Jump to content

Det här med streaming....


regamannen

Recommended Posts

Nu är det dags att fixa en riktig streaming. 
Idag använder jag Spotify och Idagio som källor, De går via nätet till min iPhone, vidare till AppleTV och en OppoDAC till förstärkaren. 
Det är en rätt dålig lösning, av flera skäl, så den ska nu ersättas. 
Min ambition är att signalen ska gå direkt från streamingtjänsten / nätet till en streamer/DAC. Den kortaste och enklaste vägen. 
Men efter att ha kikat runt på alla streamers inser jag att det bara är Bluesound som fixar det. (Sonos och Burmester går bort av andra skäl)
Så nu har jag några frågor till den samlade kunskapen. 

 

1: Är det nån som har erfarenhet av Bluesound Node2? Några synpunkter?

 

2: Är det egentligen ett problem att låta signalen gå omvägen via en iPhone/iPad och sedan till streamern via Airplay eller Bluetooth? 
Den kortare signalvägen, från nätet direkt till en Streamer/DAC är kanske bättre i teorin, men spelar det nån roll i praktiken?

 

Hoppas att det är tydligt beskrivet - jag ser fram emot era kloka svar :-)

 

Som en avslutande kommentar tycker jag det är dåligt att tillverkarna av hårdvaran ska styra mitt val av streamingtjänst. 
Jag får välja vilken jag vill, så länge jag väljer Tidal eller Spotify... 
Förmodligen blir det en Bluesound apparat, bara för att de är mest öppna! 

 

 





 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, regamannen said:

Den kortare signalvägen, från nätet direkt till en Streamer/DAC är kanske bättre i teorin, men spelar det nån roll i praktiken?

Jag är tveksam till det så länge du inte DA-omvandlat signalen på vägen. Om du tänker baklänges så har den digitala överföringen skett i mängder av led via nåtverk, databaser, trådöverföringar och förmodligen även från moln och satelitinblandning, plockats ner av internetleverantörer och överförts mellan internetnät kors och tvärs för att slutligen hamna hos dig. Troligen har det också använts både optiska och AES/EBU- och USB-kablar. De sista metrarna hemma hos dig är nog det minsta problemet. Hade det varit analoga signaler är det en helt annan femma.

 

Jag känner får dåligt till streamers för att tipsa dig. Jag kan bara det jag har själv men det är utan dac så den platsar inte i din kravlista.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, regamannen said:

Som en avslutande kommentar tycker jag det är dåligt att tillverkarna av hårdvaran ska styra mitt val av streamingtjänst. 
Jag får välja vilken jag vill, så länge jag väljer Tidal eller Spotify... 

Tillverkarna väljer det som flest efterfrågar. Det är inte gratis för dem. Lumin, t ex betalar licens både till Spotify, Tidal, MQA, Air Play, Roon och Qobuz. Dessutom måste de anpassa sig till respektives kravlista. Ju fler options desto dyrare streamer. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, regamannen said:

 

1: Är det nån som har erfarenhet av Bluesound Node2? Några synpunkter?

Jadå, har haft Node 1 och Node 2 och har nu 2 Vault (alltså två stycken Vault av första gen) samt en Soundbar. 
Funktionsmässigt finns inget att klaga på, gigantiskt utbud av integrationer och bra radio. I övrigt jäkligt finurligt också med analog/digital in och ut. Ljudmässigt är de helt OK, men visst finns det mer välljudande streamers. Helt ärligt föredrar jag Vault 1 över alla andra BluOS-produkter jag lyssnat till, och de låter i mina öron tydligt bättre.

Du kan i samtliga fall ansluta en extern DAC för att komma närmare välljudsnirvana! ;) 

Jag passar på att åter trycka på att de är stabila, mångsidiga och mycket flexibla och har inte några knepigheter för sig som jag märkt av. Älskar BluOS integration med Radio Paradise FLAC stream!

 

Jag kikade lite på Idagio och det verkar ju vara en lite knepig tjänst? De erbjuder lossless FLAC men inga metoder att säkerställa att man får ut det till sin stereo? Bluetooth går ju bort, Airplay och Chromecast KAN ju vara lossless, men de erbjuder ingen möjlighet att köra Exclusive/Integer mode via sin enda app för stationärt bruk? (För MacOS)

Jag känner inte till någon annan som integrerat Idagio utöver Bluesound idag (Utöver Burmester)... Det kommer sannolikt flera alternativ framledes...

Link to comment
Share on other sites

Tack för kloka svar!

Det känns lite som om streaming är där PC-världen var på 90-talet. Det är inte helt enkelt att få bitarna att lira ihop. 
Men det blir säkert bättre med tiden. Vi som konsumenter har förstås ett ansvar att ställa frågorna och kräva lösningar som funkar ihop. 

Bebop - Inte helt säker på att jag håller med dig. Visst är signalen helt ok fram till hemmaroutern. Alla paket som skickas är ju kvalitetskontrollerade hela vägen. Men när de sen kommer till en iPhone/iPad och konverteras till Airplay eller Bluetooth så tror jag att det tappar innehåll. Men är inte helt säker på det?
Men vad gäller hårdvarutillverkarna är vi helt överens, det är inte helt enkelt för dem att utveckla lösningar för alla olika tjänster. Det vore förmodligen bättre om det hade öppna APIer så att streamingtjänsterna kunde anpassa sig till hårdvaran. Ungefär som Apple och appar. 

AlfaGTV - tack för tipsen! Jag får pallra mig iväg till Hifiklubben :-)

Idagio är bra, en bra app, enkel att söka och hitta och mycket innehåll av allt möjligt. 

På tal om Alfa Romeo - jag kommer ihåg en gammal Giulietta jag körde på 80-talet. Det var tider!!! 

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, regamannen said:

när de sen kommer till en iPhone/iPad och konverteras till Airplay eller Bluetooth så tror jag att det tappar innehåll.

Så kan det vara. Jag avsåg trådbunden mottagning/överföring direkt via ethernetkabel i ett nätverk till en streamer och sedan internt till en dac eller en extern sådan via spdif eller USB. Då håller man sig till samma standard. Vad Bluetooth och Airplay gör med infon vet jag inte. Den enda wifi jag använder är iPaden som jag använder som remote. För övrigt använder jag enbart ethernet, AES/EBU och USB. Bluetooth och Airplay är inget jag skulle blanda in i leken i "finanläggningen". 
 

Edit:

Hittade följande uttalande om Airplay. Jag kan inte kommentera eftersom jag aldrig använt det. Full länk

 

What is the audio quality for this type of transmission?

In contrast to Bluetooth connections, which sometimes lead to downsampling and loss of quality, AirPlay is transmitting “CD quality” audio (16bit / 44.1kHz). This can easily be verified with the Audio Midi Setup tool that is located in the Utilities folder in your app directory.

For streaming content Apple is using the in-house Apple Lossless Audio Codec(ALAC). Here data density is permitted for up to 120 megabit per second. No matter what format the audio originally coded, your Mac or iOS gadget will turn it into a lossless audio stream. Only so-called “Hi-Res” Audio formats used by pros and audiophiles with higher resolution (e.g. 24 Bit / 192kHz) will be down-sampled to 16 Bit / 44.1kHz.

Edited by Bebop
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

Jag kör direkt från min mac via USB till en DAC och tycker det funkar smidigt. Formatstödet blir på så vis inget problem och det är en för mig (eftersom jag hade en laptop liggandes) en väldigt billig och krångelfri lösning. 

 

Jag tror att det är klokt att undvika airplay och bluetooth. Inte bara pga sämre ljudkvalitet, men även (min upplevelse) att det ofta tappar kontakten, inte kopplar upp som det ska osv. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-08 at 22:07, PKS said:

Jag kör direkt från min mac via USB till en DAC och tycker det funkar smidigt. Formatstödet blir på så vis inget problem och det är en för mig (eftersom jag hade en laptop liggandes) en väldigt billig och krångelfri lösning. 

 

Jag tror att det är klokt att undvika airplay och bluetooth. Inte bara pga sämre ljudkvalitet, men även (min upplevelse) att det ofta tappar kontakten, inte kopplar upp som det ska osv. 

Nu kanske jag ställer du dum fråga. Men när du kör från din mac till en DAC via USB - är det en USB kabel in till DACen du menar? 
Låter som ett enkelt alternativ - och det enkla är ju oftast det bästa :-)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, regamannen said:

Nu kanske jag ställer du dum fråga. Men när du kör från din mac till en DAC via USB - är det en USB kabel in till DACen du menar? 
Låter som ett enkelt alternativ - och det enkla är ju oftast det bästa :-)

Ja det är USB direkt från datorn. De flesta nyare DACar har detta alternativ, även i de lägre prisklasserna. Båda mina macar har också optisk ut via hörlursuttaget (som kan vara både digital och analog utgång) vilket jag har använt förut och det har också funkat bra. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...