Sign in to follow this  
Shamrock

Lyle Mays R.I.P

Recommended Posts

Lyle Mays dog den 10 februari 2020. Han blev 66år. Lyle hade ett nära samarbete med Pat Metheny under åren med Pat Metheny Group. Lyle var en mästare på klaviatur. Tillsammans med Pat Metheny skapade dom den ljuvaste musik. Lyle Mays vann 11 Grammys och var nominerad 23 gånger. 

Jazziz.com om Lyle Mays

/shamrock 

Tråkigt att läsa. Lyle Mays var en av mina hjältar på 70/80-talet.

lylemays.jpg

Radarparet Lyle Mays och Pat Metheny var ungefär jazzens Lennon/McCartney för nya generationer av jazzdiggare på 70-talet och en bit in på 80-talet. Här är de båda i början av karriären (Lyle till vänster).

lyle-mays-and-pat-metheny-e1581453204865-1024x741.jpg

Lyle gjorde inte så många egna album men de han gjorde är ganska bra med lite olika karaktär. Jag har följande tre från 80-talet. Vad jag minns gillade jag Tictionary bäst men det är länge sedan jag spelade albumen. Det får bli min hyllning till Lyle att spela igenom albumen idag. 

R-2603207-1292700539.jpeg.jpg

R-993275-1498507534-5450.jpeg.jpg

91XUsG+vE8L._SS500_.jpg

Jag lyssnade på en pod om och med Lyle Mays från 2016. Det är en bedrövelse att höra om hur han upplever att det samhället lämnat musikerna åt sidan. Lyle har över 20 grammisnomineringar och har fått 11 stycken för sina insatser inom musiken. Han känner inte igen musiklandskapet längre. Skivbolag drattar på ändan, fantastiska musikproducenter har kastats ut och stora musiker står utan försörjning. Detta som ett resultat av att folk inte är beredda att betala för musik längre. 

Lyle lämnade musiken kring 2011 och har istället försörjt sig som programmerare och arkitekt (självlärd i båda fallen, även musik). ”Där jag växte upp på en liten ort i Wisconsin saknades all form av kultur, inklusive bildning. Det viktigaste där var att lära sig hur man utbildar sig själv.” Det har han lyckats bra med. Han var även en respekterad matematiker. 

Jag har tvingats gå dit pengarna finns för att överleva och tyvärr är det inte inom musiken längre. (Ca 37 minuter in i podden från inlägger av @Shamrock

För den som vill veta lite mer om Lyle Mays...

https://www.nytimes.com/2020/02/12/arts/music/lyle-mays-dead.html