Jump to content

Ström


Tyking

Recommended Posts

Hej.

 

Jag är ny medlem här på forumet, men jag har smygläst många av era inlägg under ett par år. Jag har även under åren träffat vissa av er på mässor och i hifi-butiker. Jag bor på västkusten och köpte min första "riktiga" stereo på Hifi Consult i Alingsås årsskiftet 94/95 mha Olle/Björn.

 

Jag kommer inom kort att installera ett dedikerat 230V strömuttag till min stereo och eftersom jag vet att vissa av er redan har gjort denna resa så tänkte jag fråga efter åsikter/råd & rön.

 

Jag bor i ett cirka 50 år gammalt hus med gammalt proppskåp.

 

Jag funderar på att köpa nedanstående material:

 

Finpropp: https://www.svalander.se/shoppen/saekringar/smaeltproppar-high-end

 

Vägguttag: https://www.svalander.se/shoppen/kontakter/naetkontakter/vaegguttag

 

Finkabel (har ännu inte bestämt vilken): https://www.svalander.se/shoppen/kablar/kablar-i-loesmeter/naetkablar

 

Andra förslag, åsikter, knep och knåp mottages tacksamt.

 

Mvh Tyking.

Link to comment
Share on other sites

@figgehar nyligen beskrivit en lösning som enligt mina erfarenheter ger ett mycket bra resultat för de satsade pengarna. se här.

Jag använder själv samma säkringshållare, säkring och kabel och jag hade tidigare också ett vägguttag från Furutech.

Vägguttaget är bortrationaliserat idag och kabeln går rakt in i första "renaren", detta förfarande är dock inget jag rekommenderar för gemene man.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

 

Det finns säkert en massa olika lösningar att fundera på beroende på annat runt omkring, men en dedikerad lina till hifi’n tror jag aldrig blir sämre i vart fall. Ser fram emot bilder om hur du har det.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Framför allt på grund av 3x4mm2 solid core såvida man inte bultar fast renaren i huset.

 

Exakt! och det är i stort sätt så jag har gjort.

I mina ögon är det att betrakta som en fast installation, men jag är inte säker på att en "vanlig" elektriker hade gjort det också.

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Peo said:

I mina ögon är det att betrakta som en fast installation, men jag är inte säker på att en "vanlig" elektriker hade gjort det också.

 

Om man går med den fast installerad kabel direkt in i en strömrenare är väl frågan om det är "god praxis" då strömrenaren inte är en fast utrustning. Jag hade inte gjort så på jobbet för de hade man fått besiktningsanmärkning på.

 

Sen kan man vända på det att risken att nått ska hända är minimal med att gå direkt in.

 

Jag går med 3G10 till en kopplingslåda och därifrån med en mer flexibel kabel cirka 0,5m sista biten in i min nätlist men de är mest att jag inte skulle kunna få in en N1XV 3G10 direkt i en IEC kontakt så de hade funkat att få på plats i mitt rack.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Peo said:

@figgehar nyligen beskrivit en lösning som enligt mina erfarenheter ger ett mycket bra resultat för de satsade pengarna. se här.

Jag använder själv samma säkringshållare, säkring och kabel och jag hade tidigare också ett vägguttag från Furutech.

Vägguttaget är bortrationaliserat idag och kabeln går rakt in i första "renaren", detta förfarande är dock inget jag rekommenderar för gemene man.

 

Fråga till dig Peo:

 

Du valde kabel från GigaWatt och vägguttag från Furutech,  någon speciell anledning till att du köper olika märken istället för (Furutech- Furutech) eller (GigaWatt- GigaWatt) ?

 

Tack för alla snabba svar.

 

Mvh Tyking.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Peo said:

jag är inte säker på att en "vanlig" elektriker hade gjort det också.

 

3 hours ago, octavia rs said:

Om man går med den fast installerad kabel direkt in i en strömrenare är väl frågan om det är "god praxis" då strömrenaren inte är en fast utrustning.

 

Ett vanligt vägguttag sitter ju inte alltid så hårt fast i en gipsvägg. Även om det är dragavlastning på kablarna så kan ju en solid core gå av var som helst för upprepad böjning.

Jag har råkat ut för att vi måste testa tejpade vägguttag för "dammsugarsladdprov", dvs att man ska kunna rycka ut en kabel med en viss kraft utan att uttaget ska lossna.

Det borde vara samma som gäller här. Minns inte vilken kraft det var, kanske motsvarande 20kg som är detsamma som kroken till en taklampa.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, octavia rs said:

Om man går med den fast installerad kabel direkt in i en strömrenare är väl frågan om det är "god praxis" då strömrenaren inte är en fast utrustning.

I mitt fall är "strömrenaren" fast monterad på väggen. Det krävs verktyg för att lossa den.

Det jag är tveksam till är det faktum att jag fortfarande ansluter nätkabeln till renaren via en IEC-kontakt, men nätkabeln är fast förlagt (med klammer) så långt det är möjligt.

 

1 hour ago, calle_jr said:

Ett vanligt vägguttag sitter ju inte alltid så hårt fast i en gipsvägg.

Det var den primära orsaken att jag avlägsnade vägguttaget. Den aktuella väggen är gjord i någon form av lättbetong, eller snarare sand mellan tapeter. Trycker man in en 4 mm stjärnskruvmejsel till önskat djup i väggen, knackar in en 6 mm plugg i 4 mm hålet och drar i en extra fet skruv så kan man i bästa fall hänga upp en kalender. Borrar man och suger rent hålet med dammsugaren har man fått ett hålrum i storlek som en golfboll. Definitivt ingen bra vägg för varken ett vägguttag eller en skivspelarhylla.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tyking said:

Fråga till dig Peo:

 

Du valde kabel från GigaWatt och vägguttag från Furutech,  någon speciell anledning till att du köper olika märken istället för (Furutech- Furutech) eller (GigaWatt- GigaWatt) ?

Nej, ingen speciell anledning. Vägguttaget hade jag haft i många år innan jag installerade GigaWatt-kabeln.

Anledningen till att mitt val föll på GigaWatt-kabeln var att jag ville testa med en matningskabel som har RF tät skärm och inte minst att jag har en förkärlek för enkardeliga kablar (solid core). En nätkabel som är skärmad med fläta har dålig/ingen immunitet mot högfrekventa störningar, den skärmen är mer till för att minimera kabelns elektromagnetiska fält så den inte ska störa något annat i sin omgivning. I min kabelväg finns inget som den kan störa, däremot kan den bli besudlad med RF från all modern teknik som vi omger oss med.

Jag kan bara säga att jag är nöjd med mitt val och har inga planer på att byta ut den.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara tipsa trådskaparen om en mycket bra artikel som fick iallafall mig att kolla upp tillståndet i min elinstallation:

Det smutsiga nätet

Tack Peo!

 

Vidare vill jag bara tipsa om dessa visdomsord:

Strömmen tar inte den kortaste vägen, den tar den LÄTTASTE vägen!

Vilket får iallafall mig att ifrågasätta Rodium-pläterade kontakter som strömöverföring med tanke på den ökade kontaktresistans dessa ger upphov till!

I fuktiga miljöer och/eller som "inneslutning" mot oxidation kan jag förstå avsändandet, men i normal hemmamiljö...

 udmfsb5c22vvs77wppv75prg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Tack för länk och tabell Amatören.

 

Fråga till Peo: det ser ut som om din Gigawattkabel har dubbelskärm, har du jordat någon av dessa. (jag var i kontakt med Svalander och de ansåg att man skulle jorda skärmen på Furutechs kablar.) Tack för informationen om din Gigawattkabel, den verkar riktigt seriöst skärmad. Vad kostar den per meter?

 

Mvh Tyking.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-14 at 19:11, Peo said:

Anledningen till att mitt val föll på GigaWatt-kabeln var att jag ville testa med en matningskabel som har RF tät skärm och inte minst att jag har en förkärlek för enkardeliga kablar (solid core).

 

Hur tänker du runt kablar ifrån nätrenaren till din elektronik alla Nordost nätkablar är väl helt oskärmade :39: de jag ägt en gång i tiden hade ingen skärm av något slag.

Link to comment
Share on other sites

 @Tyking Om du vill följa min resa in i strömmens rike så har du en tråd som jag skapade för något år sedan då jag var i farten.

 

Gigawatt med inspiration från bl. @Peo men lite ytterligare steg med ny strömrenare från PS Audio Powerplant P10 och lite annat smått och gott. Slutsatsen är att det lönar sig att satsa på ren ström, det betalar sig i längden.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tyking said:

Fråga till Peo: det ser ut som om din Gigawattkabel har dubbelskärm, har du jordat någon av dessa.

GigaWatt LC-Y har bara folieskärm som ansluts via en bi-ledare.

Jag ansluter bara skärmen i den ände som har lägst impedans, d.v.s. i centralen. Störningarna ska ju dräneras till jord, inte fortplanta sig till apparaten och enligt mina erfarenheter är jordning i den punkten med lägst impedans att föredra.

 

18 minutes ago, octavia rs said:

Hur tänker du runt kablar ifrån nätrenaren till din elektronik alla Nordost nätkablar är väl helt oskärmade :39: de jag ägt en gång i tiden hade ingen skärm av något slag.

Helt rätt, inga av mina anslutningskablar är skärmade, bara tvinnade (undantaget skivspelarens motorstyrning och belysning). Jag har testad med skärmade strömkablar till anläggningen många gånger, men har efter ett tag valt bort samtliga varianter som har varit på besök. Jag har inga vetenskapliga belägg för, eller ens några teorier om hur skärmen skulle kunna påverka ljudet negativt, men jag tycker att det gör det. På samma sätt har jag gång efter gång fastnat för enkardeliga kablar och ratat de flerkardeliga (inga teorier där heller). Oskärmad, tvinnad, enkardelig med helt symmetrisk geometri är min favorit.

Så länge alla strömkablarna ligger på samma fas så kommer inte deras elektriska fält att påverka varandra i nämnvärd omfattning och storleken på det elektriska fältet blir relativt begränsat(<30mm) i en (lämpligt) tvinnad kabel. Givetvis buntar jag inte ihop varken nät- eller nät- och signalkablar utan håller avståndet så långt det är praktiskt möjligt.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Peo said:

Oskärmad, tvinnad, enkardelig med helt symmetrisk geometri är min favorit.

 

Men kommer inte den RF instrålning du inte ville ha in matningskabeln (Gigawatt med folie) ta sig in i de sista bitarna kabel ifrån nätrenaren till elektroniken eller var det primära valet av Gigawatt kabeln den enkardeliga uppbyggnaden och skärmen i den mer en "bonus"?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Men kommer inte den RF instrålning du inte ville ha in matningskabeln (Gigawatt med folie) ta sig in i de sista bitarna kabel ifrån nätrenaren till elektroniken eller var det primära valet av Gigawatt kabeln den enkardeliga uppbyggnaden och skärmen i den mer en "bonus"?

Nja, mitt primära syfte med bytet till GigaWatt LC-y var att få ett hum om vad en minskad HF-instrålning eventuellt kan innebära. Den ökade arean och det faktum att den är enkardelig var rent grädde på moset.

Jag har ~10 meter mellan centralen och nätrenaren och eftersom den sträckan är betydligt längre än vad mina anslutningskablar är, så den fick agera försökskanin.

Självklart förekommer det även en viss instrålning i den sista oskärmade metern också, men jag har ännu inte hittat en tillräckligt känslig mätmetod för att kunna avgöra hur mycket.

HF-bruset i någon av  IEC-kontakterna är under min mätnings detektionsgräns, trots de oskärmade anslutningskablarna. Jag vet inte om tvinnade kablar som inte ligger i en rak linje är mindre mottagliga för HF än vad en spikrakt förlagd kabel är, men jag har vid flera tillfällen både läst och hört sådana antydningar. Den typen av djupdykningar får vänta tills jag går i pension, idag nöjer jag mig med att konstatera att.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej.

 

Tyvärr har jag inte kommit någon vart med min "hifi-lina", men nu börjar det bli dags att ta tag i den igen.

 

Jag vet att några här på forumet har köpt kabel från Gigawatt, men är det någon som köpt vägguttag eller brytare från Gigawatt och i så fall vad tycker ni om dessa grejer?

 

http://www.gigawatt.eu/products/accessories-2-2/

 

Mvh Tyking.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Tyking said:

är det någon som köpt vägguttag eller brytare från Gigawatt

Vet ej.

Det som ofta är begränsande är som @octavia rs tog upp att kabeldimensionen inte passar.

Furutech och Oyaide tar knappt 6mm2. Det vore bättre om de kunde ta drygt 6mm2 eftersom många vill använda det för nätkablar.

De är anpassade för max 10awg, men det är ju ganska många länder som använder 1½, 2½, 4, 6 och 10mm2 som standard. Speciellt för schüco.

Gigawatt skriver inget om det i specarna och det går inte att se på bilderna.

 

Men de ser bra ut!

Kul att de gjort en brytare med automatsäkring.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tyking said:

Hej.

 

Tyvärr har jag inte kommit någon vart med min "hifi-lina", men nu börjar det bli dags att ta tag i den igen.

 

Jag vet att några här på forumet har köpt kabel från Gigawatt, men är det någon som köpt vägguttag eller brytare från Gigawatt och i så fall vad tycker ni om dessa grejer?

 

http://www.gigawatt.eu/products/accessories-2-2/

 

Mvh Tyking.

Jag har kabeln från dem, köpt av Marten. Säkringshållare och säkring från Svalander och vägguttag från Furutech.

Hade tidigare strömlisten från Gigawatt. Bytte till Kemp då jag behöver 8 uttag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...