Timbre™ Posted February 16, 2005 Posted February 16, 2005 En skivpromenad i Göteborg för några veckor sedan slutade på Bengans jazzavdelning. Mitt i allt bläddrande bland Fourplay och Lee Ritenour spelades en skiva som alltmer drog till sig uppmärksamhet. Ljudet i en skivbutik är kanske inte riktigt vad vi eftersträvar, men äkta musikkänslor har en fantastisk förmåga att tränga igenom risiga DVD-spelare, tveksamma kablar och galet placerade högtalare. Tankarna gick först till Diana Krall men snart upptäckte jag att detta var något högst personligt med en äkthet ett snäpp upp. När spåren dessutom växlade över i bossanovatakt till portugisiska texter var denna skiva såld. Överraskning nummer två kom som en bonus. Ljudkvaliten är alldeles fantastisk med en röstupptagning som framkallar behagliga rysningar. Bluebird verkar vara ett seriöst jazzbolag. Eliane Elias kan sjunga och när hon växlar språk serveras äkta vara. Inga snabbkurser i spanska här inte... En snabbkoll på Amazon.com avslöjade en lång skivkarriär med anknytning till jazz och brasilianska rytmer. I likhet med Diana Krall står Eliane Elias för eget pianoackompanjemang och det känns nästan löjligt att ha missat denna pärla. Albumet Dreamer blev ett impulsköp men det känns som ett impulsköp värt att följa upp. Någon som har lyssnat... Quote
Neon Park Posted February 16, 2005 Posted February 16, 2005 Jag har samma erfarenhet som dej var inne i en skivaffär i Ft.Lauderdale där de spelade Dreamer jag frågade lite om henne och fick veta att hon är ifrån Brasilien men har många musikervänner i USA och hon har spelat in ganska många skivor,för länge sedan när Hifiklubben(Nad Svenska AB)sålde Denon CDn främst Jazz och klassisk musik hade de ett par titlar med E.E.Hon har släppt en skiva där Oscar Castro Neves är med och spelar akustisk gitarr som jag har hört lite ifrån och den står högt upp på min ska köpa lista. Mvh Quote
Neon Park Posted February 16, 2005 Posted February 16, 2005 Skivan jag syftade på heter Eliane sings Jobim och sen finns hon med på en CD som jag tror heter Plays Bill Evans tillsammans med Dave Grusin mfl.Den CDn finns utgiven på en sk.XRCD på JVC. Mvh Quote
Mattias Posted February 16, 2005 Posted February 16, 2005 Men va trevligt, Eliane Elias är en av Brasiliens största jazzmusiker. Mina erfarenheter sträcker sig från skivan Kissed by Nature och hennes livespelning på Stockholm jazzfestival för några år sedan. Hon spelar piano på ett prickfritt och underbart sätt! Tyvärr upplevde jag inte hennes sång inte av samma karat. Hon sjöng inte många rader på konserten, det var mest att låta med. På skivan däremot där sjunger hon. Rösten kan upplevas som sensuell och lite hesaktig. Nu var det ett tag sen man lyssnade till tösen. Kissed by nature fr 2002 Måste kolla upp den nyaste Dreamer lite mer. Tack för tips /Mattias Quote
Timbre™ Posted February 16, 2005 Author Posted February 16, 2005 Det känns som att hon borde vara mer känd på något sätt (utanför Brasilien ... ). Spåren Photograph, Movin´ Me On och So Nice är ju helt underbara. Resten av albumet håller också hög kvalitet och den brasilianska pulsen går inte att ta miste på... Quote
datar Posted February 16, 2005 Posted February 16, 2005 Ett skivtips! ska snart besöka bengans och övriga butiker i närheten.. Bengans har lite av varje.. Quote
Timbre™ Posted February 16, 2005 Author Posted February 16, 2005 Har handlat min musik via dator de senaste åren och det har tydligen hänt en del. Skivhugget kändes mest som ett stort realager. Har internethandeln tagit över... Quote
Bravo Posted February 16, 2005 Posted February 16, 2005 Låter klart intressant, men nog sjunger väl hon på portugisiska inte spanska? Se även biografin mm. Quote
plundin™ Posted February 16, 2005 Posted February 16, 2005 Skivhugget kändes mest som ett stort realager. Har internethandeln tagit över... <{POST_SNAPBACK}> Nej snarast "mismanagment", dom konkade i höstas och sedan har det inte varit nån ordning... Bengas är dock fortfarande värt ett besök vid sidan om "pennies from heaven".. Elaine Elias site, fick för mej att hon jobbat mycket i danmark, rent av bott där ett tag. Gillar hennes två album, "plays" och "sings" Jobim båda på Blue Note jäsikens mycké! /ptr Quote
Timbre™ Posted February 16, 2005 Author Posted February 16, 2005 Låter klart intressant, men nog sjunger väl hon på portugisiska inte spanska? Se även biografin mm. Ja, och det är ingen weekendkurs i São Paulo... :cool: Quote
Timbre™ Posted July 5, 2005 Author Posted July 5, 2005 Vår alltid vakne nostalgimoderator hittade ett Eliane Elias-spår på HIGHfidelitys Reference CD 78. Här sjunger hon Jazz'n'Samba med rätt bossanovastuk. Säger som K-man: Lyssna på det! Quote
gcs Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Eliane Elias är från Brazil och hon har gjort ett flertal skivor som alla finns i mitt lilla jazzarkiv. Det finns ju inte så många kvinliga jazzpianister och jag har därför försökt att skaffa mig det som finns. En kul skiva som finns till lågpris just nu på Cdon är med dubbelpianisterna Elias & Hancock. Men det finns också mycket annat bra med henne till lågpris. Quote
K-man Posted July 5, 2005 Posted July 5, 2005 Jag har inte hört så mycket ifrån Eliane, men det jag hört har gjort att hon snabbt åkt upp på inköpslistan! ...och är det då lågpris så gör ju inte det ngt! \\K-man Quote
gcs Posted July 8, 2005 Posted July 8, 2005 En annan kvinnlig jazzpianist som också kan vara värd att lyssna på heter Joanne Brakeen, tyvärr hittar jag inga skivor med henne på Cdon. En jättebra skiva med Brackeen är t.ex. "Hifi Goes To Heaven". :kiss: Quote
Timbre™ Posted July 9, 2005 Author Posted July 9, 2005 Redan titeln lockar ju till provlyssning... Quote
Timbre™ Posted September 2, 2005 Author Posted September 2, 2005 Den här tråden bara måste väckas till liv! Det blir genomlyssning av det mesta Eliane Elias har gjort men redan nu är jag helt fast... :kiss: Eliane Elias Sings Jobim är den perfekta entrébiljetten. Underbar bossanovanerv i Garota de Ipanema (The Girl From Ipanema) och efter Samba de Uma Nota Só är det kört. En staccatovariant på Só Danco Samba och det tycks finnas hur mycket som helst... Man borde kanske inte jämföra, men vad gör Diana Krall som inte Eliane Elias gör bättre... Quote
K-man Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 Hörde ett par spår på denna "sings Jobim" lite vid sidan av häromdagen och det är ett givet köp även för mig! ...syftar på ett tidigare inlägg...och fortfarande har jag inte hört något framföras av Eliane som inte har gett mig "KÖP!" vibbar! Bra betyg!!! \\K-man Quote
Mattias Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 Låter underbart! Denna har jag inte hört än, men sneglat har man allt. Bossa går alltid hem här så det e bara å handla /Mattias Quote
K-man Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 Helt riskfritt för dig Mattias! B'ar å köp!!!! \\K-man Quote
Timbre™ Posted September 15, 2005 Author Posted September 15, 2005 Eliane Elias i Köpenhamn... Välproducerat, hög ljudkvalitet och storbandsjazz i växlande tempo. Efter några spår med jazz- blues- och latinamerikanska takter sitter den ouppmärksamme skivköparen (som inte har läst igenom skivkonvolutet eller har gjort ett impulsköp på nätet... ) och väntar på Elianes vokala entré men The Danish Radio Jazz Orchestra eldar på och plötsligt inser man att det är Eliane Elias som sitter vid pianot... I vissa trumsoloavsnitt blir det mer hifi än musik men på det stora hela ett medryckande album för jazzentusiasten. Skivan är inspelad i Studio 3 på Danska Radiohuset i Köpenhamn och Eliane lyfter aldrig en sångmikrofon. Skönt att lyssna på men kanske inte rätt startalbum för den som vill botanisera i Eliane Elias bossanovavärld. Impulsive! på STUNT RECORDS. Quote
Mattias Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Lyssnade via nätet och konstaterade att den var storbandsaktig. Ovant när man tänker på denna Brasilianska tös. Bossa och lite röst, det räcker..... Av det jag hört från Stunt records har det varit musik med fin inspelning. Kanske dax att utforska vad mer de har på sitt samvete, det får kanske bli ett framtida projekt /Mattias Quote
Timbre™ Posted November 20, 2005 Author Posted November 20, 2005 Eliane Elias håller mig i sitt jazzgrepp... Albumet everything i Love från 2000 bjuder på traditionell jazztrio som utökats till kvartett på något spår. Det musikaliska framförandet är mer fokuserat på Elianes pianospel än vokala attribut och det bjuds Eliassång på endast tre nummer. Gamla jazzdängor som The Best of My Heart, I Fall In Love Too Easily och Ira & George Gershwin's Blah Blah Blah... Inspelningskvaliten är överlag superb med ett varmt och fylligt ljud i kombination med bibehållen detalj och klarhet. Pianot klingar vackert och attacken i anslagen känns balanserad och äkta. Stundtals får man en känsla av att ha hört det förut och detta är väl ingen jazzmilstolpe men ett avspänt album behagligt att koppla av till. Basspelet på Woody 'N You är en av skivans höjdpunkter. Blue Note Records tycks vara noga med inspelningarna och dom har en del trevligt i jazzsvängen... Quote
Mattias Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Det där jazzgreppet har hon på mig me Dreamer skivan har snurrat många gånger sedan den kom hem här. Underbar skiva och musik Timbre, du kan inte ha många kvar med henne att skaffa nu. Eller hur är det? Innan jag satte mig me datorn gick just Dreamer i spelarn och jag hann få mig en härlig Elias dos innan kaffet vart klart. Sen loggar man på Euphonia och får se en lyft härlig tråd med denne tös. Trevligt /Mattias Quote
Mattias Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Hittade följande info på Elianes hemsida. "SHADES OF JADE (ECM) Eliane collaborates with Marc Johnson on the new ECM recording "Shades of Jade" released September 13, 2005. Eliane 's compositions and piano are featured in this already critically acclaimed recording produced by Eliane Elias and Manfred Eicher. Please log on to www.allaboutjazz.com and search Shades of Jade to read the glowing reviews !" Nu får man sannolikt inte uppleva hennes musik på Shades of Jade, men man får höra hennes härliga pianospel. Alltid nåt! En länk till ECM och skivan ifråga. /Mattias Quote
Timbre™ Posted November 20, 2005 Author Posted November 20, 2005 Har två oknäckta (som jag har stora förväntningar på) kvar så jag drar ut lite på öppnandet... Brazilian Classics och Kissed By Nature men tyvärr är Brazil-CDn copy controlled... Quote
Mattias Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Oj, imponerad att du kan hålla dig /Mattias Quote
Timbre™ Posted November 20, 2005 Author Posted November 20, 2005 Ingenting går upp mot att vänta... :cool: Quote
Vogue Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Elaine Elias har spelat i København flere gange så vidt jeg husker, ochså på Jazz fesivalen. Hun er jättebra ... mere exotisk end Krall. Vogue Quote
K-man Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 Ingenting går upp mot att vänta... :cool: Jag gissar att det fortfarande ligger ett antal ouppackade Verve Master Edition hos Timbre efter förra höstens Alingsåsfynd? ...dryga året sedan...snacka om att kunna hålla sig! \\K-man Quote
Neon Park Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Jag har lyssnat igenom Jobim plattan att utgåvan jag har är väldigt lågt inspelad,min är en Blue Note utgåva för överigt en mycket bra skiva. Mvh Quote
Recommended Posts