Jump to content

Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?


byZan

Recommended Posts

23 hours ago, thli72 said:

Inget ont om Thulen men högtalaren känns som en helt annan klass här

Precis, men det är inte i första hand frontend som är flaskhals.

Svårt att sätta hela rasket i ett slag. Jag skulle börja med att söka efter en lämplig integrerad med mycket pulver.

 

Om man enbart kollar på kraven för frontend så blir fältet större då. Av egen erfarenhet kan jag bara tipsa om Bryston BDA-3.14, men den ligger nog över budget.

 

Jag tyckte annars att NADC-658 + slutsteg vore en bra lösning.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu när detta högaktuellt för sonen som flyttar till ett nytt boende. Nu vill han och tror att nu när barnen får egna rum så kan sätta upp stereon med mindre risk för skadegörelse. Under den tid som gott fram tills nu har jag försökt att få honom att tänka lite längre än i princip bara ljud ut, men de är ju två och hänsyn skalla tagas till den andre som inte tycker att det ska behöva se ut som hos mig?????

Nu är en NAD M10 uppe som förslag och av den har jag ingen erfarenhet alls mer än att min NAD 218 var ett kraftpaket, någon som vet mer om NAD M10?

Själv vill jag att det ska vara en integrerad med pulver och till det separat dac/streamer. tanken jag har att det är på dac/streamer sidan det teknikutvecklas mest och därför bör vara utbytbar. Hon vill bara att det ska stå en apparat framme och där är vi nu?

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ingenting om NAD, förutom att jag var på väg att köpa en innan min vän släpade iväg mig till Naim butiken istället.

 

Jag kan tänka mig situationen att det inte ska se ut som hos dig, och att det ska vara en familjepryl. Jag tycker M10 ser väldigt passande ut i sammanhanget, och vill man ha mera kraft och har högre budget så finns ju alltid Stereophile 2020 vinnaren NAD M33. (Stereophile vinnare är ju tydligen bra grejer sägs det).

 

Som en ansvarsfull far skulle jag dock gjort som min vän och släpat med sonen/familjen till Naim butiken och lyssnat på Naim Uniti Atom/Star/Nova (beroende på budget och/eller graden av generösa föräldrar). Oavsett så är det ju alltid bra/kul/intressant att ha lyssnat på något liknande i jämförelse så man vet vad man får när man köper.

 

Frågan är om han/de är redo för en separat streamer/DAC? En Lumin D2 isåfall kanske? Jag tror dock de skulle föredra enkelheten med att bara kunna spela Spotify till en en-box-lösning, och att det är därför de tittar på NAD.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Jag vet ingenting om NAD, förutom att jag var på väg att köpa en innan min vän släpade iväg mig till Naim butiken istället.

 

Jag kan tänka mig situationen att det inte ska se ut som hos dig, och att det ska vara en familjepryl. Jag tycker M10 ser väldigt passande ut i sammanhanget, och vill man ha mera kraft och har högre budget så finns ju alltid Stereophile 2020 vinnaren NAD M33. (Stereophile vinnare är ju tydligen bra grejer sägs det).

 

Som en ansvarsfull far skulle jag dock gjort som min vän och släpat med sonen/familjen till Naim butiken och lyssnat på Naim Uniti Atom/Star/Nova (beroende på budget och/eller graden av generösa föräldrar). Oavsett så är det ju alltid bra/kul/intressant att ha lyssnat på något liknande i jämförelse så man vet vad man får när man köper.

 

Frågan är om han/de är redo för en separat streamer/DAC? En Lumin D2 isåfall kanske? Jag tror dock de skulle föredra enkelheten med att bara kunna spela Spotify till en en-box-lösning, och att det är därför de tittar på NAD.

Han har tydligen snöat in på NAD vilket kanske kan vara okej? Själv hade jag prioriterat annorlunda men det är ju jag det.

Han vill kunna köra spotify, playstation, appleTV och hon vill inte att det ska synas, iaf inte en stor eller flera burkar, så det är väl bara för mig att acceptera:winking:

 

Själv så skulle jag se till att få bra ljud ut ur B&W Signature som vill ha ström och sedan en enklare dac/streamer, om det visar sig senare att ljudet/presentationen blir mer intressant så behöver han bara byta upp sig på digitalsidan, men vi får se vart i det landar.

 

Jag hade gått på DartZeel 468 och fått snygga inredningsdetaljer på köpet, klappat och klart:winking::sunglasses:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, byZan said:

Själv hade jag prioriterat annorlunda men det är ju jag det.

Han vill kunna köra spotify, playstation, appleTV och hon vill inte att det ska synas, iaf inte en stor eller flera burkar, så det är väl bara för mig att acceptera

 

Vi kommer aldrig förstå hur de tänker, och de kommer aldrig förstå oss... :shrugging:

 

18 minutes ago, byZan said:

Jag hade gått på DartZeel 468 och fått snygga inredningsdetaljer på köpet, klappat och klart

 

Tveklöst! :grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, byZan said:

Han har tydligen snöat in på NAD vilket kanske kan vara okej?

 

Jag tycker NAD är rätt ok, har uppgraderat min gamla NAD L40/JPW till en NAD AMP1/SA Saxo 3 i min lilla lödhörna. Finns inte utrymme för något större men låter rätt ok i lödröken:sunglasses:

 

Jag pallade dock inte med att hoppa över förstärkaren och köra på aktiva SA Saxo 3 då jag vill ha någon linjeingång som är enkel att komma åt. Annars har jag hört att vanliga människor verkar uppskatta aktiva högtalare mer än separata förstärkare och då gärna med inbyggd streamingfunktion:grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Vi kommer aldrig förstå hur de tänker, och de kommer aldrig förstå oss... :shrugging:

Man ska aldrig säga aldrig även om jag tror jag pratar för döva öron:winking:

1 hour ago, LPL said:

Jag tycker NAD är rätt ok, har uppgraderat min gamla NAD L40/JPW till en NAD AMP1/SA Saxo 3 i min lilla lödhörna. Finns inte utrymme för något större men låter rätt ok i lödröken:sunglasses:

Absolut inget fel på NAD jag gillade kombon 218/116 skarpt och har även hört lite senare modeller som gillades. Men min poäng är att jag tror man kan hitta än bättre och/eller strömstarkare förstärkare på beg marknaden för priset av en ny M10, en bättre matchning kanske? Jag får väl se hur boendet ser ut och höra hur rummet låter när de flyttat in i månadsskiftet jan/feb.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, byZan said:

Man ska aldrig säga aldrig även om jag tror jag pratar för döva öron:winking:

Absolut inget fel på NAD jag gillade kombon 218/116 skarpt och har även hört lite senare modeller som gillades. Men min poäng är att jag tror man kan hitta än bättre och/eller strömstarkare förstärkare på beg marknaden för priset av en ny M10, en bättre matchning kanske? Jag får väl se hur boendet ser ut och höra hur rummet låter när de flyttat in i månadsskiftet jan/feb.

 

/byZan

Vem bestämmer mest? Sonen eller sonhustrun?🤐

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, figge said:

Vem bestämmer mest? Sonen eller sonhustrun?🤐

Det beror nog på vem av dem du frågar:winking:

 

De är båda viljestarka men kompromissar gärna om sådant de inte är helt överens om och det fungerar klockrent.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De enades om en NAD M33, så nu är det väl bara att vänta på att de får flytta in (om en dryg månad) för att höra om det blev som de tänkt?

 

Tackar å sonens vägnar för era inputs, de var tydligen mer relevanta än mina, ha! DartZell hade gjort sig fint tror jag:winking:

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-23 at 17:34, byZan said:

De enades om en NAD M33, så nu är det väl bara att vänta på att de får flytta in (om en dryg månad) för att höra om det blev som de tänkt?

 

Tackar å sonens vägnar för era inputs, de var tydligen mer relevanta än mina, ha! DartZell hade gjort sig fint tror jag:winking:

 

/byZan

 

 

M10 hörte jeg til världs premiären på CES. Det var en surrealistisk upplevelse med / uten kalibrering - utrolig hvad der kom från den liten box.

Men - M33 har jeg redan hört i 2 systemer med rigtig bra resultat. Den spelar bra som 'vanlig' streaming förstärker, men efter en opjustering med det indbyggede DIRAC bliver den en killer til dom B&W.

 

bra valg!!

 

mvh

Chris.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sonen kunde inte hålla sig! Mitt i allt elände, jul, nyår, rensning och packning inför flytten så ringde telefonen och han sa att han börjat packa upp och ville testa. Men ska du inte vänta tills du har flyttat, du får ju packa ner allt igen om bara några veckor? Nope! Var har du högtalarkablarna (TaraLabs The One SW) liggandes? Jag vill ha de nu - du lovade att jag skulle få dom ju? De ligger hemma (var själv ute i stugan) och några timmar senare så ringde telefonen igen - fy fan vad rent, luftigt det blev, det låter liksom inget från högtalarna, så blev intrycket och beskrivningen från en icke väl insatt musiklyssnare. Inte helt oväntat från min sida och kul att han blev nöjd, men jag väntar tills det ska installeras i det nya boendet och får ta med mig lite saker för fix o trix så det blir gjort efter alla konstens regler. Han ville spela högt och hon ville inte, tänk på barnen sa hon (vilket jag tycker är bra), han svarade - jag uppväxt med musik på hög volym och har inte tagit skada, hon replikerade snabbt med att säga  - det gäller inte farfar och volymen sänktes. Känner igen ”surret" från många år tillbaka (nästan från urminnes tider) och tror att han får höra det livet ut.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

DSC_0341.JPG
Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
"Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

Ace of Spades (album) - Wikipedia

Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"

 

och

Love over Gold - Wikipedia

Dire Straits - Love Over Gold.

 

Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har blivit ombedd att idag på em komma för att få en kopp kaffe från en Jura E80 men det först efter att ha fixat till det med uppställning och kabeldragningar. De har bestämt sig för var systemet ska stå, okej! Då får jag försöka göra det bästa av det då?! Kan bli en intressant em/kväll med många åsikter att ta hänsyn till och antagligen blir det till att försöka få till lite kompromissande också?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Kaffet var helt okej men hade föredragit en annan sort!

Bumlig bas men det var bara att flytta fram de några decimetrar så lät det bra mycket bättre för att inte säga riktigt bra. NAD M33 gillade jag och tycker att man får mycket för pengarna! Men högtalarna fick inte stå så långt ut från väggen, ungarna kommer att välta dessa, men sonen lugnade mig genom att säga något som jag känner igen - jag smyger ut de vartefter och när hon sedan kommer på det och ber mig flytta tillbaka högtalarna så kompromissar vi om avståndet och då har jag tjänat minst en decimeter om inte två. Va det inte så du gjorde farsan? Kommenterar inte detta!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

@thli72, så påläst är jag inte men sonen sa något om det? Själv tycker jag att han borde få ställa upp det så han får den bästa presentationen han kan få utan påverkan av diverse ting. Tänk om han sa att han ville ha lite vingar/absorbenter etc, nä han får nog kompromissa och kanske att han väljer att använda sig av diverse filter? Han är inte lika kräsen som jag och jag måste inte lyssna när jag är där, jag leker nog hellre med barnbarnen:winking:

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, thli72 said:

Den Dirac LE som kommer med NAD M33 i grunden jobbar bara upp till 500Hz så den påverkar bara basen, där dom flesta högtalare/rum kan behöva hjälp

Man kan uppgradera till "fullrange" Dirac för $99 om man vill.

Sonen får göra som han vill och genom hans öron, själv är jag inte övertygad om att metoden är den rätta, tror mer på att hitta den bästa placeringen av högtalare och akustikfix.

Har själv inte kunskap om att t ex få till det via DSP i Roon, tycker att ”allt” låter fel och även så med convolution file och room analyzers.

Jag tycker själv att jag skaffar mig den utrustning som gillas på så många parametrar som möjligt och om jag sedan lägger till lite arbete kring att försöka hitta den bästa placeringen av högtalarna och lite akustik fix så har jag förmodligen gjort ett 95%-igt arbete med de förutsättningar som finns? Ström, kablar, fötter, underlag etc? Jovisst, de får det att lyfta än mer ljud-/presentationsmässigt, men nu börjar vi prata om andra saker i hobbyn. 

 

Summan av vad jag menar är att om jag införskaffar en elektronik/högtalare som jag gillar ljudmässigt, presenterar så som jag gillar att höra det så är det till att ge prylarna de bästa förutsättningarna med det man har ett första steg. Blir man mer intresserad så så kommer man snart hänga på t ex Euphonia för att försöka förstå/lära sig hur delar eller allt hänger ihop, kanske t o m andra forum:think:

 

Detta är skrivet och upplevt genom mina öron och i mina rum och är tillsvidare min sanning!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...