Jump to content

På besök i Japan.


octavia rs

Recommended Posts

Nu är det inte jag personligen som varit i Japan (min sambo har dock varit där flera gånger vilket jag är rätt avundsjuk på :105: ) men som rätt frekvent besökare på Soundstage olika hemsidor så har de på sidan Soundstage Global (blogging on audio) besökt ett par Japanska företag mämligen Accuphase, AKM och TAD.

 

https://www.soundstagenetwork.com/

 

https://www.soundstageglobal.com/index.php/blogging-on-audio/201-howard-kneller/906-howards-january-2020-trip-to-japan-accuphase-laboratory

 

https://www.soundstageglobal.com/index.php/blogging-on-audio/201-howard-kneller/907-howards-january-2020-trip-to-japan-asahi-kasei-microdevices-corporation-akm

 

https://www.soundstageglobal.com/index.php/blogging-on-audio/201-howard-kneller/916-howards-january-2020-trip-to-japan-technical-audio-devices-laboratories

 

 

Link to comment
Share on other sites

Blev lite besviken där, clickbait titel.. ;) 

 

Japan hade varit riktigt trevligt att besöka! Accuphase, Stax, Leben (I Osaka men ~2.5h med snabbtåg från Tokyo) och även Tokyos elektronik-kvarter, Akihabara, hade varit roligt att se.

 

Link to comment
Share on other sites

Japan är onekligen en annorlunda upplevelse och ett minne för livet. Var där för två år sedan och minns det som igår. Inte minst för den kultur och människosyn som råder i ett så tättbefolkat land där hänsyn och omtänksamhet tvingas råda. Maken till vänliga, hjälpsamma och trevliga människor får man leta efter. Alltid en hjälpande hand för en turist som verkar "lost". Sedan finns naturligtvis en baksida av detta i ett starkt hierarkiskt land med  tydliga klasskillnad och blind lydnadskultur, men jag tror ändå att de positiva sidorna överväger. Åtminstone för en utomstående betraktare som kommer på ett kort besök. Är det något jag ångrar är att jag inte avsatte mer tid till besöket, som varade en vecka i Tokyo. Men å andra sidan så motiverar detta flera besök. Jag längtar tillbaka!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, calm said:

Japan är onekligen en annorlunda upplevelse och ett minne för livet. Var där för två år sedan och minns det som igår. Inte minst för den kultur och människosyn som råder i ett så tättbefolkat land där hänsyn och omtänksamhet tvingas råda. Maken till vänliga, hjälpsamma och trevliga människor får man leta efter. Alltid en hjälpande hand för en turist som verkar "lost". Sedan finns naturligtvis en baksida av detta i ett starkt hierarkiskt land med  tydliga klasskillnad och blind lydnadskultur, men jag tror ändå att de positiva sidorna överväger. Åtminstone för en utomstående betraktare som kommer på ett kort besök. Är det något jag ångrar är att jag inte avsatte mer tid till besöket, som varade en vecka i Tokyo. Men å andra sidan så motiverar detta flera besök. Jag längtar tillbaka!

 

Calm


Kan bara hålla med Calm. Men bland Japans yngre så är det fler och fler som anammar europeiska värden som t.ex. jämlikhet och kvinnosyn. Själv har jag varit i Japan massor av ggr (har med dem att göra i jobbet). Arbetsmoralen är extremt hög. Minns mycket väl när jag besökte en bilfabrik för flera år sedan. Flera av montörerna vid löpande bandet hade ett gult band i kepsen. Var tvungen att fråga vad det betydde och fick svaret "de strejkar"....
En annan story är den när GM i USA började anlita och köpa produktionsteknik av japanerna till sin bilproduktion. Ett gäng japaner var över till GM i Detroit och efter det så besökte jänkarna Japan. Efter en rundvandring i en bilfabrik så var jänkarna tvungna att fråga var alla bilar står som hade någon defekt eller anmärkning från sammansättningen och som behöver rättas till innan leverans. Svaret de fick var "den står där". Förmodligen en överdriven story men deras produktion är makalös.

Nog med OT. Tack för länkarna Octavia!

Bjussar på en bild från mitt senaste besök.

image.png.e92fe7d62bf3853b6fb72a57312ffadb.png
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...