Jump to content

C-Lock och Lite-Lock


Recommended Posts

On 2020-01-21 at 20:39, Amatören said:

WOW! Finns det folk som köper till detta hutlösa pris?:o Menar, visst, snyggt! Men lite rim och reson måste det väl finnas på galenskaperna...eller?

Vadå hutlöst? 

Vadå galenskaper?

För 4000:- får man ju inte ens en uppsättning schysta banankontakter.;)

@Amatören Vad är du egentligen ute efter med den sortens inlägg?

 

On 2020-01-30 at 13:37, Transient Design said:

Det galnaste jag hört (vad jag minns...) i denna väg var följande: De bytte nätkabel till pumpen som lyfter tallriken på en skivspelare och tyckte det blev klart bättre. Verkar ju helt galet tills man kanske funderar på om inte pumpen störde övrig utrustning "baklänges" och att det därav blev bättre? Inte vet jag. Men helt klart är att man aldrig ska avskriva skillnader som "omöjliga" tills man själv lyssnat och jämfört. 

Vad är det som är så galet med det? :) Det förvånar mig inte alls.

Nätkabelns utformning/uppbyggnad (geometrin) kan i hög grad påverka kabelns störningsutstrålning som i sin tur kan påverka andra apparater negativt.

Störst nytta av ett enskilt nätfilter/strömrenare har jag på skivspelarens motorstyrning, men då ska det sitta så nära motorstyrningen som möjligt.

Med filtret i vägguttaget och en "dålig" kabel kabel till motorstyrningen blir vinsten betydligt mindre.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-31 at 16:59, Peo said:

För 4000:- får man ju inte ens en uppsättning schysta banankontakter.;)

:o Var köper du dina bananer? 

Bananer

OBS! Priset avser 50 st!

Eller mer bananer!

 

On 2020-01-31 at 16:59, Peo said:

Vad är du egentligen ute efter med den sortens inlägg?

Att ifrågasätta prisvärdheten!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Amatören said:

 Var köper du dina bananer?

Ärligt talat använder jag inte ens banankontakter, det är nog den enda kontaktstandarden inom hifi som jag anser vara sämre än RCA.

Ett par WBT-0610Ag kostar i runda slängar 1000:-, så en uppsättning landar på ~4000:- och då är det fortfarande inte en bra kontakt, men det närmar sig.;)

Jag använde bara banankontakten som en jämförelse, man får alltid betala lite extra för produkter av hög kvalitet som är specialtillverkade för en specifik bransch och därför säljs i relativt små serier. Detta gäller inte bara hifi-prylar, titta på t.ex. båt- och MC-tillbehör.

 

4 hours ago, Amatören said:

Att ifrågasätta prisvärdheten!

Vem avgör vad som är prisvärt?

Den frågan anser jag vara upp till var och en att svara på, så varför ens ifrågasätta det? Dina värderingar gäller ju bara för dig.

Prisvärt för dig resp. prisvärt för mig har garanterat helt olika innebörd.


Hade jag använt vägguttag till hifi'n hade jag gladeligen betalat 4000:- för en så genomtänkt och professionellt tillverkad produkt. Jag skulle antagligen aldrig mer behöva byta vägguttag, det hade säkert gjort sitt jobb under resten av mitt liv och troligtvis hade det kommit upp som en egen post i bouppteckningen för att sedan tjänstgöra hos nästa generation i många år till.  
Det uppfyller därmed alla mina kriterier för att klassas som prisvärt (under förutsättning att jag hade behövt det).

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-31 at 16:59, Peo said:

Vad är du egentligen ute efter med den sortens inlägg?

 

2 hours ago, Peo said:

Hade jag använt vägguttag till hifi'n hade jag gladeligen betalat 4000:- för en så genomtänkt och professionellt tillverkad produkt.

Ok, jag ska försöka förtydliga mig.

Hämtat från testet Transient Design länkar till och översatt med Google Translate:

 

REDOGÖRELSE

Med sina C-Lock-produkter erbjuder Block Audio lösningar för att förhindra vibrationer mellan uttaget och kontakten. Även om det kan vara svårt att föreställa sig deras negativa effekter på ljudet, bör du motverka dem med fogband i första steget för att äntligen välja en mer elegant motgift. Med Block Audio har du valet utan att förstöra dig själv ekonomiskt.

 

TILLVERKARENS ANVISNINGAR

C-LOCK SE

Helt nytt och unikt klämsystem för avancerad strömförsörjning

Lämplig för alla kraftkablar med en kontakt från 35 till 41 millimeter i diameter

Smart och användarvänlig konstruktion

Furutech FT-SWS NCF rodiumpläterad vägguttag

Referensproduktionskvalitet

Tack vare C-LOCK SE kommer din kabel inte längre att hänga ner

Pris: 350 euro

 

TILLVERKARENS ANVISNINGAR

C-LOCK Lite

Fördelarna med låssystemet med rätt prisnivå för ditt ljudsystem

Enkel konstruktion

Lämplig för alla kraftkablar med en kontakt från 35 till 41 millimeter i diameter

Klar design

Början av din avancerade kedja

Tack vare LOCK LITE kommer din kabel inte längre att hänga ner

Pris: 140 euro med Gira-uttag, 120 euro som en uppgradering för HMS-uttaget”

 

Det enda denna väggkontakt gör är att säkerställa att inkopplad sladdkontakt inte ramlar ur. Det är allt! Detta kan man åstadkomma på betydligt enklare och billigare sätt, t.e.x. med en bygel, O-ring, buntband m.m.

Att man sen använder diverse ”finare” material och tveksamma argument är inget som säkerställer att kontaktytorna har bättre ingrepp!

Nej, hade konstruktionen varit gjord så att t.ex. varje kontaktstift varit omslutet med en klämhylsa, som man ansätter utifrån, som hållit kvar kontakten i läget och samtidigt säkerställt att inga oxider bildas mellan övergångarna (guldöverdragen koppar?) så hade kanske priset varit befogat om motsvarande rätt utförd stickkontakt ingått!

Då hade det, enligt min mening, varit en professionellt tillverkad produkt!

 

Nu faller denna produkt, fortfarande enligt min mening, inom kategorin Orm-olja då inga vetenskapliga tester är gjorda som styrker påståendena som tillverkaren påstår.

 

Förresten, vad är Referenz-Fertigungsqualität (Referensproduktionskvalitet)? Ett nytt ord?

 

Hoppas att ingen känner sig trampad på, i så fall ber jag om ursäkt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jodå, här är jag. Mitt namn är Lasse och jag försöker att sälja kontakter till kunder. Och jag känner mig trampad på! Givetvis så är du i din fulla rätt att inte köpa saker du inte tror på men snälla undvik (speciellt som detta är en bransch-tråd och därmed givetvis riktad som REKLAM) att på ett hifi forum som detta tala om vad som är prisvärt eller inte. Det är upp till varje person att bedöma utifrån deras behov och plånbok. Och kom igen nu, vetenskapligt bevisat? Finns det något som är det inom hifi? Vi använder för tusan våra egna öron till att avgöra vad vi anser är bra och inte. Hur många kablar är vetenskapligt bevisade som bättre än nåt annat? Allt går inte att mäta! 

 

Och hela poängen med denna typ av kontakt (för att återknyta till ämnet i fråga) är ju att det låter bättre då kontakten sitter stabilt fast. Om du eller jag hör någon skillnad låter jag vara osagt men det är ju tanken med detta. Och om du vill slippa oxider så köper du enkelt den dyrare modellen med Rhodium som beläggning istället. 

 

Problemet med guld är att det är så mjukt att det snabbt nöts bort.  Givetvis så är den bästa kontakten ingen kontakt alls! Men vi är några som ännu vill använda kontakter för att det gör det smidigt att flytta och byta ut enheter i racket. Att löda fast nätkablar i väggen är givetvis möjligt i teorin och låter garanterat bättre än den bästa kontakt men rätt opraktiskt. 

 

Tyvärr så får dina svar dig att framstå som trångsynt och utan insikt och kunskap om Hifi och jag hoppas inte alls att så är fallet. Och om du blir ledsen över detta svar så ber jag om ursäkt! Ordet amatör är för mig något positivt, det är någon som vill lära sig nya saker. Jag är själv medlem i trädgårdsamatörerna! 

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tillfälle att fingra på båda kontakttyperna IRL på HEM och konstaterar att precis som tidigare beskrivits att den enklare typen kändes lätt och kanske inte så påkostad i utförandet. Men det andra dyrare vägguttaget var helt i gediget utförande och kändes mer påkostat i både material och konstruktion. Enkel och kanske ingen raketvetenskap att utveckla, men väl så funktionell och allt i ett vägguttag och låsning passande i princip alla stickproppar med cylindrisk kropp. Själva vägguttaget såg ut att vara av samma typ som det Furutech i rhodium som jag nyligen installerade med hjälp av @JWE. Mitt var dubbelt men ett enkelt kostar ca 2000 kr hos Svalander,

https://www.svalander.se/shoppen/kontakter/naetkontakter/vaegguttag

skulle man till detta lägga en annan låsningsanordning som verkar mer komplicerad som NCF Booster får man addera ytterligare ca 4000 kr och frågan är vilken konstruktion som känns mest stabil? https://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbaettring/ncf-booster

Hade jag vetat om C-Loch vid min egen installation så hade jag nog övervägt den lösningen definitivt i jämförelse med en för ca 6000 kr som egentligen gör motsvarande jobb eller snarlikt med enbart en en låsning i vertikalled. Nackdelen är som jag skrivit i tråden tidigare är att vanligt vägguttag av  typ Furutech inte låser särskilt bra i horisonttalplan, det är lätt att dra ut stickproppen rakt ut mha kabeln.

Sedan kan man alltid diskutera pris kontra effekt och där kan man säkert hitta invändningar, men det är lite en annan fråga. Kvalitetsupplevelsen kan man inte ta bort i sammanhanget.

En klutt fästmassa kanske gör samma jobb till en bråkdel av priset?

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jag fick tillfälle att fingra på båda kontakttyperna IRL på HEM och konstaterar att precis som tidigare beskrivits att den enklare typen kändes lätt och kanske inte så påkostad i utförandet.

 

Bara att genom snabbt kolla på bilderna så är det ett helt vanligt 1v 16A uttag ifrån Gira (Gira är en stor tillverkare av uttag/strömbrytare m.m.  likt Elko och Schneider) så jag vill säga att de är med säkerhet inte bättre eller sämre än vilket 1v uttag som din elektriker sätter upp eller du handlar i en bygghandel.

 

Jag tycker produkten har en vettig funktion med låsningen (även om jag själv haft mest bry med IEC kontakter) sen om priserna är ok de är väl upp till var och en som ska handla.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Transient Design said:

Mitt namn är Lasse

Mitt också:)

7 hours ago, Transient Design said:

men snälla undvik (speciellt som detta är en bransch-tråd och därmed givetvis riktad som REKLAM) att på ett hifi forum som detta tala om vad som är prisvärt eller inte.

Om man gör det så blir man både kritiserad, ifrågasatt, idiotförklarad och CENSURERAD vilket är förbjudet enligt svensk lag (yttrandefriheten)!

6 hours ago, Transient Design said:

Och kom igen nu, vetenskapligt bevisat? Finns det något som är det inom hifi?

Lustigt påstående från en som säljer ormolja!:clown:

6 hours ago, Transient Design said:

Och hela poängen med denna typ av kontakt (för att återknyta till ämnet i fråga) är ju att det låter bättre då kontakten sitter stabilt fast.

Och fan ta den som påstår något annat att det LÅTER!:thumbsup:

6 hours ago, Transient Design said:

Och om du vill slippa oxider så köper du enkelt den dyrare modellen med Rhodium som beläggning istället. 

udmfsb5c22vvs77wppv75prg

Och vad är det för fördel med den sällsynta metallen och fruktansvärt dyra Rhodium frånsett brist på oxidation?

Det finns billigare och lika bra sätt att plätera vanliga kontakter, t.ex. Guld.

6 hours ago, Transient Design said:

Problemet med guld är att det är så mjukt att det snabbt nöts bort

Detta är inget problem då de flesta låter "satt kontakt sitter"! Eller?

7 hours ago, Transient Design said:

Givetvis så är den bästa kontakten ingen kontakt alls!

Här är vi överens!

7 hours ago, Transient Design said:

Tyvärr så får dina svar dig att framstå som trångsynt och utan insikt och kunskap om Hifi och jag hoppas inte alls att så är fallet.

Detta är bra nära personangrepp! Kanske en moderator ska ta en titt på ovan påstående!

7 hours ago, Transient Design said:

Ordet amatör är för mig något positivt,

För mig också! :D

On 2020-02-02 at 15:34, Amatören said:

Hoppas att ingen känner sig trampad på, i så fall ber jag om ursäkt!

Jag upprepar min ursäkt!

2 hours ago, calm said:

En klutt fästmassa kanske gör samma jobb till en bråkdel av priset?

:):thumbsup:

Och därmed så avstår jag från vidare inlägg i denna tråd, då ifrågasättande och sakinnehåll

tydligen gör vissa fötter ömma!

Link to comment
Share on other sites

Därmed har både @Transient Design och @Amatören sagt sitt i den ordväxlingen. Jag ber er båda att inte fortsätta den ordväxlingen med repliker och ytterligare stegring. Läsarna får göra sin bedömning på sin kammare.

 

Som nämns av@Transient Design är denna forumsdel (Branschforum) till för i huvudsak branschen som informationskanal. Det ligger lite i sakens natur att här får man förvänta sig att budskapen är färgade utifrån deras horisont. Det behöver inte innebära att budskapet är fel men kanske inte helt neutrala.

 

Branschforum kom till för att vi ville inte blanda våra medlemsfora med allt för mycket budskap från branschen för tydlighetens skull. Av samma anledning avkrävs branschens medlemmar att i sin signatur skriva att de jobbar i branschen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...