Jump to content

Kan man verkligen höra skillnad på USB-kablar?


Bebop

Recommended Posts

2 hours ago, Bebop said:

Jag väljer att redovisa mina resultat till en mindre krets via PM.

 

36 minutes ago, Bebop said:

Ja...:blackeye:

1+1=Slutsats! Då drar jag slutsatsen att resultatet av "dyrkablarna" inte var så smickrande...:thumbsup:

 

11 minutes ago, new order said:

Alla är vuxna och kan ta sitt eget beslut.

Inte i detta forum! Här måste man nicka medhållande och inte framföra sina åsikter!

 

Kanske dags att döpa om forumet till:

DE ÖMFOTADES FORUM! Har ifrågasätter vi inte! Vi accepterar!

 

Jag säger som Martin Ljung sa i en berömd sketch:

- Jag avgår!

Varpå hans befäl ilsket vräker ur sig:

- Jag kommer att höra av mig!

Martins svar:

- Jaja, du kan ju alltid ringa nå´n gång!

Link to comment
Share on other sites

Hej Bebop

Tack för din tråd, tycker det är bra att man testar kablar, jag är ju redan troende så för mej var det ingen överraskning att det var skillnad på kablarna. Jag tror att du hörde skillnad på grund av att du har en bra streamer som sänker brusnivån. Hi News hade för länge sedan (juni 2016) en test av Melco  N1-ZH60 där de visar att bruset går ner. Har du testat att prova olika USB kablar kopplade direkt till en dator?

Kommer du att testa olika ethernet kablar kopplade till din streamer eller testa bättre nätdelar till router/switch? Jag tror hela digitala kedjan in i Dac :en har betydelse! Lågt brus är alltid bra

hälsar Tommy 

Link to comment
Share on other sites

@Amatören, jag är ingen moderator utan bara en vanlig medlem och ber dig att inte kasta skit på forumet, så tråkigt!

Den som startar tråden äger den och får därför också styra vad som accepteras i form av skrift/bilder, acceptera detta så vi slipper ”skitsnack”, så tråkigt!

 

Vill med detta inlägg bara be om förståelse för trådskaparens intentioner att hjälpa oss andra att förstå hur det fungerar i dennes anläggning och med sina öron, något som tacksamt tas emot av mig iaf.

 

@Bebop, jag tar gärna emot dina iakttagelser och resultat via pm, tycker att det är intressant och lär mig också att förstå:tongue:

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans-Tommy said:

Har du testat att prova olika USB kablar kopplade direkt till en dator?

Nej, inte med någon systematik. Jag har spelat med laptop i flera år och har nu lämnat den bakom mig till förmån för Lumins U1 Mini. Det blir så pass mycket bättre så att gå tillbaka till den gamla lösningen känns inte inspirerande. 

 

1 hour ago, Hans-Tommy said:

Kommer du att testa olika ethernet kablar kopplade till din streamer eller testa bättre nätdelar till router/switch? 

Ethernet-kablar ligger är inte inplanerad i den korta sikten. Jag tycker inte om att flyga på tester slumpmässigt utan vill först ha någon rimlig logik för att göra det. Jag hänger en hel del på Audiophilestyle och där finns rätt många initierade personer som jag lyssnar en del på liksom personer som Gordon Ranglin som ligger bakom mycket av tekniken och som jag har ett klipp med i början av tråden. Han säger att ethernet är inte felfritt men att det ligger mindre i kablarna än tekniken i sig. Utveckling pågår. Han har något på gång men jag vet inte vad. Jag avvaktar.

 

1 hour ago, Hans-Tommy said:

testa bättre nätdelar till router/switch? 

Här är jag också lite av motfalls kärring. Samma sak med nätdel till Lumin. Jag inser förvisso att nätdelar kan ha betydelse i många sammanhang men jag är inte tvärsäker på att det gäller i alla avseende. Jag ser vad folk skriver men jag är inte så säker på att de alltid hör vad de säger. Om Lumin säger att jag kan vinna på en annan nätdel så har jag högre beredskap, men det gör de inte trots att de har "bättre" nätdelar. Men jag kanske får anledning att ompröva även detta vad det lider.

 

Jag är i grunden motsträvig mot tweaks. Jag försöker välja produkter som har en presentation jag gillar. Vill jag ha något annat får jag söka mig vidare till andra produkter. Rör, kablar, apparatfötter, uppställning och akustik är ungefär så långt jag är beredd att experimentera. Jag tror inte jag är bättre än t ex VTL, Aesthetix, Lumin eller Dynaudio på att förfina produkterna. Är jag inte nöjd åker de ut.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

1+1=Slutsats! Då drar jag slutsatsen att resultatet av "dyrkablarna" inte var så smickrande...

Det är ett exempel på inlägg som är föga smickrande. Det kallas för förutfattade meningar. Jag har inte ens kopplat in kablarna men du har redan svaren som dessutom går i en konspiratorisk riktning.

 

1 hour ago, Amatören said:

Här måste man nicka medhållande och inte framföra sina åsikter!

Inte alls. Men åsikter byggd på förutfattade meningar, raljerande och fördefinierad inställning (direkt eller underförstådd) utan att ens suttit med och lyssnat är "åsikter" som inte premieras på vårt forum. Min avsikt har varit att redovisa lite bakgrund och fakta till varför jag gjort den här testen och vad jag kommit fram till. Det är mina helt subjektiva uppfattning och ger mig inte ut för att vara sanningssägare. Men jag försöker i vart fall förklara vad det är jag upplever på olika musik för att möjligen inspirera till att göra egna tester och försök. Om jag skulle skicka hela kabelbunten till någon annan så kan resultatet bli något helt annat och den väljer kanske helt annan musik. Jag har inga problem med det heller och minst av allt vad de ansett vara prisvärt. Det får var och en reda ut var för sig.

 

Jag har heller inga problem med hur man kan välja 15-18 tums basar och subwoofers på det. Det intressanta är tankarna bakom, inte vad som är rätt och fel och om det är värt kostnaden eller tid nedlagd. Det ligger på det personliga planet.

 

Slutligen skriver jag här för att jag tycker det är roligt. Jag inspireras av andra och förhoppningsvis ger jag också lite inspiration tillbaka. Om lusten tas bort så drar jag mig undan. Min viktigaste målgrupp för det jag håller på med nu är faktiskt jag själv. 

 

Du får gärna delta i min tråd på lika villkor som alla andra och om du läser lite av andras likartade reaktion som min egen så är det bättre att göra en pudel istället för attacker typ "Ömfotades forum". De gagnar ingen, allra minst dig själv.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant tråd Bebop. Det har varit kul läsning! :thumbsup:

 

Du får säga till om du tycker det är en tråkig fråga, iom att den inte är helt frikopplat från det monetära, men vad kan vara ett rimligt förhållande enligt dig att lägga på USB-kablar i förhållande till sin dac/streamer? 

Link to comment
Share on other sites

 

Nu börjar vi ju komma nånstans. Tycker det är intressant att gräva lite djupare om det går.

Inte bara "att" :)

Vad skiljer de kablar @Bebop testat och tyckt vara bra från de han finner mindre bra?

Går det att se samband med kabeluppbyggnad, kontakter, elektriska eller mekaniska data?

 

 

14 hours ago, Bebop said:

Om jag skulle skicka hela kabelbunten till någon annan så kan resultatet bli något helt annat och den väljer kanske helt annan musik.

Jag kan inte för mitt liv begripa hur musikval kan påverka utvärdering av usb-kablar.

Format, protokoll, sändare, mottagare - ja!

Men musikval? Vad är det jag missar? :39:

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, calle_jr said:

Men musikval? Vad är det jag missar? :39:

 

Kanske ens egna referensskivor/låtar/artister som man har för utvärdering av ”sitt” ljud? Man vet ju iaf hur de låtit innan testet börjar och blir väl en typ av referens.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

Men musikval? Vad är det jag missar

Det är rimligt att sätta frågetecken och jag har inte svaret men jag inbillar mig att den som är lagd till musik utan sväng,typ en del pop/rock som mer handlar om harmonier lagd på en odynamisk ljudmatta, inte uppfattar t ex det gung som en ståbas i en bra jazzupptagning ger eller hårdrock som inte har samma detaljglitter som i t ex många ECM-inspelningar eller stråkens gång över en violin på Tchaikoskijs violinkonsert. Jag tror vi fokuserar på olika detaljer beroende av våra referensramar. Det leder kanske till samma lyssningsresultat av kablar men jag tvivlar. Vi väljer t ex hög grad olika högtalare av samma skäl.

 

Så tror jag men kan inte leda det i bevis. Det är därför jag visar vilka album och låtar jag använt för min lyssning.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, PKS said:

men vad kan vara ett rimligt förhållande enligt dig att lägga på USB-kablar i förhållande till sin dac/streamer? 

Jag tror inte på den typ av samband. Om man buntar ihop, säg 1,000 inköp av bra usb-kablar så kan man ju få ett snitt- eller medianvärde på dessa kablar. Det ger en indikation på totalen men säger inte något om individuella val. Ungefär som att fråga vad en bra villa skall kosta. 

 

I det urvalet jag har använt låter min "no-name"-kabel lika bra som Cabeldyne och Blue Heaven. Det är ett spann på några tusen och Transparent kostar en tusenlapp ytterligare men funkar inte hos mig men om man bläddrar runt på nätet hittar man de som sätter den väldigt högt. Jag har också några kablar som kostar lika mycket men låter olika. Det kan man inte se på priset.

 

Om jag stod utan kablar skulle jag idag köpa en billigare variant så att jag kan spela. Sedan hade jag lånat hem som jag gjort nu för att hitta det jag trivs med. Läsa tester kan också vara inspirerande, framför vilka adjektiv och omdömen som ges i texten. Min utvärdering får du inte ta som allmängiltig. Det mina intryck hemma hos mig. Det finns ju långt fler USB-kablar än de jag har provat. Nyare modeller från t ex QED, många gillar Supras usb-kabel och det skrivs bra om både Audioquest och Chord. Priset kan vara kopplad till ljudkvalitet men inte per automatik. Det handlar också om vad du upplever är prisvärt. Det beslutet ligger hos dig själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju oxå nyfiken på resultatet, trots att det egentligen inte har någon som helst inverkan på mina egna beslut. Dels skulle jag ju aldrig köpa någon så dyr kabel utan att testa hemma först och dels så betyder det kanske inte så mycket hur resultatet blir hemma hos någon annan med helt andra grejer än jag har. Men ändå, jag vill ju veta... 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Det är rimligt att sätta frågetecken och jag har inte svaret men jag inbillar mig att den som är lagd till musik utan sväng,typ en del pop/rock som mer handlar om harmonier lagd på en odynamisk ljudmatta, inte uppfattar t ex det gung som en ståbas i en bra jazzupptagning ger eller hårdrock som inte har samma detaljglitter som i t ex många ECM-inspelningar eller stråkens gång över en violin på Tchaikoskijs violinkonsert. Jag tror vi fokuserar på olika detaljer beroende av våra referensramar. Det leder kanske till samma lyssningsresultat av kablar men jag tvivlar. Vi väljer t ex hög grad olika högtalare av samma skäl.

 

Så tror jag men kan inte leda det i bevis. Det är därför jag visar vilka album och låtar jag använt för min lyssning.

Det är alltid rätt att visa vad man spelar. Det skapar kött och blod till de intryck man vill förmedla.

 

Jag skrev min synpunkt för att ge läsare en chans att tänka till, och för att jag tror det sätter fingret på en del missförstånd mellan oss medlemmar, tex i kabelutvärderingar.

Det finns ingen rimlig förklaring som jag kan komma på att musikens uppbyggnad eller komplexitet kan återspeglas i ljudkvalitet för olika usb-kablar.

Det kan (som sagt) göra det mer eller mindre enkelt att notera fel och brister för en lyssnare. Men programmaterialets komplexitet blir inte annorlunda om det är midi, Thorleifs eller Scythian Suite som man lyssnar på. Som jag ser det.

Ber om ursäkt om jag har svårt att förklara vad jag menar.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-29 at 08:06, calle_jr said:

Tycker det är intressant att gräva lite djupare om det går.

Inte bara "att"

Det är i de flesta fall humanistens dilemma i den här typen av tester att få nöja sig med ”att” i brist av både kunnande och teknik för att koppla ljud till data. Men det hade varit intressant att veta mer specifikt vad som resulterar i vad. Det är nog mer din avdelning. Jag tycker det är lika intressant att försöka förstå psykosociala orsaker till de bidrag vi gör till den rent faktiska upplevelsen. Det är lika knepigt att reda ut.

 

Som jag tidigare berättat, så har jag haft en fast ståndpunkt att usb-kablar inte påverkar ljud i någon särskild omfattning. Det är en ståndpunkt jag haft baserad på vad jag tyckt vara logiska förklaringar.

 

För någon månad sedan läste jag en några år gammal tråd i Audiophilestyle där välrenomerade konstruktörer dac-konstruktörer resonerade och argumenterade direkt eller via ”ombud”. Det ledde till en nyfikenhet att lära mig lite mer från killar som Gordon Rankin där jag klippt en intervju med honom i början. Men jag sett och hört fler. De pekar på att det är betydligt känsligare än vad många tror och ger också argument till varför och hur. Dessa källor är för mig mer trovärdiga än enstak personer som driver motsatsen på t ex forum.

 

Jag nöjer mig med att usb-kablar har specar typ bandbredd, impedans, kapacitans, jord, ledningsförmåga, rigningsrisk mm. En usb-cerifiering tickar av ett mätprotokoll på tre sidor i tabellform. Detta räcker för mig och ger mig en rimlig anledning att tro att det finns ett ”att”. Lägg sedan till att även min kedja sändare/mottagare påverkar helheten. Då blir uppgiften för mig att hitta den usb-kabel som jag tycker ger bäst resultat av de jag har tillgång till att prova och som för mig känns prisvärda.

 

En intressant detalj är att det tycks finnas usb-kablar som låter helt lika hos mig. Det hade ju varit intressant att se hur lika de också är mätmässigt och i sina specifikationer. Kan det t o m vara så att vissa delar förstärker och andra delar kompenserar? Då kan ju även olika specifikationer leda till likartade resultat. Finns det delar som inte påverkar alls? Vilka då? 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Det är nog mer din avdelning

Ska försöka, men måste då gå igenom och lista upp utifrån dina tester.

 

 

4 hours ago, Bebop said:

Kan det t o m vara så att vissa delar förstärker och andra delar kompenserar?

Jag har inte testat så mycket usb, men antar att de är optimerade för olika uppgifter.

Det finns många olika sätt att impedansmatcha.

 

 

Både du och jag opponerade oss över Robert Cray & Hi Rhythm som släpptes för ett par år sedan. Hans album har historiskt varit välljudande, men jag minns att du tog upp hans förra som ett tydligt exempel på dåligt ljud vid ett flertal tillfällen. Den nya LP:n med Robert Cray Band är passande nog betitlad "That's What I Heard" :)

 

R-14854938-1583053946-3057.jpeg.jpg

 

 

Detta är som dag och natt lyssningsmässigt, och det finns en berusande stämning eller aura över soundet som blir otroligt attraherande, medan föregående album lämnar mig helt oberörd eller värre. Steve Jordan som producerat berättade för J.D. Considine att "There aren't a lot of people left who know how to capture that live-in-the-studio excitement".

Man kan ju utan att tänka plocka ut de bästa album som gjorts av grupper eller godtyckliga samarbeten. En grupp kan ha gjort 5, 10 eller 20 album, alla är inte bra, vissa sticker ut och blev kanske min o din ingång till bandet. I osannolikt många fall står det "RL", "Doug", "Porky" eller "BG" i det döda vaxet på dessa utvalda album. Bob Ludwig, Doug Sax, George Peckham och Bernie Grundman är personer som lyckas lyfta en inspelning så att det bara är musikerna som sätter gränsen för hur bra det kan bli.

 

 

Hur fångar man (eller rättare sagt filtrerar man bort) detta när man utvärderar usb-kablar?
Jag klarar inte av det. Jag kan lyssna efter brister, men inte mycket mer. En usb-kabel som skulle ge musikaliska kvaliteter i stil med "denna låter förbannat bra med soul" kommer jag inte klara av. Jag är nog mentalt blockerad för det. 

 

För mig kokar det ner till att man väljer "god kvalitet" som inte har varken hörbara eller konstruktionsmässiga brister (dåliga kontakter, fel impedans, låg bandbredd etc).

 

 

Ursäkta om det anses som sidospår och jag borde kanske posta detta i "Har du hört?"-tråden i stället. Men denna tråd är ju ett konkret exempel.

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, calle_jr said:

Detta är som dag och natt lyssningsmässigt, 

Ser ut som han bytt bolag och därmed producent. Förhoppningsvis ett fall framåt.

 

13 minutes ago, calle_jr said:

Bob Ludwig, Doug Sax, George Peckham och Bernie Grundman är personer som lyckas lyfta en inspelning så att det bara är musikerna som sätter gränsen för hur bra det kan bli.

Jag skulle lägga till T-Bone Burnett vars produktioner jag brukar gilla; t ex Los Lobos, Elvis Costello, Plant/Krauss, BB King... I senaste HiFi News är ett reportage om honom. He uses very few mics, lets the room and its reverbations do the work, avoids compression at all cost...

 

20 minutes ago, calle_jr said:

Jag kan lyssna efter brister, men inte mycket mer. 

Då kan du väl också lyssna till förtjänster och olikheter. Jag vet inget annat sätt att dra någon slutsats till det jag hör än att lyssna. Hur skall man annars göra? Det räcker inte ens med att mäta kabeln. Då får du ju inte med hur väl sändaren följer standarden. Ett sätt hade ju varit att försöka detektera hur mycket ”ground noise” som når dacen via inkopplad usb-kabel; ju mer desto högre missanpassning. Oavsett om inspelningen är bra eller dålig så kan man kan man höra skillnader om de finns, men jag skulle ju aldrig välja ett album med DR5 för att höra eventuella skillnader i återgivning av dynamik.

 

31 minutes ago, calle_jr said:

För mig kokar det ner till att man väljer "god kvalitet" som inte har varken hörbara eller konstruktionsmässiga brister

Och hur avgör du det? Och vad är en brist i sammanhanget? Konstruktören kan ju ha sökt en viss egenskap. Är det då en brist? Han kan också ha valt en snävare tolerans än usb’s +/- 15%. Och hur utvärderar du att det som lämnar en spelare (renderer) följer standard liksom mottagaren? Jag anser t ex att både VTL och Audio Research gör bra och ”korrekta” rörförstärkare men jag personligen tycker bättre om VTL. 
 

Jag har svårt att tänka mig att köpa något som jag inte gillar. Det kanske sammanfaller med ”god kvalitet” men vem är sanningssägaren om det? Om jag kommer fram till att en tillverkares kablar låter bättre än 10 andra så köper jag den jag tyckte bäst om.

 

Det enda köp jag gjort baserat på mätning är min akustikbehandling. Allt övrigt är baserat på lyssning och/eller inspiration från andra. Men ibland har inspirationen varit fel och då har jag bytt till något annat. 


Specifikationer ser jag enbart som ett bidrag till nyfikenheten och att den ”låter” men inte hur den låter hemma hos mig på vad jag tycker är god återgivning.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

 

Jag har inte testat så mycket usb, men antar att de är optimerade för olika uppgifter.

R-14854938-1583053946-3057.jpeg.jpg

 

Detta är som dag och natt lyssningsmässigt, och det finns en berusande stämning eller aura över soundet som blir otroligt attraherande, medan föregående album lämnar mig helt oberörd eller värre.

 

 


Härligt album även via USB (QED Reference 2 m) streaming från Tidal/Roon kan jag meddela ?.... Rått ljud med torr, distinkt, envis bastrumma och sirligt, skört ljud på småskramlet från ”vanliga trumman”.....

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Jag skulle lägga till T-Bone Burnett vars produktioner jag brukar gilla

:app:

 

5 hours ago, Bebop said:

Då kan du väl också lyssna till förtjänster och olikheter.

Observera att jag avser usb-kablar. I min värld finns inte musikens attribut med då (såvida man som sagt inte ändrar format, protokoll etc).

Jag avser inte pickuper eller högtalare etc.

 

 

5 hours ago, Bebop said:

Hur skall man annars göra?

Jag tycker det är skitsvårt. Du ser hur min blick brukar flacka när du tar upp detta live :D

När det gäller usb-kablar kanske man får nöja sig med att utvärdera efter brister.

 

Det var därför jag skrev om det där med gul zon

Eftersom, av samma skäl bör det vara så att om en usb-kabel gör att man får ticks o pops vid ett visst bitdjup/upplösning, så är setupen inte felfri vid det bitdjup/upplösning där ticks o pops upphör. Det borde finnas ett säkerhetsavstånd. Jag kommer ihåg att jag labbade med det när jag hade M2Tech Young som kunde spela 32/384.

 

Jag har ingen rigid uppfattning om något av detta, utan skulle gärna se att vi belyser det och kanske t.o.m reder ut det.

 

 

2 hours ago, ulfsan said:

Härligt album

Lysande album rakt igenom, trots att det är stor musikalisk variation vilar den där auran av live-in-the-studio över det.

Exempel;

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, calle_jr said:

När det gäller usb-kablar kanske man får nöja sig med att utvärdera efter brister.

Förtjänster och brister är två sidor av samma mynt. Jag förstår hur du menar att om den ger ticks och pops så är det en brist. Men om en kabel har mer bas och inte ger så hårda crescendon så har den en förtjänst i min bok. Jag tycker exakt samma sak om t ex pickuper. Varför skall jag rata något som jag tycker låter bättre. Det gör jag utan minsta fladder i blicken. Fem av de kablar jag har provat tycker jag är väldigt lika och jag kunde leva lika lycklig med vem som och det har jag också gjort ända tills jag gick på djupet. Senast jag gjorde något liknande var i Kanada då jag jämförde signalkablar från Siltech, Transparent, Nordost och Cardas. 
 

Om man inte tar det man gillar bäst, vilken skall man då ta?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Förtjänster och brister är två sidor av samma mynt.

Innan vi byggde Malmö Live så konstruerade vi en datormodell av hela salen med antagna egenskaper för varje delyta. Vi satte en solist på podiet och kunde lyssna på en godtycklig plats. Det lät inte bra och ingen hade förväntat sig det heller, men syftet var att hitta fel i klangbalans och reflektionsmönster vilket vi också gjorde, så att det kunde rättas till. Flera saker vi rättade till skapade andra fel och det tog tid att hitta rätt kompromisser. 

 

 

10 hours ago, Bebop said:

om en kabel har mer bas och inte ger så hårda crescendon så har den en förtjänst i min bok

Ja, men hur ska en usb-kabel kunna skifta om just de delar i dataströmmen som ger bas eller hårda crescendon när det enda "verktyg" den har är jitter? Usb är en elektrisk signal, men den är inte analog.

 

 

10 hours ago, Bebop said:

Om man inte tar det man gillar bäst, vilken skall man då ta?

Du har väl gjort helt rätt. Jag hade gjort likadant.

Jag tycker vi ska fundera på vilka attribut man rimligen kan tillskriva en usb-kabel.

Var det inte @Harryup som skrev om panoreringar på sportsändningar med hdmi? Vad är motsvarigheten för audio? Hur låter olika typer av tidsfel?

Jag vet att en del inte håller med, men jag tycker det borde vara enklare att utvärdera usb-kablar om man vet vad man ska lyssna efter.

Link to comment
Share on other sites

Många usb-kablar jag lyssnat på låter ljust, med mindre kropp, det låter HiFi. De som låter bäst hemma är det medföljande lakritssnöret till Chords dac och Supra. Utvärderar just nu Qurious Cable som jag så snällt fått låna av bjf på forumet. 

Oyaide usb tappar också i mellanregistret, annars bra klipp i den. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ja, men hur ska en usb-kabel kunna skifta om just de delar i dataströmmen som ger bas eller hårda crescendon när det enda "verktyg" den har är jitter? Usb är en elektrisk signal, men den är inte analog.

Det är ett mysterium för mig, till någon del uppfattar även jag tonalitetsskillnader mellan digitalkablar?

Och tydligen även @sprudel!

 

Om vi utgår från resonemanget att otillräcklig bandbredd eller fasolinjäriteter skulle introducera en större del jitter, kan det påverka tonbalansen genom att öka distorsionen? Alltså lägga större tonvikt i högre register?

 

En "dålig" digitalkabel för mig låter oftast "skräpig" i de övre registren, men vad detta beror på har jag inte spekulerat så mycket i.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

Ja, men hur ska en usb-kabel kunna skifta om just de delar i dataströmmen som ger bas eller hårda crescendon när det enda "verktyg" den har är jitter?

Gordon Rankin får den frågan i videon jag länkat till och nämner vikten av en "korrekt" konstruerad usb-kabel och att många tillverkare saknar utvecklingsplan på vad man vill utveckla, ofta i brist av kunskap. Han berättar om både billiga och dyra kablar som kan låta helt lika. Man köper en OEM-kabel som man klär i sin skrud. Vi kan knappast bedömma hur representativt detta är branschen. Det kanske är så.

 

Än viktigare är hans förklaring till varför det kan påverka även det analoga ljudet. Han säger att alla ackumulerade "fel" från datorns/streamerns usb-utgång via usb-kabeln och dacens usb-mottagare genererar "ground-noise" som är dacens värsta fiende och som får dacen att arbeta under förhållande som inte är optimala vilket får återverkningar i da-omvandlingen och det som slutligen skickas ut. USB-kabeln är en källa för detta "ground noise" men långt ifrån det enda.

 

Han berättar att han ägnat mycket tid av analys över detta, vilket är en källa för hans utvecklingsarbete av nya ideer för att komma runt denna känslighet.

 

Det kanske bara är "snack" men jag tillmäter honom viss trovärdighet. Men även han får mothugg på forum som alltid när det gäller kablar. Men för mig har Gordon varit en öronöppnare. Han har ju konstruerat den grund-dac-konfiguration jag har som jag tycker låter fantasiskt bra. Jag har svårt att inse att hans budskap kring usb-kedjan bara skulle vara "hitte-på". För den som är intresserad finns en tråd om 60 sidor på Audiophilestyle 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Om vi utgår från resonemanget att otillräcklig bandbredd eller fasolinjäriteter skulle introducera en större del jitter, kan det påverka tonbalansen genom att öka distorsionen? Alltså lägga större tonvikt i högre register?

Vi har ju tittat på hur tidsfel påverkar en analog modulering, och det är helt klart som du skriver.

Men en pulskodmodulerad signal har ju ingen sådan koppling. Dsd kan nog ha det däremot.

Vi kanske ska bjuda in Keanu Reeves?

 

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

En "dålig" digitalkabel för mig låter oftast "skräpig" i de övre registren

Instämmer.

 

 

1 hour ago, Bebop said:

alla ackumulerade "fel" från datorns/streamerns usb-utgång via usb-kabeln och dacens usb-mottagare genererar "ground-noise" som är dacens värsta fiende och som får dacen att arbeta under förhållande som inte är optimala vilket får återverkningar i da-omvandlingen och det som slutligen skickas ut.

Agree.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har både optiska kablar, aes och rca coax-kablar. Jag har provat alla och de fungerar men jag har inte gjort några kritiska jämförelser. Jag tänkte faktiskt göra det också någon gång, men det får bli lite senare. Jag vill först få slut på usb-tråden. 

 

Tack för erbjudandet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det har lugnat ner sig i tråden och även jag har slappnat av lite. Tack för alla uppmuntrade PM jag fått. Jag gör ett försöka att redovisa vad jag upplevt med Nordost-kablarna här på forumet och hoppas att vi slipper en prisdiskussion. Jag har skrivit i trådar om det tidigare och det brukar sluta med en krasch. Rent allmänt tycker även jag att priserna har rusat iväg på mycket men det är fortfarande min plånbok och mina hjärnhalvor som styr vad jag värdesätter. Jag har heller inte tillräckligt med muskler för att att göra något åt det annat än via mina handlingar.

 

Det är alltså dessa tre USB-kablar ur Nordosts digra sortiment jag har lyssnat på och jämfört med.

 

Nordostkablar USB.jpg

Bilder kopierade från Nordosts hemsida

 

Den jag utgått ifrån som referens är Blue Heaven som förvisso låter identisk som min "no-name" och den från Cabledyne, men jag håller mig inom Nordosfamiljen i denna jämförelsen.

 

Jo, jag har funnit olikheter och jag och framför allt @calle_jr har utväxlat en del tankar om varför och vad det egentligen är som kan ligga bakom. Jag är den som kanske är minst lämpad för att ge mig på en gissning, men jag utgår ifrån Gordon Rankins förklaring som jag tagit till mig som någon form av sanning:

 

Det finns ingen perfekt usb-kedja från dator/streamer -> usb-kabel -> dac. Samtliga avvikelser mot det perfekta genererar "ground-noise" som är dacens värsta fiende. Detta ger betingelser för dacen som inte är perfekta vilket skapar distorsion och får påverkan på da-omvandlingen och det ljud som skickas ut. USB-kabeln är den del som är enklast att påverka när hårdvaran redan är vald men är inte ensam boven i dramat. (Fritt översatt).

 

Jag kan inte bedöma om han har rätt men jag tillskriver honom hög trovärdighet baserat på hans roll i utvecklingen av usb som transportör av ljudfiler. Han har rätt bra CV faktiskt.

 

Så vad har jag kommit fram till med samma album som jag tidigare redovisat? Det kommer här:

 

Leif - Blue Heaven vs Norse - Tyr 2

Inte föga förvånande låter dessa lika när jag spelare igenom albumen rätt upp och ner. Men i en andra omgång gick in lite mer specifikt på en del album som har en del känsliga partier. Framför allt Joe Hendersons kritiska spår som jag nämnt tidigare, Count Basies ensemblespel och Mikael Wiehes röst.

 

Basen känns inte riktigt lika rund och gungande med Tyr 2 som med Blue Heaven och cymbalsplasharna och kantslagen med visparna känns lite hårdare. Mikael Wiehes röst har en liten tendens till att låta lite mer hoptryckt. Vi pratar små skillnader och överlag så låter kabeln bra men jag föredrar ändå Blue Heaven som jag tycker har en något behagligare patina, det känns mer intimt och framför allt på akustiska jazzsättningar. Om jag ger Blue Heaven fem stjärnor så stannat Tyr 2 med 4,5. Alternativt fem till båda men en svagare femma för Tyr 2 och en starkare för Blue Heaven.

 

Leif - Blue Heaven vs Valhalla 2

Jag antar att det största intresset finns kring hur denna kabel uppför sig. Jag tycker den är mer lik Blue Heaven än Tyr 2. Båda har en likartad klang men det finns något annat som sticker ut och det är ljudbilden. Här pratar vi inte tendenser. För mig är det helt solklart att man får ett betydliga större ljud. Scenen växte. Det är nästa så att det blev för bra på en del album men efter en stund börja jag vänja mig. Mest tydligt blev det när jag växlade tillbaka. Då började jag fundera på om den inte också gick djupare i registren… Jag slängde på ett annat album som kan få den mest bastanta villa att skaka med sin djupa syntbas. Det är ett tips jag fick av @Peo för några år sedan. Den är också avslöjande med sina rena sibilanter och stora ljudpanorama. 

 

Malia Boris Blank.jpg

 

När jag spelade inledningsspåret på detta album tyckte jag att min misstanke bekräftades. Basen är djupare eller är det att den känns renare (?) och ljudbilden är dramatiskt stor.

 

För min del är det inte minsta tvekan att Valhalla 2 USB-kabel är något utöver det vanliga. Kan man då leva utan den? Definitivt. Efter några timmar med Blue Heaven igen så känns även det bra. Men visst hade det varit kul att gå hela linan ut…

 

Vad säger Nordost?

 

Jag har gjort en liten minitabell om vad Nordost specificerar för de olika modellerna. Det finns skillnader men vad som gör vad i slutändan kan vi bara gissa kring. Jag inbillar mig också att Nordost har ett större protokoll än så. Man får väl se det här som marknadsanpassad information som inte kan jämföras med några andra. Det finns säkert djupare tankar och anlyser bakom just dessa val.

 

För den som vill veta mer om hur de resonerar kring sina respektive specar finns det lite mer kött på benen på deras hemsida.

 

Tabell Nordost.jpg

 

Mig säger det ingenting. Jag säger inte att det som anges är oviktigt och det är naturligvis en del av Nordost lösning, men det hade ju varit intressant att ta del av impedansmätning, fyrkantsmätning, bandbredd och liknande men sådant brukar samtliga vara sparsamma med. Samtidigt kan jag som "glad amatör" luta mig tillbaka och leva på enbart det jag hör och upplever. Det är entusiastens frihet.

 

Innebär detta att Nordost gör de bästa usb-kablarna? "Absolut är det så", säger säkert @Daniel. Men så säger inte jag. Däremot gör de ett förbannat bra jobb hemma hos mig och personligen tvivlar jag på att dagens usb-tekniken  kan bli avgjort mycket bättre. Men även kring detta finns det åsikter, t ex bättre nätdelar och ethernetkablar. Jag är inte så säker på att det ger så mycket mer, men jag vet inte med säkerhet. 
 

Det finns många som vurmar för t ex Chords och Audioquests bättre USB-kablar och fler än dessa. Jag inbillar mig att det finns många utmärkta usb-kablar och dessutom mer överkomliga för fler plånböcker. Jag har ju själv provat Cabledyne (finns inte längre) för ca 1,500:-, en "no name"-kabel som jag antar kostade max 500:- om den fanns som tillbehör. De har inga problem att matcha Nordost Blue Heaven hemma hos mig. Jag har också en Transparentkabel för ca 4,000:- Den låter hyggligt men har problem med "ticks" och "pops" i höga upplösningar. En äldre Entreq-kabel funkar inte alls. Det låter inte alls bra. Den var inte jättebillig när jag köpte den men jag minns inte exakt. Jag har också en ca 10 år QED-kabel som då kostade ca 500:-. Den låter helt OK men kommer inte riktigt ända fram…

 

Som ni ser blir bilden rätt spretigt. Så vad skall man rekommendera? Den enda rekommendation jag har är att läsa vad andra kommit fram till som inspiration och i vilka anläggningar de sitter, pratar med din handlare, ta hem och prova. För mig är det solklart att det inte går inte att köpa usb-kablar och se hur de låter baserat på tillverkare eller prislapp (låg eller hög). Men med Lumin U1 Mini och Asthetix Romulus/Pandora dac går man inte fel med de kablar jag har fastnat för i denna test.

 

Därmed sätter jag streck i min USB-test. Nu är jag trött på USB-kablar. Tillbaka till musiken...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

 

Innebär detta att Nordost gör de bästa usb-kablarna? "Absolut är det så", säger säkert @Daniel. Men så säger inte jag. Däremot gör de ett förbannat bra jobb hemma hos mig och personligen tvivlar jag på att dagens usb-tekniken i kan bli avgjort mycket bättre. Men även kring detta finns det åsikter, t ex bättre nätdelar och ethernetkablar. Jag är inte så säker på att det så mycket mer, men jag vet inte med säkerhet. 

 

Absolut är det så. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...