Jump to content

JR in Japan


Recommended Posts

Så sitter en nöjd man framför sin skapelse och bara njuter. Men det är inte vem som helst på bilden. Det är JR som samlar på Air Tight. En anläggning så unik att de kom ända från Japan för att dokumentera denna man och alla hans gamla bandspelare. Inte alla som får vara med i hifi-tidningar i Japan kan man tro. :-) 

JR_Japan.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här en bild som lite bättre förklarar bakgrunden till detta reportage. "Jack" (sonen till grundaren) från Air Tight i Japan åkte bil tillsammans med importören Exotic Audio från Köpenhamn till en hifi mässan i Norge och stannade då hos JR för fika och lyssning. Med i bilen var även en reporter från den Japanska hifi tidningen Tube & Analog som tog massor av bilder hos JR. Jag talade med Jack i Warsawa senast och kan intyga att det är en mycket sympatisk och trevlig herre. JR har ju även flera gånger träffat grundaren till Air Tight och för honom som älskar detta varumärke är det som att träffa Messias. Vi hoppas på att besöka även Air Tight på vår nästa resa till Japan. 

jannejack_web.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det måste vara en dröm att träffa upphovsmannen till en central del i systemet och resonera med honom och kunna visa vad som har åstadkommits ljudmässigt! Det är nog få förunnat.

 

Grattis, naturligtvis att kunna mötas hemma och IRL.:tongue::tongue:

 

Min store inspiratör vad gäller musiklyssning och högtalardesign, Franco Serblin, fick jag tyvärr aldrig träffa i verkliga livet och nu är det försent tyvärr. Men det ryktades att han möjligen var på gång att träffa sin gamle importör och vän Leif Häggmark här i Sverige. Men det blev uppenbarligen aldrig av, vilket är synd.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Det är nog få förunnat.

Jag har träffat Luke Manley två gånger och det ger faktiskt en liten kick. Senast under en hotellfrukost i München 2009. Ännu häftigare hade det naturligtvis varit om han knackade på här hemma.

 

Jättekul för JR. Det kommer han leva på länge.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

På önskan av Calle Jr ovan så lägger jag ut ännu en bild  på en av JR´s spelare. Byggd i svensk Diabas och polerad. Varför jag valde detta material är eftersom jag ser en skivspelare som ett mätinstrument som mäter vibrationer. Och i stora Mitutoyo mätinstrument så ligger det på mätytan en svensk sten i diabas på 6 ton för att skapa ett fundament och stabilitet för extrema mätningar. Så jag tänkte att då kanske det är bra även till skivspelare? :- ) 

 

Rejsner.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dubbla DC-motorer från Maxxon. Tallrik i 80 mm aluminum. Lager av egen konstruktion. Inverterat i mycket hårt stål. Separat motorstyrning. Med ett lager fo.Q dämpgummi från japan under stenen och sedan en kraftig björkplywood undertill för att fästa fötterna i. Justerbara fötter. Från QRS... Vi kromade om motorhuset 3 ggr innan det blev bra. Så det är alltid lite fix och trix innan det blir bra. Stenen ger ett mycket bra bas-fundament till musiken med kontroll och dynamik. Jämförde med en annan maskin som använde 80 mm bakelit men detta var mycket bättre ljudmässigt. Så helt klart är att en spelare är extremt kritiskt att inget vibrerar eller kan "ge med sig". Nästa maskin som jag skissar på kommer vi att gjuta i järn. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Transient Design said:

Och så byggde vi ett monster också. Mycket större och tjockare sten. Over size tallrik och 3 motorer. 12 " arm. Mattslipad. Detta exemplar är dock nu kraftigt modifierad och ser inte längre ut på detta sätt. 

 

diabas80a.jpg

 

:41:

Har du provat med en rem till varje motor?

Skulle också vara intressant att testa med en tunn viskoelastisk folie mellan sten och ply.

Lagret är ju superkritiskt att få till, går det att få tag på OEM från någon specialist?

 

 

@tek har du sett denna?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde min första skivspelare runt år 1998 och har byggt ett antal olika varianter sedan dess. Tro mig, jag har funderat på alla olika alternativ av lösningar i dagar och det svåra är väl att välja en lösning. Men jag försöker mycket att lyssna och jämföra hur olika lösningar låter (jag ser det som grundforskning) och helt klart är att den gamla sanningen stämmer mycket väl in på skivspelare: Allt påverkar! Vilket lager vi bygger, vilket dämpmaterial vi använder, om det är aluminum eller rostfritt i armbordet, om vi har en packning under armen eller drar den rakt i metallen: Allt hörs smärtsamt tydligt. 

 

Min grund i att bygga spelare var att jag ville bort från all plast. För visst, plast löser många problem på en gång, snabbt och billigt. Men jag anser att man förlorar något på kuppen. Musiken. Och den tanken delade jag med Bosse Hansson även om han ansåg att jag byggde "änglaspel" eller som han sa: "ingen ser om du har kromade vevstakar i en motor" men jag kan inte använda hans delar med rostiga lager som glappar kraftigt. 

 

Jag använde ett lager färdigt från Scheu (jag köpte det på den tiden då Christian Feickert ännu jobbade kvar där) på min första spelare och även deras stora tallrik i plast. Men kulan i detta lager ligger på en plastbricka för att få låg friktion. Och visst blir det tyst! En kula i stål mot en yta i plast är ju klart att det inte blir något gnissel eller friktion att tala om. Men igen, Bosse Hansson var mycket tydlig på denna punkt (och jag håller med honom) om man provar olika material som kulan ligger och roterar emot så är det en stor skillnad i hur musiken uppfattas. 

 

Jag byggde ett flertal olika plintar genom åren till detta lager / tallrik och det var intressant att se hur vad man än gjorde för plint så lät den helt olika mot innan. Spånskiva (inte så illa faktiskt... men 15 cm tjock!), plywood (en stor besvikelse) och bakelit. Men det var först när jag byggde en spelare i dubbla lager sten som jag fick en chock. Det lät så grymt mycket bättre än allt det andra. Mycket mer klipp, dynamik och kontroll i basen. Så helt tydligt är att stabiliteten hos plinten är helt avgörande för ett bra ljud. Men sten har nackdelen av att den ringer som en klocka om man inte dämpar den... Så den kritiska biten blir då att använda rätt dämpning som inte förstör allt det bra som vi skapat. Och här har jag lagt många timmar på att prova och testa och jämföra olika dämpmaterial. 

 

Jodå, det finns ett antal företag i Sverige som säljer delar till lager för industri. Inget man kan köpa "färdigt" men gliddelar och axel osv finns. Även här har vi provat ett antal olika versioner. Och även här tror jag på Bosses rekommendation: Ett grovt lager är bättre än ett tunt. Så jag har använt 18 mm och 16 mm och 12 mm. Jag har även ett 20 mm liggande med extremt precision som jag inte provat ännu. JR´s spelare har nog ett 18mm lager vilket också är en av orsakerna till varför den låter så bra som den gör. Alla lager jag gjort så här långt har varit inverterade (kulan i toppen) men i nästa generation så kommer jag att istället prova ett icke inverterande lager då jag vill ha en länge lageraxel och dubbla lagerlägen. Inspiration från Gates och EMT. Old school och brutalism! :-) 

 

Och eftersom mina spelare alla varit "stumma" (utan upphängning) så är fötterna och underlaget som spelaren står på helt kritiskt. En bänk eller hylla som svajar det minsta lilla förstör helt allt fundament i basen. Kuzma verkar förstå detta med tanke på hur hans egen bänk ser ut och väger.... 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Transient Design said:

den kritiska biten blir då att använda rätt dämpning som inte förstör allt det bra som vi skapat

 

8 hours ago, Transient Design said:

fötterna och underlaget som spelaren står på helt kritiskt

Instämmer.

Om man integrerar racket och plinten så eliminerar man en koppling.

 

8 hours ago, Transient Design said:

Kuzma verkar förstå detta med tanke på hur hans egen bänk ser ut och väger

En helt avgörande del är ramhörnen. Utformningen av ramhörn slår direkt igenom på ett racks dynamiska beteende.

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, calle_jr said:

:41:

Har du provat med en rem till varje motor?

Skulle också vara intressant att testa med en tunn viskoelastisk folie mellan sten och ply.

Lagret är ju superkritiskt att få till, går det att få tag på OEM från någon specialist?

 

 

@tek har du sett denna?

 

 

Väldigt snygg! En av de finaste byggen jag sett.

 

Även om jag inte lägger så mycket tid på det så är det att hitta en robust lösning på att hantera olika tonarmar som hindrar mig. Har några ideer men inte börja rita. Lämplig plint har varit efter en bild du gjorde på aluplattor och björkplywood. Hur många alu/plywood vet jag inte än, troligtvis ca 10-12cm hög.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-19 at 17:43, tek said:

 

Väldigt snygg! En av de finaste byggen jag sett.

 

Även om jag inte lägger så mycket tid på det så är det att hitta en robust lösning på att hantera olika tonarmar som hindrar mig. Har några ideer men inte börja rita. Lämplig plint har varit efter en bild du gjorde på aluplattor och björkplywood. Hur många alu/plywood vet jag inte än, troligtvis ca 10-12cm hög.

 

 

Varför inte rostfritt och plywood? Varför måste du använda så många olika tonarmar? Kan du inte bara byta toppen på armbordet typ Dr. Feickert? 10 -12 cm hög? Det är högt. Ska du ha en så hög tallrik också efter varför? Jag tror ju mycket mer på att använda mellanhjul / svänghjul än en tallrik som blir för hög. Om det nu är rotations-massan som du är ute efter? 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-19 at 17:13, calle_jr said:

 

Instämmer.

Om man integrerar racket och plinten så eliminerar man en koppling.

 

En helt avgörande del är ramhörnen. Utformningen av ramhörn slår direkt igenom på ett racks dynamiska beteende.

 

 

Ramhörn... Jo, jag designade ramhörn i gjutjärn också. Problemet är alltid det att startkostanden för att börja gjuta blir så hög. För materialet kostar nästan ingenting när man väl har startat upp en serie. Min tanke var att göra dessa ca 15 cm åt varje håll och i ca 5 mm tjockt gods med profilen ca 50 mm bred. Och så fästa in med skruv / bult ekstavar mellan dem. Victor gjorde snygga renderingar nedan. 

2.2-2.jpeg

2.3-2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

 

18 hours ago, Transient Design said:

Ramhörn... Jo, jag designade ramhörn i gjutjärn också. Problemet är alltid det att startkostanden för att börja gjuta blir så hög. För materialet kostar nästan ingenting när man väl har startat upp en serie. Min tanke var att göra dessa ca 15 cm åt varje håll och i ca 5 mm tjockt gods med profilen ca 50 mm bred. Och så fästa in med skruv / bult ekstavar mellan dem. Victor gjorde snygga renderingar nedan. 

 

Mycket fina. Jag skulle önska att beslagen var större. Mycket större.

 

Antag att man använder exakt samma material i tre olika konstruktioner.
Den enda skillnad man gör är utformningen av ramhörnen. Här är en förenklad illustration på ett ramhörns olika verkningssätt:

 

image.png

 

Nr 1 är optimal och ger den högsta egenfrekvensen för racket. Det förekommer inga diskontinuiteter eller försvagningar. Uppnås om man helgjuter, svetsar eller lödar.

Nr 2 är instabil och många rack är byggda på detta vis, och blir stabila eller labila med hjälp av diverse avsträvningar. Förr eller senare blir racket som en gammal pinnstol.

Nr 3 är ett mellanting mellan 1 och 2 och är vad man får med olika typer av förband. Det fungerar men är ganska svårkontrollerbart. Överdimensionering rekommenderas.

 

Även om racket känns stabilt kan bristfällig utformning av ett ramhörn decimera ett racks lägsta egenfrekvens.

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Transient Design said:

 

Varför inte rostfritt och plywood? Varför måste du använda så många olika tonarmar? Kan du inte bara byta toppen på armbordet typ Dr. Feickert? 10 -12 cm hög? Det är högt. Ska du ha en så hög tallrik också efter varför? Jag tror ju mycket mer på att använda mellanhjul / svänghjul än en tallrik som blir för hög. Om det nu är rotations-massan som du är ute efter? 

 

Rostfritt och plywood i plinten kan gå det med. Aluminiumdelar är dock lätt att få tillverkat custom. Allt blir tillverkat av andra men caddat av mig, elektronik är mitt område. Finsnickeri och metallarbete är snarare min kryptonit :)

 

 

Jag vill att antalet tonarmar ska vara enkelt utbyggbart. En för mono-pu och en stereo-pu. Jag tillverkar SUT:ar, hittils endast för eget bruk och vill gärna testa olika konfigurationer enkelt. Därför vore det fint att tom ha 2 stereo och en mono även om det inte prioriterat.

 

Att byta toppen på armbordet som du skriver är lösningen jag tänker mig, i likhet med feikert vill jag helst kunna ändra avståndet utan att byta armbord. en typ av bord per tillverkare snarare än en typ av bord per modell vore fint. Måste sätta mig ner att rita lite men har dock andra projekt med högre prio.

 

Höjden beror på motorn jag tänkte använda. Jag minns dock inte om det är inräknat någon extra fötter+bas för motorn i det. Tallriken jag tänkt använda är runt 6cm hög men remmen ska sitta långt ner på tallriken så hela höjden är inte med i beräkningarna.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...