Jump to content

Kan man verkligen höra skillnad på USB-kablar?


Bebop

Recommended Posts

4 hours ago, Amatören said:

För några inlägg sedan så undrade jag om "kontrollsumman" (checksum). Är det inte för att detektera bl.a. fel av ovan typ som detta tillkommit?

Hans-Tommy, jag citerar mig själv:

För några inlägg sedan så undrade jag om "kontrollsumman" (checksum). Är det inte för att detektera bl.a. fel av ovan typ som detta tillkommit?

Om jag har fattat rätt så skickas "paketen" igen tills checksum stämmer, m.a.o. den digitala informationen blir korrekt!

Att sedan potentialskillnader mellan apparater, i och med att USB medger en metallisk kontakt mellan apparater, kan ge upphov till diverse fenomen i form av distorsion, brus m.m. är väl känt av HiFi-euantister. Eller?

Kanske dags att begära en ny optisk standard som klarar högre överföringshastigheter...

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Amatören said:

Om jag har fattat rätt så skickas "paketen" igen tills checksum stämmer, m.a.o. den digitala informationen blir korrekt!

Nej, du har fattat fel när det gäller detta. I kontexten kring USB Audio 2.0 så har mottagaren en möjlighet att beräkna checksumma, men detta är inte en paketbaserad överföring med omsändningsmöjlighet, utan en "ström" av data där mottagaren också har möjlighet att regler flödet av data (o  vi pratar moderna DACar med asyncrous USB kommunikation)

Man har valt detta för att minska tidsmässigt lagg och vinna en massa andra fördelar. Men rent krasst är det inte så stor skillnad på SPDIF och USB Audio, båda är strömmar av tidskritiskt data som måste buffras och klockas in till DAC i väldigt exakta tidsluckor.

 

Det är troligen ändå inte hela orsaken till att kablar kan låta olika utan det kan lika gärna handla om rfi/emi på signaljord eller någon av de spänningsbärande ledarna. 
 

Men en sak du nämnde tidigare som är lite missvisande är att "det är ju bara ettor och nollor" som skall överföras. Nä, det är omöjligt. Med mycket kort sekvenser av likström av positiv och negativ polaritet kan vi överföra representationer av ettor och nollor. Det skall ju fortfarande tolkas av mottagaren för att sätta i "sitt sammanhang" för att förenkla massivt..

Därmed får man ju ganska extrema krav på bandbredd när det handlar om digital överföring om det vi kallar en fyrkantvåg skall kunna överföras oförvanskad. (Som ju @Bebop länkar och bilder visade)

Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-16 at 17:35, Bebop said:

Intressant test. Den lilla, billiga audioquest kabeln som jag har klarade sig med den äran mot dyrare kombatanter. Det i kombination med att jag aldrig upplevt någon begränsning gör mig än mindre benägen att testa. Det fungerar ju. Men jag kanske måste stilla min nyfikenhet. Litegrann.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, ulfsan said:

Intressant - visst, men betänk att testet är gjort 2014....?, innan ni rusar iväg och handlar ny USB-kabel ?

Möjligen kan ju något ha hänt på marknaden sedan dess. 

 

 

Jo. Men 2014 var igår vad mig anbelangar! ? Har svårt att tro att det hänt något revolutionerande. Standarden Har förändrats, javisst. USB 3 klarar mer datamängder. Såna saker. Men en välkonstruerad kabel då är det fortfarande idag. Och rusa iväg är något jag definitivt inte gör. Det kan du fråga vemsomhelst om. Mr Slow är mitt namn... Eller var det ambivalent???

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, ulfsan said:

Intressant - visst, men betänk att testet är gjort 2014....

Många av kablarna ingår i standardsortimentet fortfarande, t ex AudioQuest Forrest och Nordost Blue Heaven och kanske andra också. Supra har väl också samma som förr. Transparent har plockat bort den jag har i sitt sortiment men de andra tror jag är 5-6 år gamla eller mer. Men visst kan det kommit nya prisvärda kablar.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått ska man också tänka på att alla USB-kablar inte är avsedda för ljuddataöverföring. För ljud har jag förstått att USB 2.0 fortfarande gäller. Så man ska då inte jaga efter USB 3.0 eller 3.1, som är mycket snabbare (kan överföra mer data på kortare tid), eftersom det inte behövs - och väl inte tillämpas - för ljud....

 

Är detta rätt uppfattat,tro :39:...

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att hamna alltför långt ifrån ämnet som trådskaparen menat, ursäkta Bebop, men det är intressant detta med digital överföring, så jag hoppas det accepteras med ytterligare ett litet snedsprång från en stackars trögfattad Amatör.:unsure:

 

AlfaGTV, du som kan detta med digital överföring, vill du svara på detta:

Om man, som jag gör, strömmar ex. Tidal via fiberanslutning till router och ethernet-kabel till DAC, hur transporteras musiksignalen från servern någonstans i världen till min fiberanslutning i hemmet? Är det paketbaserad överföring eller en "ström" av data?

Hur påverkar allt som är nergrävt, satellitöverföring m.m i så fall signalen innan den når DAC:en?

Jag är bara nyfiken och vill öka på min förståelse av digital överföring. Hoppas det kan intressera även andra som inte är så djupt insatta i den digitala världen...

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Amatören said:

Är det paketbaserad överföring eller en "ström" av data?

 

När du kommer in på "internet" så är det paketbaserat. https://sv.wikipedia.org/wiki/TCP/IP

 

"TCP/IP är det mest använda transportlagersprotokollet på Internet eftersom det kan hantera de fyra olika fel som kan inträffa vid paketöverföring i IP-nätverk. Paket kan dubbleras, anlända i fel ordning, försvinna eller vara korrupta vid ankomst. TCP kontrollerar alla dessa fel och begär omsändningar om något av ovanstående fel skulle inträffa."

 

För att återgå till USB så finns det ju massor att gräva i om man vill.

 

https://www.onsemi.com/pub/Collateral/AND9075-D.PDF

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Amatören said:

Är det paketbaserad överföring eller en "ström" av data?

All strömmad musik transporteras paketbaserat (TCP eller UDP) tills man når bryggan mellan ethernet/wlan och den digitala ljudströmmen (USB Audio/SPDIF/I2S). Det är lite luddigt men det utgörs oftast av en nätverksströmmare, en endpoint i ett serverbaserat system eller en ren PC för den delen. Det enda undantaget jag känner till är ljudtransportprotokollet Ravenna som används av ett flertal företag, ffa inom proffsljudbranschen. (Merging Technologies har en spännande DAC för hemmabruk också!) Grejen med Ravenna är alltså att man utnyttjar de robusta och standardiserade protokoll och utrustning som används för nätverkstrafik, men istället skickar ljudströmmar i realtid, men mycket låg latens)

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, octavia rs said:

När du kommer in på "internet" så är det paketbaserat.

Tack octavia rs och AlfaGTV!:77:

Men då blir följdfrågan, om nu TCP/UDP duger att överföra signalen 100- eller 1000-tals mil bit-korrekt, varför duger inte samma signal sista metern/metrarna mellan bryggan och DACen?

Verkar som om det är en del "omvandlingar" som kan gå fel...:o Om så är fallet kan ingen kabel i världen "laga" bit-felen? Eller finns det en motsvarande korrigeringsprocess liknande den som finns i en CD-spelare?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog inte förklara det på nåt bra sätt. En ljudström är ju en signalbeskrivande följd av information, så jag utgår ifrån att det ligger i sakens natur... att man i något skede måste lämna den domän där alla delar är märkta med ordningsföljd och kontrollsummor.

Sorry, jag har funderat i samma banor, men kan inte göra det tydligt för mig själv ens. :blush:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Sorry, jag har funderat i samma banor, men kan inte göra det tydligt för mig själv ens.

Så då är den stackars Amatören med sina irriterande frågor inte så dum trots allt? Allt är inte enkelt att förklara och förstå...;)

Tack AlfaGTV. Respekt för ditt och andras kunnande!

 

Ok, kommer nog Bebop att säga och ta mig i örat :smash:, tebaks till ordningen! Rättning i ledet! Det är USB-kablar och -sladdar denna tråd ska handla om! :26:

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, AlfaGTV said:

rent krasst är det inte så stor skillnad på SPDIF och USB Audio, båda är strömmar av tidskritiskt data som måste buffras och klockas in till DAC i väldigt exakta tidsluckor.

 

Det är troligen ändå inte hela orsaken till att kablar kan låta olika utan det kan lika gärna handla om rfi/emi på signaljord eller någon av de spänningsbärande ledarna. 

Precis. Skulle bara vilja stryka troligen och lägga till impedansanpassning :)

Symptomen är jitter.

 

Jag har under en lång tid haft stora problem med usb audio i köket.

Har inte fått ordning på det än, men det är en tydlig demonstration av att usb audio fungerar även med degraderad signal. Det behöver inte bli tyst eller hacka utan kan mycket väl låta som 8-bitars pcm.

Tror inte det är något fel på kabeln, men det kanske är fel kabel. Det är så förbaskat många saker som kan vara fel och jag får jobba vidare med uteslutningsmetoden. Dac, amp och högtalare är redan uteslutna.

 

Link to comment
Share on other sites

Om ni bläddrar fram till ca 12:50 i Gordon Rankin-intervjun så förklarar han problematiken och missförstånden kring ethernet och vilken utveckling som sker för att förbättra kvaliteten på översända datapaket, framför allt när man ökar paketstorlekarna till högupplösta filer.

 

Om ni bläddrar fram ytterligare till ca 17:45 berättar han om problematiken kring USB-kablar, t ex att man inte hör skillnad på vissa men gör det på andra. Då kommer han in på det som @Peo tar upp.

 

22 hours ago, Peo said:

För mig är det absolut inte konstigt att vissa kan uppleva stora skillnader mellan två USB-kablar, medan andra inte hör någon skillnad alls.

 

Quote

Så länge man inte testar med exakt samma apparater så kommer man med stor sannolikhet också att få olika resultat.


Man måste se hela kedjan för att komma fram till ett resultat. Han nämner att t o m samma laptop kan låta olika beroende vilken USB-port som används och vilka andra processer i datorn som är kopplad till samma kort, t ex fire wire, bluetooth och hårddisk. Det ena USB-kortet kan skapa mer noise än det andra. Om t ex en hårddisk ligger på samma kort som ljudutgången kommer ljudutgången ges högre prioritet än hårddisken. Detta plus andra funktioner är kopplade till samma kort i processkedjan i datorn är de vanligaste orsakerna till ”pops” och ”clicks” enligt Gordon framför allt i högre upplösningar. Det är precis det jag drabbades av och som fick mig att söka efter bättre lösningar.

  • Nu tas mina musikfiler från HDD via USB in till min server som skickar de i originalformat via ethernet till nätverksbryggan (Lumin), i huvudsak 16/44.1 (betydligt mindre datapaket än om jag hade uppsamplat innan överföringen). Här finns ingen konflikt mellan USB och ethernet såvitt jag kan bedömma. 
  • Uppsampling sker i Lumin istället för i dacen till samma frekvens som dacen annars hade gjort. Om man tycker Lumin eller motsvarande gör det bättre än dacen får var och en bedömma i sina system. Jag tycker det blir bättre när det görs i Lumin som bygger på nyare teknik för ändamålet än dacens FIR-filter som har många år på nacken. Jag har den ”klassiska” sigma-delta Burr-Brown dacen 1792A i full ”balanced mood”. Med t ex senaste ESS-Sabre-dacarna kan det vara annorlunda eftersom du gör sin uppsampling på helt annat sätt.
  • Hur väl överensstämmer avsändande enhet med mottagande enhet avseende impedansanpassning och var hamnar kabeln i detta. Även kapacitans kan skapa problem som jag tror kallas reflektioner (det @Peo är inne på med dubbla bilder) som jag tror kallas ringningar i ljudsammanhang.

Jag anser att det är faktorer som detta som gör att en nätverksbrygga typ Lumin, Aurender, Innous med flera kan låta bättre än en laptop som musikspelare. En maxad pc/mac för ljud kan säkert låta lika bra. Och om det skall låta riktigt bra måste även USB-kabeln stämma överens i kedjan. Detta innebär att USB-kabel A kan låta bättre än USB-kabel B hos mig. Jag tror inte på allmänna sanningar om vilken USB-kabel som är bäst, lika lite som vilken förstärkare som är bäst. Det beror på övriga delar som är hopknutna i kedjan.

 

Mitt budskap är därför mer en rekommendation att prova vad som blir bäst hos dig. Att det kan bli skillnad är inget frågetecken för mig längre.

 

Jag har fått ytterligare tre USB-kablar att testa och jag skall försöka locka hit GÖK-gänget (GuldÖronKlubben) från Kristianstad för en liten övning. Det hade också varit intressant att göra motsvarande test med samma kablar hos någon annan med annan typ av avsändare och dac.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag har fått ytterligare tre USB-kablar att testa

Spännande!

 

1 hour ago, Bebop said:

jag skall försöka locka hit GÖK-gänget

Visserligen har jag inga GÖK-öron men jag skulle gärna delta i testet om det är möjligt!

 

1 hour ago, Bebop said:

göra motsvarande test med samma kablar hos någon annan med annan typ av avsändare och dac.

Här kan jag inte vara behjälplig då mina anläggningar endast har HDMI-sladdar på digitalsidan.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Amatören said:

Hehe, är vi på rätt forum då:cool:

 

Jag upplever det som precis tvärtom.
Den breda allmänheten har blivit så kraftigt indoktrinerad att "det är bara ettor och nollor" att man utgår från att personer som våra medlemmar är grundlurade av marknadskrafter. Man kan tro på Gud och Jesus och skrämma vettet ur barn, men kablars inverkan är vidskepelse :dry:

 

(Självklart kan man inte förvänta sig att den breda allmänheten ska testa kablar)

 

Link to comment
Share on other sites

@Amatören: Det är inte alltid man har all nödvändig kunskap när man börjar starta en tråd på detta forum. Tvärtom kan det vara så att man söker kunskap. Då är det inte trevligt med den typ av inlägg du gör och då förstör den positiva, kunskapssökande stämning som börjat byggas upp. Jag själv är mycket intresserad av streaming och har startat en egen tråd. Likadant har @Bebop och flera andra gjort. Nu startade @Bebopdenna tråd för att försöka få fram vad som gäller kring USB och USB-kablar. Jag tycker du ska respektera detta och lämna denna tråd.....

 

3 hours ago, Amatören said:

Förlåt, detta var nedrigt av mig! :77:

 

Edited by ulfsan
stavfel
Link to comment
Share on other sites

Jag har också testat lite olika usb-kablar och gillade Supras näst mest. Mer än mångdubbelt dyrare faktiskt. Tyckte skillnaderna var ganska stora hos mig. Till slut blev det en Curious, en hygglig kompromiss här hemma. Men sannolikt är rekommendationer kring dessa kablar svåra då det verkar vara ganska systemberoende. 

Link to comment
Share on other sites

För mig och troligen majoriteten handlar hifi om den totala lösningen. Ni vet.
1/Det ska låta bra!

2/Det ska vara ett minimum med krångel.

3/ Det ska fungera smidigt.

 

@Bebop. Jag tycker det är märkligt att med vissa kablar tappar källan kontakten med dacen. Det är för mig ett rött skynke. Något som skulle gnaga i bakhuvudet. Och jag misstänker att det är likadant med dig?!Såna där latenta fel befläckar upplevelsen. För min del är det en krigsförklaring.

Och jag förstår till 100% att du vill bli av med det. "Plopparna" med! Jag tycker det är märkligt att det ska vara så känsligt. En kabel är en kabel. Och jag misstänker att felet ligger någon annanstans. Mjukvara? Hårdvara? Vet inte. Men mitt sista problem, vilket var min förra htpc, gjorde mig förvirrad och ärligt talat topp i tunnor rasande, innan det uppdagades. 

Link to comment
Share on other sites

Som uppföljning på post#20 kan jag rapportera att sprakljuden nu är borta. Inget utbyte av USB-kabel har gjorts, utan i stället har MacMinis strömförsörjning nu kopplats in i Nordost Thor strömrenare och därmed fått gemensam (stjärn-)jord med DAC och förstärkare. (Upptäckte dessutom att en lampa med golvdimmer (som man kan höra sprakar i sig självt ibland!!) var inkopplad i samma grenuttag som MacMinin var från början.) 

 

Så det där med USB och vilka störningar som kan uppstå är nog mycket en "hygienfråga"..... förutom att det funkar olika när man kopplar mellan olika prylar. Jag är i alla fall just nu väldigt nöjd med streamerlösningen här hemma, även om det ibland känns som att det "hänger på en tråd"...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, new order said:

Jag tycker det är märkligt att med vissa kablar tappar källan kontakten med dacen.

 

1 hour ago, new order said:

Det är för mig ett rött skynke.

Vi är på samma våglängd. Men med lite hjälp och tips från @octavia rs tror jag att jag har hittat den främsta orsaken ( :63: ). Åtgärden är så självklar att jag nästan skäms för att inte kommit på det själv. Han frågade mig om både dacen och U1 Mini var ansluten till min IsoTek Sigma. Så var det inte. Eftersom alla uttag användes fick jag göra en omprioritering. 
 

Parallellt med detta läste jag i en gammal tråd att MSB skrivit att man kan tappa kontakten pga spikar på fasen när man t ex startar en microvågsugn. Det har inte hänt hos mig men väl när jag öppnar frysen som ligger på samma fas som hifin har det hänt. Än mer skyldig är förmodligen frostvakten i min bod och luft/vatten-pumpen (trefas) som kan skicka ut spikar vid till/frånslag. ”Din IsoTek bör kunna fixa den typ av nätstörningar”, menade @octavia rs.

 

Peppar, peppar men sedan jag kopplade in båda har jag varit näst intill förskonad från tapp. Endast två på en vecka som kom ett par minuter efter varandra i måndags strax ca 23.00. 
 

”Ticks” och ”pops” får jag enbart med Transparentkablen. Baserat på vad jag hört och läst beror det sannolikt på impedansanpassning. Det är inga problem upp till 24/192 och dsd64 men däröver blir det problem. Det är mindre uttalat nu än det var när jag hade laptopp som spelare men inte helt OK. När den kabeln lanserades var det inte så vanligt med mer än 24/96-192. Nu finns den inte med i Transparents sortiment. Det kan ju finnas en koppling.:39:

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bebop said:

Vi är på samma våglängd. Men med lite hjälp och tips från @octavia rs tror jag att jag har hittat den främsta orsaken ( :63: ). Åtgärden är så självklar att jag nästan skäms för att inte kommit på det själv. Han frågade mig om både dacen och U1 Mini var ansluten till min IsoTek Sigma. Så var det inte. Eftersom alla uttag användes fick jag göra en omprioritering. 

 

Bra att få hjälp då ens egna funderingar inte fungerar fullt ut:)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...