calm

Klackarna i taket inför Nyår! Eller är det tvärt om?

Recommended Posts

17 hours ago, Apexorca said:

 

Hur skall de stå om man har bas på sidan och framåtriktade andra element??? Jag tycker det verkar rätt extremt att det skulle spela någon roll hur de är vridna.

 

@Apexorca bra fråga. Mina högtalare har basarna på sidan. Innan jag testade Gaia I mejlade jag frågan till IsoAcoustics. Svaret blev:

 

”We have found its best to position the GAIA’s with the logo facing forward, in line with the listening position. (You can also turn them 180 degrees backwards). 

The GAIA’s are commonly used on speakers with side firing woofers and they work very well. Harry Weisfeld, the founder of VPI industries loves them on his KEF Blade 2’s. It was actually KEF that recommended the GAIA’s to Harry.

 

Best Regards,

 

           Sean Morrison

           IsoAcoustics Inc.”

 

Därmed var den frågan utredd för mitt vidkommande. Loggorna framåt alltså. Jag är som sagt mycket nöjd med resultatet och har inte någon plan att ändra riktningen på fötternas logga.

 

/shamrock

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Shamrock said:

 

”We have found its best to position the GAIA’s with the logo facing forward, in line with the listening position."

   

 

Helt klart marknadsavdelningen som kommit fram till att bästa placeringen av loggan ska vara framåt.

De har i alla fall varit så ärliga att de inte skriver att ljudet blir bäst med loggan framåt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har haft IsoAcoustics-fötterna cirkus ett år och är nöjd.

 

Lägger jag en flat hand uppe på en högtalare, så är det svårare att vicka framåt-bakåt än sidledes.

Jag tolkar konstruktionsprincipen att högtalarkonerna får ett bättre mothåll och att resonansrörelserna i högtalaren tas upp sidledes.

IsoAcoustics-fötterna sitter som klistrade i parketten med sina sugproppar, som också är en del av konstruktionsprincipen.

 

Har något underdimensionerat träbjälklag med golvskiva/lumppapp/parkett ovanpå.

Inga haksläpp vad gäller ljudförbättring jämfört med spikes, men dock en liten uppklarning av ljudbilden.

Fötterna pryder sin plats och snygga att titta på, vilket kan kännas bra! :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte om bilden nedan kan vara till någon hjälp med att lösa "vibrations-mysteriet" eller ej men en liten hint ang. innanmätet

kan den ju åtminstone ge kanske...

 

image.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, P-pan said:

Vet inte om bilden nedan kan vara till någon hjälp med att lösa "vibrations-mysteriet" eller ej men en liten hint ang. innanmätet

kan den ju åtminstone ge kanske...

 

image.png

 

Jag skulle säga att detta visar att det finns någon typ av asymmetri i konstruktionen som motiverar att den monteras i viss läge, även om jag inte tror att det har någon större betydelse för det ljudmässiga resultatet. Jag har vridit mina åt olika håll och kan inte detektera några som helst skillnader. Misstänker att i de laserbaserade testerna av vibrationerna så har man detekterat mikroskillnader och därför gjort anvisningen. Om man tror att loggan är bjärt och tydlig så kan jag säga att man måste nog komma nära den för att ens se den, dvs ligga på golvet.:D:)

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, calm said:

dvs ligga på golvet

 

De gjorde jag i morse för att sträcka ut ryggen och fann då att min ena fot under hö högtalare inte stod rätt, ändrade och hörde heller ingen skillnad och tittade inte ens om det fanns en logga på foten;)

 

/byZan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ibland kan man förvirra sig i diskussionen om var fokus bör ligga om det är detaljer eller helheten. För mig handlar det mer om högtalarljudet enligt mitt ljudideal än hur man kommer dit som naturligtvis består av ett antal komponenter, varav fötter utgör en ytterst liten del. För mig har akustikbehandling mycket större inverkan på ljudet och även högtalarplacering i rummet. Mina Ktêmor som jag gillat i princip från första stund och är en logisk utveckling i Franco Serblins livsgärning att konstruera högtalare som låter på ett visst sätt. Utifrån konstruktionen så har han säkert haft en idé om hur den bör klinga och utformat den utifrån den idéen. I det konstruktionsarbetet har han säkert också haft bästa testförutsättningar för att "nollställa" övriga omständigheter som skulle kunna störa ljudleveransen. Det har nog inte i första hand varit i ekokammare eller lasermätningar. Han har nog i första hand utgått från sina egna ideal om hur han vill att hans högtalare skall låta. Det finns ett ljudsignum som känns igen genom hela den räcka av högtalare som vi äger och har ägt i familjen, inalles 8 olika modeller. Så mitt "arbete" har under åren har varit att optimera förutsättningarna för att högtalaren skall prestera i enlighet med de intentionerna som jag gillar. Sedan har naturligtvis ljudkaraktären förändrats under åren från min första Grand Piano, via Cremona, Amati Anneversario till Ktêma så har grundtonen och behandlingen av diskant och framförallt mellanregister varit ganska lika men med förfining i varje steg. 

 

Så min strävan har varit att ge bästa förutsättnings för dessa högtalare att klinga enligt ursprungstanken, men det kan jag bara ha en gissning om, Men eftersom jag känner igen ljudkaraktären från modellbytena så ligger det inte så långt ifrån grundtanken misstänker jag. Så detta var min utgångspunkt när jag testade nya fötter och inget annat. Tror inte att ett par fötter förändrar världen eller ljudet i någon avgörande riktning och definitivt inte åt vilket håll loggan sitter. Då har man helt fel fokus! :D:)

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, calm said:

definitivt inte åt vilket håll loggan sitter

Det tror inte jag heller. Jag ser inte någon asymmetri på ritningen. :26:En marknadsknodd föredrar säkert loggan framåt.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Bebop said:

Det tror inte jag heller. Jag ser inte någon asymmetri på ritningen. :26:En marknadsknodd föredrar säkert loggan framåt.  

 

Om man tittar på de smalare skruvarna så sitter de inte i centrum. För vore det så så skulle inte mina utbytta gängtappar passa med mindre att dessa vore ihåliga och jag kan inte se att dessa skruvar är dubblerade i djupled. Då bör de sitta framför centrumtappen och eftersom ritningen inte är i ett plan dvs sprängskiss utan djup så är det mer sannolikt att de sitter asymmetriskt. Men som sagt det finns viktigare aspekter än på logga eller ingen logga och störs man av dessa kan man ändå vända dem bakåt och bibehålla effekten enligt anvisningen. Jag tror inte marknadsavdelningen kommer att kasta sig på Harakirisvärden för den sakens skull.:D:)

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Den smala skruven som syns i mitten kan mycket väl vara två skruvar som sitter rakt framför och bakom varandra, vilket är mest troligt, och då syns bara den främre skruven.

Det skulle behövas en vy på konstruktionen uppifrån, underifrån eller en sidovy för att bekräfta.

Men en liten asymmetri finns i sprängskissen. Strax till vänster om en vertikal centrumlinje, ganska mitt i, syns något som inte finns till höger om centrumlinjen. Om det nu kan spela någon roll för ljudet.

Nå i alla fall så skruvade jag in mina Gaia-fötter i botten och sedan skruvade jag tillbaka till närmsta läget där loggan hamnade rakt fram eller rakt bak. Det blev ungefär lika många loggor framåt som bakåt.

Varför då? Jo, jag vill ju inte att högtalarna ska luta så att jag får en sned ljudbild. ?

Edited by Chorus

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Chorus said:

Den smala skruven som syns i mitten kan mycket väl vara två skruvar som sitter rakt framför och bakom varandra, vilket är mest troligt, och då syns bara den främre skruven.

Det skulle behövas en vy på konstruktionen uppifrån, underifrån eller en sidovy för att bekräfta.

Men en liten asymmetri finns i sprängskissen. Strax till vänster om en vertikal centrumlinje, ganska mitt i, syns något som inte finns till höger om centrumlinjen. Om det nu kan spela någon roll för ljudet.

Nå i alla fall så skruvade jag in mina Gaia-fötter i botten och sedan skruvade jag tillbaka till närmsta läget där loggan hamnade rakt fram eller rakt bak. Det blev ungefär lika många loggor framåt som bakåt.

Varför då? Jo, jag vill ju inte att högtalarna ska luta så att jag får en sned ljudbild. ?

Ja tror också att det viktigaste att inte höjder eller vinklingar förändras om man skall göra relevanta ljudmässiga jämförelser, mellan före och efter. Jag utgår från höjden på diskanten och mäter allt från dem när det gäller antal varv på gängtappen i fronten. Sedan kör jag vattenpass så att översidan på högtalaren står i våg i alla riktningar. Det skall inte vara någon skillnad i höjd på fram och bakfötterna på Ktêman. Det framgår av att spikesen är exakt lika långa och bottenplattan på högtalaren ligger i ett och samma plan. Behöver man sedan anpassa höjden i relation till lyssningsfåtöljens höjd och höjden på hörselgången som jag också har som mått, så får man i sådant fall justera med de bakre skruvarna upp eller ned. Men för mig fungerar det med ca 0,5 cm mellan låsmuttrarna. När jag är klar med mina lyssningstest kommer jag förmodligen att gänga på en mutter till mellan de två som låser uppe och nere. Då vet jag också att avstånden blir exakt lika på millimetern. Alla bäckar små.......:D:)

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom jag själv är intresserad av Gaia har jag mejlat lite med dem men jag är inte helt hundra på om jag vill göra som de föreslår så att mina TAD funkar med Gaia II.

Mina stativ har tre spikes, två fram och en längst bak och även två "vält skydd" rakt bakom de två främre med samma gänga som spiksen.

Isoacoustics vill att jag monterar fyra Gaia och lämnar den ensamma där bak tom så de blir en fyrkant av fötter istället för en trekant.

Får nog bli ett samtal till PL Audio som huserar ett par mil ifrån där jag bor om de kan tänkas låna ut en omgång Gaia II för test.

 

Vad gäller loggan så skriver de så här.

 

The positioning of the IsoAcoustics logo is not important when used with electronics. It is only important with speakers because the directionality of the energy from the speakers drivers.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-01-05 at 20:50, Muffin said:

Lägger jag en flat hand uppe på en högtalare, så är det svårare att vicka framåt-bakåt än sidledes.

 

 

On 2020-01-05 at 21:16, P-pan said:

 en liten hint ang. innanmätet kan den ju åtminstone ge kanske...

 

 

Intressant.

Är det ingen som kan dela på en fot och plåta den?

Själva kopplingen mellan undre och övre metallstycket är mest intressant. Det ser ut som en kvadratisk klots i p-pans skiss.

 

 

8 hours ago, tek said:

Verkar vara spännande att testa med olika fötter. Hade jag inte haft så meckiga högtalare så hade jag gjort det för länge sen.

 

 

För många dynamiska highend-högtalare har man gått mycket långt vad gäller hantering av kabinettresonanser och baffeln som absolut referens. Man kan enkelt sabba allt det där med "fel" typ av fötter, golv och bjälklag. Allt detta pågår medan system från Western Electric hänger i kedjor och skrangliga stativ och låter fantastiskt :39:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu kört ett stort antal ytterligare favoritskivor och dessutom flera signalkällor, med vinyl, streamer och bandspelare. De första intrycken består och möjligen förstärks. Jag skriver möjligen därför det är snabb tillvänjning av den nya ljudbilden. Den känns på något sätt otvungen och naturlig utan att för den skull vara laidback. Ingen aggression i diskantområdet utan snarare en liten slöja har plockats bort med bibehållen mjukhet som jag vill ha det. Basen är nog mest påtaglig i att vara något mer pregnant och tydlig. Baspuckeln som jag har utifrån mina rumsdimensioner kvarstår men har möjligen minskat något. Senast jag mätte låg den på ca 4-5 dB i området 48-50 Hz. Något som jag får leva med så länge jag bor där jag bor och inte satsar in ytterligare HH-resonatorer i rummet. Efterklangen är sannolikt helt oförändrad mht att rummets inredning har större inverkan och att de diffusorer som finns är desamma. Så sammantaget är jag nöjd och med en förhållandevis måttlig investering ändå ett lyft. Sedan kan man alltid diskutera hur stort det är? Inga "jardropping effects" precis och det var inte förväntat. Mina akustikåtgärder har haft mycket större effekt än alla apparatbyten hittills.

Så inga tvärsäkra rekommendationer för andras val, men detta funkade hos mig med de förutsättningar i mitt specifika rum och mina högtalare. Men som sagt var man kan alltid testa och den största risken ligger att de möjligen får vara kvar istället för att byta ut favorithögtalarna.:)

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, calle_jr said:

 

För många dynamiska highend-högtalare har man gått mycket långt vad gäller hantering av kabinettresonanser och baffeln som absolut referens. Man kan enkelt sabba allt det där med "fel" typ av fötter, golv och bjälklag. Allt detta pågår medan system från Western Electric hänger i kedjor och skrangliga stativ och låter fantastiskt :39:

 

Ja den risken får man alltid ta oavsett vad det gäller för utrustning och matchning. Man kan aldrig egentligen vara säker på hur en högtalare eller annan utrustning egentligen borde låta enligt upphovsmannens intentioner. Skulle vara om man skulle bjuda in vederbörande konstruktör för en installation.:) Det lär ju erbjudas vid megabuck-prylar att någon flyger in för installationen.

Kommer ihåg hur en självsäker högtalarkonstruktör i samband med en mässa, tvärsäkert förkunnade att hans högtalare till och med kunde spelas i ett badrum med bibehållet resultat. Väl uppställda i  lyssningsrum så lät det fullständigt katastrofalt dåligt, så en akustiker fick kallas in och jobba hela natten för att få till det. Så man kan egentligen aldrig veta hur det går med mindre att man testat i rätt miljö. Men visst kan man ställa till det, med fel matchning oavsett hur väl man än jobbar och hur mycket man än satsar i kapital.:D:)

Western Electric är kanske byggda för skraltiga landsbygdsbiografer i lador på amerikanska vishan? Där känns väl kätting ganska relevant!:D:)  

 

Calm

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gjorde samma test som Muffin och fick samma resultat, högtalaren vickar lättare i sidled än framåt-bakåt.

Sen vred jag fötterna med loggan på tvären och testade att vicka på högtalaren igen.

Resultatet blev....

Högtalaren vickar fortfarande lättare i sidled än framåt-bakåt. :39:

Så det kanske mer beror på bredden och djupet på högtalarna. Mina är 19,5 cm breda och 32 cm djupa.

Det blir stadigare med längre avstånd mellan fötterna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

vi har följt denna tråden med intresse då vi har utvärderat dessa fötter under ca 2 års tid. Vi har fått en stor inblick hur dessa fungerar rent tekniskt samt praktiskt. Utan att avslöja för mycket (IsoA folket är rädda för kopior) så består de av flera olika sorters mjuka dämpningar som är delvis progressiva samt har olika dämpning beroende på hur man vrider dem. Logga framåt eller åt sidan.

Idén med dessa fötter är att frikoppla/isolera hela högtalaren från underlager/golvet. Så underlaget spelar ingen roll eller i alla fall liten roll. Detta gör fötterna enl uppgift väldigt universella.

Efter vår utvärdering och allt testande så stämmer teorierna väldigt bra. Oavsett underlag/golv så får vi en förbättring jämfört med alla andra fötter/material vi har testat genom alla år. Vi har testat de flesta fötterna som finns samt byggt egna varianter med olika typer sylomer, dämpskikt, fjädrar, progressiv dämpning mm. Inget har gjort det bättre än vad IsoA fötterna gör. De som kommit närmast är kombinationer med kon/puck, som vi också har använt de senaste 17 åren.

Vi har även testat att vrida fötterna med loggan åt sidan istället och hört skillnader om än små.

Det som gör dessa fötter så bra, förutom att de inte sätter igång underlag/golv,  är att kabinett-resonanserna blir betydligt mindre när inte högtalaren resonerar med underlaget. Det hjälper inte hur välkonstruerad eller resonansfritt kabinettet är så blir det ändå vibrationer/resonanser i högtalaren i kombination med underlaget som gör att ljudet inte “släpper” från högtalaren och gör att högtalaren låter “högtalare” i stället för en fritt hängande ljudbild.

 

Helt enkelt mycket bra produkter som vi kan starkt rekommendera till de flesta högtalare (och apparater). De är så bra så vi har tagit beslutet att inkludera dessa i alla våra högtalare förutom Oscar serien där budgeten sätter stopp. Våra Marten/IsoA fötter är dock ytterligare “tightare” specade när det gäller viktanpassning samt att de har ett annat utseende.

 

Mvh

Edited by - Marten -

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, - Marten - said:

Hej,

vi har följt denna tråden med intresse då vi har utvärderat dessa fötter under ca 2 års tid. Vi har fått en stor inblick hur dessa fungerar rent tekniskt samt praktiskt. Utan att avslöja för mycket (IsoA folket är rädda för kopior) så består de av flera olika sorters mjuka dämpningar som är delvis progressiva samt har olika dämpning beroende på hur man vrider dem. Logga framåt eller åt sidan.

Idén med dessa fötter är att frikoppla/isolera hela högtalaren från underlager/golvet. Så underlaget spelar ingen roll eller i alla fall liten roll. Detta gör fötterna enl uppgift väldigt universella.

Efter vår utvärdering och allt testande så stämmer teorierna väldigt bra. Oavsett underlag/golv så får vi en förbättring jämfört med alla andra fötter/material vi har testat genom alla år. Vi har testat de flesta fötterna som finns samt byggt egna varianter med olika typer sylomer, dämpskikt, fjädrar, progressiv dämpning mm. Inget har gjort det bättre än vad IsoA fötterna gör. De som kommit närmast är kombinationer med kon/puck, som vi också har använt de senaste 17 åren.

Vi har även testat att vrida fötterna med loggan åt sidan istället och hört skillnader om än små.

Det som gör dessa fötter så bra, förutom att de inte sätter igång underlag/golv,  är att kabinett-resonanserna blir betydligt mindre när inte högtalaren resonerar med underlaget. Det hjälper inte hur välkonstruerad eller resonansfritt kabinettet är så blir det ändå vibrationer/resonanser i högtalaren i kombination med underlaget som gör att ljudet inte “släpper” från högtalaren och gör att högtalaren låter “högtalare” i stället för en fritt hängande ljudbild.

 

Helt enkelt mycket bra produkter som vi kan starkt rekommendera till de flesta högtalare (och apparater). De är så bra så vi har tagit beslutet att inkludera dessa i alla våra högtalare förutom Oscar serien där budgeten sätter stopp. Våra Marten/IsoA fötter är dock ytterligare “tightare” specade när det gäller viktanpassning samt att de har ett annat utseende.

 

Mvh

Intressant information!

Då kan jag bara konstatera att ni uppenbarligen tycker att de fungerar på det sätt som ni önskar och att ljudet i era högtalare uppenbarligen inte avviker från era intentioner.

Känns som en bekräftelse av mina egna intryck.

När det gäller angivna viktangivelser hur är era erfarenheter rörande dessa? Är dessa intervall snävt tilltagna och i vilken del är de som bäst? Frågan är utifrån mina Ktêmor som ligger obetydligt över maxvikten på Gaia II, dvs 55 kg i relation till max 120 lbs som motsvarar  ca 54,4 kg? Hur har era egna högtalarfötter anpassats? I mitten av spannet eller mer exakt utifrån era viktangivelser utan att veta hur de relaterar till spannet? Har varje medlevererade fötter specialanpassats för den enskilda högtalarens vikt? Jag antar att era högtalare har en rad olika vikter.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har funderingar på att testa under mina Accutonstativare som nu står på SD-kuddar ovanpå basmodulerna.

Stativarna har dock inga skruvhål på undersidan så fötterna kan inte gängas fast. Undras om de funkar som tänkt ändå eller om det rentav vore bättre med Oreafötterna som är avsedda för elektronik. Dessa har ju en lite klibbig yta som skulle greppa bättre?  

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutes ago, calm said:

Intressant information!

Då kan jag bara konstatera att ni uppenbarligen tycker att de fungerar på det sätt som ni önskar och att ljudet i era högtalare uppenbarligen inte avviker från era intentioner.

Känns som en bekräftelse av mina egna intryck.

När det gäller angivna viktangivelser hur är era erfarenheter rörande dessa? Är dessa intervall snävt tilltagna och i vilken del är de som bäst? Frågan är utifrån mina Ktêmor som ligger obetydligt över maxvikten på Gaia II, dvs 55 kg i relation till max 120 lbs som motsvarar  ca 54,4 kg? Hur har era egna högtalarfötter anpassats? I mitten av spannet eller mer exakt utifrån era viktangivelser utan att veta hur de relaterar till spannet? Har varje medlevererade fötter specialanpassats för den enskilda högtalarens vikt? Jag antar att era högtalare har en rad olika vikter.

 

Calm

Våra Marten/IsoA fötter är anpassade för att motsvara att ligga något under den angivna maxvikten som motsvaras på tex Gaia fötterna. Peaken kanske ligger 85-90% av maxvikten. Dina högtalare är tillräckligt nära det ideala skulle jag säga. Du skulle förmodligen inte höra någon skillnad mot om det skulle vara helt idealt. Våra fötter har special anpassats i stort sett till varje enskild modell.

Edited by - Marten -

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, plind said:

Jag har funderingar på att testa under mina Accutonstativare som nu står på SD-kuddar ovanpå basmodulerna.

Stativarna har dock inga skruvhål på undersidan så fötterna kan inte gängas fast. Undras om de funkar som tänkt ändå eller om det rentav vore bättre med Oreafötterna som är avsedda för elektronik. Dessa har ju en lite klibbig yta som skulle greppa bättre?  

Jag skulle gissa att det skulle fungera alldeles utmärkt med Orea fötterna, men har inte provat själv. Du kan skicka en fråga till IsoA om detta tycker jag. Kunde vara intressant att veta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, plind said:

Tror du kan ha rätt där men Oreafoten är lika rörlig i alla led till skillnad från Gaia. 

Har mailat dem nu :-)

Så här skriver de själva på hemsidan. Så det borde fungera bra:

"Eliminates parasitic vibrations, and providing greater sound clarity and focus. The OREA’s are ideal for electronic components including Amplifiers, DAC’s, CD Players, Speakers, and Turntables. Made of machined stainless steel, these isolators have a low-profile design to minimize any increase in height."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick följande svar nu;

 

Thank you for your interest in our products.
We recommend the OREA series for this application since there are no threaded holes for the GAIA’s. The OREA’s use the same technology as the GAIA’s and will work very well in this application.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-01-10 at 09:12, - Marten - said:

Utan att avslöja för mycket (IsoA folket är rädda för kopior) så består de av flera olika sorters mjuka dämpningar som är delvis progressiva samt har olika dämpning beroende på hur man vrider dem.

 

Tack. Helt ny fakta för mig.

 

 

On 2020-01-10 at 09:12, - Marten - said:

Vi har testat de flesta fötterna som finns samt byggt egna varianter med olika typer sylomer, dämpskikt, fjädrar, progressiv dämpning mm. Inget har gjort det bättre än vad IsoA fötterna gör. De som kommit närmast är kombinationer med kon/puck, som vi också har använt de senaste 17 åren.

 

Då får man väl lita på det.

Att IsoA inte redovisar basdata och funktion innebär ju inte att produkten inte fungerar :)

 

Intressant att trimma dämpningen efter hastighet (F-v-diagram).

Man kan tex tänka sig ett system som är mycket styvt för låga energier och mer eftergivligt för höga energier (NTVA).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har gjort en sista justering av installationen och lagt till en mutter på det nya förlängda gängstiftet:

 

P1140415.jpg.ec3262546834ab55a4ca6bf867306ce2.jpg

 

Den täcker in avståndet mellan de två lättrade låsmuttrarna som levererades med IsoAcoustic Gaia II foten och som låser foten uppåt och nedåt. Det uppkommer ett minimalt "spel" som låses uppåt med den "nya" muttern mot den övre låsmuttern. Anledningen till att jag valt att göra så här är tre skäl. Det första är att jag tycker det blev snyggare att slippa se den "nakna" gängan mellan de två lättrade muttrarna. Skulle helst velat haft en slät distans emellan men denna fanns bara upp till M6 och så stor är inte frågan att det vore värt att specialtillverka en sådan. Det andra är att jag genom att sätta den extra muttern får ett exakt lika höjd på 0,5 cm mellan låsmuttrarna och kollar om detta sedan stämmer med att högtalaren står precis i våg i alla riktningar, med vattenpass. Har inte behövt att justera ytterligare. Det tredje och sista är att jag inbillar mig att det blir stabilare med den extra muttern emellan, i synnerhet som jag återmonterar "kupolmuttern" med packning från Ktêmans originalspikes ovanpå utriggaren. Nu har jag fått ett en exakt höjd på diskanten som spelar rakt mot mitt öra, när jag sitter i lyssningsstolen. Detta ger en känsla att jag gjort vad jag kan vad gäller inställningen av högtalaren och det är en särskild  extra tillfredsställelse för en nörd.:D:)

 

Man ser tyvärr också på bilden "gummibandsgrillen" som har en förmåga att bli "slapp" efter ett tag. Har gjort ett försök att sträcka upp dessa grillar genom att lägga en extra knut på trådarna på undersidan. Blev inte 100%-igt bra så jag skall se om man kan hitta en annan bättre lösning. Är nu inne på min andra omgång av grillar sedan köp, så kanske dags och se om tillverkaren hittat på någon bättre lösning? Detta gäller även andra modeller som t.ex. Memento som sonen har.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2020-01-03 at 14:43, magnuskan said:

Innan jag köpte dessa funderade jag på en fot som heter Revopods Arya

 

https://www.whatsbestforum.com/threads/arya-audio-revopods-footers.26560/

 

MVH Magnus

 

En fot så god som någon annan kan jag tro :39: 

Är det någon på forumet som har testat ?

 

Sett till hur den verkar vara uppbyggd så går i alla fall jag lätt i "fällan" i tron om att det mycket väl kan vara en synnerligen effektiv konstruktion.

 

https://www.arya-audio.com/revopod?lightbox=dataItem-jgxfn7ia

 

Finishen och byggkvalitén verkar ju åtminstone inte lämna något mer att önska :tongue:

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, P-pan said:

Sett till hur den verkar vara uppbyggd så går i alla fall jag lätt i "fällan" i tron om att det mycket väl kan vara en synnerligen effektiv konstruktion.

Det är säkert en utmärkt produkt, liksom IsoA.

 

Ingen av dem anger tex vad det är för avisoleringsfrekvens. För IsoA såg man inte ens att det handlar om elastomerer vilket @- Marten -  bekräftade. Det innebär att man får en seriekoppling av fjäder-dämparsystem med bjälklaget som högtalarna står på. Det kanske går att hitta en universalsuperdämpkurva som funkar för alla bjälklag, men vibrationer från transienter under 2ggr avisoleringsfrekvensen kommer förstärkas, och antalet egenfrekvenser kommer dubblas. I min bok...

 

Obs! Jag tycker inte att någon av produkterna är dåliga, de är säkert jättebra. Jag anser bara att man bör ha lite bättre konsumentinformation för kostsamma produkter som ska kopplas in mellan två system. "Kopieringsskyddet" håller ju ändå inte längre än att en bandit snor en fot och öppnar den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.