Jump to content

Lumin - uppdatering av firmware


Bebop

Recommended Posts

Ny firmware-uppdatering på gång till Lumin med multi-room funktion som funkar mellan olika Luminproduker eller Songcast-kompatibla enheter. En finess är också är att din dac behöver inte vara MQA-kompatibel då Lumin avkodar MQA och skickar slutformatet till dacen

 

We have released LUMIN Firmware 12 to add the multi-room feature, which allows loosely synchronized playback of music among several LUMIN or Songcast-compatible players (e.g. Linn).
- Any LUMIN model can be a 'Receiver'
- LUMIN X1 / T2 / D2 / U1 / U1 MINI / M1 can all be 'Senders'
An interesting technical aspect of our implementation is that a LUMIN sender model can perform MQA Core decoding ("first unfold") or DSD to PCM transcoding before sending to Linn players via Songcast protocol. This is noteworthy because Linn does not support MQA, and old Linn players did not support DSD.
Release notes and usage instructions on our web page should be up shortly.
A convenience switching feature is also added to LUMIN M1 for the RCA input. You may now use the LUMIN iOS app or Linn Kazoo app to switch its input to RCA. It could also be done by standby / wakeup or re-plugging in the RCA input module.

 

http://www.luminmusic.com/support-multi-room.html

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Ny firmware-uppdatering på gång till Lumin med multi-room funktion som funkar mellan olika Luminproduker eller Songcast-kompatibla enheter. En finess är också är att din dac behöver inte vara MQA-kompatibel då Lumin avkodar MQA och skickar slutformatet till dacen

 

We have released LUMIN Firmware 12 to add the multi-room feature, which allows loosely synchronized playback of music among several LUMIN or Songcast-compatible players (e.g. Linn).
- Any LUMIN model can be a 'Receiver'
- LUMIN X1 / T2 / D2 / U1 / U1 MINI / M1 can all be 'Senders'
An interesting technical aspect of our implementation is that a LUMIN sender model can perform MQA Core decoding ("first unfold") or DSD to PCM transcoding before sending to Linn players via Songcast protocol. This is noteworthy because Linn does not support MQA, and old Linn players did not support DSD.
Release notes and usage instructions on our web page should be up shortly.
A convenience switching feature is also added to LUMIN M1 for the RCA input. You may now use the LUMIN iOS app or Linn Kazoo app to switch its input to RCA. It could also be done by standby / wakeup or re-plugging in the RCA input module.

 

http://www.luminmusic.com/support-multi-room.html

 

Vad jag förstår av MQA-formatet  sker det också en andra "unfold" upp till det slutliga formatet (t ex 24/192) för riktigt högupplöst MQA. Vad gäller avkodning i första steget - MQA first unfold till t ex 24/96 + medskickad MQA Signaling- sker denna redan idag t ex i Roon. Men sedan måste man ha en MQA-certifierad DAC för att nästa och slutliga uppvikningen till 24/192 ska ske. Så att Lumin skickar slutformatet till en DAC som inte är MQA-kompatibel är då en sanning med modifikation.... Den gör väl i princip vad Roon redan gör idag...

 

( med reservation för att jag kan ha fått helt fel för mig i alla de turer som gått senaste tiden..)

 

/ Ulf

 

Edit:

Se nedanstående exempel, där jag har en RoonBridge i min MacMIni och sedan skickar ljudet till Auralic Vega DAC, som inte är MQA-kompatibel. I stället för en andra MQA-unfold till 24/192 görs traditionell upsampling till 24/384 av OS-mixern i MacMini. :

 

 

IMG_0084.png

Edited by ulfsan
Komplettering med MQA-exempel
Link to comment
Share on other sites

Så kanske det är. Mina kunskaper om Roon är obefintligs. Men det är ju inte bara Roon som har MQA. Som bekant(?) streamar jag inte från externa kanaler annat än från Sveriges Radio P2. Jag köper fysiska album eller downloads och där finns också MQA som Lumin packar upp till format som passar dacen. Om du skrollar i följande länk dyker fler MQA-album upp som kan köpas https://www.highresaudio.com/en/new/30days/Classical/new-releases

Link to comment
Share on other sites

Vi får kolla med @AlfaGTV , som nog har bra svar. Jag har för mig att han i annan länk rent av känt det som lurendrejeri när någon hade tankat ner en högupplöst fil från Qobuz (har jag för mig att det var) och det visade sig vara en MQA-fil. För att en fil verkligen ska vara riktigt högupplöst och i MQA måste den ju kunna packas upp i alla led av unfold... annars har man inte riktig "nått fram"...

 

Detta är ett område där det är svårt att navigera sig fram utan att gå på grund, känns det som... Men man får tänka på att vi fungerar som influensers/"marknadsförare" till både oss forumsdeltagare och "utomstående" och att det kan vara viktigt att (kritiskt?) reda ut vad som verkligen gäller. Du @Bebop är ju en av dem som ofta gör det....

 

Hälsar / Ulf :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är helt riktigt, att Roon gör som Lumin i det här fallet. Dvs packar upp den delen av MQA som är icke-DAC-beroende, till 88.2KHz/96kHz. Jag har inte läst på tillräckligt om Lumin men de "kan inte" göra den sista delen av uppackningen som kallas Rendering Ja, samma begrepp som vi diskuterade häromdagen, men en annan betydelse. MQA Renderer innebär uppsampling av den 88.2/96Khz ljudström som Unfold presenterar, samt att tillämpa specifik filtrering beroende på vilken DAC som brukas i aktuell apparat. Resultatet bör vara en högupplöst (upp till 358Khz?) PCM ljudström som anpassats till DAC'ens egenskaper och bör motsvara det som studioteknikern sparat ned. :) Jo, lite marknadsblurb är det nog... Men det kan låta nog så bra, inget att tvivla över.


Detta medför att ingen streamer kan lämna full MQA ut digitalt, bara via sina eventuella analoga utgångar.

Som parentes har Auralic en egen algoritm som gör att de packar upp MQA till sin ursprungliga upplösning, men det är inte den officiella, licencierade, MQA avkodningen! 

Och du minns rätt @ulfsan, jag köpte Dominique Fils-Aime av Qobuz i 24/44.1 FLAC, och när jag spelar den i Roon och mina Pioneer DAP så identifierar dessa direkt en MQA fil och packar upp den till 24/88.2. Jag mailade QOBuZ support och frågade varför jag fått en MQA-platta, och de svarade ganska snart med meddelandet att jag fick fritt välja ett annat album ur deras katalog som kompensation!

 

För övrigt @ulfsan, du bör aktivera Exclusive Mode på din ljudzon, och kanske även Integer Mode. Sätt volymkontroll till avaktiverad eller Enhetens volym om möjligt. Det bör höja din ljudkvalitet betänkligt! :) 

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips och klargörande @AlfaGTV...

 

Det som nu slår mig är då att MQA i praktiken då blir ett slags digitalt kopieringsskydd. Man förväntas att betala för högupplösningen genom t ex de patent-/licenskostnader (= högre pris för kund) som DAC-tillverkare måste lägga till för att kunna ha med sista ledet i uppackningen i sin maskin. Trist att alltid dessa olika varianter av kopieringsskydd (som på sätt och vis är ljudförsämrande om de inte går att bryta igenom) alltid dyker upp (jfr CD, SACD, m fl..). Just att det ligger i DAC blir ju då självklart, eftersom det är där digitalt slutligen översätts till analogt (Digital Audio Converter, DAC). Så först när det digitala "skrotas" och övergår i för örat tillgängligt analog ljudström, blir det riktigt högupplöst. Den analog strömmen är ju ointressant att kopiera med mikrofon eller bandspelare t ex. Smart, men trist och man förstår att alla (tillverkare) inte vill ställa upp på detta, utan hittar andra alternativ. Kanske någon framöver kommer på hur man kan kopiera/rippa den fullt ut uppackade MQA-filen digitalt (jfr även här CD, SACD m fl).

 

Med detta sagt inte någon som helst klander på Lumin, Auralic, Innuos, Roon eller någon annan. Men de måste vara försiktiga med hur de använder begreppet (full) MQA-kompatibilitet eller någon formulering som (av tilltänkt kund) kan missförstås gälla för streaming-prylen.

 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ulfsan said:

viktigt att (kritiskt?) reda ut vad som verkligen gäller.

:thumbsup: Helt rätt. Jag litar inte på "någon". Jag har sett för många "gravade hundar" både inom hifi och andra områden för att ta till mig allt första gången men ibland blir man ändå lurad ända till någon mer upplyst ger sig till känna.

 

Jag har inte köpt någrs MQA-filer och ser heller inte varför jag skulle. Jag har m a o inte provat Lumins löften.  Ett exempel på MQA-album är detta med Neil Young:

 

https://www.highresaudio.com/en/album/view/5kyxq2/neil-young-crazy-horse-colorado

 

Det är i regel samma pris på MQA som för 24/96-192. Då köper jag hellre rena högupplösta filer. Om det finns 24/96 nöjer jag mig det. Jag har köpt filer i både dsd128 och 24/384. Mest av nyfikenhet. Jag anser att det är att elda för kråkorna om det finns 24/48 - 96. Även vanliga 16/44.1 låter bra och gör de inte det så beror det inte på formatet, menar jag. De är ofta nedsamplade från 24/48 - 192 och det blir mycket bra om arbetet är väl utfört. Det är inte annorlunda mot vad det är med vinyl. Formatet är en möjlighet men formatet är inte resultatet. Kvaliteten sätts i studion, mixningen och mastringen.

 

Jag har varit i kontakt en del med BIS som är ett mycket välrenomerat svensk skivbolag för klassisk musik, inte minst för ljudet. Jag har också en inbjudan från deras ägare Robert von Bahr att besöka deras studio. De spelar in, mixar och mastrar i 24/96 och säljer sina album i samma format. Det räcker även för mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...