Jump to content

Kan man verkligen höra skillnad på USB-kablar?

Bebop
 Share

Recommended Posts

29 minutes ago, Bebop said:

Du får skilja på spänningsmatning och dataöverföring.

25 minutes ago, octavia rs said:

Om vi nu bara pratar om den vill säga

Jo, men dataöverföringen sker med pulserande spänning (spänning på="etta" - spänning av="nolla" + tiden mellan pulserna) alltså måste kabelns resistans inverka, längre kabel mer resistans! Det är inte impedansen jag pratar om...

Det är väl en orsak till att ljuspulser via fiber är en överlägsen överförare jämfört med USB. Eller är jag ute och cyklar nu igen? ;)

They thought about the use of USB as a desktop interface and said: “Well, 4 meters is quite a length for a cable between a computer and a peripheral, lets limit the cable length somewhere in that range.” Because of this approach, the slow USB 1.1 specification defines a maximum cable length of 3 meter, and the faster USB 2.0 specification allows 5 meter cable length. Probably the engineers realized that 3 meter was not that far in an office environment and they therefore increased the maximum length somewhat in the new release of the specification.

With this in mind you can understand that those 3 and 5 meter for USB cable lengths are hardly the maximum in all cases because they were not caused by electrical characteristics of the cable or the driver/receiver chips, but by some bureaucrat behind a desk. So you might assume that using a little longer cable would still work. Unfortunately this is not the case. After the engineers made their decision about the maximum cable length, they used it directly in the specification to limit parameters which have physical properties. One of those properties is the cable delay. As you might know electricity travels almost by the speed of light through a cable, but it still takes some time to travel through a cable from one side to the other. This maximum delay time has been defined as 18 nsec for the low-speed USB 1.1 connections and 26 nsec for the high-speed USB 2.0 connections. The speed of electricity through a copper wire depends on the dielectric coefficient of the surrounding material. Although we don’t know this parameter exactly for every USB cable out there, a speed of 65% of the speed of light is quite a realistic guess for a general cable. In that case we get 5.07 meter as maximum cable length for the high speed USB 2.0 connection and 3.51 meter for low speed USB 1.1.

This maximum time delay is fixed in the interface, so even with the highest quality cable made from the best materials which you buy in the most expensive computer shop you wouldn’t get a significantly longer maximum USB cable length than with your cheap Chinese copy cable bought from an on-line store. This is because the speed of electricity through a copper cable is defined by simple physics laws which even the most expensive cables cannot change.

https://www.lammertbies.nl/comm/cable/usb-cable-length

Edited by octavia rs

9 minutes ago, octavia rs said:

This maximum time delay is fixed in the interface, so even with the highest quality cable made from the best materials which you buy in the most expensive computer shop you wouldn’t get a significantly longer maximum USB cable length than with your cheap Chinese copy cable bought from an on-line store. This is because the speed of electricity through a copper cable is defined by simple physics laws which even the most expensive cables cannot change.

Hehe, RIDÅ!:thumbsup:

8 hours ago, octavia rs said:

Vi pratar väl om den karakteristiska impedansen på en digital signal kabel där räknar man inte med någon resistans.

Ja men det ändrar ju inte grundläggande definitioner att man kan bortse från något i ett specialfall.

Generellt för en transmission line är resistansen en del av karakteristisk impedans. 

För höga frekvenser och med låg resistans kan termen strykas så att det blir enklare att räkna. I ett annat scenario behöver det inte vara så.

Inget är fel. Ville bara påpeka att en häst är en häst, en hund är en hund, och båda är djur.

8 hours ago, octavia rs said:

Ridå eller inte här fanns ju förklaringen till längden vad jag förstår.

Det var det jag menade! :)

3 hours ago, calle_jr said:

Inget är fel. Ville bara påpeka att en häst är en häst, en hund är en hund, och båda är djur.

Är inte en häst = mat? :clown: Skojar bara!

calle_jr, jag är djupt imponerad av ditt kunnande och tacksam att ta del av dina kunskaper. Du är en mästare på att tydliggöra logiken på vad det handlar om :77:

10 hours ago, octavia rs said:

This maximum time delay is fixed in the interface, so even with the highest quality cable made from the best materials which you buy in the most expensive computer shop you wouldn’t get a significantly longer maximum USB cable length than with your cheap Chinese copy cable bought from an on-line store.

Jag gillar denna mening mycket!

Det är väl detta denna tråd handlar om? Kan kabelkvalité kopplas ihop med pris? Dyrare=bättre?:39:

4 hours ago, calle_jr said:

Generellt för en transmission line är resistansen en del av karakteristisk impedans

Frågan är kanske i detta fall när vi diskutera usb kablar som ju sällan är så långa om resistansen i ledarna och konduktansen i isoleringen påverkar impedansen i så stor grad? 

Standarden för usb säger ju 90ohm +-15% så där är ju en del att spela på. 

3 hours ago, Amatören said:

Det är väl detta denna tråd handlar om? Kan kabelkvalité kopplas ihop med pris? Dyrare=bättre?:39:

Nej, läs rubriken igen! :)

Jag tycker att det kan vara sunt att ifrågasätta priser som du säkert förstått, men lika litet som priset utgör en direkt avspegling av en produkts prestanda, lika osäkert är det att förkasta en produkt för att den har högre pris än en konkurrerande... 

2 hours ago, Amatören said:

Kan kabelkvalité kopplas ihop med pris? Dyrare=bättre?

Jag förstår inte varför du återkommer till prisfrågan lite då och då? Den här tråden vill jag skall handla om vad det är som kännetecknar bra USB-kablar samt om och varför de kan göra skillnader. I det avseendet bryr jag mig inte om de kostar 30:- eller 30,000:- lika lite som om en fungerande klocka kostar 300:- eller 300,000:-. Prissättning är inte helt ointressant och jag tycker en hel del om det men det hör inte hemma i denna tråd. Det är en väg utan ände och är meningslös då frågan inte har något svar. Vad är prisvärt? 200? 3,000? 15,000? Vad ligger i termen prisvärt? Prisvärt för vem då? Så håll den diskussionen utanför i min tråd.

Jag vill bara förstå och få klarhet och se om man kan koppla de skillnader jag hör till någon specifik parameter. Fast egentligen räcker det ju att det går att höra skillnader mellan vissa kablar med andra låter lika. Jag får väl lägga till ”hemma hos mig” eftersom det inte beror enbart på själva kabeln. Men det är ju enklare att hitta en kabel som fungerar mellan de enheter jag har än att prova nya usb-sändare och mottagare. Så här långt har jag lärt mig en hel del som jag inte hade en susning om. Jag har också predikat mantrat att det bara handlar om ”ettor och nollor”. Så är det inte i min bok längre.

@octavia rs har skickat en "skräpkabel" eller var det bara att den "ligger och skräpar"...:39:

Det är en Cabledyne Reference Silver USB. Det finns en hel del att läsa om man googla runt lite och i huvudsak postiva omdömen. Däremot verkar det som om kabeln inte finns på marknaden längre. I vart fall finns inte hemsidan som står på kabeln. Så jag hittar inte ursprung typ vem som gjort den eller var. En specifikation hittade jag dock. Det viktigast är dock hur det låter. 

1. Single Crystal high purity 6N silver conductors. No plating or dielectric coatings. Cryogenically treated.
  2. Advanced discrete 22 gauge signal and 22 gauge power conductor design results in tighter winding geometries for lower capacitance and inductance values.
  3. Hyflon fluoropolymer low signal dissipation sealed air core tubing structure. No lossy solid dielectric cores or fillers.
  4. Non-magnetic Inconel Aerospace grade chromium alloy cable sheath. The flexible woven jacket is superior to sonically degrading plastic braids and molded covers. Prevents electromagnetic noise contamination of the signal.
  5. Premium Audiophile grade connectors. Pure oxygen-free copper rod stock, direct plated (no nickel substrate). Cryogenically treated.
  6. Compatible with USB 1.0, 2.0, 3.0, 3.1 'A' ports.
  7. Excellent build quality and sonic precision.

1783551-cabledyne-premier-usb-cable-occ-silver-1m.jpg.f5c4477b621e6a3924047e9df05d2de8.jpg

@Steffo™ har också skickat kablar. Hans bidrag kommer från Shunyata och har det giftiga namnet ( :unsure: ) Venom USB. Det som är intressantast med den är att de specificerar den karakrätiska impedansen till 90 ohm. Dessutom har de fått sin kabel certifierad, vilket framgår av den vänstra loggan på emballaget (bild 2).

165900847-origpic-6fe48d.jpg?max-width=4

Shunyata VENOM USB Digitalkabel - 3

Nu skall man inte ta alltför hårt på certifikat, enligt min mening. Det myllrar av certifieringsorgan inom alla branscher och alla vill roffa åt sig åt kakan med att skapa och sälja certifikat. Ett certifikat brukar inte säga så mycket om de som inte har det men det visar dock att de som har genomgått ett test och blivit godkända. Man skulle ju kunna säga att om Shunyatakabeln följer standarden så är det inte kabelns "fel" om det låter illa.

Vi får se imorgon då jag sätter igång. Jag hinner inte med idag...

Om nu några fler skulle vilja skicka usb-kablar till mig så tackar jag för det men avböjer vänligt och bestämt. Jag har tillräckligt nu och jag tycker jag har tillräckligt underlag för att dra mina slutsatser hemma hos mig. Dessutom tycker jag inte om att testa grejer. Det går till en viss gräns, sedan går livet vidare...

3 hours ago, Bebop said:

Däremot verkar det som om kabeln inte finns på marknaden längre. I vart fall finns inte hemsidan som står på kabeln. Så jag hittar inte ursprung typ vem som gjort den eller var.

Företaget finns nog inte längre men det hette Cabledyne och drevs av en man som heter Ed Bowman. Man handlade direkt av dem och de sattes ihop i USA tror det var i Phoenix.

2 hours ago, Amatören said:

=Teflon?

Ja det är Teflon slangar de använt tillverkade av Solvay Specialty Polymers under the tradename Hyflon

5 hours ago, Bebop said:

Jag får väl lägga till ”hemma hos mig” eftersom det inte beror enbart på själva kabeln.

Jag tycker detta är intressant.

Och specifikt då om det går att reda ut varför det ena kan tänkas bli bättre hos dig (eller mig eller Nisse Hult) än det andra. 

Jag tycker också det är intressant att belysa om det finns en "gul zon".

7 hours ago, octavia rs said:

Frågan är kanske i detta fall när vi diskutera usb kablar som ju sällan är så långa om resistansen i ledarna och konduktansen i isoleringen påverkar impedansen i så stor grad? 

Det gör det garanterat inte, säger jag fastän jag inte är rätt person att svara.

Men det lyftes ju en fråga om att löda in resistorer osv, och impedans som sådan i en krets är ju allt annat än immun mot resistans.

Hur fan kan man tycka det är kul att testa kablar? En hel dag åt pipan med solen högt på himlen och jag sitter inne och lyssnar på USB-kablar. :( På gränsen till idioti men det är väl lite det som kännetecknar oss... :blackeye:

Hursomhelst så har jag tagit mig an USB-kablarna som @octavia rs och @Steffo™ skickade till mig. Jag har inte gått igenom samtliga kablar en gång till. Jag har utgått från den Nordost Blue Heaven som jag tyckte lät mycket bra i min första test. Lika bra låter en "no-name"-kabel jag har. För detta behövs musik och jag gjorde en spellista redan tidigare som jag använt nu också. Det är musik som jag uppskattar och om den låter bra så är det tillräckligt underlag för mig vad jag tycker är bra. De innehåller också en del utmaningar som jag kommenterar i min egna och subjektiva lyssningsrapport.

Följande album och låtar har jag använt. Allt är översamplat 8 gånger i Lumin U1 Mini och filerna går sedan till dacen utan att använda dess oversampling. Det görs av Lumin. Undantaget är DSD-filerna som går över i originalformat. Så här ser spellistan ut.

Testmusik.jpg

Först ut är kabeln från Shunyata som heter Venom. Först spelade jag igenom hela listan med Nordost Blue Heaven och sedan började jag om  med Shynyata-kabeln. 

Shunyata Venom.jpg

Jag märkte ganska direkt att den här kabeln låter lite annorlunda än Blue Heaven, men på vilket sätt... :39: Efter en minut utbrister min fru som också finns i rummet och iaktar spektaklet. "Det här lät inte bra", säger hon. Jag ville inte gå riktigtså långt inledningsvis men vi var båda eniga om att den kan inte matcha Blue Heaven. Några exempel:

• Allison Krauss-plattan får inte den luftighet som Blue Heaven besitter. Det känns lite komprimerat  och det grötar till sig i de fina detaljerna. Inte på något sätt katastrof men skillnaden är påtaglig. Sibilanterna känns inte heller helt rena.
  • Charles Lloyd-spåret inleds med ett lite kaos med toner som puttrar och kokar. Shunyata gör detta till någon form av odefinierbar massa och när ståbasen anger riktningen får den aldrig den där sjungande basen som står lite vid sidan om och driver på med sitt gung. Det flyter ihop och djupet förloras lite.
  • På "Adjö Angelina" är det Mikael Wiehe som sjunger. Tagningen är gjord väldigt nära vilket får en intim känsla men som går lite förlorad med denna kabel. Återigen känns det lite pressat och hoptryckt.
  • Count Basie är det en rätt kraftig bas som driver på och ger ett härligt gung. Med Shunyata blommar den inte riktigt ut - saknas övertoner - och mot slutet när hela orkesterna drar på lite så blir det åter "ihopagrötat". Känsla är att kabeln inte mäktar med dynamiken fullt ut.
  • Joe Henderson spåret är ganska avslöjande. Efter drygt 2 minuter kommer en kraftig cymbalsplash och ytterligare en efter en stund. Den är på gränsen till överstyrd och den tål "ingenting" för att den skall låta direkt illa, som en pil i ögat ungefär. Blue Heaven från Nordost och min "no-name"-kabel klarar det utan blodvite, men de övriga kablar jag har testat går bet på den låten. Och dessvärre gäller det även Shunyata. Just dessa splashar låter  det plågsamt illa.

Är det då en dålig kabel? Vi pratar om ganska mycket finlir här och det känns fel att dömma ut den helt men den klarar i vart fall inte den nivå min lina är mäktig att presentera och som jag vill få ut. Det skall också sägas att Shynyatakablarna är 1,5 meter mot övrigas 1,0 meter. Jag tvivlar på att det betyder något och om det har betydesle så vet jag inte hur.  Hursomhelst, Shunyatakabeln är inget för mig i min anläggning.

Jag hoppar över till Cabledyne Reference Silver som @octavia rs lånat ut. Tillverkaren finns inte kvar längre, åtminstone inte under det namnet.

Cabledyne Reference Silver.jpg

Det är synd för det här är en riktigt bra USB-kabel hos mig. Jag kan inte skilja den åt mot Nordost-kabeln på någon parameter. Lugnet, gunget, detaljerna, separationen och dynamiken var tillbaka igen. På Allison Krauss-spåret är det kanske t o m så att den har ytterligare kvaliteter som visade sig men det är så hårfint att jag kan inte uttala mig med säkerhet.

Den här kabeln hade jag suttit lugn och fin med. Riktigt bra. Tycker nästan lite synd om @octavia rs som inte har möjlighet att använda den då han saknar USB-ingång på sin dac om jag förstått det rätt.

Det som Shunyata fallerar med i exemplen ovan excellerar denna kabel i med bravur.

Jag avslutade med att jämföra ännu en gång med Nordost på ett antal spår, men omdömena ovan står fast från min sida.

Därmed skulle detta testkapitel vara avsluttat om det inte vore så att jag lyckats låna ihop ett par kablar till. Jag kunde inte låta bli när jag fick napp.

Ett par Nordost Tyr 2

Nordost Tyr 2.jpg

... och ett par Nordost Valhalla 2

Valhalla 2.jpg

Det här kan gå riktigt illa. Antingen för mig eller för Nordost, men det blir inget mer testande idag och nästa runda blir den sista.

2 hours ago, Bebop said:

Tycker nästan lite synd om @octavia rs som inte har möjlighet att använda den då han saknar USB-ingång på sin dac om jag förstått det rätt.

Min DAC saknar inte usb men min dCS Network bridge har bara AES ut det var dock ett medvetet val att gå över till AES då jag gillar hur dCS låter tillsammans med min TAD via den ingången. 

Cabledyne kabeln har jag egentligen kvar sen jag körde Auralic Aries och Devialet, tror den låg runt 1500kr med frakt, moms och tull till Sverige.

Hade inte Cabledyne lagt ner (spekulationer) hade jag nog kört på deras kablar till allt för pris/prestanda tyckte jag var svårt att slå.

12 hours ago, Bebop said:

Hur fan kan man tycka det är kul att testa kablar? 

Nej, det är väl skönt att ha det gjort :blackeye:

Jag ska inte plåga fram fler tester, men går det att se några tendenser mellan format?

Moduleringen för olika alster blir till olika sekvenser av ettor och nollor och jag har svårt att se att komplexiteten i musik återspeglas i en komplexitet i sekvenserna av ettor och nollor.

Det man dock tänker sig är att vi generellt har lättare att höra brister. Speciellt när vi är i test-mode.

Tack för dina insatser Bebop.:6:

Jag följer med intresse dina ansträngningar i kabeltestet. Ska bli spännande att se hur dyrkablarna landar. Keep up the good work!?

Själv har jag fastnat för Supra 1m, men skulle gärna prova Curious cable som får fina omdömen. Har förstått att Bjf på forumet använder den, kanske man kan få låna?:)

https://audiobacon.net/2017/09/18/curious-cables-usb-review/

14 hours ago, Bebop said:

Hur fan kan man tycka det är kul att testa kablar? En hel dag åt pipan med solen högt på himlen och jag sitter inne och lyssnar på USB-kablar. :( På gränsen till idioti men det är väl lite det som kännetecknar oss... :blackeye:

Nu förstår jag inte alls! Skulle det där vara idioti? ;-)  Det finns folk som köper Lamborghinis för att köra runt Stureplan i 20km/h. Vi kan ju provköra våra grejer i 500 km/h. 

2 hours ago, Daniel said:

Nu förstår jag inte alls! Skulle det där vara idioti? 

Att testa är inte idioti. Det uppmanar jag var och en att göra, inte minst när det gäller USB-kablar där jag inbillar mig att det finns fler än jag som indoktrinerats av självutnämnda sanningssägare som med emfas och inte utan logik hävdat att att det bara handlar om "ettor och nollor".

Idiotin ligger att välja en av de få dagar vi haft i vinter med strålande väder; sol, torr fin luft, havet som en spegel... Då väljer jag att låsa in mig med en bukett USB-kablar. Jag vågar knappt nämna det utanför denna lilla krets...:NailBiting:

3 hours ago, calle_jr said:

Jag ska inte plåga fram fler tester, men går det att se några tendenser mellan format?

Intressant kommentar som jag inte tänkt på. På totalen har det mindre betydelse då mina dsd-filer utgör 3% av totalen. Å andra sidan... om det skulle vara så att dsd är mindre känsligt för usb-kablar, så kan ju omkonvertering från pcm -> dsd i Lumin vara en idė. Ljudmässig skillnad, som jag upplever det, att köra uppsamplad pcm kontra konvertering till dsd är försvinnande liten. Jag tycker dock att det blir något bättre på totalen med att behålla formatet i pcm men det är inte större skillnad än en dagsform. Men jag har satt ner foten för nu.

Då är skillnaden större att köra AES. Det blir en lite annorlunda ljudbild som jag inte vill klassa som vare sig bättre eller sämre, kanske lite mer intim. Det enda jag tycker känns fel med AES är att det bär emot att konvertera om dsd till pcm och blanda filtren (44,1 - 176,4 i Lumin och 176,4 - 352,8 i dacen). Det låter bra det också men det "känns" fel.

När man kör dsd så går ju även den in på usb-ingången/-kortet där datainformationen skiljs från den eletriska via en optisk överföring av datan till dsp som i sin tur skickar dsd-strömningen till en programerbar (LPGA) xilinx gate array för "behandling" och därefter direkt till dacens analoga filter. Exakt hur detta flöde ser ut och processerna ser ut har jag inte fördjupat mig i. Det är ju inte orimligt att tro att usb-kabeln kan påverka även här på motsvarande sätt som kontinuerliga flöden i signalkablar, men jag vet inte.

Jag återkommer eller så kan vi ju köra ett USB-tema på sommarens traditionella samling och redovisa här på forumet.

46 minutes ago, Bebop said:

Att testa är inte idioti. Det uppmanar jag var och en att göra, inte minst när det gäller USB-kablar där jag inbillar mig att det finns fler än jag som indoktrinerats av självutnämnda sanningssägare som med emfas och inte utan logik hävdat att att det bara handlar om "ettor och nollor".

Idiotin ligger att välja en av de få dagar vi haft i vinter med strålande väder; sol, torr fin luft, havet som en spegel... Då väljer jag att låsa in mig med en bukett USB-kablar. Jag vågar knappt nämna det utifrån denna lilla krets...:NailBiting:

Jag försökte skämta lite, har givetvis, vid fler en ett tillfälle försakat fint väder för tester av diverse produkter, där vissa  skulle kunna klassificeras som ren galenskap. Tycker ändå att det finns något sunt i att ge sig hän till ett intresse. Men visst, jag förstår precis vad du menar. :D

28 minutes ago, Bebop said:

Intressant kommentar som jag inte tänkt på. På totalen har det mindre betydelse då mina dsd-filer utgör 3% av totalen. Å andra sidan... om det skulle vara så att dsd är mindre känsligt för usb-kablar, så kan ju omkonvertering från pcm -> dsd i Lumin vara en idė.

Men vänta lite, USB Audio kommer ju att överföras i kabeln som ett pulståg med en väldigt definerad bandbredd (eller frekvensomfång om man så uttrycker det) eftersom det redan är tydligt hur ofta pulsen kan skifta polaritet. USB Audio överförs i fördefinierade paket som kallas "frames", dessa är för USB Audio 2.0 125µS och för gamla USB Audio 1.1 1000µS. Baserat på mängden infomation i resp frame (1024bytes) bör detta ge ett bandbreddskrav om ca 32Mhz fyrkantvåg för USB Audio 2.0 och 4Mhz för USB Audio 1.1.

Ur ett lekmannaperspektiv kan det knappast spela någon roll VAD vi transporterar i detta tåg med fast storlek på "vagnarna" (Frames) eller hur snabbt tåget körs (frame rate)?

4 hours ago, sprudel said:

Ska bli spännande att se hur dyrkablarna landar.

Ajaj, inte prata priser i denna tråd! Då får man smäll på fingrarna :clown::clown::clown:

Skojar bara, men jag väntar också otåligt på vad Bebop kommer fram till!

Jag säger som Peter Harrysson i "Så ska det låta": Det är oliiiiiiiiiiidligt spännande :D

39 minutes ago, AlfaGTV said:

Men vänta lite, USB Audio kommer ju att överföras i kabeln som ett pulståg med en väldigt definerad bandbredd 

Det har du ju alldeles rätt i. Jag kollade på DoP-standarden (som gäller för min del). DSD har ju ett jämt flöde och vad jag kan utlösa av standarden löses detta via buffring. Men fram till usb-kortet skickas det ju i "frames". Det måste ju vara samma sak om man har Asio (utan de extra bitarna för DoP, eller?

This introduces an additional latency of around 180usec. If the USB buffers are accessible for reading while the USB microframe is still being received then no additional delay is necessary.

1 hour ago, Amatören said:

Ajaj, inte prata priser i denna tråd! 

Just det. Och med tanke på att vi har medlemmar som tycks ha mentala spärrar (?) eller i vart fall bekymmer med prisbilder så avstår jag från att redovisa mina lyssningsresultat av de båda återstående Nordostkablarna (oavsett resultat). Jag känner att det leder till en diskussion som inte är produktiv och att detta tar fokus från det jag vill förmedla. Det är heller ingen vidare uppskattning till den som lånat ut kablarna till mig.

Jag väljer att redovisa mina resultat till en mindre krets via PM.

Shit pommes frites. Det är klart att du ska säga vad de kostar. Blossar det upp en kabelkostnadsdebatt så är det bara att ignorera. Testar vi och tycker det är ok pris oavsett vad kostnaden är så vad har det för betydelse? Ingen som helst. Alla är vuxna och kan ta sitt eget beslut. Försöker man däremot gnugga sin åsikt i andras då är det liksom läge att slå på ignorera knappen.