Jump to content

Niclas vardagsrum


niclaspa

Recommended Posts

Som nybliven medlem har jag roats av att läsa om medlemmarnas system. Jag tänkte dela med mig av mitt. Jag har hållit på med hifi och musiklyssning sedan tidiga tonåren. Under ett antal år tog familj och arbete upp en stor del av tiden och hifi-pulandet gick på sparlåga, men när min yngsta dotter hade fyllt tre kände jag att jag fick lite mer tid över till mig själv. Jag fick då idén att jag skulle bygga hela anläggningen själv. Efter sju års knåpande och ett antal högtalare och förstärkare senare så ser det ut i så här i vardagsrummet:

 

DSC_0002_zpsjwmndwma.jpg

 

Här är källan:

 

DSC_0004_zpsl6lvovgo.jpg

 

Ett bygge med Lenco-delar som grund. Det som är kvar original från Lenco-donatorn är motorn, skivtallriken och mellanhjulsarmen. Tonarmen är en tolv tums Thomas Schick som bär antingen en Denon DL-103 eller en SPU GM. Det finns plats för ytterligare en tonarm, men det har jag ännu inte utnyttjat. Jag är väldigt nöjd med ljudet som skivspelaren levererar. Jag var Linn LP12-ägare under 20 år, men saknar det inte. En skivspelare med mellanhjul istället för remdrift har en annorlunda presentation av musiken – högre dynamik och större driv. Missförstå mig inte – en LP12:a också låter förnämligt på sitt sätt.

 

Från vänster till höger: strömförsörjning, linjesteg som också fungerar som hörlursförstärkare och phonosteg:

 

DSC_0003_zpslidjvayi.jpg

 

Phonosteget är en konstruktion av Shishido som beskrevs i DIY-magasinet Sound Practices nr 11. RIAA-korrektionen sker med induktorer, kondensatorer och motstånd med LCR-kretsar. Rören är 8416 – samma som 6922, fast med 12.6 V glödspänning.

 

Linjesteget/hörlursförstärkaren är en enkel konstruktion med ett par trioder 6J5G kopplade till en utgångstransformator. Volymkontrollen är en spartransformatorer från David Slagle. Jag är väldigt nöjd med ljudet från förförstärkeriet. Här hittade jag rätt på en gång.

 

Effektförstärkarna ser ut så här i närbild:

 

FWeLDU0_zpskv9fmgq4.jpg

 

De är 7 W single-end förstärkare med sovjetiska 6S41S-trioder kopplade som katodföljare. Det senare gör att utgångsimpedansen blir mycket låg för att vara en single-end förstärkare. Dessa kan driva knepiga högtalarlaster. Drivrören är 6E5P-I. Efter ett par försök med andra effektförstärkare känns det som jag hittat rätt med dessa.

 

Allt förstärkeri innehåller transformatorer och induktorer från vår nationalstolthet Lundahls transformatorfabrik.

 

Högtalarna ser ut så här:

 

xNoQGP9_zpsti4wtp0h.jpg

 

Konstruktionen heter 4Pi och är hämtad från http://www.pispeakers.com/contents.html  Wayne som står bakom 4Pi säljer byggsatser för högtalarna, men är mycket generös och skickar ritningar om man ber honom. Det är tur eftersom frakten från USA skulle bli brutalt dyr. Baselementet JBL 2226 tar allt upp till 1000 Hz och hornet B&C DE250 tar resten. Högtalarna är lättdrivna: 1 W in ger 99dB ut. Ljudet är väldigt dynamiskt och kristallklart.

 

Hela anläggningen ger mig mycket glädje och används flitigt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för era vänliga kommentarer!  :)

 

Symaskinen är helt riktigt en sångare, men har en passiv roll i sammanhanget.

 

Jag är helt nernördad i den klassiska musiken och har samlat på LP-skivor sedan späd ålder.  Jag försöker hålla storleken på samlingen under viss kontroll, men detta till trots ligger den för närvarande på runt 2000 skivor.  Det händer också att jag spelar lite jazz.  Vänner som har hälsat på har tagit med sig pop och rock och jag kan konstatera att min anläggning även kan rocka riktigt fett!

 

Jag tycker att rörförstärkare kan låta mycket bra och det är mysigt när alla rören lyser upp vardagsrummet i vintermörkret.  Sedan tror jag också att det är lättare för en hempulare utan elektronikingenörsexamen att konstruera rörkretsar jämfört med halvledardito.  En rörkrets är ganska enkel.  Man måste dock akta sig så att man inte tar livet av sig med de höga spänningarna som behövs.

 

Jag har faktiskt en halvledarkomponent i systemet - min MC-stepup:

 

DSC_0002_zps23pyqkjx.jpg

 

Jag har dock designat kretsen själv.  Det är en variant av Markof.  https://leachlegacy.ece.gatech.edu/headamp/

 

Jag började förstås först med att köpa Lundahls värstingtransformatorer som stepupper och tyckte att det lät bra.  En bekant till mig berättade att han hade ratat sina steuptransformatorer och körde transistoriserat.  Jag tänkte att han nog var ute och cyklade, men jag byggde ett par olika stepupförstärkare för att testa och till min förvåning håller jag med honom.  

 

Link to comment
Share on other sites

Jättefint system :tongue:

 

 

On 2020-02-15 at 13:10, niclaspa said:

Jag har dock designat kretsen själv.  Det är en variant av Markof.

Mycket intressant headamp.

Marshall Leach är ingen duvunge.

Har aldrig sett denna. Vad är det för omsättning?

 

 

On 2020-02-14 at 19:38, niclaspa said:

Wayne som står bakom 4Pi säljer byggsatser för högtalarna, men är mycket generös och skickar ritningar om man ber honom. 

Inte bara det.

Komplett underlag med detaljerad beskrivning av konceptet, delningsfilter och till och med beräkningsmodell.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack! :)

 

MC-förstärkaren låter mycket bra!  Förstärkningen kan justeras med R2, R3 och R4.  Jag har cirka 30 ggrs förstärkning.  C6 och C7 påverkar ljudet mycket.  Originalet hade elektrolytkodensatorer där.  Jag har provat med olika plastfilmskondensatorer.  22 uF räcker fint utan att basen tappas.  

 

Ja, Wayne är generös att dela med sig!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min SPU var slut och jag skickade den till Ortofon för renovering.  För att ha något att spela på köpte jag den här:

 

DSC_0008_zps4eimby6n.jpg

 

Shure SC35 är en DJ-pickup (japp!) med konisk nål.  Den spelas med hälsosamma 4-5 grams nåltryck.  Vill man scratcha går det fint.  Inget av det där lockar väl hifi-high-end-konsumenten, men mitt intresse av denna pickup initierades av denna positiva recension i Streophile: https://www.stereophile.com/content/gramophone-dreams-3-shure-sc35c

 

Det låter förvånansvärt bra!  Den delar karaktäristika med SPUn: fylligt, mulligt och musikaliskt ljud.  Riktigt bra transienter också.  Inte i klass med en bra MC och inte riktigt samma briljans, men det är klart kul att lyssna på musik med den här!  Jag kommer att kunna njuta av musik fullt ut i väntan på att SPUn återvänder, vilket verkar dröja.  Personalen på Ortofon är väl i karantän eller något...

 

Otroligt prisvärd pickup!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Under vintern har jag undersökt hur olika material i skivspelarplinten påverkar ljudet.  Jag byggde tre olika plintar i spånplatta, spånplatta/massiv ek och Corian.  Det är fascinerande hur mycket materialet påverkar ljudet.  Den helt överlägset bästa plinten är den i Corian:

 

DSC_0026.jpg

 

För er som inte känner till Corian citerar jag tillverkarens beskrivning: "Corian® är ett avancerat kompositmaterial, som är baserat på naturliga mineraler, pigment och akryl."  Det brukar användas till bänkskivor i kök och badrumsinredningar.  Det känns hårt och stenlikt, men tacksamt nog kan man bearbeta det med samma verktyg som man använder till trä.  Nackdelen är priset - materialet till skivspelaren landade på 3500 kr.  :weary:

 

Det är inte jag som kommit på idén att använda Corian till skivspelare.  Jag har kopierat designen rakt av från en kommersiell spelare - Solid12 som görs av Peter Reinders på PTP Audio.  Precis som min spelare är den gjord av en slaktad Lenco.  Jag har köpt lagret och chassidelarna från Peter.  Så min verk är en rätt exakt kopia av Solid12.  Den fick en mycket positiv recension i Stereophile: https://www.stereophile.com/content/listening-126  och blev en klass A rekommenderad skivspelare: https://www.stereophile.com/content/recommended-components-fall-2020-edition-turntables-tonearms-cartridges-etc  Jag håller med - det låter riktigt bra!  :smile:

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, niclaspa said:

Den helt överlägset bästa plinten är den i Corian

 

Mina högtalare är också byggda i Corian, eller rättare sagt i den spanska motsvarigheten Krion. :smilingeyes:

 

Intressant projekt hur som helst, kul att det blev bra och att skillnaderna var så tydliga.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, AlfaGTV said:

Sitter här och njuter vinyl via min egen SPU och förundras över hur en så gammal konstruktion kan plocka fram så mycket musikglädje!

 

Törs  man föreslå lite rör i sammanhanget... ? ... för att få ännu lite mer musikglädje menar jag :winking:... :handovermouth:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Riktigt spännande spelare, noterar att du verkar fått tillbaka din (en?) SPU, vilken är det? 

Sitter här och njuter vinyl via min egen SPU och förundras över hur en så gammal konstruktion kan plocka fram så mycket musikglädje!

Ja, det är märkligt att Ortofon fick till det så bra i stereons barndom!  Till slut fick jag tillbaka min SPU GM MkII från Ortofon, trots Corona-stängning.  Jag snurrade vinyl på en Linn Sondek i 25 år och nötte ner många dyra Linn-pickupper på den.  Visst lät det fint, men med min SPU saknar jag inte alla detaljer utan diggar bara musiken och gläds åt den moderata kostnaden av att renovera den.

Link to comment
Share on other sites

Efter att min Corian-plint kommit på plats tog jag mig an nästa projekt - en strömförsörjning till skivspelaren.  Den drivs av en Lenco växelströmsmotor direkt från vägguttaget.  Istället för växelströmmen som levereras av Fortum kommer den nu härifrån:

 

DSC_0027.jpg

 

Apparaten skapar en ren och fin sinusvåg med tongenerator, förstärker den och transformerar upp den till 220 V.  Dessutom kan hastigheten ändras elektroniskt genom att ändra frekvensen istället för att mekaniskt flytta drivhjulet mellan olika positioner.

 

Effekten av den nya strömförsörjningen är mer subtil än plintbytet.  Upplevelsen av rummet i inspelningen blev tydligt bättre.  Jag lyssnade på en gammal mono-skiva igår - Bill Evans Waltz for Debby.  Det var en fantastisk tredimensionalitet i ljudet, trots mono.  :openmouth:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...