Jump to content

2019 års bästa plattor?


AlfaGTV

Recommended Posts

 Nu är vi några dar in på 20-talet och jag är lite nyfiken på vilka plattor du verkligen minns och uppskattade från 2019? /eller upptäckte 2019/

Eftersom jag "scrobblar" till last.fm, det som spelas så får jag hyfsat relevanta tillbakablickar. Det händer givetvis att Roon Radio slumpar fram saker när jag inte har ljudet på, eller glömt stänga av strömmen.

 

Bilden visar de mest spelade plattorna av mig under 2019, men om jag skall göra nån 'fingret-i-luften'-analys så blir det givetvis:

Tool - Fear Innoculum

Vanessa Fernandes - I Want You

Dominique Fils-Aimee - Stay Tuned!/Nameless

The Dead Weather - Horehound/Sea of Cowards

My Brightest Diamond - A Million And One 

6634941C-2AA8-4446-A7B4-8A426CDC9974.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tre favorit LP från 2019

 

The Hillbilly Moon Explosion ‎– The Sparky Sessions. Härligt rockabilly röj!

Hillbilly.jpg

 

Yoggi Yoghurtsson & Kalmars Boss Band ‎– Båten Har Sjunkit. Yoggi från Torsson levererar Torsson lik musik.

Yoggi.jpg

 

Kjellsson ‎– Blå Moped. Christina Kjellsson är tillbaka med trallvänliga visor.

Kjellsson.jpg

 

Edited by Rolfen
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Bilden visar de mest spelade plattorna av mig under 2019

 

Kul att se Fontaines DC plattan så högt upp, jag fick tips om den bara häromveckan av en kollega som bestämt ville hävda att det var årets bästa skiva, har aldrig ens hört deras namn tidigare. Jag har lyssnat på den förvånansvärt mycket faktiskt. Hade lite svårt för sången först, och det är liiiite The Smiths vibbar, men ändå klart trevlig. Ska kolla in några av de andra namnen.

Link to comment
Share on other sites

2019 års bästa hemma hos Lasse:

Heather Nova "Pearl" Heather tillhör en av mina absoluta favoriter som är tillbaka med ett nytt album. Dessutom riktigt bra.
Ellen Krauss  "First Take" Bra svensk pop. 
Laleh  "Postcards" Håller med Bolstad. Laleh är jag riktigt imponerad av. Så otroligt begåvad. Skriver sin egen musik. Producerar själv m.m. "Postcard" är lite speciell då den bara innehåller låtar som hon har skrivit åt andra dvs hon gör covers på sina egna låtar och hon gör det bra på sitt egna vis. Laleh, som numera bor i Los Angeles (överlockad av Max Martin), skriver låtar åt bl.a. Demi Lovato, Ellie Goulding och Shawn Mendes, minst sagt imponerande.
Vanessa Fernandez "I Want You" som vanligt är Vanessa fantastisk  

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Jag tycker nog de album som släpptes 2019 av Nick Cave, Keith Jarrett, Bill Callahan, Malin Broman, Denis Kozhukhin och Dirty Dozen Brass Band. Sedan får man kanske ta med remastern av Ian Carrs Shades Of Blue. Trots att det är en återutgåva är det väldigt få som har den i original.

Inget dåligt år alltså.

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, calle_jr said:

Inget dåligt år alltså.

För min musikinriktning är det ett bottenår. Jag köpte i fjol ca 35 album (blandade forma). Året innan 53 album och 87 stycken 2017. Om jag går tillbaka till 2015 och längre bak så var det sällan under 100 album per år. Jag pratar då om nyinspelad musik aktuellt år. Det är ett mått för vad som hänt med utbudet för det jag gillar. Men några bra plattor har jag vaskat fram:

 

63284FFD-50E6-42C3-9E50-8A59D33CCF94.jpeg

 

9C3B1A9D-1777-433D-BA5E-D226AF68465E.jpeg

 

8446D408-04C2-4DF7-971C-8D98F3BAF555.jpeg


0F22789A-7209-4152-BD03-493F222B3FF2.jpeg
 

448C5F1D-5AFB-47AA-BE5F-FCFD12234329.jpeg
 

AB5DC6DE-E3A2-43D1-8FB4-31F5D952C53B.jpeg
 

6640F4E1-2C02-46A1-9E08-D5AFB94F815C.jpeg
 

1936365B-7364-4889-B38D-498C35B71502.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...