Jump to content

Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?


byZan

Recommended Posts

Som en gammal vän av lyssnande på musik sedan lång tid tillbaka och tillika intresserad av vad som får mig att bli berörd av musik ljudmässigt (inte själva musiken avses här) har jag funderat på under alla år. Trodde nog som barn att bara det lät bra så var det bra men ju mer jag lärde mig att lyssna och jämföra ljudet via annan elektronik eller t o m live så förstod jag att ju mer jag vet desto mer förstod jag hur lite jag förstod. Det fanns en  utvecklingspotential i mig som jag tror är oändlig? Men att få ett ljudideal som passade mina öron och hjärta kom i tidig ålder och består om än att den delvis av naturliga orsaker har förändrats över tid. Jag kommer inte ihåg när jag blev så berörd av musik så tårarna rann ner för kinderna för första gången? Men jag var ensam för inte vågade jag visa att jag grät, pinsamt då, men idag näst intill befriande och för mig noterbart i både tal och skrift utan att ha en tanke på pinsamt eller så.

 

4 söner som dagligen har växt upp med musik i hemmet, med olika genrer från olika källor, olika system vartefter de har bytts ut etc, men ingen av dem har egentligen hakat på farsans hobby mer än att de kommenterat vad de tyckt om de olika prylarna och musik genrer. Lite konstigt tycker jag, då jag själv som väldigt ung gillade när morfar spelade munspel, farsan som sjöng (om än falskt ibland) gamla folkvisor, Evert Taube m m och förmodligen redan då kände att musik berörde. Inget av detta märkte jag på grabbarna förrän den dag de förstod att jag blev så berörd av musik så tårarna t o m rann som den värsta vårfloden och att någon av dem sa ”- jag blir berörd när du blir berörd”. Numera blir de också berörda av musik även om jag inte sett några tårfyllda ögon live, men det är inte ett måste heller för att jag ska förstå att de blir berörda av musik.

 

Nu har en av sönerna, han som fick mina B&W Signature Diamond för länge sedan frågat om jag kan hitta en billig förstärkare åt honom (den tidigare Thule har stått trasig i flera år) för han skulle vilja kunna spela lite musik från Spotify så hans barn får lyssna på lite musik.

Spotify? Varför Spootify? Han tyckte att det räckte!

Du måste ju ha en dac/streamer oxå? Jo men finns det inget allt-i-ett-maskin? Jo det gör det! Något billigt, vill inte lägga alltför mycket pengar på detta! Men du som alltid vill ha det bättre av det du nu ska ha, varför inte nu? Men ungarna är för små för att uppskatta det! Jaha, men jag började med denna hobby när jag var fyra år och uppskattade att det lät bättre än bra bara efter något år! Orkar inte diskutera detta med dig, kan du inte bara fråga runt bland dina polare om det finns något billigt som skulle kunna passa? Jo jag kan och ska göra det, för du litar mer på mina polare än mig verkar det som? Ha, du nöjer ju dig inte med något mediokert! Allt beror på vad man tolkar in som mediokert! Jo förvisso men fixar du då? Ja jag lägger ut en förfrågan på forumet så får du avgöra själv vad som blir bra för dina behov!

Så nu ska hans högtalare matchas med en elektronik som kan orka driva dessa och som man kan spela Spotify på, förslag mottages för vidare distribution till en av mina söner där äpplet inte ens verkar ha ramlat ner än?!

 

Till saken hör nog att hans snart fyraåriga son tydligen har sagt  -jag vill ha som farfar har, en padda där man kan välja musik och spela högre:app:

 Äpplet faller kanske inte så långt från päronträdet ändå:64:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det där med hobbys och intressen är ju knepigt, det är ju olika såklart men som barn så hade jag nog inte varit så intresserad av mina föräldrars eventuella intressen (minns inte ens om de hade några), man vill ju gå sin egen väg liksom. Sen tror jag också det är viktigt att man "får upptäcka själv" för att intresset ska ges möjlighet att gro och växa, och ett problem för många i 25-40 års åldern med 1-3 barn och fru kan jag tänka är att man inte känner att man har tid att sitta och slappna av, lyssna på musik, eller läsa om vad en DAC egentligen är för något osv.

 

Vår hobby kräver ju även något grundläggande, man måste ju vara intresserad av musik till att börja med, eller iaf tycka om att lyssna på musik. Det är det ju många som gör, och de klarar sig bra med ganska mediokra "anläggningar" utan att tänka så mycket på det, man kommer ju ändå relativt långt med att lyssna på musik ändå. Att sen ta det därifrån och nörda ner sig så pass att man hamnar här på Euphonia och varje vaken minut går åt att fundera över nån kabel eller högtalare. Dit är det ju en bit... :) Frågan kanske snarare är om det är en hälsosam hobby eller om det kanske är VI som borde undersökas för någon underliggande avvikelse från det normala?

 

Musiken har varit en stor del av mitt liv sedan tidiga barnsben, men det är först i på senare tid som jag upptäckt den här "fina" sidan av musiken. Jag hade nog aldrig hamnat här om det inte var för en kompis som hade intresset. Det var intressant det han höll på med, men ändå inte så att jag direkt kände att jag måste oxå! Jag såg ju inte riktigt heller att jag nånsin skulle vara på hans nivå, men när jag skulle köpa en ny förstärkare och högtalare så rådgjorde jag ändå med honom. Han fick mig att inse att det finns andra butiker än Hifiklubben (där jag hade spanat in nån NAD förstärkare). Minns att jag var nervös för att inte höra någon skillnad på olika grejer när vi var runt i de lokala butikerna, men han beskrev lite vad jag kunde lyssna efter osv vilket nog gjorde det hela lite enklare att förstå. Ibland vet jag fortfarande dock inte om jag vare sig förstår eller hör vad jag borde.

 

Det slutade iaf med en Naim förstärkare och Totem högtalare. Sen var det ju det här med DAC:ar... och det var nog där det började för mig, där jag insåg att det fanns flera dimensioner i ljudet och fick blodad tand att experimentera. Jag tror att för min del var nog grejen att jag började googla runt och läsa forum, tidningar osv, det var inte min kompis som försökte pracka på mig saker utan han höll en ganska laidback approach och jag fick fråga honom istället medans mitt intresse växte, jag tror som sagt det är viktigt att man upptäcker själv, man blir intresserad av något och vill veta mer. Jag kan själv känna att jag kan gå fram lite för hårt och köra över folk, vilket snarare kan få motsatt effekt, så numera försöker jag också ta det lite piano om någon undrar något... :) 

 

Något bra och billigt som kan spela Spotify var det... vi behöver nog ändå någon slags budget för att kunna komma med rekommendationer och inte vara helt ute och cykla. En Sonos AMP för 7k kommer säkert uppfylla behovet om att spela musik, men kanske är han ändå redo för en något mer "seriös" investering?

 

Sen om ingenting funkar i slutänden så får du satsa på barnbarnen, där verkar det ju ändå finnas ett litet frö som går att odla... :) 

Link to comment
Share on other sites

@byZan, det sägs ju att vissa egenskaper (klokhet har jag hört? ;) )  bara uppträder i varannan generation? :D 

 

Du vill alltså ha tips på en förstärkare med streaming som kan Spotify Connect och klarar av att driva ett par Signature Diamond? Pheew... Driva, ja, göra rättvisa, kanske inte...

Men OK;
Bluesound Powernode 2i (Se DarkoAudio.com)

NAD M10 

Naim Uniti Atom (flera versioner)

Alla dessa kan agera Roon endpoint om man. skulle ta sitt förnuft till fång senare! ;)

 

Mera traditionellt (fult?) finns det ju i en massa Hegel förstärkare numera, eller Marantz PM7000N som pratar Spotifyiska...

 

 

Men det ligger ju en Karan-kombo ute till salu också, som endast behöver en Raspberry Pi för att kunna prata Spotify! ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, rikard said:

Det där med hobbys och intressen är ju knepigt, det är ju olika såklart men som barn så hade jag nog inte varit så intresserad av mina föräldrars eventuella intressen (minns inte ens om de hade några), man vill ju gå sin egen väg liksom. Sen tror jag också det är viktigt att man "får upptäcka själv" för att intresset ska ges möjlighet att gro och växa, och ett problem för många i 25-40 års åldern med 1-3 barn och fru kan jag tänka är att man inte känner att man har tid att sitta och slappna av, lyssna på musik, eller läsa om vad en DAC egentligen är för något osv.

 

Vår hobby kräver ju även något grundläggande, man måste ju vara intresserad av musik till att börja med, eller iaf tycka om att lyssna på musik. Det är det ju många som gör, och de klarar sig bra med ganska mediokra "anläggningar" utan att tänka så mycket på det, man kommer ju ändå relativt långt med att lyssna på musik ändå. Att sen ta det därifrån och nörda ner sig så pass att man hamnar här på Euphonia och varje vaken minut går åt att fundera över nån kabel eller högtalare. Dit är det ju en bit... :) Frågan kanske snarare är om det är en hälsosam hobby eller om det kanske är VI som borde undersökas för någon underliggande avvikelse från det normala?

 

Musiken har varit en stor del av mitt liv sedan tidiga barnsben, men det är först i på senare tid som jag upptäckt den här "fina" sidan av musiken. Jag hade nog aldrig hamnat här om det inte var för en kompis som hade intresset. Det var intressant det han höll på med, men ändå inte så att jag direkt kände att jag måste oxå! Jag såg ju inte riktigt heller att jag nånsin skulle vara på hans nivå, men när jag skulle köpa en ny förstärkare och högtalare så rådgjorde jag ändå med honom. Han fick mig att inse att det finns andra butiker än Hifiklubben (där jag hade spanat in nån NAD förstärkare). Minns att jag var nervös för att inte höra någon skillnad på olika grejer när vi var runt i de lokala butikerna, men han beskrev lite vad jag kunde lyssna efter osv vilket nog gjorde det hela lite enklare att förstå. Ibland vet jag fortfarande dock inte om jag vare sig förstår eller hör vad jag borde.

 

Det slutade iaf med en Naim förstärkare och Totem högtalare. Sen var det ju det här med DAC:ar... och det var nog där det började för mig, där jag insåg att det fanns flera dimensioner i ljudet och fick blodad tand att experimentera. Jag tror att för min del var nog grejen att jag började googla runt och läsa forum, tidningar osv, det var inte min kompis som försökte pracka på mig saker utan han höll en ganska laidback approach och jag fick fråga honom istället medans mitt intresse växte, jag tror som sagt det är viktigt att man upptäcker själv, man blir intresserad av något och vill veta mer. Jag kan själv känna att jag kan gå fram lite för hårt och köra över folk, vilket snarare kan få motsatt effekt, så numera försöker jag också ta det lite piano om någon undrar något... :) 

 

Något bra och billigt som kan spela Spotify var det... vi behöver nog ändå någon slags budget för att kunna komma med rekommendationer och inte vara helt ute och cykla. En Sonos AMP för 7k kommer säkert uppfylla behovet om att spela musik, men kanske är han ändå redo för en något mer "seriös" investering?

 

Sen om ingenting funkar i slutänden så får du satsa på barnbarnen, där verkar det ju ändå finnas ett litet frö som går att odla... :) 

 

Att hobbys och intressen skulle vara knepigt vet jag inte om jag håller med om, om jag nu tolkar dig rätt? Med intresse så menar jag inte alls att det måste vara samma som mina intressen, men roligt om man kunde ha ett gemensamt intresse av alla olika förekommande intressen vi har i vår släkt. 

Att man ska få upptäcka själv är jag med på och likaså om att småbarnstiden idag kan ta så gott som ”all" tid är nog också en del av att man inte kan eller orkar med fullt ut. Men lite kul att fyraåringen upptäckt att farfar har grejer som det kommer musik ur och att han frågade sin pappa om de inte också skulle kunna ha det och han måste ju inte bli nörd för att han får lite musik ur en padda (han tror nog att paddan är där musiken finns och kommer ifrån, han har inte gått min grundkurs än:24:) och som låter bättre än från den eller en telefon.

 

Framtiden får utvisa vart han hamnar i för intressen, vi är med och stöttar alla barnbarnen så mycket vi kan/hinner/vill/orkar….och det är ganska mycket tycker vi.

 

Men nog om detta:thumbsup:

 

5 hours ago, AlfaGTV said:

det sägs ju att vissa egenskaper (klokhet har jag hört? ;) )  bara uppträder i varannan generation? :D 

 

Stackars honom om han skulle hamna i hifi-träsket;)

 

6 hours ago, AlfaGTV said:

Du vill alltså ha tips på en förstärkare med streaming som kan Spotify Connect och klarar av att driva ett par Signature Diamond? Pheew... Driva, ja, göra rättvisa, kanske inte...

 

Ja precis så var hans önskan och prisnivå får jag nog ta med honom i samband med att jag går igenom och förklarar era förslag. Likaså får han avgöra om Roon ska vara en option.

 

Mina egna erfarenheter av högtalarna är att de behöver starka prylar för att kunna spela ut ordentligt, iaf på högre volym. Thulen fungerade med kraften men lät tråkigt, Air Tight XX orkade inte när volymen höjdes men lät roligare, sedan testade jag med min lilla rörhäck och det lät riktigt bra på mycket låg volym, sedan hade jag ju Mina Classé monoblock och de lät nog bäst vill jag minnas? Sedan har jag hört de med annan elektronik men kommer inte ihåg modellerna på Accuphase, BAT och PassLabs tror jag det var, kan ha glömt något annat märke. 

Men nu är det inte jag som ska ha musik ur de högtalarna så kom med era förslag på vad som kan matcha och få högtalarna att sjunga vackert för barnbarnet;)

 

/byZan

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Att hobbys och intressen skulle vara knepigt vet jag inte om jag håller med om, om jag nu tolkar dig rätt?

 

Nej, jag menade mer att det är knepigt hur hobbys och intressen uppstår, hur blir man liksom intresserad av något... och där det kanske snarare hör till vanligheten att barn inte fångar upp sina föräldrars intressen utan vill gå sina egna vägar, ibland kanske till och med lite av princip. Där nånstans försökte jag väl väva in det till att jag tror att man på nåt vis kan behöva lite skjuts i rätt riktning, men att man sedan måste plocka upp bollen på egen hand eller vad man ska säga. Men men, han vill ju som sagt var bara ha lite välljud nu, och det borde han väl kunna få... :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en hegel h160 som jag tycker duger för mig och som är väldigt lätt att fungera ihop med en padda.

 

Airplay synkar lätt mot Spotify så länge förstärkaren är uppkopplad på samma nätverk via kabel eller wifi.
 

Hegel h90 tror jag dagens minsta variant heter.

 

Annars skulle jag fundera på en av Marantz nya stereoförstärkare med hdmi in/utgångar vilket jag kan tänka mig underlättar många tvbänkar. Sedan om den kan orka med högtalarna är en annan femma.
Marantz nr1200 heter modellen jag tänker på.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag givit grabben förslag på vad jag tycker borde kunna passa men får inga svar om vad han tycker om dessa, hur svårt ska det vara? Nåja, det är hans pengar och tankegångar som får styra, inte pappas!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått svar och det lyder som följer:

1. Vill streama digitalt (Spotify) och vill använda iPhone och iPad

2. Jag har en DAC se bilder nedan

3. Jag kan tänka mig lägga max 20tkr för det som behövs för att kunna lyssna igen

 

 

Micke_1.jpg

Micke_2.jpg

 

Vad tror ni om detta?

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-04 at 05:25, byZan said:

Vad tror ni om detta?

 

Jag skulle också slå ett slag för Hegel då kan man streama Spotify direkt genom förstärkaren och Hegel brukar låta bra och ge bra med kraft.

Den minsta H90 ligger väl runt 12k och H120 runt 25k om jag inte är helt fel ute. De är ju Hifiklubben som säljer Hegel idag så de är nog svårt att få bättre pris. Kolla annars med Olle på Ljudupplevelser han sålde massvis med Hegel när de var Septon som hade agenturen han har kanske kvar någon Hegel.

 

Annars finns ju Primare i15 för runt 17k den har Spotify connect inbyggt.

 

 

Edited by octavia rs
Tillägg. Jag skulle alltså skippat befintlig DAC annars måste det ju till både streamer och förstärkare vilket ju iofs. går att lösa det med ☺
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, octavia rs said:

Jag skulle alltså skippat befintlig DAC annars måste det ju till både streamer och förstärkare vilket ju iofs. går att lösa det med ☺

 

Jag vet vad jag skulle ha gjort………köpt pappans grejer och hade inte behövt bry sig mer;)

 

Tack för alla inputs, vi får se om han kan besluta sig om vad/vilket?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nu ska det tydligen bli av!

Hittar du nåt farsan så hojta till, max 20’ kr, enkelt handhavande för att fru och barn ska kunna använda då jag inte är hemma, barnen vill kunna lyssna på Bamse och andra barnlåtar via Spotify, vore bra om man kunde få in TV-ljudet oxå?

 

Så har ni förslag så mottages det tacksamt, jo jag ser de tidigare förslagen men det kanske har dykt upp andra produkter? Har själv ingen koll alls på liknande produkter, därav så frågar jag igen.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, octavia rs said:

Jag tror att @AlfaGTV tips på NAD C368/388 är värda att titta på där finns allt inbyggt med streaming och optisk in för tv de blir nog inte mycket enklare @byZan 

 

Fick frågan igår av sonen och kollade runt lite själv och konstigt nog tittade jag just på NAD och tyckte att det skulle kunna vara något. Föreslog att sonen skulle kolla på någon av dessa och bestämma sig någon gång, barnbarnen vill ju kunna göra som farfar - lyssna på musik;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ja, trots att jag inte gillar allt med Bluesound-conceptet har det fungerat utan komplikationer för mig hittills. Det enda som varit är hårddisktrassel med mina gamla Vault-maskiner, men det är ju inte ett "om" utan ett "när" med alla typer av hårddiskar.

Men för dagens nykläckta streamare är det väl ens sällan man har lokala filer och lagring. Och Bluesound har ett av de allra största utbuden av integrationer och alla jag provat har fungerat fläckfritt. De fixar inte DSD men i övrigt är det få saker som inte kan streamas. Spotify Connect är toppen för de allra flesta, utanför vår skara.

 

Jag jobbar på att invitera flera i streamandets värld och då gäller det att ha lite hårdvara på lager!;

808AD01F-2E4F-4C56-A8F9-414EFD4E10D3.jpeg.bbfa02cec7006d1684dd2988fece804d.jpeg

En Bluesound Node köptes beggad för småpengar, inte mycket mer än en komplett Raspberry Pi. 

Denna kommer till nytta antingen hos någon som vill prova streama eller så bygger jag in innanmätet i min hörlursförstärkare!

 

Just nu provar jag att indexera 150.000 filer på nätverket, vill se om denna gamla apparat havererar eller om det kommer fungera hjälpligt.

 

Det funkade utmärkt, även om det var ca 130.000 filer. Jag gjorde en lite skärm-dump om man vill kika på hur det upplevs. Och då är Node ansluten trådlöst över en 2.4Ghz-länk alltså.

 

 

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sonens Thule IA75B skulle tydligen gå att laga för en ringa kostnad enligt uppgift?

Jag får frågor om dac, streamers etc men han tycker att jag bara svamlar om produkter som ligger utanför hans tänkta budget, så därför måste jag fråga mina forum vänner säger han (litar mer på er än på mig tydligen). Okej, vi tar det från vad han har och vad han önskar få svar och tips på:

 

Finns idag:

Thule IA75B Integrerad

B&W Signature Diamond

Nätverk/fiber

Kablar, annars har jag säkert något som ligger

 

Önskar tips på:

Dac?

Dac/streamer?

Eller en allt-i ett maskin?

 

Krav spec.

Hdmi ingång eller airplay2 för TV och spelkonsol är viktigt?

Styrning via telefon/padda ett måste.

Användarvänligt för fru och barn (2 små barn 4,5-åringen börjar kunna paddan bättre än farfar)

Budgeten viktig att hålla nere men inte kvaliteten på ljudet??? (jag tror eller gissar att han skulle kunna tänka sig ett tak på 50’, lite beroende på vad som ska inhandlas)

Lyssnar bara på Spotify idag men kanske något annat framledes?

 

Ursäkta om det blir tjatigt detta men jag har svårt att argumentera för vad jag skulle ha gjort och behöver därför hjälp av forumets alla kunniga och tekniskt begåvade för att han någon gång ska bestämma sig.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

NAD C658 har väl allt det du vill ha, om du köper till HDMI modulen...just HDMI in är inte så vanligt men NAD har sin modul

 

Jo den har jag föreslagit men han verkar inte vilja nappa på den av någon anledning? Jag tror han att kanske kan få mer väljud om han gräver längre ner i plånboken?

Jag har den som en het kandidat att börja med iaf. Tack för input:)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, thli72 said:

MOON 390 finns också, men då sticker priset lite, här finns också HDMI in/ut . . .och det mesta faktiskt

 

Ja nu tror jag att det drog iväg pengamässigt iaf;) Jag förmedlar allas input och sedan får han avgöra vad han tror kan bli bäst med hans önskemål och sätt att tänka.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, byZan said:

Hdmi ingång eller airplay2 för TV och spelkonsol är viktigt?

Har grabben ingen TV? ;) Den har väl isf både HDMI-ingångar och optisk utgång?

Om du tjatar så gör jag det också... :DBluesound Node 2i - Optisk ingång, analog och digitala utgångar, Spotify Connect och typ 487 andra musiktjänster. Roon Ready för när grabben växer upp! :D 

För egen del har jag en Soundbar till TV'n, den är enbart ansluten till tvn med en optisk, allt styrs med TV'ns egen fjärk, men Soundbaren spelar glatt musik från Roon eller BluOS om man vill. Samma sak torde gälla för en Node 2i...

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, byZan said:

Sonens Thule IA75B skulle tydligen gå att laga för en ringa kostnad enligt uppgift?

Jag får frågor om dac, streamers etc men han tycker att jag bara svamlar om produkter som ligger utanför hans tänkta budget, så därför måste jag fråga mina forum vänner säger han (litar mer på er än på mig tydligen). Okej, vi tar det från vad han har och vad han önskar få svar och tips på:

 

Finns idag:

Thule IA75B Integrerad

B&W Signature Diamond

Nätverk/fiber

Kablar, annars har jag säkert något som ligger

 

Önskar tips på:

Dac?

Dac/streamer?

Eller en allt-i ett maskin?

 

Krav spec.

Hdmi ingång eller airplay2 för TV och spelkonsol är viktigt?

Styrning via telefon/padda ett måste.

Användarvänligt för fru och barn (2 små barn 4,5-åringen börjar kunna paddan bättre än farfar)

Budgeten viktig att hålla nere men inte kvaliteten på ljudet??? (jag tror eller gissar att han skulle kunna tänka sig ett tak på 50’, lite beroende på vad som ska inhandlas)

Lyssnar bara på Spotify idag men kanske något annat framledes?

 

Ursäkta om det blir tjatigt detta men jag har svårt att argumentera för vad jag skulle ha gjort och behöver därför hjälp av forumets alla kunniga och tekniskt begåvade för att han någon gång ska bestämma sig.

 

/byZan

Nu har du ju världens chans att skola in barnbarnen i välljudande miljö.

Link to comment
Share on other sites

Jag länkade denna tråd till honom och han skulle läsa när han kom hem från jobbet, spännande:tongue:;)

Thulen blev lagad och hämtad idag för en i sammanhanget billig peng, så nu får han nog tänka ett varv till:Thinking:

 

Länkade just för att inte bli tjatig;), bättre att han läser själv och tar beslut därefter.

 

Nad hade jag en gång och jag tyckte då att combon 218/116 var mycket ljud för pengarna, ingen aning om hur de låter idag men tror att Nad kan vara väl så bra?

 

TV, TV-spel, Spotify och musik för eget bruk när han är ensam hemma, så tror jag tankegångarna går.

 

Han hälsar och tackar för inputs, uppskattat:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...