Jump to content

Test av högtalare i P1 Plånboken


Lars

Recommended Posts

I förmiddags gjorde Plånboken i P1 en test av olika högtalare i olika prisnivåer. Jag hörde programmet genom en liten radio och kunde naturligtvis inte höra någon skillnad. Hur tänker SR med en sådan test, för det måste väl ha varit en ljudtekniker inblandad.

Journalisten tyckte att högtalare som kostar 30.000 kr var fruktansvärt dyrt. I slutet gjordes en test mellan en enkel anläggning och en i halvmiljonklassen. Journalisten tyckte inte att halvmiljonanläggningen var värd pengarna.

Undrar vad hon skulle tycka om hon kom in på vårt forum.

Link to comment
Share on other sites

@Daniel, tycker du gjorde en utmärkt insats. Lugnt och sakligt. Och bra liknelse på slutet som säkert får en och annan att tänka till. Jag trodde nog aldrig att hon skulle tillåta sig att rekommendera en "stor" anläggning. Men hon får också en eloge för nyanserat svar - dvs att hon själv behöver öva upp sin förmåga. Och så är det ju för oss alla. Kul!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

@Daniel, tycker du gjorde en utmärkt insats. Lugnt och sakligt. Och bra liknelse på slutet som säkert får en och annan att tänka till. Jag trodde nog aldrig att hon skulle tillåta sig att rekommendera en "stor" anläggning. Men hon får också en eloge för nyanserat svar - dvs att hon själv behöver öva upp sin förmåga. Och så är det ju för oss alla. Kul!

 

Haha, inget undgår detta forum. Tack @bigblue :) Hon var mycket trevlig, men hade som sagt en liten bärbar digital inspelningsmanick. För mig var det ett delvis okänt system hos en av våra handlare som hade bjudit in mig för att prata. Man hade kanske kunnat hitta en system med lite mer imponator-effekt för en ovan lyssnare. Min erfarenhet är att ovana lyssnare är lite som en ovan vin konsument. Man blir imponerad av det med mycket effekt och drag (typ Amarone) Men missar nyanserna som man kan få av en riktigt bra Bordeaux eller Bourgogne.:D De förväntar sig antagligen mycket mer spektakel, typ ett PA-system, för pengarna. Men blir man serverad något förfinat och elegant som faktiskt, precis som med vinet, kräver lite av sin lyssnare blir man bara förvirrad. 

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

@Daniel, tycker du gjorde en utmärkt insats. Lugnt och sakligt. Och bra liknelse på slutet som säkert får en och annan att tänka till. Jag trodde nog aldrig att hon skulle tillåta sig att rekommendera en "stor" anläggning. Men hon får också en eloge för nyanserat svar - dvs att hon själv behöver öva upp sin förmåga. Och så är det ju för oss alla. Kul!

 

Och du vet ju dessutom @bigblue att om man får en reporter inom public service att tycka att man är en konstig typ (audiofil) eller det minsta  styrande i samtalet så blir man obönhörligt framställs som just en konstig typ, och då hade hon inte varit lika snäll och förstående. Jag var rädd att hon skulle göra ett reportage i syfte att måla upp oss audiofiler som knäppgökar. Det har ju hänt flera gånger tidigare. Så jag hoppas att det jag sa kom ut någorlunda vettigt.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Daniel said:

 

Och du vet ju dessutom @bigblue att om man får en reporter inom public service att tycka att man är en konstig typ (audiofil) eller det minsta  styrande i samtalet så blir man obönhörligt framställs som just en konstig typ, och då hade hon inte varit lika snäll och förstående. Jag var rädd att hon skulle göra ett reportage i syfte att måla upp oss audiofiler som knäppgökar. Det har ju hänt flera gånger tidigare. Så jag hoppas att det jag sa kom ut någorlunda vettigt.

 

Du har helt rätt. Därför var din ödmjuka approach helt klart en vinnare. Minsta tecken på Besser-wisser-tendenser från din sida, och risken är hög att utkomsten hade blivit en helt annan. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bfjohansson said:

Det var väl ett kanonreportage. Tyckte det var välnyanserat. Men vad var det för grejer det spelades på Daniel? 

 

Tack, ? det var för mig bekanta produkter i form av en SME Model 12, MOON elektronik och en Lyra Delos pickup. Sen hade de snörat upp ett par stora Dynaudio som jag inte är bekant med. I reportaget bör nämnas att vi aldrig spelade streamat. Det la de till senare. Vi spelade bara vinyl. 

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att @Daniel var imponerande lugn.

Jag tycker inte reporten var i närheten av ge inslaget en tydlig frågeställning, vägen framåt var luddig och inte heller någon bra tydlig slutsats. Jag fattar inte riktigt vad syftet var?  Det enda jag personligen känner mig säker på efter reportaget var att reporten inte hade en aning om vad ljudåtergivning är för något. Ett i mina ögon mycket grunt journalistiskt reportage. Tur att @Daniel var med och höjde nivån med det lilla utrymme han ändå fick. 

Tycker någon att en konsument fick några råd som skulle vara bra att ta med sig när man vill köpa ljudåtergivningsprodukter? 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Apexorca said:

Håller med om att @Daniel var imponerande lugn.

Jag tycker inte reporten var i närheten av ge inslaget en tydlig frågeställning, vägen framåt var luddig och inte heller någon bra tydlig slutsats. Jag fattar inte riktigt vad syftet var?  Det enda jag personligen känner mig säker på efter reportaget var att reporten inte hade en aning om vad ljudåtergivning är för något. Ett i mina ögon mycket grunt journalistiskt reportage. Tur att @Daniel var med och höjde nivån med det lilla utrymme han ändå fick. 

Tycker någon att en konsument fick några råd som skulle vara bra att ta med sig när man vill köpa ljudåtergivningsprodukter? 

 

Mina krav, eller förväntningar kanske, på reportage från hifivärlden är mycket lägre, jag är mest glad över att sådana som vi inte framställdes som ensamma tokstollar med en alldeles för dyr hobby.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Håller med om att @Daniel var imponerande lugn.

Jag tycker inte reporten var i närheten av ge inslaget en tydlig frågeställning, vägen framåt var luddig och inte heller någon bra tydlig slutsats. Jag fattar inte riktigt vad syftet var?  Det enda jag personligen känner mig säker på efter reportaget var att reporten inte hade en aning om vad ljudåtergivning är för något. Ett i mina ögon mycket grunt journalistiskt reportage. Tur att @Daniel var med och höjde nivån med det lilla utrymme han ändå fick. 

Tycker någon att en konsument fick några råd som skulle vara bra att ta med sig när man vill köpa ljudåtergivningsprodukter? 

 

Ja, det saknades en agenda helt klart. Jag pratade iofs ganska mycket om andra saker som klipptes bort. Om hur musik var mer centralt i våra hem innan alla skärmar tog över och hur familjen kunde samlas runt musiken på ett annat sätt. Sen tycker jag att det finns något intressant i att vi i framtiden kommer att behöva resa mindre, det kan ju motivera att lägga mer pengar på njutning i hemmet. :-) 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bfjohansson said:

 

Mina krav, eller förväntningar kanske, på reportage från hifivärlden är mycket lägre, jag är mest glad över att sådana som vi inte framställdes som ensamma tokstollar med en alldeles för dyr hobby.

 

Det var min största rädsla. :D

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Daniel said:

 

Ja, det saknades en agenda helt klart. Jag pratade iofs ganska mycket om andra saker som klipptes bort. Om hur musik var mer centralt i våra hem innan alla skärmar tog över och hur familjen kunde samlas runt musiken på ett annat sätt. Sen tycker jag att det finns något intressant i att vi i framtiden kommer att behöva resa mindre, det kan ju motivera att lägga mer pengar på njutning i hemmet. :-) 

 

Det förklarar ju att de inte riktigt visste vad reportaget skulle bli för något när de klipper bort sådant som faktiskt är en klok och intressant analys.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...