Jump to content

HEM 2020


AlfaGTV

Recommended Posts

Jag hoppas några fotat mera än vad gjort idag! Och kan tänka sig post några bilder? @P-pan kanske?

Idag har jag skummat några rum, både på Sheraton och på Kapitel 8 eller vad det kallas. 
Har inte hört nåt som låtit direkt illa, men kanske inga "himlastormande" upplevelser heller?

1302D902-26BB-412E-BCE2-2CDC7174EEAC.thumb.jpeg.74a0ea73cbd717ab9427eabc68d05e5f.jpeg
PL Audio: Focal Sopra, Pass och dCS (Vivaldi+Network Bridge)

Trevligt och högupplöst, lite materialkänsligt kanske men London Grammar med Wicked Game funkade kanon! (Hannah Reid funkar för mig i de flesta fall ?)

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag tog inga kort men upplevde en trevlig mässa med brasklappen att jag bara hann med Sheraton och dessutom inte PL Audios rum på markplan under mina fyra timmar kl 14-18 idag. Dagens musikspaning var att jag aldrig lyssnat så mycket på Leonard Cohen som idag. 

 

Jag hann lyssna en stund på Abyss Diana drivna av en Hugo2 och tyckte det lät väldigt trevligt även om 55k för ett par hörlurar är utanför min budget. Bland de rum som lämnade bestående intryck på mig så är det främst Old School Hifi och, de ofta på mässor bespottade, Hifi-klubben som spelade på Hegel H390/590 på B&W 802 och 800. Old School Hifi bjöd på en oöverträffad mysfaktor, klyschigt uttryck men jag hittar inget bättre, på sin rör- och bandrigg. Jag har lyssnat väldigt lite på rör tidigare och i princip aldrig på rullband men det här lät så naturligt och behagligt, musiken bara flödade i rummet med en fantastisk värme. Jag ska inte säga att Hegel och B&W var det motsatta men som mångårig B&W-ägare (N804) så var det lite som att komma hem då jag fick en neutral och balanserad återgivning där jag inte tyckte att något stack ut på ett negativt sätt. 

 

Jag lyssnade även på Dynaudio som hade den kanske proffsigaste demon med avseende på upplägg och genomförande (projektor, två presentatörer etc). Jag hade även stora förhoppningar på högtalarna, som drevs av en integrerad förstärkare från Mark Levinson och separat streamer (?) från samma tillverkare, allt till ett pris norr om 400k om jag inte missminner mig. Jag såg framemot att lyssna på Confidence 20-stativarna men får erkänna att det inte riktigt lyfte för mig den här gången. Dock kul att höra och se om hur Dynaudio jobbar med att utveckla högtalare (30 ingenjörer, "ljudrummet" med mikronriggen med 31 st mikrofoner) och att de producerar 35-40 000 högtalarelement/vecka - låter otroligt mycket. Nu blir det en naturlig övergång till Ingemar Sladd Carlsson och Hifi Consult där han berättade om QLN och utvecklingsprocessen för en ny högtalare där. Där var det one man-show med en konstruktör som verkar göra allt själv och under lång tid (1-2 år). Elementen byggs av Scanspeak, men enligt QLNs specifikation, och serierna lär gissningsvis vara mycket blygsamma vid en jämförelse med Dynaudio. 

 

Jag tyckte det lät bra inne hos Sladd och på nya QLN-modellen för 169k men jag tyckte faktiskt det lät ännu bättre när det byttes till Vienna Beethooven Reference som drevs av referenselektronik från Audio Analogue. Sladd själv körde med MSB-dac med separat strömförsörjning och, tror jag, för och slusteg från Burmester. Alltid kul att lyssna på Sladd och hans anekdoter från hifi-försäljarens vardag. 

 

Pinsamt för mig men ett av de roligaste rummen har jag faktiskt helt glömt bort vilka de roliga stativarna var som drevs av ny elektronik från Arcam. Jag tyckte dessa små tjugotusenkronorsburkar lät roligare än de efterföljande golvarna från Revel med 3*8” i basen á 200k. De sistnämnda drevs av Mark Levinsons senaste integrerade som har en förmåga att väcka habegäret i mig...

 

Kunde inte heller låta bli att köpa tre signerade ex av boken Brumfällan till egna barn och deras kusiner... :-)

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Jag hoppas några fotat mera än vad gjort idag! Och kan tänka sig post några bilder? @P-pan kanske?

 

Jag får kanske ihop till några bilder jag med men den gångna dagen har jag nog mest bidragit till den allmänna "distorsionsnivån".

Satt m.a.o mestadels och försökte vara social.

 

StoMäss2020DSC_6362_11314_003809.JPG

 

Det var ett lite gråare väder över Stockholm denna lördag så det kändes inte helt fel att få ta sig inomhus för att försöka fånga lite varm och go musikåtergivning.

 

StoMäss2020DSC_6327_11279_003810.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Terminator said:

Pinsamt för mig men ett av de roligaste rummen har jag faktiskt helt glömt bort vilka de roliga stativarna var som drevs av ny elektronik från Arca

JBL HDI 1600. Håller med om att det kanske var den roligaste upplevelsen. Riktigt bra med tanke på 20kkr (lyssnar på dem nu, medan jag skriver)

Link to comment
Share on other sites

Jag har några bilder, har förut skrivit om Bayz högtalararna, tyckte de gjorde bra ifrån sig tillsammans med Spectral förstärkare, devore högtalarna var en ny bekantskap för mej, lät instängda i ljudet på lördagen men var betydligt bättre på söndagen, de var tydligen helt nya och var i behov av inspelning. Mässans snyggaste högtalare enligt min åsikt/. Tommy

C0AFDDCE-3F80-4841-9239-1B2C5520FDF7.jpeg

AC08B3D4-8EDB-4132-AA3E-E7D61C7EE3EE.jpeg

372EB4BE-B38A-4951-B4F1-382852AAEA46.jpeg

5E4D7904-2A31-42B8-AA86-17D126F76C35.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Några intryck:

 

Ett av de rum jag uppskattade mest var MBL-Valvet-EmmLabs-Metronome från Audio Concept. Ljudet lyfte och var levande trots att allt inte var det dyraste och största. Jag undrar hur mycket Luna-kablarna bidrog med. Det var en skog av Luna kablar bakom racket. Krispigt, högt, levande och balanserat.

 

Mest sofistikerad av nog rummet med Verity, Boulder, CAD och Vertere. Diskanten var vackraste av alla rum, och det förvånade mig. Den nya Verity verkar vara lite annorlunda och jag fick känslan av att den faktiskt inte är lika all-round som tidigare modeller. Jag skulle föredra den för akustisk musik, jag tror inte den gör sig lika bra med hårdrock. Varje komponent var vacker och med modern design, Boulder och Vertere i synnerhet. Jag vet inte om CAD gjorde att ljudet blev så rent eller om det var nya Boulder som fick upp klarheten.

 

PL Audio med Focal, DCS, Siltech kablar och Pass förstärkare lät underbart och var nog det mest separerade ljudet och det som var mest medryckande. Musikurvalet var bra också. Jag njöt stort i det rummet. Jag tror det var förra året dom hade en liknande uppsättning men då tycket jag att det lät för kallt och utmejslat i det större systemet och föredrog det mindre systemet. I år var det stora systemet överlägset. Det lät mera naturligt.

 

Audio Note hade ett otroligt dynamiskt system och imponerade med sin osannolika energi. Men tyvärr tycket jag inte riktigt om ljudet denna gång. Jag har hört Audio Note låta bättre.

 

Old School kör sin egen stil och behövs i en annars ganska likriktad bransch. Han var den ende som spelade på rullbandspelare, jag hade förväntat mig några fler. Det fanns också en kasettbandspelare, något man inte ser så ofta längre. Kul och annorlunda, men jag blev inte frälst av högtalarna. Rörförstärkarna skulle jag gärna höra i ett annat sammanhang. Italienska bakelser som var så eleganta.

 

Fasico var en nyhet för mig och jag blev positivt överraskad. Helsvenskt och bra ljud, inte illa. Baffelhögtalare som klarar det mesta verkar det. 

 

Spectral, Metronome, Bayz, m.m. Imponerande ljud, och "gem"-högtalarna lät bättre och större än jag hade trott. Audio Concepts stora rum drar alltid mycket uppmärksamhet för dom presenterar ofta nyheter med ett stort format. Spectral, stora Metronome transporter etc är imponerande. Det lät stort, mustigt, medryckande och dynamiskt. Men jag saknade en naturlighet som hördes i Valvet rummet och i Verityrummet.

 

HifiKonsult visade nya svenska högtalare från QLN. Rent ljud som var högupplöst. Intressant högtalare, men med kringutrustningen lät det alltför "forward" för mig. Jag tänkte hornhögtalare. Det kan också ha varit graden av inspelning för jag gillade det bättre på söndagen.

 

Slutligen ett tack till alla utställare. 

 

 

 

Edited by DrKlang
Link to comment
Share on other sites

Överlägset minst syre var det iaf i Bayz/Spectral rummet under eftermiddagen.

 

Jag blev lite förvånad över att jag uppskattade den lilla dCS riggen som spelade på Focal Kanta no2 väldigt mycket. De snurrade om stolarna från den större anläggningen och jag hade nog lämnat rummet tillsammans med @P-pan om det inte varit för att jag såg i ögonvrån att min vän som jag var där med bänkade sig för att lyssna på dessa också, vilket jag är glad över. Mycket trevligt.

 

Ganska tydlig trend med rör annars tycker jag, mer än vanligt till och med kanske?

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, rikard said:

Jag blev lite förvånad över att jag uppskattade den lilla dCS riggen som spelade på Focal Kanta no2 väldigt mycket. 


Håller helt med, bland de bättre av riggarna på hela mässan. 

 

Svenska Moonriver stod för förstärkeriet.

 

De övriga som jag gillade:

Perfect sense-riggen med Verity och Boulder.

Audio concept med MBL och Valvet.

 

Som vanligt lät allt mycket bättre på söndagen men tyckte i stort att mässan var lite av en besvikelse. 

Det som vägde upp det var att få lyssna till figge och byZan’s anläggningar, och middagen på Lördagen förstås. 

Alltid trevligt att tjöta (Säger jag som norrlänning) med likasinnade och det är väl lite anledningen till att man åker ner.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, rikard said:

Överlägset minst syre var det iaf i Bayz/Spectral rummet under eftermiddagen.

 

Jag tyckte Bayz Audio spelade väldigt "syrerikt" och luftigt...  :unsure:... :D

En aningens övervikt/bummel i basen på högre ljudnivåer kanske men det skyller jag helt och hållet på rummet.

Över lag tycker jag det verkar vara en väldigt intressant konstruktion.

Skiljer ju sig en hel del från det main-streama sett till utseendet men jag tycker dessa är riktigt coola.

 

StoMäss2020DSC_6332_11284_003800.JPG

 

StoMäss2020DSC_6331_11283_003799.JPG

 

StoMäss2020DSC_6336_11288_003801.JPG

 

StoMäss2020DSC_6339_11291_003802.JPG

 

4 hours ago, rikard said:

Jag blev lite förvånad över att jag uppskattade den lilla dCS riggen som spelade på Focal Kanta no2 väldigt mycket. De snurrade om stolarna från den större anläggningen och jag hade nog lämnat rummet tillsammans med @P-pan om det inte varit för att jag såg i ögonvrån att min vän som jag var där med bänkade sig för att lyssna på dessa också, vilket jag är glad över. Mycket trevligt.

 

Jag sköt ju naturligtvis bara lite bilder och drog vidare utan att lyssna...:(

 

PLAudioDSC_6438_11388_003813.JPG

 

PLAudioDSC_6439_11389_003814.JPG

 

PLAudioDSC_6434_11384_003811.JPG

 

PLAudioDSC_6436_11386_003812.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hos Fitzpatrick såg väl akustikpanelerna från Artnovion ut som vanligt tycker jag.

Har säkert missat någon nyhet men syftet är ju oavsett att ta hand om akustiken på ett bra och framför allt snyggt sätt.

 

ArtnovionDSC_6350_11302_003819.JPG

 

Skåningarna, åtminstone en del, såg också ut som... vanligt...

Hur de tar hand om akustiken har jag dessvärre ingen koll på :unsure:

 

StoMäss2020DSC_6351_11303_003806.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

För egen del så tyckte jag att söndagen erbjöd en mycket bättre lyssning än lördagen. 

Mina favoriter blev nog dessa 

 

Sheraton:

PL Audio Focal lät bättre på söndagen inte så vasst och rått  som på lördagen.

Technics med stora högtalarna och vinylspelaren lät riktigt bra även om jag inte gillar designen

Vienna Acoustic lät riktigt bra med MSB och Iunnos.

Old School kul med bandare.

Hifi-klubben hade en högtalare på torrdemo som jag lätt kan utse till en av världens läckraste design.P1140488.jpg.ce69e5197447375797141150bc0c7bf5.jpg

 

P1140489.jpg.05406560252cd342b1011b5a5f300235.jpg               

 

P1140491.jpg.f82b6ad124ef89594c08d0757324674f.jpg

 

Den låter ganska spektakulärt också. Minns en lyssning i München med ett antal Devialeter.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter lite av mina intryck från mässan och Klara Strandslokalen.

 

Den gästande amerikanske forskaren med sin 360 graders 3-D lyssning var intressant att höra igen. Det var några år sedan han var här sist och demade sitt system och då fick jag möjlighet att sitta i "heta stolen" och uppleva effekten på riktigt. Det är verkligen en annorlunda upplevelse! Intressant!

 

Tyckte också att Perfect Senses rum med "instegs" Verityn och Boulder-integrerade hade en behaglig och bra ton som passar mitt ljudideal perfekt. Har inte alla gånger tyckt att det varit helt fungerande i detta rum, men nu klickade det. Olika ljudkällor från Innuos och Vertere gav ungefär samma goda intryck.

 

Torrdemon av dÁgustinos nya integrerade var lite udda när den amerikanske presentatören pratade sig varm för produkten, för att sedan spela på en helt annan. De små Magico och de små Magnepanerna lät dock bra även med Devialet.

 

Oido Audio med sin "vecklade" öppnabaffel-lösning var också intressant att lyssna på. Ett riktigt bra djup i denna presentation med helt nya högtalarelement i årets upplaga blev ytterligare ljudmässig förbättring. Skulptural utformning gör den dessutom snygg och annorlunda att titta på, men så är också upphovsmannen arkitekt i civila livet.

 

Årets förmodligen dyraste och mest påkostade rum var nog utan tvekan Audio Concept rum med Bayz-högtalarna, Spectral, Technicsskivspelaren 1200 med  opto/laser pickupen, samt diverse digitala signalkällor. Som ett strömmässigt fundament också StromTank som gav i övrigt alla förutsättning för en klar och luftig presentation men med djup. Så blev det också och när Robert spelade Bobo Stenson så kunde jag konstatera systemets förmåga att kunna leverera på topp. Vissa till rummet hörande resonanser går nog inte att undvika, men det är det kvadratiska rummets förutsättningar och kanske inte så mycket att göra åt med mindre att man börjar lasta in HH-resonatorer. Högtalarna är riktigt spejsade i sin utformning, men samtidigt läckra. Blev tyvärr ingen ordentlig sitta-ner-lyssning men ett antal sticka in näsan (eller kanske öronen) snuttar blev det, men tillräckligt för att konstatera den stora sweetspoten som sträckte väl ut i sida också. Och kvaliteten på ljudet naturligtvis. 

 

Sedan tyckte jag nog att det mesta övriga var lite mer ordinärt och inte utstickande. Brukar inte lyfta fram bottennapp men det fanns några som stack ut även i den riktningen. Ingen nämnd, ingen klämd som det heter.

 

På det stora hela en mässa som känns lite som vi tvåkanalsstereo-människor är ett utdöende släkte. Mycket medelålders, läderjacka, jeans och rutig flanellskjorta-publik. Saknade tjejer och ungdomar även om de fanns några enstaka. Hur ser återväxten egentligen ut??? En del utställare såg lite uppgivna ut, eller är det mer jag som övertolkar vanlig söndags- baksmälla?:D:)

 

Som vanligt ett tack till arrangörerna!:thumbsup: Bra arrangerat "Wie Immmer" som tysken säger!:app:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Oido Audio med sin "vecklade" öppnabaffel-lösning var också intressant att lyssna på. Ett riktigt bra djup i denna presentation med helt nya högtalarelement i årets upplaga blev ytterligare ljudmässig förbättring. Skulptural utformning gör den dessutom snygg och annorlunda att titta på, men så är också upphovsmannen arkitekt i civila livet.

Jag noterade också att Oido lät betydligt bättre i år, men tog inte reda på varför. Nu vet jag.

Link to comment
Share on other sites

On ‎2020‎-‎02‎-‎09 at 16:32, DrKlang said:

Några intryck:

 

Ett av de rum jag uppskattade mest var MBL-Valvet-EmmLabs-Metronome från Audio Concept. Ljudet lyfte och var levande trots att allt inte var det dyraste och största. Jag undrar hur mycket Luna-kablarna bidrog med. Det var en skog av Luna kablar bakom racket. Krispigt, högt, levande och balanserat.

 

Mest sofistikerad av nog rummet med Verity, Boulder, CAD och Vertere. Diskanten var vackraste av alla rum, och det förvånade mig. Den nya Verity verkar vara lite annorlunda och jag fick känslan av att den faktiskt inte är lika all-round som tidigare modeller. Jag skulle föredra den för akustisk musik, jag tror inte den gör sig lika bra med hårdrock. Varje komponent var vacker och med modern design, Boulder och Vertere i synnerhet. Jag vet inte om CAD gjorde att ljudet blev så rent eller om det var nya Boulder som fick upp klarheten.

 

PL Audio med Focal, DCS, Siltech kablar och Pass förstärkare lät underbart och var nog det mest separerade ljudet och det som var mest medryckande. Musikurvalet var bra också. Jag njöt stort i det rummet. Jag tror det var förra året dom hade en liknande uppsättning men då tycket jag att det lät för kallt och utmejslat i det större systemet och föredrog det mindre systemet. I år var det stora systemet överlägset. Det lät mera naturligt.

 

Audio Note hade ett otroligt dynamiskt system och imponerade med sin osannolika energi. Men tyvärr tycket jag inte riktigt om ljudet denna gång. Jag har hört Audio Note låta bättre.

 

Old School kör sin egen stil och behövs i en annars ganska likriktad bransch. Han var den ende som spelade på rullbandspelare, jag hade förväntat mig några fler. Det fanns också en kasettbandspelare, något man inte ser så ofta längre. Kul och annorlunda, men jag blev inte frälst av högtalarna. Rörförstärkarna skulle jag gärna höra i ett annat sammanhang. Italienska bakelser som var så eleganta.

 

Fasico var en nyhet för mig och jag blev positivt överraskad. Helsvenskt och bra ljud, inte illa. Baffelhögtalare som klarar det mesta verkar det. 

 

Spectral, Metronome, Bayz, m.m. Imponerande ljud, och "gem"-högtalarna lät bättre och större än jag hade trott. Audio Concepts stora rum drar alltid mycket uppmärksamhet för dom presenterar ofta nyheter med ett stort format. Spectral, stora Metronome transporter etc är imponerande. Det lät stort, mustigt, medryckande och dynamiskt. Men jag saknade en naturlighet som hördes i Valvet rummet och i Verityrummet.

 

HifiKonsult visade nya svenska högtalare från QLN. Rent ljud som var högupplöst. Intressant högtalare, men med kringutrustningen lät det alltför "forward" för mig. Jag tänkte hornhögtalare. Det kan också ha varit graden av inspelning för jag gillade det bättre på söndagen.

 

Slutligen ett tack till alla utställare. 

 

 

 

Kombinationen Valvet - MBL verkar ju inte uppenbar då Valvet inte har så många Watt under huven och MBL har låg känslighet. Jag antar att det var MBL högtalare och Velvet förstärkare. Fick du intryck av att det spelade utan ansträngning eller känsla av att mera effekt skulle gjort nytta? Ingen som har bilder från det rummet?

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, P-pan said:

 

Musical Hifi Sweden

StoMässan2020DSC_6419_11370_003846.JPG

 

StoMässan2020DSC_6421_11372_003847.JPG

 

StoMässan2020DSC_6422_11373_003848.JPG

Ljud et var luftigt och bra tycker jag. Gurkan är ju en mästare på att ställa in ljudet.

Valvet är ulv i fårakläder, den orkar driva det mesta, hörde den med Bayzhögtalarna för ett tag sedan och det lät också bra

//tommy

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, HQ-Sound said:

Kombinationen Valvet - MBL verkar ju inte uppenbar då Valvet inte har så många Watt under huven och MBL har låg känslighet. Jag antar att det var MBL högtalare och Velvet förstärkare. Fick du intryck av att det spelade utan ansträngning eller känsla av att mera effekt skulle gjort nytta? Ingen som har bilder från det rummet?

 

Nej jag hörde ingen ansträngning. Men nu var det inte jag som spelade. Hade det varit Mahlers 8.e eller något liknande bombastiskt räcker det kanske inte. Jag vet inte.

 

Jag lyssnade mera på tonkaraktär, rumslighet, renhet och musikaliskt uttryck. Där tyckte jag att anläggningen var hemma. Det var inte den svängigaste anläggningen, PL Audio hade mer tryck, men det var också större saker. Jag har lyssnat på Valvet i några anläggningar nu och jag tycker dom har en "ofiltrerat" sätt att spela på som jag gillar. Däremot har jag inte "djuplyssnat" på dom hemma så jag vet inte exakt vad dom klarar.

 

Och...jag gillar nog dom små MBL högtalarna mer än de större. Om det inte är en konsertsal man ska ljudsätta med högtalarna någon stans i mitten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...