Jump to content

Högpresterande SACD/DVD-A-spelare med stöd för multikanal?

shifts

Recommended Posts

Har ett gäng DVD-A- och SACD-skivor med multikanalsspår, men har i nuläget ingen apparat som kan spela dessa. Har sökt runt på SACD-spelare och det finns en hel del fina, men de som inte bara mixar ner multikanal till två spår är försvinnande få. Eller har jag missat något? Billiga Bluray-spelare har ofta stöd för dessa format, men om man vill upp en klass i mekanik, utseende, byggkvalitet så verkar de helt lysa med sin frånvaro.

Någon som har tips på spelare? Hur löser ni själva detta behov om ni har det?

Jag tror att det kan bli svårt att hitta en vettig kompromiss där, eftersom DVD-A och SACD var konkurrerande format om jag inte minns fel. Men, det finns ett hyfsat utbud multispelare;

Marantz UD-serie, de klarar SACD men troligen inte DVD-A

Arcam CDS-27, ligger en beg på hifitorget. SACD-spelare med rippningsmöjlighet.

Pioneer bygger nya SACD, typ PD-70AE, kanske lite dyr för en Pioneer. (Jag menar inte kvaliteten, bara att märket inte får den uppmärksamhet de kanske förtjänar?)

Sen har du väl fortfarande ett utbud av Oppo-spelare som knaprar i sig det mesta!

4 hours ago, shifts said:

Någon som har tips på spelare?

Denna Pioneer UDP-LX800 har allt du söker och lite till!

Det sägs att den klår självaste Oppo på fingrarna:o

"Kompabilitetslistan är riktigt imponerande och UDP-LX800 klarar av de flesta format på marknaden. 4K Ultra HD, 3D-Bluray, Bluray, DVD för film och CD, SACD, DVD-audio för musikbiten. Har man samlat på sig en hög med högupplösta ljudfiler finns stöd för FLAC, ALAC, WAV men även DSD."

Fortsättning: UDP-LX800 var ju inte för sexig däremot. För det priset får den gärna ge ett bättre visuellt intryck. Håller Pioneer UDP-LX800 som en bra kandidat, men ska leta vidare en smula. Fördelen med den apparaten är att den även kommer kunna tjänstgöra som Bluray-spelare så klart och därmed minska apparathögen med en enhet.

On 2020-03-23 at 13:37, AlfaGTV said:

Pioneer bygger nya SACD, typ PD-70AE, kanske lite dyr för en Pioneer. (Jag menar inte kvaliteten, bara att märket inte får den uppmärksamhet de kanske förtjänar?)

Parentesen är viktig. Både PD-70AE, UDP-LX800, Marantz SA-10, Yamaha CD S3000 är mycket fina spelare. UDP-LX800 annonserades som en direkt arvtagare till Oppo när den kom fast bättre.

Jag tycker det finns lite av en ”fisförnäm” attityd bland s k ”high-endare” att dessa märken skulle vara andra klassens representanter för välljud bara för att de också tillverkar ”instegsprodukter”. Snarare är det så, tror jag, att tack vare det kan de hålla en hyfsad prisbild och man slipper marginal på marginal via OEM-tillverkare. Teac har gjort som VW. Man har diversifierat genom branding; konsumentprodukter = Teac, proffsprodukter = Tascam och highend = Esoteric. VW har gjort samma sak med Audi, VW, Seat, Skoda. Kanske Yamaha, Marantz och Pioneer skulle göra samma sak för att bryta fåfängans låsningar? Pioneer har ju delvis gjort det via TAD.

Ett av de största irritationsmomenten för mig med de här kombinerade DVD/Bluray- och CD-spelarna är att de brukar vara så förbenat långsamma när det kommer till att börja spela musik från det man lagt skivan på släden och tryckt på play. Har för mig Oppo 105 är riktigt långsam här (i övrigt verkar den fin som snus).

4 minutes ago, shifts said:

Ett av de största irritationsmomenten för mig med de här kombinerade DVD/Bluray- och CD-spelarna är att de brukar vara så förbenat långsamma när det kommer till att börja spela musik från det man lagt skivan på släden och tryckt på play.

Det var förr det!

Hittade denna test:

https://www.hifinews.com/content/pioneer-udp-lx800-universal-bd-player

Jag har själv en Oppo UDP-203 som jag är riktigt nöjd med, men skulle jag köpt ny spelare idag hade denna Pioneer varit det "självklara" valet för mig!

20 minutes ago, Amatören said:

Det var förr det!

Hittade denna test:

Jag skulle precis länka till detta test.

@shifts jag har ägt många av de tidigare Pioneer spelarna när jag hade hembio och även om de inte var bäst på bilden så var de mycket bra på ljuddelen. Den nya LX800 bygger ju till viss del på PD-70 och jag tror att man använder mer eller mindre samma chip för videodelen som Oppo använde i sina senaste modeller.

Pioneer makes no secret of the fact that the analogue audio section here is derived from its flagship PD-70AE SACD/CD player [HFN May '18], right down to identical signal paths for each channel.

Vill man så kan man ju även modda sin LX800 med linjär nätdel vilket man kunde med Oppo med om de sen ger någon prestanda ökning de är kanske en annan diskussion :)

• 3 weeks later...
On 2020-03-24 at 18:03, byZan said:

Håller med dig!

/byZan

Jeg har både en Oppo og en Sony SCD1. Kan bara hålle med om Oppo er långsam,  men i forhold til min Sony er den en raket :-)

Alt skal ses i rette perspektiv :-)

Om jeg skulle ud og handle ny multi format spiller i dag ville båda Pioneer X800 och Panasonic DPUB9000 väre på min shortlist.

// Chris

• 5 months later...

Började bli desperat men har äntligen funnit en kandidat som ska vara på väg hem till mig. Det blev svårare än jag hade trott. Siktet var inställt på modellen under Pioneer UDB-LX800, som jag tyckte var lite för kostsam för mig, nämligen LX500. Det visade sig vara en omöjlig uppgift att beställa hem, även om jag började leta utanför Sveriges gränser. Leveransproblem från fabriken pga Covid-19. Började nästan fundera på LX800, men den verkar också vara svår att beställa i dag. 

Fann ett äldre alternativ som uppfyllde mina krav. Postar i min egen tråd när den är på plats.

Panasonic-apparaten saknade stöd för DVD-Audio och ratades därför. Säkert en fin maskin i övrigt.