Sammy Posted January 2, 2020 Posted January 2, 2020 Jag har varit riktigt dålig på att skriva inlägg här på forumet måste jag erkänna. Har jobbat med ett projekt snart i 2 år på jobbet som tagit musten ur en till att lägga tillräckligt energi på hifi här hemma och på olika forum. Nu passade jag ta ut lite av övertidsbanken så jag har ledighet från 23 till den 7, så nu har jag hunnit fixa och lyssna med anläggningen hemma. Jag har följt och läst era inlägg och jag är imponerad över all passion alla har här på forumet med stor portion med humor blandat och glad över att alla vill hjälpa och tipsa andra om sina erfarenheter. Det som är mest spännande med hifi är ju att det finns så många olika sått och smaker att nå sitt mål med hifi. Att det inte finns rätt eller fel sätt och alla smaker behöver inte vara samma tänk vad tråkig världen hade varit om alla körde med samma utrustning! Fast då hade det även kanske underlättat och gjort livet lättare för oss tänk att inte behöva tänka på undra vad den där strömkabeln hade gjort för ljudet mm..men det är väll därför vi håller på med det här och blivit lite av en drog att fixa och trimma och upptäcka i evigheter efter att nå hifi nirvana. Hur som helst så tänkte jag länka en trevlig YouTube klip på en JBL högtalare i japan, som jag titta på i välbehag när han packar upp dessa efter renovering är säker på att dessa presterar ett ljud av live karaktär! Själv kom jag i kontakt med JBL högtalare på 90 talet när jag hade en diskoteks rigg bestående av JBL högtalare dessa var fula som stryk men som de spelade både fysiskt men ändå med väljud som inte lät ansträngt som många andra diskoteks anläggningar på den tiden. calm, byZan, lindome and 1 other 4 Quote
Bebop Posted January 3, 2020 Posted January 3, 2020 På 70-talet när jag gick in i HiFi-världen så stod det stora slaget mellan AR (Acoustic Research) och JBL. Den diskussion var både livlig och ibland animerad. AR riktade in sig mot främst jazz och klassisk musik med några av deras frontfigurer i marknadsföringen. JBL vände sig mot den nya musiken pop, rock, soul men även mot studio och anknöt gärna till deras stora PA-system. Det var nästan som om de delat upp marknaden. Oavsett vilken sida man stod på så gjorde JBL intryck genom sin design. Hur häftiga som helst. Sammy and Shamrock 2 Quote
Recommended Posts