Jump to content

Shakti stones - still going?


K-man

Recommended Posts

12 hours ago, new order said:

Nä. Har inte shaktifierat själv. Men har du några till salu så varför inte? Alltid retar det nån...???

...har nog en som jag kan tänka mig sälja, så du får testat! Ligger så fint i sin förpackning.... :) 

 

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig testat Shaktistenar av den anledningen att jag tycke det verkar orimligt att de skulle påverka något. Men det finns det ju fler prylar som jag tyckt samma om där jag ändå märkt skillnader när jag testat. 

 

Vet att Timbre var mycket nöjd med Shaktistenarnas effekt om jag inte missminner mig.

 

Vad gör Shaktisten med ljudet? Finns det några tankar kring varför i så fall?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det var spännande med mätningar på hemsidan, dock svårt att få en bild av över hur stora de faktiska skillnaderna är i dB. 

 

Nästa gång jag gör en EMC-mätning får jag se till att ha några stenar tillhanda.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Apexorca said:

 

Vad gör Shaktisten med ljudet? Finns det några tankar kring varför i så fall?


Jag antar att man kan betrakta dem som en koppling/isolering för EMI/RFI, med en direkt liknelse med olika "fötter" och deras koppling/isolering av mekaniska svängningar.  Tycker fortfarande att Clas Ohlsons dörrstoppar är ett gott substitut! ;) 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Jag hade en sten för många år sedan men minns faktiskt inte om, eller hur, jag upplevde någon skillnad. Däremot deras träställningar, som jag lånade av salig Jorma, gjorde precis som Shakti hävdade. Men frun vägrade att ha dem hemma i vardagsrummet permanent. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, tek said:

Nästa gång jag gör en EMC-mätning får jag se till att ha några stenar tillhanda.

Bra.

Försök göra det så idealiserat du kan, dvs försök med simulerade störningar eller liknande, och mät först utan stenar.

Det finns väl standardiserade mätmetoder, men jag tror inte det är så enkelt att få till tydliga mätningar eftersom EMC inte är en av/på-funktion.

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju olika varianter på detta. Själv gick på en story om mässingsringar, ungefär som servetthållare fyllda med någon form av massa, typ stenpulver, gummi och urea som skulle göra motsvarande. Kostade flera tusen. De kunde säkert också visa på mätningar. För mig är det "jöns" men finns kvar i anläggningen som varnande exempel.

 

Det går ju mäta allt här världen, t ex skor, hyllor, stekpannor... vad fan som helst. 

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju undra vad dessa stenar gör!? Fick för mig att de var gjorda i någon form av grafit eller ferrit och att de därmed skulle kunna påverka magnetismen i kärnor på transformatorer. Men det var onekligen ett tag sedan dessa stenar var "heta"i hifivärlden. Om vi bara pratar vibrationsdämpare på elektronikchassin så verkar de lite väl dyra. Själv kör jag aluplattor 10 x 10x5 cm med Nonvibra under. Det fungerar lika bra som selleri eller mina bokstöd i form av en pingvinfamilj som jag har ovanpå ASR:n, mer för att slippa dessa gräsligt fula hifi-möss. :D:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, calm said:

Man kan ju undra vad dessa stenar gör!? Fick för mig att de var gjorda i någon form av grafit eller ferrit och att de därmed skulle kunna påverka magnetismen i kärnor på transformatorer.

 

Calm

Har för mig att det är ingjutet lite spolar och bröte under det stenliknande skalet...känner man under stenen sitter det en gummimatta, och under den är det ngt annat än "sten"....

 

Vibrationshämmande effekten finns ju där såklart...men då funkar en pocketbok rätt bra med....fast billigare.....men fulare.... :D 

Link to comment
Share on other sites

Hade tillfälle att testa en sten för flera år sedan. Jag hade då en Pathos Classic One. Det var inte lätt med A/B/A tester. Det gav inget. Men den fick ligga kvar och jag lyssnade på musik under kvällen. I slutet av kvällen plockade jag bort den och lyssnade på samma material. Då insåg jag att jag uppfattade att den gjort något positivt för återgivningen. Efter att den plockats bort så lät det hårdare och kallare än innan. Märkligt kanske. Men jag testar gärna igen.

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden fick mig att tänka på det en medlem skrev för några veckor sedan (förlåt, har glömt vem) om att ta bort samtliga tweaks och lyssna igen: Har något ändrats eller består intrycket? Känns det som något ändrats är det bara att installera tweaksen igen.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, shifts said:

Den här tråden fick mig att tänka på det en medlem skrev för några veckor sedan (förlåt, har glömt vem) om att ta bort samtliga tweaks och lyssna igen: Har något ändrats eller består intrycket? Känns det som något ändrats är det bara att installera tweaksen igen.

Har för mig att det var @Bebop ?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Man kan ju undra vad dessa stenar gör!? Fick för mig att de var gjorda i någon form av grafit eller ferrit och att de därmed skulle kunna påverka magnetismen i kärnor på transformatorer. Men det var onekligen ett tag sedan dessa stenar var "heta"i hifivärlden. Om vi bara pratar vibrationsdämpare på elektronikchassin så verkar de lite väl dyra. Själv kör jag aluplattor 10 x 10x5 cm med Nonvibra under. Det fungerar lika bra som selleri eller mina bokstöd i form av en pingvinfamilj som jag har ovanpå ASR:n, mer för att slippa dessa gräsligt fula hifi-möss. :D:)

 

Calm

Shakti har ingen som helst mekanisk funktion. Den ser ut som och kallas olyckligt för sten, det är ett skämtsamt namn bara som spelar på mystik. Men den väger inget och är inte byggd för att dämpa chassivibrationer o liknande.


Shakti dämpar eterburna störningar. Inget hokus pokus, om man nu har sådana störningar. Vet man att man inte har det så är det såklart en meningslös produkt.

 

Man kan säkert bygga en kopia mycket billigare om man vet vad man gör och är lödkunnig.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Apexorca said:

Varför försvann dess produkter från HiFi-butikerna?

Tror inte de fanns i någon hifibutik....vad jag kan minnas...de flesta som finns/fanns på Euphonia köptes vid ett gruppköp som Jorma höll i....även om Bengt hade några innan dess med.

 

...så egenimport skulle jag gissa på de flesta....

 

 

...ojojoj....den gruppbeställningen gjordes 2003!!!:o:o

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

De verkar ju fortfarande finnas kvar.....texten är ju lite småkul :)

 

The SHAKTI Electromagnetic Stabilizer (aka “the Stone”) has three internal trap circuits (Microwave, RF and Electric Field) to absorb the broadest spectrum of EMI. Placement on automotive CPUs has measurably increased engine horsepower.

 

http://www.shakti-innovations.com/product/shakti-stone/

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, octavia rs said:

De verkar ju fortfarande finnas kvar.....texten är ju lite småkul :)

 

The SHAKTI Electromagnetic Stabilizer (aka “the Stone”) has three internal trap circuits (Microwave, RF and Electric Field) to absorb the broadest spectrum of EMI. Placement on automotive CPUs has measurably increased engine horsepower.

 

http://www.shakti-innovations.com/product/shakti-stone/

Jag gillar dom. Bara för provokationen är de lite berättigade för min del...??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...