Jump to content

Hemma hos Alfons kompis.


Apexorca

Recommended Posts

1 minute ago, Bebop said:

Här kan jag tänka mig att hitta en bättre lösning.

Tipsar återigen att prova med vanliga ishockeypuckar med en filt på undersidan och en stålkula i en grop i pucken på ovansidan. Tre dylika under varje apparat kan åstadkomma "underverk" för en spottstyver! 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

Riktigt snyggt system! McIntocharna bjuder på härlig HighEnd mysbelysning:)

 

En fråga från en Amatör: Varför är basdelarna vända bakåt? Borde, enligt min erfarenhet, ge upphov till en del mellan- och övre bas underligheter om man inte delar riktigt lågt.

Har du provat med att rikta basarna framåt och eventuellt fasvända dessa om du upplever utsläckt/förstärkt bas?

Som sagt, en fråga från en Amatör...:cool:

På äldre modeller går det att spela med basarna både framåt och bakåt. Ex. Rienzi.

Verity Rienzi

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Är det en allmängiltig sanning? Om jag har förstått det hela rätt så är åtgård och resultatet beroende av en helhet där golvet är en del av det hela. Ett cementgolv beter sig annorlunda än ett reglat golv, nerlimmad parkett vibrerar annorlunda än ett golv lagt flytande. Veritys golvplint (som @calle_jr "kopierat") kan jag tänka nollställer golvet i någon mån, dvs det funkar på de flesta typer av golv.

 

Jag har varit i kontakt med Dynaudio angående mina egna Evidence Temptation. De ger inga rekommendationer om andras tillbehör utan berättar enbart hur de tänkt. De använder också en plint i solid metall på 40 kg samt justerbara fötter med vardera 3 spikar i en cylinder av härdat stål som står på en inbyggd bottenplatta i varje fot. De kombinerar härdat stål, aluminium och mässing som de menar bidrar till resonanskontrollen.

 

De summerar: By reducing the contact area to the floor to an absolute minimum, in combination with the substantial weight of the Evidence models [ca 125 kg styck], the influence from vibrations is diminished to negligible levels.

 

20200129_103030.jpg

 

Är det bara "snack"? Jag vet inte men jag tror de har rätt bra koll ändå. Det låter dessutom bra, så jag vill inte försöka mig på att ändra deras ljudsignatur. Däremot känns det motiverat (för min del) att tänka till kring mina subbar. Jag använder 2 styck Dynaudio SUB600 med var sin 10"-tummar som kan pytsa ut ordentligt med energi långt ner i registren. De har inga standardspikar eller gummiknoppar. Här kan jag tänka mig att hitta en bättre lösning. Jag får i vanlig ordning konferera med @calle_jr.

 

 

Nu är det väl så att varken Dynaudio eller Verity ligger inne med den absoluta sanningen. Olika ljudideal från olika tillverkare och vad man vill ha som eget ideal. Sen finns det andra saker som påverkar mer än fötter.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, figge said:

Sen finns det andra saker som påverkar mer än fötter.

 

Ja och nu har jag en egen fundering och kanske korkad, men jag frågar så kanske jag får svar?

 

Har själv väldigt känsliga fötter och ett rent "helvete" att hitta skor som passar mig för olika aktiviteter, men oavsett aktivitet/skor så kan nästan ett par vara de som är skönast/bäst oberoende på underlag. Att de sedan är som skönast är när det är dags att kasta dem är en annan historia.

Så fötter är en sak och därför borde det sista mot själva underlaget vara det viktigaste i hela denna fråga eller tänker/har jag fel?

Så ett mtrl som inte påverkar eller påverkar (beroende på vad man tycker) ljudet vore ju antagligen en billigare lösning än att köpa nya fötter? 

Eller är själva fotuppbyggnaden en så viktig del tillsammans med den sista biten mot underlaget (golvet i detta fall)?

 

Nu har jag på arbetstid försökt göra fler saker samtidigt som jag skrivit här men har förmodligen rört till det, men jag hoppas ni förstår ändå?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, figge said:

Olika ljudideal från olika tillverkare och vad man vill ha som eget ideal

Naturligtvis är det så men jag tycker det kan vara värt att försöka gräva ner sig lite vilka förutsättningar som finns för en potentiell förbättringar och försöka gaffla in på "rätt" lösning. Fötter kan ju även påverka högtalarens ljudbild om de kommer upp lite. Om det är det som påverkar mest räcker det kanske med enklare lösningen som t ex den från @Amatören.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Sammy said:

Eitan nämnde att han skulle förbi igen! Tänkte jag har Cerabase liggandes så han kan ju ta med dem till dig så att du kan testa!

Ja det vore kul att testa! Hör av mig till Eitan med förslag på några dagar då ni båda kan komma förbi om ni vill.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Amatören said:

Har du provat med att rikta basarna framåt och eventuellt fasvända dessa om du upplever utsläckt/förstärkt bas?

Som sagt, en fråga från en Amatör...:cool:

Det går inte att vända på basarna på dessa Leonore då de sitter ihop som en enhet.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:
On 2020-01-27 at 21:50, figge said:

Har Cerabase under mina Verity, fungerar mycket bättre än originalspikes och A.R.T.

Är det en allmängiltig sanning? Om jag har förstått det hela rätt så är åtgård och resultatet beroende av en helhet där golvet är en del av det hela. Ett cementgolv beter sig annorlunda än ett reglat golv, nerlimmad parkett vibrerar annorlunda än ett golv lagt flytande. Veritys golvplint (som @calle_jr "kopierat") kan jag tänka nollställer golvet i någon mån, dvs det funkar på de flesta typer av golv

Håller med dig @Bebop att det beror nog väldigt mycket på vilken typ av golv man har. I mitt musikrum i källaren har jag ett flytande parkettgolv med platonmatta direkt mot betongen och en hård frigolit ovanpå denna.Troligen inte det bästa ur hifisynpunkt? 
Förmodligen är det därför jag märker en sådan markant skillnad med dessa A.R.T. Q-damp. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-28 at 23:04, moul said:

Det är minsann ingen dålig konstruktion du har tillverkat @calle_jr 

Har du utgått från Veritys egna ”plattor” när du tagit fram dessa?

Jag laborerade med olika lösningar i samma veva som Veritys basplatta kom.

Det var ganska stor skillnad. Som att prova olika högtalare.

En variant var en kombination av olika styva elastomerer, alltså som exempel spikes i bakkant och kuddar i framkant. Det var inte så bra.

Nuvarande variant med mycket stum dämpning och styv fjädring över hela tvärsnittet är det bästa jag provat. Cerabase och högtalarnas tyngd hjälper att få ett större lokalt tryck mot parketten så att lumppappen inte spelar in så mycket.

Det står på min bucket list (innan mount everest) att limma ner en parkett.

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, byZan said:

 fötter är en sak och därför borde det sista mot själva underlaget vara det viktigaste i hela denna fråga eller tänker/har jag fel?

Jag tycker att du har rätt.

Om man utgår från att det bästa för högtalaren vore en skyhook-upphängning (vilken i princip är en utopi), så inser man att bjälklagets egenskaper är helt väsentliga.

Link to comment
Share on other sites

Passande nog så finns ett stort test med fötter i senaste HiFi och Musik. Mina favoriter jag testat fram är ju HRS och Nordost och de hamnade i topp även i tidningens test. Så de bör du nog prova @moul !

Just för Högtalare var Nordost Sort Fut det jag kunde utläsa som deras favorit.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calle_jr said:

Jag laborerade med olika lösningar i samma veva som Veritys basplatta kom.

Det var ganska stor skillnad. Som att prova olika högtalare.

En variant var en kombination av olika styva elastomerer, alltså som exempel spikes i bakkant och kuddar i framkant. Det var inte så bra.

Nuvarande variant med mycket stum dämpning och styv fjädring över hela tvärsnittet är det bästa jag provat. Cerabase och högtalarnas tyngd hjälper att få ett större lokalt tryck mot parketten så att lumppappen inte spelar in så mycket.

Det står på min bucket list (innan mount everest) att limma ner en parkett.

 

På något sätt speglar detta komplexiteten i problematiken, när den som är bäst skickad att göra kvalificerade bedömningar ändå tvingas att utvärdera i praktiska test. Detta inte sagt som någon form av kritik utan mer som ett konstaterande. Om inte ens proffsen kan, hur skall vi amatörer kunna göra annat än att göra motsvarande? Sedan är det klart att urvalet kan minska genom att förstå det som borde fungera i praktiken. Själv hade jag säkert kommit snabbare i mål genom att besitta motsvarande kunskap! :)

Tror att min omlackning i tre lager av parketten hade lite av motsvarande effekt!?

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

På något sätt speglar detta komplexiteten i problematiken, när den som är bäst skickad att göra kvalificerade bedömningar ändå tvingas att utvärdera i praktiska test. Detta inte sagt som någon form av kritik utan mer som ett konstaterande. Om inte ens proffsen kan, hur skall vi amatörer kunna göra annat än att göra motsvarande? Sedan är det klart att urvalet kan minska genom att förstå det som borde fungera i praktiken. Själv hade jag säkert kommit snabbare i mål genom att besitta motsvarande kunskap! :)

Tror att min omlackning i tre lager av parketten hade lite av motsvarande effekt!?

 

Calm

Håller med.

Det finns ju så mycket olika förutsättningar i varje rum och varje system så att testa själv hemma är avgörande tror jag, men vissa prylar är oftare bra än andra har jag märkt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Sedan är det klart att urvalet kan minska genom att förstå det som borde fungera i praktiken.

Det är det som är grejen lite, tycker jag. För att hänvisa till Hifi Musiks test, som @Apexorca nämnde de inte med en bokstav om hur olika golvkonstruktioner kan påverka, vilket är en svaghet, tycker jag. Det blir lite som att likställa grusvägar med betonbeläggning eller asfalt för komfortmätning i en bil. Om jag förstod de rätt hade de också vänt Nordost Sort Cone åt fel håll med spetsen uppåt, men jag kan ha fel.

 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Bebop said:

Det är det som är grejen lite, tycker jag. För att hänvisa till Hifi Musiks test, som @Apexorca nämnde de inte med en bokstav om hur olika golvkonstruktioner kan påverka, vilket är en svaghet, tycker jag. Det blir lite som att likställa grusvägar med betonbeläggning eller asfalt för komfortmätning i en bil. Om jag förstod de rätt hade de också vänt Nordost Sort Cone åt fel håll med spetsen uppåt, men jag kan ha fel.

 

 

Jo det är nog så att de skall stå med spetsen uppåt i vart fall har jag sett dem så på alla bilder.    https://www.nordost.com/sort-systems/sort-kone.php

Men det kan säkert Daniel bekräfta eftersom han sitter granne med Nordost.

 

Samma fråga kan nog ställas vad gäller Stillpoints? Om spetsiga sidan skall vara upp eller ner?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, calm said:

Jo det är nog så att de skall stå med spetsen uppåt 

I såfall är det korrekt. För mig låter det konstigt. Det skulle ju innebära att större yta tar upp vibrationer från t ex rack och koncentrerar dessa till en punkt som ett brännglas istället för att smeta ut vibrationer från en mindre yta över en större. Det är väl apparaten som skall skydda från vibrationer utifrån, tänker jag!? Samma sak med högtalare. Spikarna brukar man ha neråt. Men Sort Kone har kanske ett annat tänk:Thinking: De är kanske upp och nervända inuti.:26:

 

Hur tänker du kring detta, @calle_jr

 

Finns även de som har de ”upp och ner”. 
 

408D831A-52EC-43EC-B323-14105549E068.jpeg

BFF0BF04-C8FC-4376-ADBC-A53EA620127C.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, calm said:

 

34 minutes ago, calm said:

Jo det är nog så att de skall stå med spetsen uppåt i vart fall har jag sett dem så på alla bilder.    https://www.nordost.com/sort-systems/sort-kone.php

Men det kan säkert Daniel bekräfta eftersom han sitter granne med Nordost.

 

Samma fråga kan nog ställas vad gäller Stillpoints? Om spetsiga sidan skall vara upp eller ner?

 

Calm

 

1 hour ago, Bebop said:

Om jag förstod de rätt hade de också vänt Nordost Sort Cone åt fel håll med spetsen uppåt, men jag kan ha fel.

 

 

I så fall fungerade det ju mycket bra ändå.

Stillpoints tillhör också eliten i min värld. De funkar bra generellt, men har vid test ändå fallit mer för Sort Kone, men vi snackar ändå rätt små skillnader. Hur det funkar praktiskt i anläggningen med höjder etc spelar ju också in. Därför har jag tex Cera Puc på några ställen

 

1 hour ago, Bebop said:

 För att hänvisa till Hifi Musiks test, som @Apexorca nämnde de inte med en bokstav om hur olika golvkonstruktioner kan påverka, vilket är en svaghet, tycker jag.

 

 

Håller med.

Men min erfarenhet är att vissa fötter funkar bra/bättre oftare på olika konstruktioner än andra. De har således en mer förlåtande konstruktion och funkar i flera olika fall med bra resultat. HRS är ett exempel som jag tycker har generellt hög effekt och är förlåtande mot olika underlag. 

Men så klart kan specialkonstruktioner som är anpassade precist efter underlaget bli bra, men nu var ju testet med färdiga lösningar och då blir det lite komplicerat att jämföra med olika golv också. En kommentar om att golvet är en faktor som kan påverka hade säkert varit på sin plats. 

Det är ju en av de komplexa delarna i vår hobby och bedömningar när vi snackar ljudåtergivning. Inget rum är det andra likt så när man provar prylar kommer resultatet att vara unikt för just de förutsättningar som var där. Det tror jag de flesta känner till. Men likväl är vissa prylar mer motståndskraftiga mot detta och presterar bra resultat under olika förutsättningar och andra behöver superspecialmatchning. Inte sällan är de prylar som presterar bra under olika förutsättningar de som i alla fall jag uppskattar mest. 

Så därför tror jag resultatet av HiFi och Musiks test är ganska träffsäkert och går att ta på allvar med lite bondförnuft i bakfickan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bebop said:

I såfall är det korrekt. För mig låter det konstigt. Det skulle ju innebära att större yta tar upp vibrationer från t ex rack och koncentrerar dessa till en punkt som ett brännglas istället för att smeta ut vibrationer från en mindre yta över en större. Det är väl apparaten som skall skydda från vibrationer utifrån, tänker jag!? Samma sak med högtalare. Spikarna brukar man ha neråt. Men Sort Kone har kanske ett annat tänk:Thinking: De är kanske upp och nervända inuti.:26:

 

Hur tänker du kring detta, @calle_jr

 

Finns även de som har de ”upp och ner”. 
 

 

 

 

Jag har Sort Kone med spetsen mot apparaten som man/jag vill hantera, alltså spetsen uppåt och det är så jag förstått att det är tänkt. Men jag skulle inte bli förvånad om det ger en bra effekt åt andra hållet också.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

 


Ovanstående var ett litet skämt men efter att hittat en genomskärningsbild kanske kommentaren inte var så dum. Den visar att ytan mot kulan är mindre.

 

53F11158-43B8-47D6-896D-2CCC56A58FE0.jpeg

Och Herregud! Vad är nästa steg? Inbyggd temperaturkompensation, vattenslingor kopplad till VP för maximalt stabiliserad temperatur, diamantkulor...:clown::D

Jag upprepar, prova mitt tips! Vänd pucken med kulan uppåt eller nedåt, det som gör bäst vibrationsdämpning.

 

Apropå granitplattor på golv...lägg graniten OVANPÅ högtalaren och/eller apparaten för att öka massan. Detta brukar göra mera för apparaten ifråga än all världens fötter!  

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Apexorca said:

En kommentar om att golvet är en faktor som kan påverka hade säkert varit på sin plats. 

Det hade räckt. Min reaktion kommer av egna erfarenheter. På 90-talet flyttade vi från en ”modern” lägenhet till en gammal ”patricievåning”, från cementgolv med flytande trägolv till en 1800-talsvåning med bjälkar och gungande golv med nerlimmat fiskebensgolv. Min ”dyrlösning” från cementgolvet fungerade inte alls. All bas var odefinierad och grumlig. Till detta bidrog även andra aspekter från rummet förstås. Min handlare satte dit och provade olika Sonic Designkuddar och problemet var som bortblåsta på mina dåvarande Dynaudio Contour 3.3. 
 

0F0570AE-50FF-4D68-8A30-7AFD119BEC60.jpeg


 

 

Link to comment
Share on other sites

Tittar man på Stillpoints egen hemsida så förefaller näst minsta modellen användas i deras eget superdyra rack, med smala änden uppåt.

https://www.stillpoints.us/index.php/product

 

Så har jag placerat dem under min ASR. Under MSB-stacken har jag minsta storleken och även de är vända på detta sätt.  Sedan kan man fråga sig om det har avgörande betydelse. Skulle inte tro det, vi pratar inte dioder!:D:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

hur skall vi amatörer kunna göra annat än att göra motsvarande?

Jag kan själv ärligt talat också bara spekulera.

För det första vet man inte vad man ska åstadkomma, dvs målet finns inte teoretiskt formulerat.

För det andra är det ingen hifi-leverantör som anger vad deras produkter har för egenskaper, dvs de mörkar tekniska data.

 

Om du köper tex en transformator så behöver du veta omsättning, lindningsresistans, magnetiseringsinduktans, läckinduktans, primär- och sekundärkapacitans mm för att kunna räkna på hur kretsen beter sig med den trafon. Det är självklart. För den här typen av produkter anger man inte ett skvatt mer än hur många kilon man kan ställa på den.

 

 

 

1 hour ago, Amatören said:

Jag upprepar, prova mitt tips! Vänd pucken med kulan uppåt eller nedåt, det som gör bäst vibrationsdämpning.

Jag tycker inte att det är så enkelt. Varför inte i så fall bara ställa högtalaren på en säck sand?

Vad är "bäst vibrationsdämpning", uttryckt i siffror, bokstäver eller på nåt annat sätt?

 

Jag refererar gärna till vinylspelare eftersom det är ett tydligt (gripbart) exempel och där vi har kommit mycket längre i att beskriva problemställningen.

Alla ser att med rätt pickup och rätt tonarm så läser nålen av mer exakt inom audiobandet.

Om vi kommer ner till vibrationer i spannet 8-12Hz, så börjar tonarmen vobbla, och ännu längre ner följer tonarmen helt och hållet med vibrationerna.

Det är inte exakt samma sak med en högtalare, men något liknande som man behöver formulera.

Det är lite som Kurt Olsson frågade Patrik Sjöberg hur brett han hade hoppat. Man måste beskriva vilka parametrar det handlar om.

 

 

 

2 hours ago, Bebop said:

Hur tänker du kring detta, @calle_jr

Att det oftast inte spelar någon roll.

Men i sådana konstruktioner som det spelar roll får man fråga sig om det är apparatens eller externa vibrationer det handlar om. 

Där det spelar roll är det ofta horisontella rörelser som inverkar.

Den bästa lösningen kanske ser ut såhär :)

 

image.png

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

 


Ovanstående var ett litet skämt men efter att hittat en genomskärningsbild kanske kommentaren inte var så dum. Den visar att ytan mot kulan är mindre.

 

53F11158-43B8-47D6-896D-2CCC56A58FE0.jpeg

 

Precis så. Spets uppåt på Sort Kone. Tvärtom på Sort Fut. De är helt olika konstruktioner. Kul att Hifi&Musik gillade dem. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag tycker inte att det är så enkelt. Varför inte i så fall bara ställa högtalaren på en säck sand?

Vad är "bäst vibrationsdämpning", uttryckt i siffror, bokstäver eller på nåt annat sätt?

Som du själv visat och beskrivet i Den dynamiska högtalaren så är detta med vibrationer oerhört komplext.

För att uttrycka det matematiskt så tror jag att det är tämligen omöjligt om man inte har ALLA parametrar, då menar jag typ av golv, bjälklag m.m.

Blir lite Newton–Raphson över det hela. M.a.o. man får prova sig fram!

Då är min stilla undran varför man måste använda svindyra fötter med tveksamt tekniskt beskrivna egenskaper när man kan komma mycket långt med billigare metoder, t.ex. mer massa, bättre golv, stabilare och tyngre stativ m.m.

2 hours ago, calle_jr said:

Alla ser att med rätt pickup och rätt tonarm så läser nålen av mer exakt inom audiobandet.

Jag har ett kul exempel på hur fel det kan bli:

En gång i tiden så köpte jag en Thoréns TD 166 försedd med SME III och en Luxman moving coil pick-up. Detta var ingen bra kombination! Det spelade fantastiskt men jag kunde inte röra mig i rummet utan att få återkoppling! Jag provade ALLT! Fötter, hänga på väggen, byggde ett stativ i cement m.m. Inget hjälpte! Slutade med att jag bytte in eländet till en Dual som jag har än idag.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Amatören said:

 

Apropå granitplattor på golv...lägg graniten OVANPÅ högtalaren och/eller apparaten för att öka massan. Detta brukar göra mera för apparaten ifråga än all världens fötter!  

 

 

 

Ja att tillföra massa på prylarna gillar jag också som generell ide'. Vad gäller högtalare så tror jag på mycket massa både på toppen och botten.

Men det ena utesluter inte det andra. Jag förstår och håller med om att köpa en fot för många tusenlappar är mentalt utmanande och prislappen kanske upplevs provocerande. Visst har de dessutom ofta svårt att visa varför det fungerar. Men att de fungerar och att olika lösningar ger olika resultat kan man ju höra rätt lätt tycker jag. Bara att välja det som passar ens ljudideal bäst och plånboken.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vill tacka Moul för att jag fick komma på besök och för det trevliga gästfriheten med trevligt upplagd tappas meny samt hängivet bemötande från den fyrbente familje medlemmen! Jag måste säga att R2R lät otroligt bra vilken skillnad i släpp och bred och storlek på ljudbilden jämfört med CD. Har hört R2R innan och vist har det varit skillnad men hos dig märkte man av det verkligen..då Verity är en otroligt avslöjande precisions verktyg.  Hmmm nu har man fått spöken i hjärnan (OM) hur det skulle låta hos en själv, men jag får väll slå ifrån tanken och ljuga för mig själv med att det inte skulle blir så stor skillnad ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...