Jump to content

Hjälp att åtgärda distortion


parsifal

Recommended Posts

För några månader sedan valde jag att lägga alla mina sparpengar på mitt hifisystem - efter flera års experimenterade på lägre budget.

 

 

Resultatet är som följer:

 

Högtalare - Harbeth 30.2(Ville ha storasyster M40 men blev avråd pga rumsstorlek och lyssningspossition)

Subbas - Rel T7i

Högtalarkablar - Supra Sword 3m

Förstärkare - Accuphase E480

Phono - Inbyggd Accuphase AD50

Skivspelare -  Thorens TD125 mki

Tonarm - SME 3009 III imp

PU - Nagonaka MP150

 

Allt förutom skivspelaren är helt nytt 

 

Jag upplever att jag hör en distortion som är ovanligt hög i varje LP som jag spelar - det kan vara när röster sjunger extra starkt/ cymbaler / trumpeter  - you name it. Precis då när man känner att nu "jäklar" så distar ljudet.

 

Min spontana första tanke är att mitt system nu blivit så stark att den avslöjar min signalkälla "hårdare" än vad föregående system gjort. Vad tror ni?

 

Är det ny skivspelare/ PU som gäller?

Vill helst inte gå över digitalt då jag investerat en hel del i skivor.

Edited by j_bloom
Link to comment
Share on other sites

Kan vara att Riaat försöker förstärka signalen för mycket testa andra inställningar i Riiat, kan vara även at pu inte är rätt inställd!

Finns säker någon här som har stenkoll när det gäller med tips när det kommer till vinyl inställningar!

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, j_bloom said:

För några månader sedan valde jag att lägga alla mina sparpengar på mitt hifisystem

 

Så skall det vara. Härligt!

 

Ja du, så är det ofta. Höjer man nivån på vissa prylar så avslöjas ofta de svaga länkarna. En del av hobbyn är ju faktiskt att lära sig balansera detta, om man vill och har behovet.

Det kanske är så att de nya prylarna avslöjar brister i din vinylrigg, men jag skulle nog börja med att ställa in de geometriska parametrar du kan på din vinylspelare. Nåltryck VTA, antiscating mm. Det kan vara något fel där. Kolla att armlyftaren inte går i armen när du spelar skivor, det hade en kompis till mig problem med och det distade.

Har du ordning på inställningarna men distar ändå skulle jag prova en annan puppa. Den kanske är slut?

 

Kolla att puppa och Riaa passar ihop.

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kul att du satsar och på det analoga oxå:thumbsup:

 

1 hour ago, j_bloom said:

Allt förutom skivspelaren är helt nytt 

 

Några bra förslag har du redan fått och jag tycker oxå att du ska börja med att kolla så att alla inställningar är både korrekta och anpassade. 

Kan också vara en orsak att det inte är inspelat? Men svårt att sia när man inte hört dina problem själv.

 

Hoppas att du hittar orsaken så du snart kan lyssna på musiken.

 

Allt gott!

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Kolla att puppa och Riaa passar ihop.

 

 

Hur kollar jag detta?

Här är en länk med specifikationer på mitt phonokort - jag kan tyvärr inte göra några justeringar på det.

 

AD50 https://imgur.com/gallery/yGrZmmC

 

Är värdena "bra" ?

 

Har ett Schiit-phono hemma som jag hade kunnat pröva för att se om phonon felar.

 

Känns pinsamt att erkänna detta men kan inte justera in min vinylsvarv själv - kan väga in nålen men för allt annat så lännar jag in.

 

Hade inne den sent i höstas för service/ set-up.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, MatsT said:

Bortsett från felinställd eller sliten PU så kan det vara felinställt RIAA. Du har en omkopplare märkt MM/MC, kontrollera att den står i läge MM.

 

Tack för tips - jag har kollat detta och den är inställd på MM. Har även testat att byta mellan bägge för att höra skillnaden.

 

Puppan borde vara i fint skick då jag spelat i runda slängar 400-500tim på den.

 

Hur kollar jag om den är utsliten? Förstoringsglas?

Jag vet att vissa kan känna med fingret men mitt oerfarna finger säger mig inget - iallafall inget som jag förstår.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, j_bloom said:

Hur kollar jag om den är utsliten? Förstoringsglas?


Lupp om du inte har tillgång till kamera med macrolins eller någon mikroskop. (Finns ganska billiga usb-mikroskop som ger hyffsat resultat.)


Du har inte möjlighet att pröva spela från annan källa för att utesluta förstärkare/högtalare?


F.ö. välkommen! Kul att se någon annan med Accuphase! :thumbsup:

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, JWE said:


Du har inte möjlighet att pröva spela från annan källa för att utesluta förstärkare/högtalare?

  

Nej dessvärre - har en extern phono jag kan pröva för att utesluta kortet.

 

Det är inte så att det distar väldigt mycket men tillräckligt för att jag ska uppfatta det och störa mig på det.

 

 

Tack för välkomnandet :)

Link to comment
Share on other sites

Det låter som ett problem i skivspelare/puppa. Var i Sverige befinner sig skivspelaren? Du kanske har någon vinylguru i närheten som kan göra en utryckning? Står spelaren i absolut våg?
 

Har du möjlighet att skriva ut kan du hämta en mall för din tonarm/spelare på t.ex. vinylengine.com och kontrollera horisontell spårvinkel. Den är nog den och Azimuth som är mest troliga när det gäller distorsion. 

Link to comment
Share on other sites

Om du är osäker/ovan vid att sätta upp en skivspelare så skulle jag råda dig att lämna in den hos en erfaren handlare om du inte vill experimentera och prova dig fram själv (vilket givetvis är lärorikt, men stundtals också lätt frustrerande :).

Har problemen uppstått längs vägen? Var pickupen ny eller begagnad när du köpte den?

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Perfect sense said:

Har problemen uppstått längs vägen? Var pickupen ny eller begagnad när du köpte den?

 

Förändringen upptäcktes när jag bytte system - jag kan dock inte svära på att det inte fanns i mitt gamla system innan också - men att det då var maskerat av sämre komponenter. Jag upplevde inte att mitt förra system klarade svåra passager utan att låta för "skarpt/ vasst" i mina öron

 

Det verker rimligt och mest logiskt att det är något med inställningen på tonarm/ puppa.

 

Puppan köptes ny och installerades hos en erfaren handlare - jag har sedan möblerat om två gånger och kan inte svära på att jag inte lyckats fibbla med tonarmen - pu-huvudet.

 

Ser att Lasses hifi har en uppgraderad Kuzma stabi S ute. Blir lite sugen men ska nog se till att alla parametrar är rätt här först.

Link to comment
Share on other sites

Ett par grejer:

 

  1. SME’n har ju en motvikt för bias-justering. Ett försök du kan göra är att ta bort den och se om du hör någon skillnad( bättre eller sämre). Därefter försöker du med olika lägen för att hitta ett som är bättre än de andra.
  2. Viktigt att skivspelaren är i våg. Testa och justera med vattenpass.
  3. Det är också viktigt att armen är rätt inställd så att nålens vinkelfel mot spåret minimeras. I följande länk finns många tips
  4. Kolla anslutningen till högtalaren att du har kopplat rätt. ”+” (rött) från förstärkaren till motsvarande pol på högtalaren och samma sak med ”-” (vit eller svart). Viktigt.
  5. Kolla också på förstärkaren att du inte har de olika filtren på (comp, tone, invert) 
  6. Testa med ett par olika album

Kombinationen i sig tror jag inte är några problem. Det skall fungera. Allt är ju nytt, skriver du, utom skivspelaren.

 

Link to comment
Share on other sites

Vad står skivspelaren på? Är den i våg? Är tonarmen parallell med tallriken?

 

Högfrekvent distortion tyder oftast på att nålen inte följsamt nog kan föla spåret. Orsaken kan vara flera av alla inställningar nämnda oven. Du har en elliptisk diamant som är rimligt känslig för just inställningar. En sfärisk är mer förlåtande. Jag tror du kan få bukt med detta genom placering av verket, och inställningar. Om inte armen har ett glapp i lagret. 

Link to comment
Share on other sites

Skivspelaren står  på en marmorskiva - tar en bild senare och lägger upp.

 

Den är i våg enl. inbyggt vattenpass men ska kontrollera med externt.

 

Bild på nål( tagen med mobilkamera så kanske ej tillräckligt bra skärpa?)

 

2020-04-03_12-27-25

 

Ska pröva att ta bort biasvikten och se vad det gör.

 

 

Edited by j_bloom
Link to comment
Share on other sites

Hur har du valt ut ditt system? Har du rådgjort med någon erfaren eller har du erfarna kompisar i din bekantskapskrets? Du har ju väldigt fina prylar, men jag personligen ingen erfarenhet av hur de ”passar ihop”.  För min del har det varit en viktig grund att ”veta” att prylarna ska/bör passa och spela bra ihop. Sedan har egen provlyssning till slut naturligtvis fått avgöra.....

 

Jag TROR också på skivspelare/arm/pu i ditt fall. ”Trivs” de ihop....? Jag hade en AR-skivspelare tidigare och de bygger på balans och lätthet att jämföra med min betongtunga Opus3 Continou idag. Då blir det helt olika val av arm och pu.

 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ulfsan said:

Hur har du valt ut ditt system? Har du rådgjort med någon erfaren eller har du erfarna kompisar i din bekantskapskrets?

 

Jag har erfarenhet av Accuphase sedan tidigare och läst i många forum om att de är en bra matchning med Harbeth.

 

Dessutom tycker damen här hemma att förstärkaren är vacker. :)

 

Här är en fin review av Accuphase och Harbeth:

http://highfidelity.pl/@main-553&lang=en

 

Här är som lovat lite bilder på uppställning/ rum & hund:

 

20200403_192404

 

 

20200403_192340

 

20200403_192431

 

 

20200403175937_IMG_7179

 

20200403175958_IMG_7180

 

 

 

Edited by j_bloom
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, j_bloom said:

Jag har erfarenhet av Accuphase sedan tidigare och läst i många forum om att de är en bra matchning med Harbeth.


Låter bra! Förstärkare-högtalare är ju själva grunden. Jag gjorde likadant och gick på referenser och egna lyssnarerfarenheter när  jag valde min förstärkar/högtalarkombination. Valde också, som du, erkänt bra stativare i kombination med bra sub (2 st så småningom). Passar bra rummet. 
 

Detta ger ytterligare grogrund för misstanken att felet ska sökas i signalkällan. Lycka till! Det blir nog bra till slut ?....

 

Hälsar / Ulf

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Vox said:

Jag vet inte om jag blir lurad av bilderna, men det ser ut som att tonarmen inte är parallell med skivan. Ser ut som att tonarmsfästet är för lågt i förhållande till pickupen. 


Samma här. 


Enkelt att kolla det @j_bloom

I artikeln "Vinylspelare - Uppställning och inställningar" har du en enkel guide hur du kan kollar hur den är parallell med skivan. Om inte penna finnes fungerar det med ett cd-fodral eller liknande.
 

Quote

VTA/SRA

 

Gör en grovinställning av VTA/SRA genom att flukta så att tonarmen är vågrät, dvs parallell med skivtallriken när man spelar. VTA (vertical tracking angle) och SRA (stylus rake angle) ska vara konstruerade så att dessa blir korrekt när pickupen monteras så att tonarmen är vågrät.
Att ha tillgång till vattenpass är en klar fördel;

 

DSC_2873.JPG

 

En enkel metod är att lägga en lagom tjock penna en bit bakom tonarmen;

 

penna-00.jpg

 

Om man fluktar från sidan ser man då ganska bra om tonarmen är parallell med pennan;

 

penna-01.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Pillade lite " Ovetenskapligt" igår.

Kunde justera så att spelaren kom exakt i våg med hjälp av en extra möbeltass.

 

Vred även pyttelite på puppan för det såg ut som att den inte var helt rätt på spåret. Försökte att skriva ut en mall men fick inte rätt på skalan tyvärr.

 

Resultatet blev en förbättring iallafall.

 

Både jag och sambon har försökt med hjälp av ögonmått att se om armen är ur vinkel - för oss bägge så är den inte det. Då betyder det att det är 50% chans att den är rätt :)

 

Ser så klart fram emot calle_jr besök i framtiden!

 

Skev bänk och vingt golv men spelaren är i lod iallafall:

 

20200405_084734

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...