Jump to content

Supravox Hybrid


Recommended Posts

Pris 3300 Euro vilket bör bli ca 35 000kr i Sverige till kund. Nedan lite snabb info om modellen: 

 

Modellen heter  "Vouvray" (a wine from Touraine) 

och är på 2 x 80 watts, tube (12au7) preamplifier and solid state power section, it also has a MM phono section and a nice Supravox branded remote control...

 

This amplifier got the "Diapason d'Or" award which is a very pretigious award in France.

 

The designer of the amplifier is Yves Cochet, a famous electronic designer here in France that has been around for a long time
 
No mosfet but bipolar transistor in the output stage.
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, PKS said:

Kul! Visste inte att de även gjorde förstärkare, men är lite förvånad att de inte kör rör rakt igenom. Vet du om de har något mer elektronik i pipelinen? Tex en dac med rör hade ju varit fint... 

Om jag ska gissa vem som bygger ihop dessa så är rattarna samma som sitter på Line Magnetic... Så varför de inte bygger en DAC är väl troligen eftersom Line Magnetic redan har en rör-DAC som säljer bra. Och det är väl därför som de bygger med transistorer? Supravox säljer redan Line Magnetic i Frankrike. Detta är en produkt som de inte har i sitt sortiment. Spelar med den nu på LM-812 högtalare (18" bas och multicell horn) och den låter inte alls dumt. Men så det inte heller någon krävande högtalare med 102 dBs känslighet. Vi får se på Akkelis i nästa vecka när vi kör den på nåt svårare och jämför med typ Lavardin mfl. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Transient Design said:

Om jag ska gissa vem som bygger ihop dessa så är rattarna samma som sitter på Line Magnetic... Så varför de inte bygger en DAC är väl troligen eftersom Line Magnetic redan har en rör-DAC som säljer bra. Och det är väl därför som de bygger med transistorer? Supravox säljer redan Line Magnetic i Frankrike. Detta är en produkt som de inte har i sitt sortiment. Spelar med den nu på LM-812 högtalare (18" bas och multicell horn) och den låter inte alls dumt. Men så det inte heller någon krävande högtalare med 102 dBs känslighet. Vi får se på Akkelis i nästa vecka när vi kör den på nåt svårare och jämför med typ Lavardin mfl. 

Känns klart rimligt att Line Magnetic bygger förstärkarna. Fin är den iaf. Finns den i andra färger? Tex trä hade ju varit supersnyggt!

 

Minnet kanske sviker,  men jag har fått för mig att Line Magnetic äger Supravox sen några år tillbaka? 

Link to comment
Share on other sites

Nä, så har jag inte alls uppfattat det. Det är en fransman vid namn  Jacques Vincent  som köpte Supravox för 2 år sedan. Han har investerat en hel del pengar i detta och har en stark framtidstro på varumärket. Den tidigare ägaren av Supravox var även importör av Line Magnetic för hela Europa (utom Sverige...) så kontakten finns där sedan gammalt. 

 

Och jag håller med! Trä hade varit hur snyggt som helst! Jag kollar detta genast. 

Link to comment
Share on other sites

Efter utlån av denna nya fransyska till Akkelis så lyssnade jag på den tillsammans med en av stammisarna där. Vi kan kalla honom "Kamrat I". Hans spontana kommentar (spelandes på ett par Avantgarde horn) vad att den var bättre än både Luxman och Line Magnetic och kanske även aningen mer attraktiv än Copland som ligger på 40 000kr. Så det ser klart lovande ut! 

 

Den har ett uns mer värme och lite mer romantik (fast bara ett uns! inte så det blir runt eller fyllig i basen eller så) än Copland. Jag kallar det för "krämigt", den har en textur som jag gillar. Lite lagom med "färg" och känns organisk som i kött och blod och inte bara exakt och iskall. Passar säkert inte alla och vi behöver testa den på något mer krävande (även om dessa stora trattar är nog så avslöjande men med 105 dB inte drar så mycket effekt) men initialt så ser det lovande ut. 

 

Jättekul tycker givetvis jag! Kanske vi ska ta med denna och spela på i Jönköping? 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Ah, så det är Monsieur Lasse som fotar.

Då kan vi väl få se insidan också?

 

Vi får se. Den väger misstänkt mycket för att vara en transistor-maskin. Så jag är också nyfiken! Men då den är piano-lackad så vill jag inte gärna repa den så väntar lite med att riva den i bitar... Men det sitter några Toshiba "linjära" bipolära på utgången så helt klart att det är en av orsakerna till varför den låter som den gör. Även om nätdelen och dess uppbyggnad spelar en extremt stor roll för ljudet i min åsikt. 

Link to comment
Share on other sites

Men en varning här till alla ni som läser ovan lyssningsintryck. Givetvis så är detta grymt färgade åsikter (även om det är ärligt menat) då detta är "mina" produkter som jag säljer och vill tjäna pengar på. Lyssna alltid själva på en produkt innan ni överväger ett köp! Bara så att ingen missuppfattar någon här när jag lägger ut tankar som dessa i en bransch -tråd. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-04 at 13:07, Bebop said:

Man brukar ju säga att rörens största förtjänst ligger i spänningshantering och halvledarnas spelplan är strömförstärkning. Tror du inte det är så den äŕ byggd?

Jo. Exakt så. :) Det är nog inte så lätt som det låter men gör man det rätt så kan det nog blir mycket bra. Min fördom är dock att kunder som gillar rör vill ha ett system med så mycket rör som möjligt (tex JR) och de som inte gillar rör inte vill ha dem alls. Men rent tekniskt så tror jag en kombination kan vara det bästa på många sätt. Så jag hoppas att många ändå törs lyssna på denna utan fördomar och bedöma den utifrån hur den låter. Men det är ju kul att flera tycker den är snygg för det tror jag är till stor hjälp när man köper! 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Transient Design said:

kunder som gillar rör vill ha ett system med så mycket rör som möjligt och de som inte gillar rör inte vill ha dem alls.

Kan det verkligen vara så... :D :question:

 

Sorry, jag kunde inte låta bli. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, PKS said:

Testet är på franska

Kanske lite hjälp med franska summeringen:

Slutomdöme

Supravox sysslar numer med elektronik och vi kan nog förvänta oss en del intressanta överraskningar framöver. Mötet med den integrerade Vouvray var mycket positiv. Det är elektronik med en robust och tidlös design, vars utmärkta musikalitet bygger på solid dynamisk presentation och en oöverträffad tonbalans. Rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...