Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tidigare i våras så släppte LAB12 en för dem helt ny produkt som jag i snart 2 år bett dem (på mina bara knän...) om att ta fram. Tror inte jag skrivit om den innan här så vi går igenom den nu: Melto2

melto2-silver-2019-box_0.png?itok=Ujwjtq

Edited by Transient Design
Posted (edited)

Balanserade utgångar. Dimbar display. Manual på grekiska (och engelska...). Vad kan man mer begära? Jo, olika Riaa-kurvor! Har du aldrig hört en skiva från Columbia spelas med rätt kurva så har du inte hört hur de kan låta. Det är stor skillnad! Vet inte i dB hur mycket det skiljer men jisses vilken helt annan klang man får. Decca är skillnad också och kanske för många mer användbar? Det låter klart mer "rätt" när rätt kurva används. Vi provade detta hos Hasse i Göteborg i höstas under 6 timmar med massor av musik och det är ett mycket avslöjande men också själfullt steg. 

melto2-black-2019-box.png?itok=Smqo0G6l

Posted
Features: 

• MM/MC
• Full Tube Design
• Lundahl Step-up transformers
• Full adjustable settings : Cartridge type, Gain, Impedance, Capacitance, Curve, Mono/Stereo Output
• Remote control
• Toroidal power transformer
• No feedback design
• SRSG® implementation
• Fine symmetry® implementation
• 1-minute warm up time
• 5mm Aluminum face panel
• Five Years Guarantee

Posted

• Power: 230VAC 50Hz (115VAC 60Hz)
• Power consumption: 100 VA max
• Gain MM: 38dB
• Gain MC: 58/64dB
• Input impedance: adjustable (25 ohm – 47Kohm)
• Input capacitance: adjustable (0-300pF)
• Available curve: RIAA, DECCA, Columbia
• Tube complement: 2x E88CC dual triode, 2x 6n2p-EV dual triode
• Inputs: 3x line stereo (RCA connectors)
• Outputs: 2x line stereo (1x RCA connectors, 1x XLR connectors)
• Available Colours: Matt Black, Frozen Silver
• Dimensions (WxHxD): 43x11x29 cm
• Weight: 8 Kg

Posted (edited)

Och jag vet att fler av er kan bygga något som är mycket dyrare och fräckare med lödyxa i boa men detta är ett kommersiellt steg som ska säljas med vinst osv. 

lab12-melto2-phono-vorverstaerker-bautei

jag hade lust?
Posted
55 minutes ago, Transient Design said:

Har du aldrig hört en skiva från Columbia spelas med rätt kurva så har du inte hört hur de kan låta

Intressant. Ser ut att vara ett seriöst bygge...

En kommentar/förtydligande om RIAA-kurvorna kan vara på sin plats, dock. RIAA-standarden som används idag lanserades 1954 och var allmän från 1955 även om det dök upp ett och annat album några år till. Såvitt jag vet är alla stereoutgåvor graverade enligt RIAA-standarden. Så om du inte har originalutgåvor före, säg 1955, så är detta med olika kurvor inte särskilt intressant. Jag skriver original eftersom remastrade nysläpp av gamla LP före denna tid är graverade för RIAA.

Om man har gamla LP före 1955 är det också sannolikt att de hade inverterad fas, vilket kan vara en fördel att kunna koppla om till på sin RIAA om den erbjuder olika kurvor.

Mer om detta kan man läsa här.

Från vår egen vinyltråd hämtar jag följande illustration om hur det såg ut före mitten av 50-talet.

Pre-RIAA.jpg

Posted
12 hours ago, Transient Design said:

Det är stor skillnad! Vet inte i dB hur mycket det skiljer men jisses vilken helt annan klang man får. Decca är skillnad också och kanske för många mer användbar?

Såhär skulle det låta om man spelar en Columbia-kodad vinyl med RIAA:

image.png

Det avser då Columbias eq (N78 och NAB) som användes fram till 1948. Därefter och fram till 1956 använde Columbia en eq (LP M33) som var närmare RIAA med "enbart" 5dB skillnad i basen och någon dB i diskanten.

Posted
On 2020-01-10 at 10:04, shaft said:

Intressant, så det skulle bli basigare och diskantfattigare med tidig Columbia och RIAA? Fast bryt/vippunkten är densamma?

Ja, och 10dB är ju mycket, så det är en klar skillnad.

Omfånget i inspelningen var mindre på så gamla skivor, så det bör vara ett lyft med korrekt eq, speciellt i diskanten.

Posted

För er som har möjligheten och förmånen så kan jag varmt rekommendera ett besök hemma hos Hans i Göteborg som har den största samlingen av äldre Jazz (mycket mono) som jag någonsin sett. Mycket originalpress. Planera in en heldag... För er som vill komma i kontakt med Hans så görs det nog lättast via kontakt med Peter / Plundin som jobbar på Akkelis Audio och som därmed bör anses vara en "offentlig" person i dessa kretsar. Det var mycket intressant att få höra rätt riaa till rätt bolag utan tvekan. Visst går det att lyssna på skivor med "fel" kurva men efter att hört skillnaden så inser man snabbt så mycket man missar. Allt faller på plats och man får en helt annan upplevelse av musiken. 

Men visst, lyssnar man bara på nypressade skivor (gud förbjude...) så vet man inte vad man missar! :-) Vi gjorde den jämförelsen för många år sedan hos Eliot i Uppsala och för er som missat det så vet ni inte vad ni går miste om. Originalpress är så mycket bättre musikaliskt sett att man ibland var tvungen att nypa sig i armen för att vara säker på att det var samma skiva / musik som man lyssnade på.