Jump to content

Letar dac


hbgot

Recommended Posts

Jag har efter köpet av cd drive CEC tl5 lånat ner rega dac från vardagsrummet medpåföljd att jag inte får ut tv ljud i stereon, detta har nu tom frugan anmärkt på så jag tänkte passa på att skaffa en till dac för användande i lyssningsrummet.

söker förslag på något som är bättre än regan så att det samtidigt ger ett lyft ljudmässigt.

har sett att det finns många Naim dac till salu som skulle kunna vara ett alternativ men den saknar balanserat ut vilket jag ser som ett plus.

Hegel har ju lång erfarenhet med dacar har själv inte någon erfarenhet av dem.

även dac med streamfunktion är ok även om det inte är krav.

söker input och förslag på lämpliga alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade Rega DAC utan tillägget -R så det var ett tag sen.

Vad jag minns så upplevde jag basen som aningen "blöt" och övriga register lite varma och gosiga.

Ungefär så, men det kan bero på många omgivande faktorer så du skall inte fästa alltför stor vikt vid min upplevelse.

 

Link to comment
Share on other sites

En sån här har jag inga probs att rekommendera:

Nov-192.JPG

Audiobyte Black Dragon, toppklass vill jag hävda, spelar på i stort sett samma höga nivå som min Hugo TT.

Har sålts en del i Norge så kika lite på Torget på hifisentralen.no, där cirkulerar för övrigt mycket intressant till aktuella priser.

Balanserat ut men också helt OK som hörlursförstärkare.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AlfaGTV said:

En sån här har jag inga probs att rekommendera:

Nov-192.JPG

Audiobyte Black Dragon, toppklass vill jag hävda, spelar på i stort sett samma höga nivå som min Hugo TT.

Har sålts en del i Norge så kika lite på Torget på hifisentralen.no, där cirkulerar för övrigt mycket intressant till aktuella priser.

Balanserat ut men också helt OK som hörlursförstärkare.

Menarsu Hugo TT, eller TT2? TT2 är på en helt annan nivå liksom Hugo2 över Hugo.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, sprudel said:

Menarsu Hugo TT, eller TT2? TT2 är på en helt annan nivå liksom Hugo2 över Hugo.

Hugo TT, som jag föredrar över Qutest (om det nu går att jämföra). Jag tycker 2-generationen har lagt en lite för hög fokus på detaljering och i någon mån kastat ut barnet med badvattnet. 

Link to comment
Share on other sites

För mig som har en skivsamling där minst hälften utgörs av gamla hårdrocksplattor så föredrar jag att återgivningen hellre drar lite åt det varma hållet än superupplöst och detaljerat. 

Det kan bli jobbigt att lyssna i längden på sämre inspelningar. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
8 hours ago, hbgot said:

valet föllAesthetix Pandora

Grattis. Mycket bra val tycker jag, naturligtvis, eftersom jag har samma dac fast med cd-släde (Romulus). 

 

Vilken version har du köpt? Som du kanske vet finns den i tre versioner, dels den "vanliga" som klarar upp till 24/192. Den kan uppgraderas till Signatur-modell som kan ta dsd64 och dsd128 plus 24/384 (på deras hemsida står inget om den högre sampelfrekvensen. Dessutom helt ny dsp-enhet, bättre kondensatorer och lite annat smått och gott. Men redan "instegsmodellen" låter utmärkt. Signaturmodellen har framför allt lite mer distinkt bas och en större ljudbild.

 

Efter Signature-modellen kommer Eclipse som byter en del kondensatorer till s k stealth-kondingar som många menar är det bästa som finns idag. Priset är därefter. Dessutom förfinad nätdel och stjärnjord. Jag velar om jag skall ta detta steget eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...