Jump to content

Hemma hos Alfons kompis.


Apexorca

Recommended Posts

31 minutes ago, Sammy said:

Jag vill tacka Moul för att jag fick komma på besök och för det trevliga gästfriheten med trevligt upplagd tappas meny samt hängivet bemötande från den fyrbente familje medlemmen! Jag måste säga att R2R lät otroligt bra vilken skillnad i släpp och bred och storlek på ljudbilden jämfört med CD. Har hört R2R innan och vist har det varit skillnad men hos dig märkte man av det verkligen..då Verity är en otroligt avslöjande precisions verktyg.  Hmmm nu har man fått spöken i hjärnan (OM) hur det skulle låta hos en själv, men jag får väll slå ifrån tanken och ljuga för mig själv med att det inte skulle blir så stor skillnad ;-)

 

 

Tack själv @Sammy. Det var kul att både maten och vovven uppskattades :)

 

Det var även en ny och spännande erfarenhet att få testa dina Cerapuc under mina högtalare. Att det kan bli en sån stor skillnad med och utan fötter är helt otroligt. Har ju även kvar Eitans Q damp som jag ska byta tillbaka till om några dagar för att jämföra ev. skillnader. 


På tal om skillnader så är det en STOR skillnad mellan CD och R2R (i alla fall hos mig) och det tror jag alla som någon gång fått jämföra dessa två format håller med om. Det blir bara så mycket mer av allt via R2R. Kan det kanske vara så att en till har trillat dit :33: 
 

//Morgan
 

 

Link to comment
Share on other sites

Ang fötter så är det sannolikt inte bara underlagets och fötternas uppbyggnad samt den specifika högtalarens respons utan även miljö/akustik som spelar in... tester anbefalles för varje unik setup skulle jag vilja påstå.  Har alltid kommit fram till olika resultat med olika högtalare/setup. Balansen är dessutom extremt känslig, minns att jag vid ett tillfälle för länge sedan fann att Superspikes passade bäst i en viss setup och att jag fick bäst balans med ett lager dagstidnings-papper, varken mer eller mindre,  mellan blanka metallen och parketten (flytande på platta).  Småpetig :D

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

@KSM. Jag håller helt med dig. Det är HELA systemet man lyssnar på inkl akustik, nätström mm, mm, mm. Allt interagerar dessutom på olika vis varför varje system måste få sitt eget test. Man kan aldrig vara helt säker på någon ting innan man provat i sitt system. Dock är vissa saker mer eller mindre sannolikt att de skall funka bra eller dålig.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Apexorca said:

Dock är vissa saker mer eller mindre sannolikt att de skall funka bra eller dålig.


Ja så är det, man får sina favoriter som man går igenom... även om tuning med tidningspapper kanske är lite mer sällsynt ;)

Börjat undra om det skulle vara värt att testa fötter på mina SF Guarneri Evo... fast det blir högt på redan höga talare plus att granitplattan på stativet kanske minimerar behovet. De är ju dessutom tunga och besvärliga att hantera med sina 55kg stycket. Har hittills duckat för frågeställningen så här långt men tråden väckte funderingar... :39:

 

För övrigt att riktigt tjusigt system Moul!

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med @KSMDet går knappast att göra en bedömning av en enskild produkt utifrån att den skall fungera i en helhet, det har alltid varit min utgångspunkt. Testa, behålla eller förkasta. Tror att under åren ligger nog behållakvoten på högst 30-40%, dvs mycket i mitt system har utvecklats utifrån vad som tillförts måste ha en positiv påverkan på helheten annars går den bort. Saker som man läst om eller hört i butik eller på mässa måste grundligt testas i det egna systemet annars är det inte intressant. Till de senare behållasakerna hör nya fötter till högtalarna och det är nog 8- 10 år sedan jag bytte sist och jag var mycket noga med att kunna testa utan tvång och givetvis att det skedde med allt annat oförändrat, annars kan man knappast bedöma effekten ens kortsiktigt. Sedan kommer en mer ingående test till genom att den nya prylen införlivas och testas med mer och mer musik på ett mer långsiktigt plan. Sedan är naturligtvis extrem noggrannhet en hygienfaktor i sammanhanget.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...