Jump to content

En fundersam och förvånad lyssnare


Bolstad

Recommended Posts

Detta ämne kanske skulle passa lika bra i musikavdelningen som i denna mer teknikinriktade avdelning.

Hur som helst så har jag under en längre tid testat och funderat på varför och den sista pushen i frågeställningen fick jag för inte så länge sedan när vi fick testa att lyssna på inspelningar med lite olika delar (tack Micke).

Där lyssnade jag huvudsakligen via lurar men tidvis växlade jag flitigt mellan dessa och den "vanliga" anläggningen.

Som exempel här i min frågeställning så har jag Kongos:

Kongos.jpg

Samt Freya Ridings.

Freya.jpg

Om vi bortser från den rent fysiska aspekten med att lyssna på anläggningen kontra hörlurar så är detta gåtan:

Hur kan det vara så att jag alltid upplever lyssnandet som två helt olika upplevelser trots samma låt, samma inspelning, samma kvalitet och samma tillfälle?

Jag föredrar alltid att lyssna på Kongos i anläggningen och kan nästan tycka att det är trist i lurarna.

Freya Ridings är det tvärt om, i lurarna så är det nära på att tårarna lockas fram tillsammans med gåshuden som sprider rysningar av välbehag och

i anläggningen så blir det absolut inte dåligt men det där sista saknas.

 

Använder jag andra exempel så återvänder jag alltid till lite mer fart och tempo detta oavsett genre i anläggningen.

I lurarna är det lugnare musik som väljs som oftast och detta oberoende av genre.

 

Någon som kan eller känner sig manad att försöka sig på att förklara?

Kan det hända att det finns någon mer udda person som mig (så jag inte känner mig helt ensam) som också har det så här?

Hur som helst, ha en bra dag med mycket ljuv musik på er alla.

// Thomas

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Intressant frågeställning.

Jag tycker inte att det är udda eller fel på något sätt.

Jämför med att se Nick Drake eller Tom Waits på en liten klubb eller Springsteen / Queen / Bowie på en arena.

Formatet anpassas för scenen och vice versa.

En del artister gör både och (Neil Young, Nirvana, Elton John), men urvalet eller arret anpassas alltid efter scenen.

 

Norm McDonald uttalade sig om urval och framställning, och det är självklart (om än tänkvärt) att man skrattar inte åt samma humor i en klubb som på en arena. Så det finns en djupare fysiologisk/mental skillnad än den rent fysiska skillnaden i kraft. Orden i en mening får olika betydelse beroende på vem som uttalar dem, hur och även var.

 

Ett fullregister och framåtspelande system jämfört med hörlurar presenterar också på två helt olika sätt. Så det är naturligt att olika typer av musik gör sig bäst på olika system.

Vi har tidigare diskuterat att det finns en korrekt nivå för varje album. Jag tycker även detta hänger ihop med din fråga.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan instämma med detta, men inte på det sättet att jag föredrar lurar framför högtalare med specifik musik. Men vid vissa tillfällen kan högtalare vara föredragna medan andra tillfällen "kräfva dessa drycker", nej, jag menar "kräfva dessa lurar"! :)

 

Och, eftersom jag har ett flertal lurar att välja mellan så kan jag däremot välja vissa lurar till viss typ av musik! 

 

Link to comment
Share on other sites

 

10 hours ago, AlfaGTV said:

eftersom jag har ett flertal lurar att välja mellan så kan jag däremot välja vissa lurar till viss typ av musik! 

Intressant. Går det att beskriva/exemplifiera?

 

Senast jag lyssnade i lurar var 2001, när min yngste son klippte av kabeln med en sax.

Jag har inte använt lurar sen den dagen förutom i skivaffärer etc.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Går det att beskriva/exemplifiera?

Intressant fråga, jag har inte strukturerat upp mitt lyssningsmönster. Det är mer en känsla jag har när jag väljer lur.
Ett exempel kanske är att jag gärna väljer dessa:

he1000.jpg

när musiken är akustisk eller lite glesare. De är extremt duktiga på att fylla i akustiska ledtrådar om inspelningrummet och liknande, vilket ger mig en känsla av äkthet.

 

Är jag däremot inne på någon modern musik, kanske med begränsad dynamik, men med slam och pace, ja då är troligen lurvalet kanske Hifiman HE-400i, Focal Utopia eller dessa:

HD800S.JPG

Men, tveklöst är de olika lurarna tydligt annorlunda när det gäller det "akustiska rum" de återskapar, med alla de komponenter som ingår som tonalitet, frekvensomfång och rummets volym m.m.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Oavsett vad man har för ideal så kan man väl vara överens om att målsättningen är en återgivning med naturlighet och realism. 

Om man skulle välja tex en akustisk pianotrio som referens att välja ut det mest välklingande systemet efter, så är det ju inte alls säkert att annan musik fungerar lika bra. Inte alls.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...