Recommended Posts

On ‎2020‎-‎02‎-‎13 at 07:24, AlfaGTV said:

Rotel Michi är tydligen tillbaka som varumärke! Vem har inte dreglat över deras gamla prestigeserie med sin lackade röda träsidor?

 

4D73F3AD-E0FC-44CE-8EDC-562A674E3176.jpeg

Återkomsten av en "legend", åtminstone till namnet. Var den inkopplad eller torrdemo? Skulle vara intressant att läsa om någon fick lyssningsintryck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då kommer det lite till :)

 

Dynaudio

Stomässan2020DSC_6480_11430_003890.JPG

 

Stomässan2020DSC_6481_11431_003891.JPG

 

Stomässan2020DSC_6479_11429_003889.JPG

 

Här kom jag mitt i ett "break", man körde m.a.o lite av sluten lyssning eller tidsschema kanske är ett bättre ordval.

Oavsett så blev jag ståendes utanför och pratade lite med en av deras representanter.

Vet inte hur vi kom in på det men tydligen har Dynaudio inrett en minst sagt mobil och professionell studio som turnerar runt på kontinenten och då mestadels där det är musikfestivaler av något slag.

Musiker av allehanda slag, som är i startgroparna för att slå sig fram i det musikaliska bruset, kan i dessa - gratis - få boka upp sig för att spela in sina alster.

En timme har man till sitt förfogande och när timmen är över räcker ansvariga för studion över en usb-sticka med det inspelade alstret.

Och man överlåter dessutom alla rättigheter till musikerna i fråga :o... :app:

Reklamens vägar kan man ju alltid diskutera men det här tycker jag låter som en riktigt trevlig satsning från Dynaudio's sida...:thumbsup:

 

Man kan bygga in det mesta i en container :cool:...

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, HQ-Sound said:

Återkomsten av en "legend", åtminstone till namnet. Var den inkopplad eller torrdemo? Skulle vara intressant att läsa om någon fick lyssningsintryck.

 

Det skulle även jag tycka.

Jag besökte rummet men for bara in och ut med kameran så jag kommer inte ens ihåg om där var någon musik igång i över huvudet taget när jag var där... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minutes ago, P-pan said:

 

Det skulle även jag tycka.

Jag besökte rummet men for bara in och ut med kameran så jag kommer inte ens ihåg om där var någon musik igång i över huvudet taget när jag var där... :(

Finns i butik i Uppsala för provlyssning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästa bildsvep är från den lite mer egoistiska sidan sett till hifi-sporten... nämligen hörlurar.

Det tycks bli mindre och mindre av den varan på High End Mässan i Stockholm :(

Jag saknade redan förra året att Sennheiser inte var representerade.

Men oavsett det så håller Bergsala Handic fortfarande fanan högt för denna produktgrupp.

 

Audio-Technica

HörlurarHem2020DSC_6544_11493_003892.JPG

 

HörlurarHem2020DSC_6545_11494_003893.JPG

 

HörlurarHem2020DSC_6546_11495_003894.JPG

 

HörlurarHem2020DSC_6547_11496_003895.JPG

 

Man hade två mindre rum till sitt förfogande där det minsta bjöd på en mer ordnad och lugn stund för lyssning...

 

HörlurarHem2020DSC_6558_11507_003897.JPG

 

HörlurarHem2020DSC_6549_11498_003896.JPG

 

PL-Audio / Focal fanns det som vanligt också möjlighet att ta del av.

Makalöst bra ljud i dessa :app:

Om konkurrenterna möjligen har hunnit i kapp har jag ingen vetskap om i dagsläget men fram till dags dato

är det dessa jag skulle sneglat på om jag gick i köptankar.

Kanske inte en Utopia-modell då direkt, med tanke på priset, men det har ju ynglats fram fler modeller till en mildare kostnad.

HörlurarHem2020DSC_6518_11467_003899.JPG

 

HörlurarHem2020DSC_6432_11383_003898.JPG

 

HörlurarHem2020DSC_6520_11469_003900.JPG

 

HörlurarHem2020DSC_6521_11470_003901.JPG

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kii Three

Med massor av watt och högtalarelement men ändå sparsmakat med kablar så går det att få bra skjuts i ljudåtergivandet.

Här spelade man så satans högt att jag var tvungen att gå ut så fort jag fått några bilder.

Queen, som spelades vid mitt besök, ska förvisso spelas lite högre än normalt men här fick jag ta till flykt... :outdoor:

 

KiiThreeHem2020DSC_6501_11450_003902.JPG

 

KiiThreeHem2020DSC_6503_11452_003904.JPG

 

KiiThreeHem2020DSC_6502_11451_003903.JPG

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, HQ-Sound said:

Var den inkopplad eller torrdemo?

Nog tror jag den var kopplad? När jag var inne i rummet spelades det ganska planlöst på riggen mittemot, vilket iofs lät trevligt. (Sonus faber/Audio Research) Mao hörde iaf inte jag Rotel-grejerna, tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Medans Kii Three dundrade på stod grannen och räknade ner...

 

Bülow Steensen - Jbl, Mark Levinson, Revel...

BulowSteen2020DSC_6495_11444_003905.JPG

 

Tror jag aldrig sett ett så tomt demorum på en mässa förut :shocked:

Inte har jag tidigare haft sådana jäkla problem med färgåtergivningen i kameran heller... tror jag :45:

Färgerna är skruvade rätt rejält i datorn så tro nu inte att ni kan hitta en ny matta till lyssningsrummet som liknar denna :D

 

BulowSteen2020DSC_6496_11445_003906.JPG

 

BulowSteen2020DSC_6497_11446_003907.JPG

 

BulowSteen2020DSC_6498_11447_003908.JPG

 

Tur i alla fall att utställarna kan hålla sams och dela broderligt på speltiden när väggarna är lite för tunna :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Min vana trogen gick jag på mässan i år igen, lördag eftermiddag på L&L och söndag förmiddag på Sheraton. En trevlig upplevelse men också lite avslagen och oroande.

Det första intrycket var att det verkade vara något färre besökare i år än tidigare. Sedan kom ett starkare intryck som kanske förklarade det första. Det var betydligt färre utställare. Audio Concept verkar ha haft svårt att hyra ut rum och därför tagit över mer själva. Inget ont i det; de har många spännande produkter och är duktiga på att locka producentrepresentanter och på att presentera produkterna. Det är ändå synd att det är så klent bland svenska producenter (Marten, SAT, Engström&Engström, Lejonklou mm) andra importörer (Stylus, Ultimate Audio, Duett Audio, Connaisseur AV, Audiotrade, Ljudtema mm) och handlare (Vinylbutiken, Lasse’s, Pause Ljud&Bild, Ljudmakarn, High Fidelity, mm). 

Många verkar inte tycka det är värt besväret eller kostnaden och drar sig ut helt eller minskar på utrymmet (AudioNord). 

Synd, och fortsätter det i samma riktning är det kanske inte värt att gå dit som besökare heller. Det verkar finnas ett stort behov av förnyelse. Perfect Sense hade en egen mini-mässa på Ulfslunda Slott i höstas som var mindre men på många sätt roligare än förra helgen High End mässa. Kanske detta kan inspirera till nya grepp. 

Med vänlig hälsning,

Hans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kvällens sist inspel...

 

Transparent Sound

TranspSound2020DSC_6492_11441_003910.JPG

 

TranspSound2020DSC_6493_11442_003911.JPG

 

TranspSound2020DSC_6494_11443_003912.JPG

 

TranspSound2020DSC_6491_11440_003909.JPG

 

Dessa ser jag som en ren lifestyle produkt, åtminstone tills jag eventuellt kan lyssna.

Jag tycker de är riktigt coola :tongue:

Med tanke på glaset så lär dessa smälta in hur fint som helst mot en tapet eller bakstycket i en bokhylla, nästan lite osynliga sådär.

Är jag rätt informerad går dessa också att styra via bluetooth och kombinera i ett multirums-system.

Tror att företaget funnits ett tag och är tydligen baserat i Stockholm.

Skulle man vilja ha annat material i lådan än glas så går det att få burkarna i både sten, trä och  - stål som den svarta på näst sista bilden... allt enligt deras hemsida.

 

https://transparentspeaker.com/products/transparent-speaker

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, HansW said:

Det första intrycket var att det verkade vara något färre besökare i år än tidigare. 

Om jag förstode det rätt pågick även en elbilsmässa på Friends. Det kan ju påverka en del. Men nog är det väl så att hifi har lite av en kris. Vi ute i provjnserna märker det nog mest. Här är i stort sett hifihandeln utraderad och det som finns kvar har inte den nivån på prylarna som visades upp inStockholm med få undantag.

 

Många har svårt att förstå hur jag kan klänga kvar vid min stora rigg när man kan få "lika bra ljud i en integrerad streamer/förstärkare för några tusenlappar". Det är tråkigt men var tid har sina hypar. Samma sak har skett med kameramarknaden. Det är mobilen som gäller för de flesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Bebop said:

Men nog är det väl så att hifi har lite av en kris. Vi ute i provjnserna märker det nog mest. Här är i stort sett hifihandeln utraderad och det som finns kvar har inte den nivån på prylarna som visades upp inStockholm med få undantag.

 

Många har svårt att förstå hur jag kan klänga kvar vid min stora rigg när man kan få "lika bra ljud i en integrerad streamer/förstärkare för några tusenlappar". Det är tråkigt men var tid har sina hypar. Samma sak har skett med kameramarknaden. Det är mobilen som gäller för de flesta.


Som jag upplever situationen efter ett antal år som branschaktör så är high-end segmentet totalt sett relativt stabilt. Entusiasterna är fortfarande relativt många där min verksamhet också växer stadigt och starkt. Däremot så är intresset hos gemene man lågt, där det är väldigt enkelt och billigt att få ljud i hemmet idag om kraven på ljudkvalitet är lägre. Behovet av en "stereoanläggning" i var mans hem har helt enkelt försvunnit.

Det pågår samtidigt en omstrukturering av branschen. Den traditionella butiken har det i allmänhet svårare, närvaron på nätet blir allt mer avgörande och utmanande, vissa aktörer går i pension utan ersättare osv. Allt fler tillverkare väljer också att kapa mellanhanden för att istället etablera en relation direkt med återförsäljarna. Mycket talar för en ökad koncentration av aktörer till storstäderna framöver kombinerat med ett antal mindre importörer och handlare som enbart säljer på nätet alternativt har enklare faciliteter för lyssning. Allting blir också allt mer globalt där vi kommunicerar och säljer allt mer till kunder även i utlandet.

 

Något som gör att många större tillverkare inte minst märker en vikande försäljning är att antalet alternativ idag är betydligt större än för ett antal år sedan. Försäljningen är fördelad över ett större antal fabrikat idag helt enkelt. Allt fler blir också nyfikna på innovativa alternativ till traditionella lösningar där man kan fråga sig hur många gånger man kan lansera en ny passiv, basreflex högtalare i MDF.

 

Det finns onekligen ett stort behov av förnyelse på flera plan, vilket redan har nämnts i denna tråd. Om vi återgår till mässtemat så blir det lätt samma utställare med samma produkter i samma rum på samma plats år efter år, vilket kan bli enformigt och mindre inspirerande helt enkelt.

 

Vad tycker ni själva? Hur kan mässor och event göras mer intressanta och attraktiva?

 

Vårt Take 5 event i höstas var ett försök att göra något nytt i egen regi vilket kommer att bli en återkommande tradition under höstarna i Stockholm.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 



 

Edited by Perfect sense

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minutes ago, Perfect sense said:

Vad tycker ni själva? Hur kan mässor och event göras mer intressanta och attraktiva?

 

Vårt Take 5 event i höstas var ett försök att göra något nytt i egen regi vilket kommer att bli en återkommande tradition under höstarna i Stockholm.

 

Ett bra initiativ och ett bra event tycker jag:thumbsup:

 

/byZan 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Perfect sense said:

Vad tycker ni själva? Hur kan mässor och event göras mer intressanta och attraktiva?

För egen del är nog färdigt med mässor av den traditionella sorten. Jag har gått på mässor sedan 70-talet då det var stora event. T o m i städer som Kristianstad och Hässleholm arrangerades mässor. I Kristianstad utrymdes skolsalarna i centrala Söderportskolan och fylldes med hifi. Det var en tid när hifistaplarna gick som smör i solsken, kassettdäcken gjorde entré. I stan fanns åtminstone 8 handlare. En specialiserad på Hitatchi, en annan på JVC och Optonica. Det fanns en som körde Kenwood och Luxman som huvudmärke och en med Technics och B&O. Sedan fanns det en Sony- och en Yamahahandlare och ytterligare en som sålde Luxor och Philips/DUX. Dessutom en som sålde lite mer esoteriska märken som Rappaport, Michaelsen & Austin, Linn, Ampzilla... Detta i en stad vars kommun då omfattade ca 60-65,000 invånare. 

 

Idag finns Hifi-klubben och en mindre deltidsbutik. Visst, förutsättningarna har ändrats. På 70-talet gick allmänheten från transistorradio till stereoanläggningar. Det var en helt annan marknad, det var något nytt. Kul att minnas och romantisera kring, men det är allt. Jag tror dessutom att den vinyltrend vi sett kommer att ebba ut också. Samtidigt kan det komma något helt nytt som är svårt att förutse.

 

Idag är det så oerhört mycket som lockar och pockar. Folk söker upplevelser och den som erbjuder intressanta upplevelser tror jag har större förutsättningar att lyckas. Traditionella mässor lockar inte mig längre. Jag och min fru åkte upp och spenderade ca 4-5 timmar. Vi tröttnade helt enkelt. Man visar anläggningar snarare än att försöka skapa en upplevelse med musik och ljud som en viktig del.

 

Jag tror du är helt rätt på det @Perfect sense av lite olika skäl.

  • Det vi brukar kalla för "high-end" lockar inte de stora massorna, i vart fall inte som har intresse av eller har möjlighet att göra den typ av investeringar det trots allt handlar om. En mässa som drar till sig 500 besökare kan vara bättre än den som drar 5,000 sett ur handlarens perspektiv. Det handlar om vilka som attraheras.
  • En anläggning tar normalt stor fysisk plats. "Upplevelseindustrin" har även nått in till hemmen. Allt fler hem satsar på design och följer designtrender. Ett hem är inte enbart en funktionalitet. Det skall skapa och tillgodose andra känslor och behov för hela familjen. Vilken inspiration skapar en förstärkare för 150,000 på ett bord i ett tomt hotellrum med en medelålders manlig publik?
  • High-end kostar en slant, inte sällan som en ny bil eller mer. Det är så pass mycket ett köpbeslut kräver samtycke av både herr & fru. För att underlätta ett sådant krävs att inspiration skapas på annat sätt, t ex att ge en annan upplevelse för båda. För att det skall lyckas måste också båda attraheras att besöka eventet. Det är det första utmaningen. 
  • Hur attraherar man båda? Jag tror att slottsmiljö är helt rätt. Ofta attraheras vi av att titta lite högre upp än vår egen standard för att inspireras.
  • Har man väl lyckats att få dit paren så är nästa utmaning att leva upp till den upplevelse som förväntas.
  • Använd inte termer typ "hifi" och "highend". Det ger en klang av killprylar. Kanske namn som mer anknyter till musik, upplevelser och exklusivitet och en tagline, t ex i stil med MUSIK I HEMMET - en NY upplevelse i exklusiv miljö
  • Vilka andra attribut kan förhöja upplevelsen? Musik är ju grunden i det hela. Varför inte avsluta eventet med en liten konsert med stråkkvartett som passar väl in i slottsmiljö kombinerat med ett litet föredrag. Det är ju Beethoven-år (250 år sedan han föddes). Bjud in en Beethovenkännare. En annan ide kan vara att göra ett samarrangemang med en exklusiv inredningsfirma, t ex inreda ett dedikerat rum och visa hur en vacker anläggning snara kan lyfta inredningen och ge det ett exklusivt och tilltalande uttryck. Vin- och ostprovning kan också passa in. Eller varför inte hela paketet.
  • En fördel med nytänk är att det kan dra till sig andra intressenter, t ex heminredningstidningar, trendbloggard och ett reportage i dagspress. HiFi & Musik är inte den viktigaste spelaren här. De kommer bara att mala på sitt vanliga tugg om hifiparametrar. Det är upplevelser, känslor och stil som skall förmedlas.

Jag kommer från en bransch som också handlar om inredning numer (golv). Förr var trägolv en funktion. Det skulle vara hållbart, omslipningsbart och hålla lika länge som teglet. Designelementen var lite olika mönster och olika livlighet i sorteringarna. Om det passade i färg var ingen grej. Så är det fortfarande för de stora volymerna. Men om man vill nå designintresserade och upplevelseorienterade människor funkar det inte. Trägolv har blivit ett designelement som idag har betydligt fler budskap än enbart funktionalitet. Smakar det så kostar det också. Att det håller i 150 år är inget argument längre. Hållbarhet har fått en annan innebörd idag där det engelska ordet sustainability säger mer, tycker jag, och det är något helt annat. Detta reflekteras också på mässor. Det räcker inte med att enbart "stapla brädor" på golvet. 

 

Ungefär så skulle jag resonerat om jag varit i branschen och börjat snickra på en ny marknads- och kommunikationsplan. För att lyckad måste man alltid lägga mest krut på att definiera och hitta sin tilltänkta målgrupp. Då blir det betydligt enklare att välja ut produkter och budskap. Att börja med vilka produkter man vill kränga är mer äventyrligt. Till vem då?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-02-18 at 08:32, Perfect sense said:

 

Vad tycker ni själva? Hur kan mässor och event göras mer intressanta och attraktiva?

 

Bra Marcus! Det är nödvändigt att det finns sådana som du som älskar musik och HiFi, vågar satsa (det är stor), vill utveckla marknaden och vill prova nya vägar att sälja musikåtergivning med riktig kvalitet. 

 

Nu till frågan. I den bästa av världar...

Jag har faktiskt tänkt en del på detta eftersom jag varit på många mässor och demonstrationer genom åren. Eftersom jag dessutom skrivit mycket om mässor och mina upplevelser har jag naturligtvis reflekterat över vad som är kul att höra på och på vilket sätt. Jag vill ju få erfarenheter jag kan ha nytta av och lära mig något.

Jag utgår från mig själv och vad jag uppskattar i denna beskrivning och är ju inte säljare utan min vinkel är att jag kund, musikåtergivningsintresserad, musikälskare och älskar att bli berörd. 

För att jag skall bli intresserad på riktigt av någon produkt på en mässa måste det låta bra och att jag blir berörd. Det är ju hela poängen!!! Det är faktiskt till stor del vid demonstrationer tex från mässor jag kommit på vad jag vill prova hemma.

Det har blivit bättre med ljudet och demonstrationerna senaste åren ffa i München, men det finns generellt en marknadsmässig begränsning. Låt mig försöka reda ut det. Hemma hos folk,  som trimmat sina system efter eget ideal i flera år, så låter det i regel otroligt bra. Man har testat en del prylar som matchar bra ihop. På en mässa spelar många med superprodukter som istället matchas pga olika marknadsmässiga konstellationer. Samarbeten, ryggdunk och annat. Det är inte alltid detta ger den perfekta matchningen till produkterna. Många gånger blir det bra, men det kan ofta bli bättra ändå.

Jag skulle önska mig en värld där återförsäljaren brinner för att matcha sina system och tar in de produkter som lirar bra ihop och demonstrera detta. Även på mässor.

Problemen är uppenbara med att få till det. Man har inte tillgång till alla produkter och vill så klart sälja det man har tillgång till. Någon annan kanske har försäljningen av den perfekta förstärkaren till högtalarna, men man vill så klart sälja de märken man för. Enda sättet är att bli riktigt stor aktör på marknaden så man kan välja vad man vill ta in.

Mässor är än värre, där spelas det med blandningar av produkter som jag ibland tror ffa har med marknadsmässig hänsyn att göra. Glöm matchning över huvud taget. Bra prylar spelar ofta bra ihop, men det kan bli bättre i många fall och vi nerdar jagar ju ofta dessa "perfect-match-prylar".  Hjälp oss med det. Det görs till viss del men jag tycker det kan bli bättre.

Jag skulle således vilja se och höra system på mässor som matchats ihop i första hand pga hur det låter. Inte pga av vilka produkter som står på hyllan en armlängds avstånd bort. 

 

Visst vore det intressant att se och höra de bäst musikreproducerande och matchade systemen i världen och fundera över varför de låter så bra och vilka prylar/märken man valt. 

Att sedan kopiera detta till mässmiljö och i butiker och deras demonstrationer vore en dröm. 

Tänk om Mässorna bjöd in "perfekt-match-system" som referenser.

 

Sedan vill jag ha mer demonstrationer där olika saker jämförs på ett tydligt sätt. Tex Nordost,  Shunyata gör detta bra och man hör ofta övertydligt skillnaderna, men varför gör inte fler detta. Det kan ju finnas orsaker...

Visa mer vad olika saker gör med ljudet!

Det värsta jag hört var en MBL-demo i München för något år sedan där en mycket seriös man visar A4-papper på A4-papper med kurvor och mätningar som bevisade gång på gång att MBL var bäst på allt och att nästa alla andra gjorde fel och hade fått det mesta om bakfoten. Hur lät det då...? Jag köpte inte något där i vart fall. Kan räkna upp minst 15 rum och mycket billigare system som var fullständigt överlägset detta rum.

Visst är tekniken och specifikationerna intressanta men det måste ju spelas musik som låter bra. En tekniskt bra konstruktion måste få låta minst lika bra också.

 

Jag tycker det finns för mycket små marknadsaktörer i vår hobby. Stor märken och firmor med historia med kunnande, hög prestanda, fungerande eftermarknad och fungerande andrahandsmarknad för att kunna gå vidare i hobbyn är mycket viktig. Det verkar ofta helt förbisett ibland. Bättre att några färre stora aktörer lever gott än att massa småmärken skall ha svårt att överleva och  bara sälja demoex med massa rabatter, obefintlig andrahandsmarknad och svårt med att få hjälp.

 

Jag inser att mina utopi ovan är svårt at genomföra, men jag tror dock det finns stor potential att förbättra i den riktningen i alla fall.

 

Sammanfattningsvis vill jag således ha mer demostrationskompetens och professionella demonstrationer där man på riktigt visar prestandan på prylarna och visar vad de går för på riktigt.   Det är mycket som skall stämma, prylarna, musiken, uppställning, ström information mm, mm ,mm.

Jag måste säga att gänget på Stylus är bland de bästa på detta. I München har tex Nordost, Karim med Rockpost och Absolare, Verity Audio och Kaiser utmärkt sig år efter år (kan dyka djupare och hitta fler, men nöjer mig med dessa lysande exempel.) Visst finns det fler bra märken men nu fokuserar jag på de som demar bra med fruktansvärt hög återgivningsprestanda på mässa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Bebop said:

För egen del är nog färdigt med mässor av den traditionella sorten.

Samma här, men troligtvis inte av samma anledning.
Lika spänd och förväntansfull som jag alltid har varit inför ett mässbesök, lika besviken har  jag varit när jag åkt därifrån. Detta har upprepats år efter år och nu har jag tröttnat.

 

18 hours ago, Bebop said:

Man visar anläggningar snarare än att försöka skapa en upplevelse med musik och ljud som en viktig del.

Ett generalfel som upprepas av de flesta, år efter år.

 

En av mina största störningar är dessa buffliga och totalt hänsynslösa mässbesökare som mitt under pågående lyssning börjar prata högljutt med kompisen på raden bakom eller än värre börjar prata i telefon.
Stäng av telefonens ringsignal och är samtalet så viktigt att det inte kan vänta några minuter till, gå då för f_n ut från lokalen.
Utställarna borde kräva lite mer disciplin och t.o.m. våga avvisa störande individer. Utställare som har något lyssningsvärt att komma med borde kunna erbjuda ett antal bokningsbara lyssningar med stängda dörrar/dag. Då slipper man förhoppningsvis den kategorin som egentligen inte är intresserade, utan bara vill "pricka av" ytterligare ett rum på listan.
Detta kräver förvisso betydligt mer engagemang av utställaren än att med en närmast uttråkad min stå i en hörna med sin klösbräda och agera discjockey (utan att säga ett ord om produkterna han demar).
Varva lyssning med en anläggningspresentation värd namnet och ge utrymme för frågor och svar.

Roa/fängsla/upplys publiken, men se då först till att vara tillräckligt påläst på de aktuella apparaterna och snälla, skippa de där väl inövade marknadsföringsflosklerna från 4-färgsbroschyrerna. En demonstratör borde således ha både en grundläggande social kompetens, en viss pedagogisk förmåga och inte minst måste hen tycka att det här är roligt, här brister det tyvärr hos många.

 

Jag låter följande citat avsluta mitt inlägg.

10 hours ago, Apexorca said:

Sammanfattningsvis vill jag således ha mer demostrationskompetens och professionella demonstrationer där man på riktigt visar prestandan på prylarna och visar vad de går får på riktigt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Peo said:

En demonstratör borde således ha både en grundläggande social kompetens, en viss pedagogisk förmåga och inte minst måste hen tycka att det här är roligt, här brister det tyvärr hos många.

 

 

 

 

Hehe. Här får jag många minnen... Det är nog så att ägaren eller konstruktören inta alltid skall hålla i demonstrationen, i alla fall inte i hela kanske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hembiobutiken

HembiobutikenDSC_6506_11455_003920.JPG

 

Verkar gå dåligt med att sälja Krell och Triangle... :unsure:

Lappade byxor liksom... :o

Någon som har stått på knä och lirat luftgitarr kanske :cool:...

 

HembiobutikenDSC_6504_11453_003918.JPG

 

HembiobutikenDSC_6505_11454_003919.JPG

 

HembiobutikenDSC_6507_11456_003921.JPG

 

Digitalbild

DigitalBildDSC_6510_11459_003914.JPG

 

DigitalBildDSC_6512_11461_003916.JPG

 

DigitalBildDSC_6511_11460_003915.JPG

 

DigitalBildDSC_6513_11462_003917.JPG

 

Inga Kef Blade denna gången men det spelade fint ändå.

Imponerades lite av stativarna och vinylen lät sig inte skämmas för heller.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-02-12 at 22:23, calle_jr said:

 

Jag tycker mig känna igen överstelöjtnanten främst?

De andra kan jag inte urskilja.

 

Ja det stämmer. Jag och en kompis har som tradition att hälsa på en hifikompis i Sthlm och gå på mässan varje år.

 

alltid kul att springa på @P-pan och snacka lite. som vanligt tar du fantastiska bilder och gör ett fint reportage. Lämnade kameran hemma i år, då min väska hade med ett par Audeze som skulle avyttras.

 

Tyvärr var där väl inte lika mycket kul i år, mässan kändes mindre, och många visade samma som förra året, och de bör nog byta namn, för så mycket High End vet jag inte om jag stötte på.

Roligast och där jag ville sitta kvar var när Old School Hifi spelade rullbandspelare med 300B och Open baffle.

Det var synd att inte den nya integrerade från Dan D'Agostino fungerade. Har hört försteget i samma serie, och det är bland de bästa jag hört i den prisklassen, tillsammans med TAD C600 och ARC Ref10. Så är mkt nyfiken på hur resten av hans prylar låtar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ppan visar bilder på de nya förstärkarna från Krell och nu pratas det om DAgostino. Då blir jag nyfiken och undrar om det finns några likheter ljudmässigt idag på nya Krell och DAgostino, någon som har en uppfattning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag enbart bedömer efter det rent visuella så är det Devore som väcker starkast habegär från bilderna. Genelec på andra plats vad gäller högtalare. McIntosh verkar hålla stilen till skillnad från Krell. Vad håller de på med egentligen? Krell har en lång tradition av vackra pjäser, men apparaterna på bilderna från mässan ger jag inte mycket för. Det blåa skenet för tankarna till det stora landet i öst. Smaklöst! Vågar jag kritisera Mark Levinson och B&W på samma tema? Jag vågar nog inte. :) Tack för bilderna! ...och jag säger alltid "ja" till fler :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xtz

 

...brukar ju ha ett något större/bättre rum än detta...

 

XTZDSC_6533_11482_003930.JPG

 

XTZDSC_6534_11483_003931.JPG

 

XTZDSC_6532_11481_003929.JPG

 

... fast det kan ju också vara bättre att lira lite i "korridoren" än inte alls :unsure:

Oavsett så var det inga tveksamheter huruvida man hade basunderstöd eller ej... :app:

 

Perfect Sense

PerfectSenseDSC_6353_11305_003932.JPG

 

PerfectSenseDSC_6355_11307_003933.JPG

 

PerfectSenseDSC_6550_11499_003934.JPG

 

PerfectSenseDSC_6551_11500_003935.JPG

 

PerfectSenseDSC_6553_11502_003936.JPG

 

PerfectSenseDSC_6555_11504_003937.JPG

 

Det var vad jag hade att bjuda på i bildväg denna gång.

Tack till alla för visat intresse och stort tack till alla utställare och inte minst arrangören.

@byZan ska också ha en stor eloge för arrangemanget av middagen under lördagskvällen, en väldigt trevlig tradition har det visat sig :6:

Kul också att få träffa en del av er likasinnade i.r.l och inte bara, som nu, framför en dataskärm... :)

 

Lyssna lugnt så länge...

 

//P-pan

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.