Jump to content

Rolfens ljudprylar


Rolfen

Recommended Posts

Har hängt här ett litet tag men inte skrivit så mycket men jag har läst desto mer. Har tagit mig långt bak i bildforumet på jakt efter bilder på folks anläggningar, tycker det är barnsligt kul att se olika prylar och uppställningar. Så nu tänkte jag bjuda igen genom att visa min anspråkslösa anläggning och lite prylar som passerat förbi genom åren. Köpte min första blygsamma anläggning på 80-talet och efter det har det gått upp och ner vad det gäller kvalité och kostnader, har för många intressen och för lite pengar för att kunna satsa helhjärtat på allt. Nuvarande setup är som sagt rätt anspråkslös men den fyller sin funktion, gillar att hälla upp en singel malt och sätta på en LP efter en tung dag på jobbet. För mig handlar helt klart hi-fi om njutning mer än analysering. Musiken får gärna svänga och göra mig glad, extra svag är jag för tradjazz och rockabilly men det mesta funkar bara det svänger.

 

overblick.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-10 at 13:45, AlfaGTV said:

Jag vet vad du gillar för whisky! ;) (att döma av inventarierna)

 

Ruskigt skarpsynt! Visst en riktigt rökig Ardbeg är inte dumt så här på vintern om man är lite frusen men allra mest gillar jag whisky från Springbank, tyvärr är den dock omöjlig att få tag på i tillräcklig mängd.

Edited by Rolfen
Link to comment
Share on other sites

Jag fastnade tidigt för Compact Disc och min första spelare blev en Philips CD 160 som helt klart hade mediokra ljudkvaliteter, dock segrade smidigheten så efter det köpet blev det inga nyköpta LP på många år.

 

Min Philips CD 160 som jag tror fortfarande ligger på vinden och skräpar.

Philips160.jpg

 

Men det har även passerat några betydligt trevligare spelare genom mitt hem.

EAD DSP-1000 DAC och EAD T-1000 CD-transport

EADCD.jpg

 

McCormack Digital Drive SST-1 CD-transport

DDSST1.jpg

 

med tillhörande McCormack DAC-1 Deluxe Edition

DDD1.jpg

 

Även kinesisk Original 2008 hittade hit, inte allra bästa ljudet men en extremt rejäl maskin som skulle duga bra som pallbock vid däckbyte på bilen. Här under en Alchemist Axiom förstärkare.

allelektronik2.jpg

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AlfaGTV said:

Vilken parad! Har själv haft en Original, som jag minns med förtjusning! (Fick för mig att den hette 2008 Mk II) Förmodligen en av de mest välljudande CD-spinnare jag haft.

Så olika det kan va!

Mk II var nyare och hade bla en annan DAC och blå display istället för grön. Jag upplevde min som lite "beslöjad" och närmast "grumlig" i ljudet. Men visst kan man tycka olika eller för att ta det på göteborgska: Smaken är som rôven ... klôven!

Link to comment
Share on other sites

Förutom min Alchemist Axiom som nämndes tidigare har det passerat en del andra förstärkare men mest har jag haft bioreceivrar eftersom jag under många år var rätt insnöad på hemmabio, dom förtjänar dock inte att nämnas här.

 

Något som dock passar riktigt bra här och dessutom är dom två sakerna jag saknar allra mest är dessa:

 

Classé CP-35 försteg (som jag tyvärr inte verkar ha någon riktig bild på) här under en udda men trevlig hörlursförstärkare - Perreaux Silhouette SXH2

PerreauxSXH2.jpg

 

McIntosh MC7100 slutsteg

McIntosh_MC7100.jpg

 

Som sagt så saknar jag helt klart detta försteg och slutsteg, av någon konstig anledning har jag aldrig ångrat ett köp men däremot saker jag sålt. Hade jag varit rik så skulle inget någonsin fått lämna utan allt skulle sparas.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Amatören said:

Trevliga prylar som paraderar förbi!:):77:

 

Åjo, det finns en hel flock med skockar som kvalar in i HighEnd, enligt min mening!

Var inte blyg nu...:thumbsup: 

Som tur är blev det aldrig några hemmobioprylar i highend klassen. Det kom ju nya format och anslutningar hela tiden så jag är riktigt glad att jag inte gick all in där. Höll allt på en okay nivå och la pengarna på mjukvaran istället http://www.filmsamling.se/

Link to comment
Share on other sites

Radiolyssning är inget jag har ägnat mig seriös åt utan radion använts mest för bakgrundsskval. Trots detta har jag alltid velat ha en Magnum Dynalab tuner på grund av deras osannolika coolhet och skyhöga kvalitet. Tyvärr har det aldrig blivit någon. Det är ju dock inte försent ännu, nu är dessutom tuners lika döda som CD spelare så priserna på begagnade har sakta börjat ta sig neråt. Så jag drömmer vidare ...

 

Den roligaste tunern jag ägt är en Cairn Midi och det beror inte på kvaliteten (även om den inte gjorde bort sig) utan på det grymma utseendet. Helt klart ruskigt läcker men jag vill minnas att handhavandet var knasigt besvärligt.

CairnMidi2.jpg

 

CairnMidi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis har det även passerat en del skivspelare mestadels diverse Ariston men även Rega, Kenwood och Pro-Ject har tittat förbi. Jag skrev tidigare att jag saknade mitt Classé försteg och mitt McIntosh slutsteg men denna känsla gäller även min Ariston RD-40 skivspelare med SME 3009 tonarm. Den var ett riktigt smycke.

 

AR1.jpg

 

AR2.jpg

 

AR3.jpg

 

AR4.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rolfen said:

en del skivspelare mestadels diverse Ariston 

Kul att se Ariston igen. RD40 var rätt så populär andra halvan i början av 80-talet. Jag hade versionen under som saknade hastighetsjustering framtill. Jag hade en arm från ADC  som hette LMF-1 (fast skal). Fanns även en LMF-2 med löstagbart skal.

unnamed.gif

 

Då tävlande pickuptillverkarna om så lätta pickuper som möjligt med hög fjädringsmjukhet och ADC trivdes med sådana pickuper. Jag använde Ortofon LM30. Ca 1998 bytte jag till en Technics SP-25

Link to comment
Share on other sites

Nu är det slut på gamla prylar som förtjänar att nämnas här så nu går jag över till nuvarande setupen. Den är dock inte purfärsk den heller för när det gäller 2-kanal så köper jag helst begagnat.

 

Börjar med det viktigaste först.

LP1.jpg

 

Skivspelaren är en Hanss Acoustics T-10 Special Edition. Även om den ser anspråkslös och gammaldags ut så är den bitvis rätt high tech, lageraxeln är keramisk och i stället för lagerkula är det ett magnetfält. Spelaren står på en vägghylla från Standesign. Är lite förvånade över hur sällan man ser skivspelare på väggen nuförtiden, det är ju trots allt ett bra sätt att få dom att jobba hyfsat störfritt.

LP2.jpg

 

Pickup av MC modell från Ortofon - Quintet Blue

LP3.jpg

Link to comment
Share on other sites

CD-spelaren är en Audiolab 8200CD och den används även som DAC

CD.jpg

 

Den står på en gammal Audio Magic Production vibrationsdämpande hylla. Jag undrar lite var alla dessa antivibrations prylar tagit vägen, när det begav sig hade jag ett helt gäng från Base Technology och jag fick för mig att både dom och dessa från Audio Magic Production sålde rätt bra men det är jäkligt sällsynt att dom dyker upp på begagnatmarknaden. Kvalitén på dessa prylar var ju rätt rejäl så dom borde överlevt, kanske ligger dom på diverse vindar och källare. Lite synd kan jag tycka för det är vackra prylar som dessutom fyller en funktion.

CD2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är inte ofta man ser en radiodel i folks anläggningar nuförtiden men jag har en Creek Evolution tuner. En anledning till det är att jag inte är en "early adopter", har aldrig lyssnat på en podcast och har aldrig streamat en låt. Tycker radio funkar fint som bakgrund när man dammsuger eller gör något annat tråkigt.

Tuner1.jpg

 

Creek Evolution tuner.

Tuner2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Toklyssnar inte på hörlurar men då jag bor i lägenhet så är dom visa tider på dygnet ett måste. Hörlurarna är ett par anspråkslösa Sennheiser HD 598 men jag måste säga att trots dom är lågbudget så gör dom ett riktigt bra jobb ihop förstärkarriggen. Helt klart kan en bra hörlursförstärkare lyfta ett par enklare lurar.

 

Musical Fidelity X-PSU V8 nätdel och Musical Fidelity X-CAN V8 hörlursförstärkare.

x-psuv8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har denna presentation nått slutet.

 

Högtalarna är från Meadowlark Audio och allt kablage från Supra.

hogtalare1.jpg

 

Meadowlark Audio Kestrel2 är amerikanska högtalare av transmission line typ.

Medow_Lark.jpg

 

Som ni kanske förstått av mina inlägg så jag rätt nöjd med nuvarande setupen, har faktisk inga planer på uppgraderingar. Men det är ju svårt att sia om framtiden, visst skulle det vara kul att prova ett rejält Class A slutsteg eller kanske ett rörförsteg :unsure: Den som lever få se, den här hobbyn kan ju ta en del udda och oväntade svängar ibland. ;)

Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-20 at 18:32, Kilgore said:

Spännande högtalare, de har jag inte hört eller sett innan :)

Transmission line HT är alltid kul

Tack för presentationen av ditt system!

Du behöver inte alls skämmas för att du inte känner till Meadowlark Audio då dom hade sin storhetstid i början av 2000 talet. Då gjorde dom enbart transmission line högtalare och dom hörde till det lite högre segmentet. Alla deras modeller kunde fås i ett gäng olika ädla träslag (bafflar i massivt trä), dom använde element från Vifa och Peerless, högkvalitativa filterkomponenter och internkablage från Tara Labs. Dessutom byggdes dom för hand. Dom försökte dessutom slå sig in på världsmarknaden, vad jag vet såldes dom dock aldrig i Sverige men dom fanns i Danmark. Tyvärr så växte dom för fort och hade för liten vinst per såld högtalare så 2005 var konkursen ett faktum. Dom har dock återuppstått men säljer numera bara högtalare med inbyggda förstärkare http://www.meadowlarksings.com 

Får jag någon gång in den där efterlängtade lottovinsten så skall jag åka till USA och leta reda på ett par Blue Heron 2 som var deras toppmodell och mina drömhögtalare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
4 hours ago, Rolfen said:

Jag har skaffat ett litet husdjur som är billig i drift då han äter vibrationer och inte behöver han rastas heller.

Så här ser mina HiFi-möss ut:

1571301089_Hifimus.jpg.3aead6188047956307767fa3dc60a240.jpg

Men de är så j-a fula så de får hålla till i källaren! :clown:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...