänningar som behövs till de olika komponenterna. Så i detta fallet spelar kanske kvalitén på 12V mindre roll.

 

Men som du skriver man hör ju det man vill höra och blir man nöjd med de så har jag inga problem med det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...