Transient Design Posted February 14, 2020 Share Posted February 14, 2020 Så sitter en nöjd man framför sin skapelse och bara njuter. Men det är inte vem som helst på bilden. Det är JR som samlar på Air Tight. En anläggning så unik att de kom ända från Japan för att dokumentera denna man och alla hans gamla bandspelare. Inte alla som får vara med i hifi-tidningar i Japan kan man tro. :-) UffeZ, calle_jr, Rolfen and 9 others 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 14, 2020 Author Share Posted February 14, 2020 Och jag hoppas att alla ser och inser att själva höjdpunkten i denna bilden givetvis är skivspelaren som jag special-byggt till JR. Skapelsens krona! :-) (Ironi för er som inte känner mig eller JR så väl) calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 14, 2020 Author Share Posted February 14, 2020 calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 14, 2020 Author Share Posted February 14, 2020 Här en bild som lite bättre förklarar bakgrunden till detta reportage. "Jack" (sonen till grundaren) från Air Tight i Japan åkte bil tillsammans med importören Exotic Audio från Köpenhamn till en hifi mässan i Norge och stannade då hos JR för fika och lyssning. Med i bilen var även en reporter från den Japanska hifi tidningen Tube & Analog som tog massor av bilder hos JR. Jag talade med Jack i Warsawa senast och kan intyga att det är en mycket sympatisk och trevlig herre. JR har ju även flera gånger träffat grundaren till Air Tight och för honom som älskar detta varumärke är det som att träffa Messias. Vi hoppas på att besöka även Air Tight på vår nästa resa till Japan. AlfaGTV, triomio, LISTEN TO MUSIC and 9 others 10 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 16, 2020 Share Posted February 16, 2020 Coolt. Riktigt roligt. JR's anläggning är unik och den kan verkligen spela musik utöver det vanliga. Man får väl säga grattis till detta. En fjäder i hatten. LISTEN TO MUSIC and byZan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted February 16, 2020 Share Posted February 16, 2020 52 minutes ago, Apexorca said: Coolt. Riktigt roligt. Man får väl säga grattis till detta. En fjäder i hatten. Håller med till hundra procent /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 16, 2020 Share Posted February 16, 2020 Väldigt kul att läsa! Jätteroligt för JR. On 2020-02-14 at 10:40, Transient Design said: skivspelaren som jag special-byggt till JR Jag har nog missat detta. Kan du berätta lite mer om den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 16, 2020 Share Posted February 16, 2020 Det måste vara en dröm att träffa upphovsmannen till en central del i systemet och resonera med honom och kunna visa vad som har åstadkommits ljudmässigt! Det är nog få förunnat. Grattis, naturligtvis att kunna mötas hemma och IRL. Min store inspiratör vad gäller musiklyssning och högtalardesign, Franco Serblin, fick jag tyvärr aldrig träffa i verkliga livet och nu är det försent tyvärr. Men det ryktades att han möjligen var på gång att träffa sin gamle importör och vän Leif Häggmark här i Sverige. Men det blev uppenbarligen aldrig av, vilket är synd. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 16, 2020 Share Posted February 16, 2020 2 hours ago, calm said: Det är nog få förunnat. Jag har träffat Luke Manley två gånger och det ger faktiskt en liten kick. Senast under en hotellfrukost i München 2009. Ännu häftigare hade det naturligtvis varit om han knackade på här hemma. Jättekul för JR. Det kommer han leva på länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LISTEN TO MUSIC Posted February 17, 2020 Share Posted February 17, 2020 Stort grattis JR! Vilken grej att få besök av en sådan legend! Du och din fina anläggning är lika känt i Japan som J-O Waldner är i Kina tror jag Double A and Apexorca 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 18, 2020 Author Share Posted February 18, 2020 På önskan av Calle Jr ovan så lägger jag ut ännu en bild på en av JR´s spelare. Byggd i svensk Diabas och polerad. Varför jag valde detta material är eftersom jag ser en skivspelare som ett mätinstrument som mäter vibrationer. Och i stora Mitutoyo mätinstrument så ligger det på mätytan en svensk sten i diabas på 6 ton för att skapa ett fundament och stabilitet för extrema mätningar. Så jag tänkte att då kanske det är bra även till skivspelare? :- ) Apexorca, bigblue, Rolfen and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 18, 2020 Author Share Posted February 18, 2020 Dubbla DC-motorer från Maxxon. Tallrik i 80 mm aluminum. Lager av egen konstruktion. Inverterat i mycket hårt stål. Separat motorstyrning. Med ett lager fo.Q dämpgummi från japan under stenen och sedan en kraftig björkplywood undertill för att fästa fötterna i. Justerbara fötter. Från QRS... Vi kromade om motorhuset 3 ggr innan det blev bra. Så det är alltid lite fix och trix innan det blir bra. Stenen ger ett mycket bra bas-fundament till musiken med kontroll och dynamik. Jämförde med en annan maskin som använde 80 mm bakelit men detta var mycket bättre ljudmässigt. Så helt klart är att en spelare är extremt kritiskt att inget vibrerar eller kan "ge med sig". Nästa maskin som jag skissar på kommer vi att gjuta i järn. Double A, calle_jr and Apexorca 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 18, 2020 Author Share Posted February 18, 2020 Detta var "standard" -modellen. En motor och en tunnare tallrik. Apexorca 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 18, 2020 Author Share Posted February 18, 2020 Och så byggde vi ett monster också. Mycket större och tjockare sten. Over size tallrik och 3 motorer. 12 " arm. Mattslipad. Detta exemplar är dock nu kraftigt modifierad och ser inte längre ut på detta sätt. calle_jr and Apexorca 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 18, 2020 Author Share Posted February 18, 2020 Jag har ännu 2 st stenar och 2 st anpassade plywood samt flera glidlager liggande om någon blir sugen på att bygga en dylik. :-) Även motorstyrningar finns alla delar till. Det som saknas är tallrik men går att svarva fram relativt enkelt. JWE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 18, 2020 Share Posted February 18, 2020 7 hours ago, Transient Design said: Och så byggde vi ett monster också. Mycket större och tjockare sten. Over size tallrik och 3 motorer. 12 " arm. Mattslipad. Detta exemplar är dock nu kraftigt modifierad och ser inte längre ut på detta sätt. Har du provat med en rem till varje motor? Skulle också vara intressant att testa med en tunn viskoelastisk folie mellan sten och ply. Lagret är ju superkritiskt att få till, går det att få tag på OEM från någon specialist? @tek har du sett denna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 18, 2020 Share Posted February 18, 2020 21 minutes ago, calle_jr said: Lagret är ju superkritiskt att få till, går det att få tag på OEM från någon specialist? Vet att både Clearaudio säljer sina lager och även Scheu Analog. Den senare säljer även tallrikar och lösa motorer till hembyggare. http://www.scheu-analogue.com/accessories/ calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 19, 2020 Share Posted February 19, 2020 17 hours ago, Transient Design said: Nästa maskin som jag skissar på kommer vi att gjuta i järn. Här finns potential att integrera rack och plint, och då kan man tänka sig gjutjärn för racket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 19, 2020 Author Share Posted February 19, 2020 Jag byggde min första skivspelare runt år 1998 och har byggt ett antal olika varianter sedan dess. Tro mig, jag har funderat på alla olika alternativ av lösningar i dagar och det svåra är väl att välja en lösning. Men jag försöker mycket att lyssna och jämföra hur olika lösningar låter (jag ser det som grundforskning) och helt klart är att den gamla sanningen stämmer mycket väl in på skivspelare: Allt påverkar! Vilket lager vi bygger, vilket dämpmaterial vi använder, om det är aluminum eller rostfritt i armbordet, om vi har en packning under armen eller drar den rakt i metallen: Allt hörs smärtsamt tydligt. Min grund i att bygga spelare var att jag ville bort från all plast. För visst, plast löser många problem på en gång, snabbt och billigt. Men jag anser att man förlorar något på kuppen. Musiken. Och den tanken delade jag med Bosse Hansson även om han ansåg att jag byggde "änglaspel" eller som han sa: "ingen ser om du har kromade vevstakar i en motor" men jag kan inte använda hans delar med rostiga lager som glappar kraftigt. Jag använde ett lager färdigt från Scheu (jag köpte det på den tiden då Christian Feickert ännu jobbade kvar där) på min första spelare och även deras stora tallrik i plast. Men kulan i detta lager ligger på en plastbricka för att få låg friktion. Och visst blir det tyst! En kula i stål mot en yta i plast är ju klart att det inte blir något gnissel eller friktion att tala om. Men igen, Bosse Hansson var mycket tydlig på denna punkt (och jag håller med honom) om man provar olika material som kulan ligger och roterar emot så är det en stor skillnad i hur musiken uppfattas. Jag byggde ett flertal olika plintar genom åren till detta lager / tallrik och det var intressant att se hur vad man än gjorde för plint så lät den helt olika mot innan. Spånskiva (inte så illa faktiskt... men 15 cm tjock!), plywood (en stor besvikelse) och bakelit. Men det var först när jag byggde en spelare i dubbla lager sten som jag fick en chock. Det lät så grymt mycket bättre än allt det andra. Mycket mer klipp, dynamik och kontroll i basen. Så helt tydligt är att stabiliteten hos plinten är helt avgörande för ett bra ljud. Men sten har nackdelen av att den ringer som en klocka om man inte dämpar den... Så den kritiska biten blir då att använda rätt dämpning som inte förstör allt det bra som vi skapat. Och här har jag lagt många timmar på att prova och testa och jämföra olika dämpmaterial. Jodå, det finns ett antal företag i Sverige som säljer delar till lager för industri. Inget man kan köpa "färdigt" men gliddelar och axel osv finns. Även här har vi provat ett antal olika versioner. Och även här tror jag på Bosses rekommendation: Ett grovt lager är bättre än ett tunt. Så jag har använt 18 mm och 16 mm och 12 mm. Jag har även ett 20 mm liggande med extremt precision som jag inte provat ännu. JR´s spelare har nog ett 18mm lager vilket också är en av orsakerna till varför den låter så bra som den gör. Alla lager jag gjort så här långt har varit inverterade (kulan i toppen) men i nästa generation så kommer jag att istället prova ett icke inverterande lager då jag vill ha en länge lageraxel och dubbla lagerlägen. Inspiration från Gates och EMT. Old school och brutalism! :-) Och eftersom mina spelare alla varit "stumma" (utan upphängning) så är fötterna och underlaget som spelaren står på helt kritiskt. En bänk eller hylla som svajar det minsta lilla förstör helt allt fundament i basen. Kuzma verkar förstå detta med tanke på hur hans egen bänk ser ut och väger.... calle_jr, Rolfen and Apexorca 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 19, 2020 Share Posted February 19, 2020 8 hours ago, Transient Design said: den kritiska biten blir då att använda rätt dämpning som inte förstör allt det bra som vi skapat 8 hours ago, Transient Design said: fötterna och underlaget som spelaren står på helt kritiskt Instämmer. Om man integrerar racket och plinten så eliminerar man en koppling. 8 hours ago, Transient Design said: Kuzma verkar förstå detta med tanke på hur hans egen bänk ser ut och väger En helt avgörande del är ramhörnen. Utformningen av ramhörn slår direkt igenom på ett racks dynamiska beteende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tek Posted February 19, 2020 Share Posted February 19, 2020 22 hours ago, calle_jr said: Har du provat med en rem till varje motor? Skulle också vara intressant att testa med en tunn viskoelastisk folie mellan sten och ply. Lagret är ju superkritiskt att få till, går det att få tag på OEM från någon specialist? @tek har du sett denna? Väldigt snygg! En av de finaste byggen jag sett. Även om jag inte lägger så mycket tid på det så är det att hitta en robust lösning på att hantera olika tonarmar som hindrar mig. Har några ideer men inte börja rita. Lämplig plint har varit efter en bild du gjorde på aluplattor och björkplywood. Hur många alu/plywood vet jag inte än, troligtvis ca 10-12cm hög. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 21, 2020 Author Share Posted February 21, 2020 On 2020-02-19 at 17:43, tek said: Väldigt snygg! En av de finaste byggen jag sett. Även om jag inte lägger så mycket tid på det så är det att hitta en robust lösning på att hantera olika tonarmar som hindrar mig. Har några ideer men inte börja rita. Lämplig plint har varit efter en bild du gjorde på aluplattor och björkplywood. Hur många alu/plywood vet jag inte än, troligtvis ca 10-12cm hög. Varför inte rostfritt och plywood? Varför måste du använda så många olika tonarmar? Kan du inte bara byta toppen på armbordet typ Dr. Feickert? 10 -12 cm hög? Det är högt. Ska du ha en så hög tallrik också efter varför? Jag tror ju mycket mer på att använda mellanhjul / svänghjul än en tallrik som blir för hög. Om det nu är rotations-massan som du är ute efter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 21, 2020 Author Share Posted February 21, 2020 On 2020-02-19 at 17:13, calle_jr said: Instämmer. Om man integrerar racket och plinten så eliminerar man en koppling. En helt avgörande del är ramhörnen. Utformningen av ramhörn slår direkt igenom på ett racks dynamiska beteende. Ramhörn... Jo, jag designade ramhörn i gjutjärn också. Problemet är alltid det att startkostanden för att börja gjuta blir så hög. För materialet kostar nästan ingenting när man väl har startat upp en serie. Min tanke var att göra dessa ca 15 cm åt varje håll och i ca 5 mm tjockt gods med profilen ca 50 mm bred. Och så fästa in med skruv / bult ekstavar mellan dem. Victor gjorde snygga renderingar nedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 22, 2020 Share Posted February 22, 2020 18 hours ago, Transient Design said: Ramhörn... Jo, jag designade ramhörn i gjutjärn också. Problemet är alltid det att startkostanden för att börja gjuta blir så hög. För materialet kostar nästan ingenting när man väl har startat upp en serie. Min tanke var att göra dessa ca 15 cm åt varje håll och i ca 5 mm tjockt gods med profilen ca 50 mm bred. Och så fästa in med skruv / bult ekstavar mellan dem. Victor gjorde snygga renderingar nedan. Mycket fina. Jag skulle önska att beslagen var större. Mycket större. Antag att man använder exakt samma material i tre olika konstruktioner. Den enda skillnad man gör är utformningen av ramhörnen. Här är en förenklad illustration på ett ramhörns olika verkningssätt: Nr 1 är optimal och ger den högsta egenfrekvensen för racket. Det förekommer inga diskontinuiteter eller försvagningar. Uppnås om man helgjuter, svetsar eller lödar. Nr 2 är instabil och många rack är byggda på detta vis, och blir stabila eller labila med hjälp av diverse avsträvningar. Förr eller senare blir racket som en gammal pinnstol. Nr 3 är ett mellanting mellan 1 och 2 och är vad man får med olika typer av förband. Det fungerar men är ganska svårkontrollerbart. Överdimensionering rekommenderas. Även om racket känns stabilt kan bristfällig utformning av ett ramhörn decimera ett racks lägsta egenfrekvens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tek Posted February 22, 2020 Share Posted February 22, 2020 22 hours ago, Transient Design said: Varför inte rostfritt och plywood? Varför måste du använda så många olika tonarmar? Kan du inte bara byta toppen på armbordet typ Dr. Feickert? 10 -12 cm hög? Det är högt. Ska du ha en så hög tallrik också efter varför? Jag tror ju mycket mer på att använda mellanhjul / svänghjul än en tallrik som blir för hög. Om det nu är rotations-massan som du är ute efter? Rostfritt och plywood i plinten kan gå det med. Aluminiumdelar är dock lätt att få tillverkat custom. Allt blir tillverkat av andra men caddat av mig, elektronik är mitt område. Finsnickeri och metallarbete är snarare min kryptonit Jag vill att antalet tonarmar ska vara enkelt utbyggbart. En för mono-pu och en stereo-pu. Jag tillverkar SUT:ar, hittils endast för eget bruk och vill gärna testa olika konfigurationer enkelt. Därför vore det fint att tom ha 2 stereo och en mono även om det inte prioriterat. Att byta toppen på armbordet som du skriver är lösningen jag tänker mig, i likhet med feikert vill jag helst kunna ändra avståndet utan att byta armbord. en typ av bord per tillverkare snarare än en typ av bord per modell vore fint. Måste sätta mig ner att rita lite men har dock andra projekt med högre prio. Höjden beror på motorn jag tänkte använda. Jag minns dock inte om det är inräknat någon extra fötter+bas för motorn i det. Tallriken jag tänkt använda är runt 6cm hög men remmen ska sitta långt ner på tallriken så hela höjden är inte med i beräkningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.