Transient Design Posted January 9, 2020 Posted January 9, 2020 (edited) Tidigare i våras så släppte LAB12 en för dem helt ny produkt som jag i snart 2 år bett dem (på mina bara knän...) om att ta fram. Tror inte jag skrivit om den innan här så vi går igenom den nu: Melto2 Edited January 9, 2020 by Transient Design Quote
Transient Design Posted January 9, 2020 Author Posted January 9, 2020 Fullt justerbar. Via fjärrkontroll! 3 separata ingångar. Med Lundahls fina svenska trafos på MC-ingångarna! Inga transistorer i signalvägen. Utan återkoppling / NFB! En extremt stor och tyst nätdel. Quote
Transient Design Posted January 9, 2020 Author Posted January 9, 2020 (edited) Balanserade utgångar. Dimbar display. Manual på grekiska (och engelska...). Vad kan man mer begära? Jo, olika Riaa-kurvor! Har du aldrig hört en skiva från Columbia spelas med rätt kurva så har du inte hört hur de kan låta. Det är stor skillnad! Vet inte i dB hur mycket det skiljer men jisses vilken helt annan klang man får. Decca är skillnad också och kanske för många mer användbar? Det låter klart mer "rätt" när rätt kurva används. Vi provade detta hos Hasse i Göteborg i höstas under 6 timmar med massor av musik och det är ett mycket avslöjande men också själfullt steg. Edited January 9, 2020 by Transient Design calle_jr 1 Quote
Transient Design Posted January 9, 2020 Author Posted January 9, 2020 Features: • MM/MC • Full Tube Design • Lundahl Step-up transformers • Full adjustable settings : Cartridge type, Gain, Impedance, Capacitance, Curve, Mono/Stereo Output • Remote control • Toroidal power transformer • No feedback design • SRSG® implementation • Fine symmetry® implementation • 1-minute warm up time • 5mm Aluminum face panel • Five Years Guarantee Quote
Transient Design Posted January 9, 2020 Author Posted January 9, 2020 • Power: 230VAC 50Hz (115VAC 60Hz)• Power consumption: 100 VA max• Gain MM: 38dB• Gain MC: 58/64dB• Input impedance: adjustable (25 ohm – 47Kohm)• Input capacitance: adjustable (0-300pF)• Available curve: RIAA, DECCA, Columbia• Tube complement: 2x E88CC dual triode, 2x 6n2p-EV dual triode• Inputs: 3x line stereo (RCA connectors)• Outputs: 2x line stereo (1x RCA connectors, 1x XLR connectors)• Available Colours: Matt Black, Frozen Silver• Dimensions (WxHxD): 43x11x29 cm• Weight: 8 Kg calle_jr 1 Quote
Transient Design Posted January 9, 2020 Author Posted January 9, 2020 (edited) Och jag vet att fler av er kan bygga något som är mycket dyrare och fräckare med lödyxa i boa men detta är ett kommersiellt steg som ska säljas med vinst osv. Edited January 9, 2020 by Transient Design jag hade lust? Quote
Transient Design Posted January 9, 2020 Author Posted January 9, 2020 Och bara för att jag älskar att synas på bild (jag hatar det...) så lägger jag ut en bild på teamet bakom LAB12. Fast min insats var rätt mycket mer hejar-klack än teknik. Stratos och hans underbara dam som vi träffade i Warsawa nu senast. calle_jr 1 Quote
Transient Design Posted January 9, 2020 Author Posted January 9, 2020 Flera mycket bra tester av detta steg finns redan ute nu. Och "alla" produkter får toppen kritik i tester någonstans, jag vet. Det som är lite ovanligt men mycket kul (för LAB12) är att testarna faktiskt KÖPER steget efter att de fått höra det och provat hemma. https://hifipig.com/lab-12-melto2-phonostage/ Quote
Bebop Posted January 9, 2020 Posted January 9, 2020 55 minutes ago, Transient Design said: Har du aldrig hört en skiva från Columbia spelas med rätt kurva så har du inte hört hur de kan låta Intressant. Ser ut att vara ett seriöst bygge... En kommentar/förtydligande om RIAA-kurvorna kan vara på sin plats, dock. RIAA-standarden som används idag lanserades 1954 och var allmän från 1955 även om det dök upp ett och annat album några år till. Såvitt jag vet är alla stereoutgåvor graverade enligt RIAA-standarden. Så om du inte har originalutgåvor före, säg 1955, så är detta med olika kurvor inte särskilt intressant. Jag skriver original eftersom remastrade nysläpp av gamla LP före denna tid är graverade för RIAA. Om man har gamla LP före 1955 är det också sannolikt att de hade inverterad fas, vilket kan vara en fördel att kunna koppla om till på sin RIAA om den erbjuder olika kurvor. Mer om detta kan man läsa här. Från vår egen vinyltråd hämtar jag följande illustration om hur det såg ut före mitten av 50-talet. Amatören, Daniel and calle_jr 3 Quote
calle_jr Posted January 9, 2020 Posted January 9, 2020 12 hours ago, Transient Design said: Det är stor skillnad! Vet inte i dB hur mycket det skiljer men jisses vilken helt annan klang man får. Decca är skillnad också och kanske för många mer användbar? Såhär skulle det låta om man spelar en Columbia-kodad vinyl med RIAA: Det avser då Columbias eq (N78 och NAB) som användes fram till 1948. Därefter och fram till 1956 använde Columbia en eq (LP M33) som var närmare RIAA med "enbart" 5dB skillnad i basen och någon dB i diskanten. Quote
shaft Posted January 10, 2020 Posted January 10, 2020 Intressant, så det skulle bli basigare och diskantfattigare med tidig Columbia och RIAA? Fast bryt/vippunkten är densamma? Quote
calle_jr Posted January 12, 2020 Posted January 12, 2020 On 2020-01-10 at 10:04, shaft said: Intressant, så det skulle bli basigare och diskantfattigare med tidig Columbia och RIAA? Fast bryt/vippunkten är densamma? Ja, och 10dB är ju mycket, så det är en klar skillnad. Omfånget i inspelningen var mindre på så gamla skivor, så det bör vara ett lyft med korrekt eq, speciellt i diskanten. shaft 1 Quote
Transient Design Posted January 17, 2020 Author Posted January 17, 2020 För er som har möjligheten och förmånen så kan jag varmt rekommendera ett besök hemma hos Hans i Göteborg som har den största samlingen av äldre Jazz (mycket mono) som jag någonsin sett. Mycket originalpress. Planera in en heldag... För er som vill komma i kontakt med Hans så görs det nog lättast via kontakt med Peter / Plundin som jobbar på Akkelis Audio och som därmed bör anses vara en "offentlig" person i dessa kretsar. Det var mycket intressant att få höra rätt riaa till rätt bolag utan tvekan. Visst går det att lyssna på skivor med "fel" kurva men efter att hört skillnaden så inser man snabbt så mycket man missar. Allt faller på plats och man får en helt annan upplevelse av musiken. Men visst, lyssnar man bara på nypressade skivor (gud förbjude...) så vet man inte vad man missar! :-) Vi gjorde den jämförelsen för många år sedan hos Eliot i Uppsala och för er som missat det så vet ni inte vad ni går miste om. Originalpress är så mycket bättre musikaliskt sett att man ibland var tvungen att nypa sig i armen för att vara säker på att det var samma skiva / musik som man lyssnade på. plind 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.