Jump to content

Klackarna i taket inför Nyår! Eller är det tvärt om?


calm

Recommended Posts

Ja det är väl så att det inte finns någon fot som täcker alla behov och då återstår att testa alla uppkomliga på marknaden för att vara säker. Indelning i hårda respektive mjuka ger en möjlighet till grovsortering, men att sedan leda vidare i undergrupper blir nästa jobb. Jag har inte testat allt, långt ifrån, men haft en hel del lösningar på prov och en hel del permanenta lösningar som av olika skäl gått bort i långa loppet. Den stora förändringen till det bättre, handlade för min del inte om fötter utan det faktum att jag slipade och lackade om golvet för några år sedan. Det blev ett lyft! En annan faktor som jag tycker ger mera resultat för pengarna är att placera högtalarna rätt. Här ligger för egen del det mesta för att få ut en högtalares prestanda fullt ut. Det samverkar med akustiska förhållanden i lyssningsrummet och har mer inverkan på ljudet än alla andra produkter eller åtgärder. För egen del ligger åtskilliga timmar, för att inte säga dagar i detta arbete.

Innan man ens börjar att tänka fötter måste man nog ta det jobbet är jag rädd. Att tro att någon enskild produkt skall lösa alla problem är nog lite naivt och leder bara till frustrerande uppgraderingshysteri. Nej få till basen är mitt råd och tweaka därifrån är mitt råd och ta gärna råd men var konsekvent i din egen tro på ditt eget ljudideal.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, calm said:

var konsekvent i din egen tro på ditt eget ljudideal.

Just detta är något som jag har väldig respekt för och är en anledning till att jag är försiktig med tweats. Det innebär inte att jag menar att alla tweaks är av ondo men om man bela tiden adderar så kan tweaks både addera och dra ifrån och till slut har man noll koll vad man har för anläggning i grunden. Åtminstone ser jag en risk i det. Tweak 1 kan ge en viss effekt men tweak 2 kan gå ta tillbaka effekten s a s. Hörselminnet är dessutom begränsat om hur det var från början och om vad som gjorde vad.

 

Det är en stor anledning till att jag så långt möjligt tänker i system typ samma kabeltillverkare, samma tillverkare av elektronik etc och sedan matchar med högtalare och pickup. När det sedan gäller fötter och rack går jag först på teori och fakta innan jag ens provar. Det finns olika sätt att ta sig Rom... 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, calm said:

Att tro att någon enskild produkt skall lösa alla problem är nog lite naivt och leder bara till frustrerande uppgraderingshysteri. Nej få till basen är mitt råd och tweaka därifrån är mitt råd och ta gärna råd men var konsekvent i din egen tro på ditt eget ljudideal.

 

Calm

 

Håller med @calm. De stora sakerna måste bli rätt först. Underlag och fötter kan ge den sista lilla gåshuden. Men det roliga är att när man gjort "rätt" med det  stora faktorerna i systemet tex högtalarplacering som du nämner ovan blir detta med fötter roligt eftersom man kan höra skillnaderna på lika fötter bättre då. 

 

Jag och bigblue hade en period för några år sedan då vi testat jättemånga olika lösningar och olika fötter under rätt lång tid . Hårda och mjuka kopplingar, med och utan stenskivor, olika produkter som tex olika Nordost Sort Kone, Finite Elements olika fötter, olika Still Points, Spiral Grooves, Kolfiberkoner och kolfiber-spikeunderlägg, Sd-fötter, HRS mfl. (har säkert glömt några).

Det var tydligt att vi gillade vissa lösningar mer, det fanns en bra och dålig grupp. I den bra gruppen var det en fråga om tycke och smak samt att olika delar i kedjan reagerade lite olika på olika fötter. För mig blev en kombination av mjukdämpande fötter, HRS och Sylomer underst och som specialanpassats för vikten med sten ovanpå det som sedan kopplar apparaten med hårt kopplande fötter till stenen. Det bästa resultatet. 

Jag har inte testat dessa för mig nya och på Euphonia heta fötterna ovan men de är säkert bra. Kollade på dem hos Akkelis nyligen. Det är ju lite en kombo av mjukt och hårt i en fot. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag ville med mitt tidigare inlägg in post#91 egentligen bara sätta upp ett varningens finger på övertro på en den ena eller andra produkten och framförallt allt att de löser inte grundläggande problem. I mitt fall är det finliret på ett system som i grunden är detsamma under många, många år. Nyfikenheten var snarast om nya fötter överhuvudtaget skulle förändra något i positiv riktning eller ej. I mitt fall och under mina speciella omständigheter skedde en positiv förändring likt att jämna till med 000:ans sandpapper eller med 400-papper om man vill, inga haksläppsskillnader utan en liten hörbar skillnad i vad jag upplevde i positiv riktning. Sedan om jag kommer att tycka det om ytterligare tid har gått får framtiden utvisa. Jag har redan upptäckt en liten som jag upplever en smula negativ diskanthöjning eller diskantavskalning snarare som jag håller på att analysera. Jag är extremt, extremt känslig på den punkten och funderar på om det är samma fenomen som uppstod då jag lät uppgradera min ASR med lite nya kodningar, op-förstärkare och motstånd på inrådan av herr Schäfer konstruktören. Hjärnan har en förmåga att ställa om och anpassa sig och jag skulle förmodligen inte gilla att gå tillbaka idag till ursprunget. Sedan måste man lägga in i beräkningen att min hörsel förändras över tiden. Min son tycker att mitt system har gått mer åt det diskantrika över åren, lite som trenderna är idag. Men vem vet? Det är svårt att värdera en sådan långsam process.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

 

Min erfarenhet är att fötter kan göra mycket stor skillnad, så pass att en högtalare går från att låta halvbra till mycket bra.

Men...

 

57 minutes ago, calm said:

Att tro att någon enskild produkt skall lösa alla problem är nog lite naivt och leder bara till frustrerande uppgraderingshysteri

 

 

Nu ska jag vara lika störig som vanligt och förklara vad jag menar :)


Här är en typisk högtalare avbildad från sidan och ståendes på fyra fötter på ett bjälklag:

 

image.png

 

Låt oss titta idealiserat på en fot. Antag att man spelar en 100 Hz-ton, så att vibrationer från mellanregister och diskant kan antas vara 0, dvs

 

image.png

 

Antag vidare att kabinettet är helt styvt och inte ger någon fasförskjutning. Dvs den dynamiska kraft som verkar på membranets upphängning verkar ”styvt” och i fas i hela kabinettet så att

 

image.png

 

image.png

 

 

 

Om man enbart studerar en riktning så kan man då idealisera systemet som två kopplade oscillatorer:

 

image.png

 

 

De styrande rörelseekvationerna blir då:

 

image.png

 

Bestäm image.png så att "ljudet släpper" för alla högtalare och alla bjälklag inom audiobandet.

Den enda låsta parametern är image.png, dvs högtalarens vikt.

 

Good luck! :cool:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Calms nyktra observationsinriktade metod, själv kan jag bli lite pingstpastoraktig när jag hör något jag gillar. Jag är särskilt glad över att du delar med dig av dina observationer. Jag tror att jag har mött Gud och Calm tar bara fram sandpappret...

Men jag är helt övertygad om att högtalarfötter är en av de bättre investeringarna man kan göra. Högtalaren är bara en högtalare, sedan ska den interagera med rummet. Och den fysiska kontakten med golvet spelar enligt min erfarenhet stor betydelse för det totala ljudet. Akustikanpassning ligger i samma linje.

Och kanske är detta en av audiofileras egentliga kärnuppgift: För att välja högtalare gör varje människa med ett hifisystem. Att optimera ljudet hos den valda högtalaren är det svåra (och intressanta).

Jag är själv väldigt intresserad av rumslighet i ljudet och mikrodynamik -- och jag tror det hänger ihop. Det får man inte utan optimering. En del produkter har detta inbyggt till stor del från början, och får beröm för det. Exempel: David Berning levererar alla sina större förstärkare med intern och extern vibrationsdämpning från en annan tillverkare. Och han är inte ensam. Men vi konsumenter får förstås betala en slant för det. För att få det riktigt bra måste man nog ner på knäna i alla fall.

Utan bra fötter kommer musiken att sjunka ner i ett muller av återkopplade vibrationer till mikrofonisk elektronik som tar bort mycket av direktheten och rumsligheten.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Hur mäter man kapacitans på en fot? :26:

 

I detta fallet motsvarar image.png resistans. image.png motsvarar kapacitans. Men om man håller sig till mekanik används beteckningarna dämpning och fjädring.

Både image.png och image.png är materialparametrar som går att mäta. image.png har en arbetskurva (dämpkraften varierar med hastighet) som kan se ut på olika sätt:

 

image.png


När det gäller dämpning kan man säga att ju högre man ligger på kraftskalan desto stummare, ju lägre desto svampigare.
För en konstant dämpare är denna stumhet densamma oavsett hastighet.
En icke konstant dämpare är normalt svampig och eftergivlig för låga hastigheter, men stummar till sig ganska tvärt för snabba stötar.
Hur tidigt eller sent dämparen har detta beteende styr man genom att göra den progressiv eller degressiv.

 

Det finns såklart massor av supersmarta och superkomplicerade isolatorer som är framtagna för väldigt skiftande syften.
Tex TMD (Tuned Mass Damper) eller NTVA (Nonlinear Tuned Vibration Absorber) där den återställande kraften tweakas så att den blir lika stor som den återställande kraften i det ena eller andra delsystemet, eller TET (nonlinear Targeted Energy Transfer), eller NES (Nonlinear Energy Sink) osv osv. Och för varje sådant system kan man superanpassa så att tex NES anpassas för cubic stiffness eller vibro-impact osv. Exempel på produkter:

 

image.png

 

En hel skog av tekniker kan tillämpas, och idag kan man styra dynamiska beteenden med mikroprocessorer. Det är bara en tidsfråga innan man kan skaffa sig ett par maradona-ben.

 

Man kan slå ihop image.png och image.png så att den beskrivs tex:

 

image.png eller med cubic stiffness image.png och mixtra med olika egenskaper för att nå dessa syften.

 

Det som kännetecknar de flesta hifi-produkter är att de inte beskriver vad de gör. Jag kanske har fel men jag tycker att det är oproffsigt.

Vad innebär det (tekniskt) att en högtalare "släpper"?
Dvs hur ska man välja F så att en högtalare släpper?

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

 

Min erfarenhet är att fötter kan göra mycket stor skillnad, så pass att en högtalare går från att låta halvbra till mycket bra.

Men...

 

 

 

Nu ska jag vara lika störig som vanligt och förklara vad jag menar :)


Här är en typisk högtalare avbildad från sidan och ståendes på fyra fötter på ett bjälklag:

 

image.png

 

Låt oss titta idealiserat på en fot. Antag att man spelar en 100 Hz-ton, så att vibrationer från mellanregister och diskant kan antas vara 0, dvs

 

image.png

 

Antag vidare att kabinettet är helt styvt och inte ger någon fasförskjutning. Dvs den dynamiska kraft som verkar på membranets upphängning verkar ”styvt” och i fas i hela kabinettet så att

 

image.png

 

image.png

 

 

 

Om man enbart studerar en riktning så kan man då idealisera systemet som två kopplade oscillatorer:

 

image.png

 

 

De styrande rörelseekvationerna blir då:

 

image.png

 

Bestäm image.png så att "ljudet släpper" för alla högtalare och alla bjälklag inom audiobandet.

Den enda låsta parametern är image.png, dvs högtalarens vikt.

 

Good luck! :cool:

 


 

Hej Calle, jag vet ju att du varit med och som ingenjör satt fötter på hela MalmöLive konsertsal, så jag antar att du har ett svar på dessa beräkningsfrågor eller att du menar att det inte finns ett svar....?. Frågan blir då om det är försök, prov, experiment och mätningar som ska avgöra konstruktionen eller om man kan sitta vid skrivbordet och räkna ut lösningen. Jag vet ju att ni t ex vad gällde konsertsalen lät musiker (t ex cellister) sitta och provspela med olika golvunderlag för att sedan själva få uttala sig om vilket som ”var bäst”. Samtidigt vet jag att ni var runt i olika salar runt om i Europa och då kanske provmätte?

 

Att MalmöLive konserthus behövde ”gummifötter” berodde väl på att citytunneln med en massa tåg som passerar går rakt under och att vibrationerna annars kunde störa musiken i salen. Som abonnent på plats 606, rad 22 kan jag meddela att jag inte hör eller märker av några vibrationer från tågen, så salens fötter måste ju funka bra...?

 

Hälsar / Ulf

Edited by ulfsan
Rättat radnummer ?
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DrKlang said:

Jag gillar Calms nyktra observationsinriktade metod, själv kan jag bli lite pingstpastoraktig när jag hör något jag gillar. Jag är särskilt glad över att du delar med dig av dina observationer. Jag tror att jag har mött Gud och Calm tar bara fram sandpappret...

Men jag är helt övertygad om att högtalarfötter är en av de bättre investeringarna man kan göra. Högtalaren är bara en högtalare, sedan ska den interagera med rummet. Och den fysiska kontakten med golvet spelar enligt min erfarenhet stor betydelse för det totala ljudet. Akustikanpassning ligger i samma linje.

Och kanske är detta en av audiofileras egentliga kärnuppgift: För att välja högtalare gör varje människa med ett hifisystem. Att optimera ljudet hos den valda högtalaren är det svåra (och intressanta).

Jag är själv väldigt intresserad av rumslighet i ljudet och mikrodynamik -- och jag tror det hänger ihop. Det får man inte utan optimering. En del produkter har detta inbyggt till stor del från början, och får beröm för det. Exempel: David Berning levererar alla sina större förstärkare med intern och extern vibrationsdämpning från en annan tillverkare. Och han är inte ensam. Men vi konsumenter får förstås betala en slant för det. För att få det riktigt bra måste man nog ner på knäna i alla fall.

Utan bra fötter kommer musiken att sjunka ner i ett muller av återkopplade vibrationer till mikrofonisk elektronik som tar bort mycket av direktheten och rumsligheten.

 

Jag håller med dig helt och fullt, men med utgångspunkten att diskussionen kommit att  handla om fötter så var min point att de förmodligen inte kommer att förändra världen med mindre att övriga parametrar har satts på plats, t.ex. högtalarplacering och rumsaustik som jag menar måste bockas av först och jag antar att du också menar? Audiofili handlar mycket om grundläggande fakta och frågor först och finliret sedan. Orsakssammanhangen kan ibland vara komplexa och det är få förunnat att ha t.ex ett lyssningsrum som. är så utformat att det inte vållar något som helst problem. Mitt är det definitivt inte och när jag väl blev varse varför det inte lät bättre trots både högtalarbyte och apparatbyten så var det den största aha-upplevelsen som jag haft någonsin. Dessförinnan trodde jag att bara jag kunde köpa produkten x, y och z.... så skulle frälsningen komma. :)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Det som kännetecknar de flesta hifi-produkter är att de inte beskriver vad de gör.

Någon skrev att de har patent. Jag har letat men det verkar snarare vara så att de stödjer delar av sin lösning på ett gammalt patent.

 

Morrison’s “floating design” concept is described 
in detail in US Patent No. 7,640,868, co-authored 
by Canadian inventor and designer Robert G. 
Dickie (available from Google Patents)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

 

I detta fallet motsvarar image.png resistans. image.png motsvarar kapacitans. Men om man håller sig till mekanik används beteckningarna dämpning och fjädring.

Både image.png och image.png är materialparametrar som går att mäta. image.png har en arbetskurva (dämpkraften varierar med hastighet) som kan se ut på olika sätt:

 

image.png


När det gäller dämpning kan man säga att ju högre man ligger på kraftskalan desto stummare, ju lägre desto svampigare.
För en konstant dämpare är denna stumhet densamma oavsett hastighet.
En icke konstant dämpare är normalt svampig och eftergivlig för låga hastigheter, men stummar till sig ganska tvärt för snabba stötar.
Hur tidigt eller sent dämparen har detta beteende styr man genom att göra den progressiv eller degressiv.

 

Det finns såklart massor av supersmarta och superkomplicerade isolatorer som är framtagna för väldigt skiftande syften.
Tex TMD (Tuned Mass Damper) eller NTVA (Nonlinear Tuned Vibration Absorber) där den återställande kraften tweakas så att den blir lika stor som den återställande kraften i det ena eller andra delsystemet, eller TET (nonlinear Targeted Energy Transfer), eller NES (Nonlinear Energy Sink) osv osv. Och för varje sådant system kan man superanpassa så att tex NES anpassas för cubic stiffness eller vibro-impact osv. Exempel på produkter:

 

image.png

 

En hel skog av tekniker kan tillämpas, och idag kan man styra dynamiska beteenden med mikroprocessorer. Det är bara en tidsfråga innan man kan skaffa sig ett par maradona-ben.

 

Man kan slå ihop image.png och image.png så att den beskrivs:

 

image.png

 

och mixtra med olika egenskaper för att nå dessa syften.

 

Det som kännetecknar de flesta hifi-produkter är att de inte beskriver vad de gör. Jag kanske har fel men jag tycker att det är oproffsigt.

Vad innebär det (tekniskt) att en högtalare "släpper"?
Dvs hur ska man välja F så att en högtalare släpper?

 

Kan man då rimligen anta att en fot borde ha fler än en egenskap för att täcka in olika material i underlaget eller är det relaterat till högtalaren? Dels högtalarens påverkan på underlaget och dess "retur" av resonanser från golvmaterialet. "Kommunikationen" borde vara tvåvägs dvs en genererad "stötvåg" i ena riktningen borde få en motstående våg i motsatt riktning eller neutraliserar dessa varandra vid ett idealt förhållande som en bra fot borde representera?

Vad innebär svampigheten,  motsvarar detta baspåverkan eller associerar jag helt fel?

 

Calm (amatör)

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, ulfsan said:

jag antar att du har ett svar på dessa beräkningsfrågor eller att du menar att det inte finns ett svar....?. Frågan blir då om det är försök, prov, experiment och mätningar som ska avgöra konstruktionen eller om man kan sitta vid skrivbordet och räkna ut lösningen.

 

 

Jag menar att det måste vara mycket svårt att konstruera en komponent som stoppas in mellan två system som du inte vet något om mer än vikten på det ena systemet (högtalaren). Det blir lite grand som att sälja en nyckel som passar till alla lås om dörren väger 50kg.

 

 

6 hours ago, ulfsan said:

Att MalmöLive konserthus behövde ”gummifötter” berodde väl på att citytunneln med en massa tåg som passerar går rakt under och att vibrationerna annars kunde störa musiken i salen. Som abonnent på plats 606, rad 22 kan jag meddela att jag inte hör eller märker av några vibrationer från tågen, så salens fötter måste ju funka bra...?

 

 

Dels vibrationer från tåg, men även störningar från kongress, kuben och common area.

Det problemet är dock betydligt mer straight-forward. Det är rakt av vibrationsdämpning, "få tyst på störningar". Med högtalarfötter ska man bevara en klang.

 

 

6 hours ago, ulfsan said:

Jag vet ju att ni t ex vad gällde konsertsalen lät musiker (t ex cellister) sitta och provspela med olika golvunderlag för att sedan själva få uttala sig om vilket som ”var bäst”. Samtidigt vet jag att ni var runt i olika salar runt om i Europa och då kanske provmätte?

 

Detta är mer i linje med högtalarfötter :)

Hur ska golvet utformas för att ge bäst respons till instrument (med stackel)? Vi gjorde impedansmätningar på en rad olika trägolv, massiva, krysslimmade och olika sandwich-konstruktioner. Och vi provspelade tre utvalda med en "expertpanel" som avgjorde valet.

Ja, vi mätte i Grosser Musikvereinsaal, men det var för klangen i salen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Någon skrev att de har patent. Jag har letat men det verkar snarare vara så att de stödjer delar av sin lösning på ett gammalt patent.

 

Morrison’s “floating design” concept is described 
in detail in US Patent No. 7,640,868, co-authored 
by Canadian inventor and designer Robert G. 
Dickie (available from Google Patents)

Hmm.

Jag läste patentet, men jag tycker inte det var något nytt relaterat till vibrationshantering.

 

 

2 hours ago, calm said:

Kan man då rimligen anta att en fot borde ha fler än en egenskap för att täcka in olika material i underlaget eller är det relaterat till högtalaren? Dels högtalarens påverkan på underlaget och dess "retur" av resonanser från golvmaterialet. "Kommunikationen" borde vara tvåvägs dvs en genererad "stötvåg" i ena riktningen borde få en motstående våg i motsatt riktning eller neutraliserar dessa varandra vid ett idealt förhållande som en bra fot borde representera?

Vad innebär svampigheten,  motsvarar detta baspåverkan eller associerar jag helt fel?

 

Jag tycker att man antingen måste prova sig fram (som du har gjort) eller specialdesigna utifrån de specifika förhållanden man har (svårt).

Varför skulle Marten behöva specialanpassa sina IsoA om fötterna redan är "universella"?

 

Dämpning är ett ganska vitt begrepp. Det kan utgöras av friktion där ett fint sandpapper ger låg dämpning och grovt ger hög dämpning. Det kan också beskrivas som en vätska med olika viskositet. Tänk att trampa i en pöl där "svampighet" kan liknas vid vatten, och "stumhet" liknas vid en tjock gyttja.

 

Du är helt rätt på det, tycker jag. Det gäller bara att kunna formulera det tekniskt. Tex hur man vill att energiupptagningen i foten ska se ut i tidsdomänen. En kurva, ett värde eller någon form av kriterier. Är kritisk dämpning = bra ljud? :unsure: Säkert inte, men kanske en viss fraktion av kritisk dämpning och den är sannolikt både frekvens- och amplitudberoende.

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, calle_jr said:

Är kritisk dämpning = bra ljud? :unsure: Säkert inte, men kanske en viss fraktion av kritisk dämpning och den är sannolikt både frekvens- och amplitudberoende.

 

 

Ja håller med. Svaret är nej för mig. Jag har provat dämpning (Bla Sylomer) som utgått från kritisk dämpning och justerat detta med hörseln tills jag tycker det låter som jag vill. Generellt har det låtit bättre med en resonansfrekvens som något överstigit det som räknats ut som optimalt för vikten.

 

Mina senaste högtalare har haft anpassade fötter för högtalaren från början och den jag använder nu är flytande dämpad. Den gungar till som en gammal amerikans bil när man putter på den. Håller med om att högtalare är den viktigaste komponenten att stå bra. Lägger också till vinylspelaren som en mycket viktig produkt där skillnaderna kan vara stor i ljudkvalitet om den står bra eller dåligt.

Link to comment
Share on other sites

Att jaga den bästa foten till sina högtalare verkar vara inne just nu på forumet och jag läser de olika alternativ på fötter och dess konstruktioner men blir inte så mycket klokare för det. Det är väl som vanligt att det finns inga fötter som passar allt och alla utan det är att testa själv som gäller.

Själv har jag såklart under alla år testat olika fötter och vid olika underlag men kommer inte ihåg de första testerna och vet inte ens om jag då kunde detektera vad de gjorde för ljudet. Men det var lättare förr, hade då högtalare man kunde hantera enkelt på egen hand, idag skulle jag inte ens försöka lägga ner de för att kunna skruva fast de;)

Idag kör jag men 3st Stillpoints Ultra 5 under varje högtalare och som bara är instuckna (ej fastmonterad) och är nöjd tror jag? Skulle vara kul att testa era teser och se om jag skulle kunna detektera skillnader och hitta några som skulle kunna vara en positiv förbättring om det nu finns en sådan?

Det jag skulle önska mig i första hand är att kunna justera höjden i bakkant då de åkte upp 4 cm med Stillpoint, läser man om @calm’s noggrannhet så känner jag mig som amatör eller inser eller tror iaf att mina öron inte har samma kapacitet att avgöra försämring/förbättring med ett par mm hit eller dit. Men ska återigen kanske inte säja aldrig!

En rolig tråd att följa och som inspirerar och föder en nyfikenhet som kanske en dag tar över och gör så att jag också testar andra fötter:tongue:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, octavia rs said:

@byZan Jörgen på Ultimate har Gaia Cronos under sina R1tx så där finns det säkert lite input att få.

 

https://www.monoandstereo.com/2019/12/ultimate-sound-music.html

 

 

Se där ja, tack @octavia rs för bild och länk:)

Nu undrar jag om det kan vara någon skillnad på fötter och fötter?;) Jag får till att börja med kolla om det finns några recensioner att läsa på nätet och sedan eventuellt kanske testa, men det får bli en senare fråga isf.

Varför ser det så snett ut tro, är det bilden som ljuger eller? 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, octavia rs said:

@byZan Jörgen på Ultimate har Gaia Cronos under sina R1tx så där finns det säkert lite input att få.

 

https://www.monoandstereo.com/2019/12/ultimate-sound-music.html

 

_MG_0252-1.thumb.jpg.2969bd3ab0bd3ad9098cfa6dda914a4c.jpg

Ser att de ändrat muttrarna överst mot högtalaren med standardmuttrar istället, onekligen lättare att dra fast med nyckel istället för polygrip med trasa som skydd för den lättrade muttern. Skulle man vara petig så kan man konstatera att höger fot sannolikt är monterad i strid mot tillverkarens anvisning om loggan framåt.:D:)

Vinklingen på högtalarens front ser något mer bakåtlutad ut om jag jämför med minnesbilden av @byZan s högtalare. Kanske en ändring på den nya modellen även om detta knappast är troligt, utan mer fotovinkeln?

I övrigt verkar det vara ett häftigt system.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

Jag tycker att man antingen måste prova sig fram (som du har gjort) eller specialdesigna utifrån de specifika förhållanden man har (svårt).

Varför skulle Marten behöva specialanpassa sina IsoA om fötterna redan är "universella"?

 

De är väldigt "universella", enligt våra omfattande tester, på en mängd olika underlag/golv.

Men varför skulle vi inte "specialanpassa" foten till vikten på högtalaren? Nu när vi kan det. Det finns ju en "sweetspot" där den fungerar optimalt.

Edited by - Marten -
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Varför ser det så snett ut tro, är det bilden som ljuger eller? 

 

De ser onekligen snett ut de gör det. 

 

Vad jag ser så har R1 tre fötter så man bör betänka att foten där bak får högre belastning. Mina CE1 har cirka 13,5kg per fot fram och 19kg där bak.

 

1 hour ago, calm said:

I övrigt verkar det vara ett häftigt system.

 

De är det säkert jag har lyssnat på det som står i Malmö hos Ljudupplevelser och de finns potential :)

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-11 at 11:54, calm said:

Jag har gjort en sista justering av installationen och lagt till en mutter på det nya förlängda gängstiftet:

 

P1140415.jpg.ec3262546834ab55a4ca6bf867306ce2.jpg

 

Den täcker in avståndet mellan de två lättrade låsmuttrarna som levererades med IsoAcoustic Gaia II foten och som låser foten uppåt och nedåt. Det uppkommer ett minimalt "spel" som låses uppåt med den "nya" muttern mot den övre låsmuttern. Anledningen till att jag valt att göra så här är tre skäl. Det första är att jag tycker det blev snyggare att slippa se den "nakna" gängan mellan de två lättrade muttrarna. Skulle helst velat haft en slät distans emellan men denna fanns bara upp till M6 och så stor är inte frågan att det vore värt att specialtillverka en sådan. Det andra är att jag genom att sätta den extra muttern får ett exakt lika höjd på 0,5 cm mellan låsmuttrarna och kollar om detta sedan stämmer med att högtalaren står precis i våg i alla riktningar, med vattenpass. Har inte behövt att justera ytterligare. Det tredje och sista är att jag inbillar mig att det blir stabilare med den extra muttern emellan, i synnerhet som jag återmonterar "kupolmuttern" med packning från Ktêmans originalspikes ovanpå utriggaren. Nu har jag fått ett en exakt höjd på diskanten som spelar rakt mot mitt öra, när jag sitter i lyssningsstolen. Detta ger en känsla att jag gjort vad jag kan vad gäller inställningen av högtalaren och det är en särskild  extra tillfredsställelse för en nörd.:D:)

 

Man ser tyvärr också på bilden "gummibandsgrillen" som har en förmåga att bli "slapp" efter ett tag. Har gjort ett försök att sträcka upp dessa grillar genom att lägga en extra knut på trådarna på undersidan. Blev inte 100%-igt bra så jag skall se om man kan hitta en annan bättre lösning. Är nu inne på min andra omgång av grillar sedan köp, så kanske dags och se om tillverkaren hittat på någon bättre lösning? Detta gäller även andra modeller som t.ex. Memento som sonen har.

 

Calm

Riktigt seriöst utförd montering av dina fötter Calm. Får nog ta mig i kragen och ta inspiration från dig! Tyvärr så har jag samma problem med gummibandsgrillen, beställde du nya från Robert förra gången du bytte gummibanden?

Edited by Sammy
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

Riktigt seriöst utförd montering av dina fötter Calm. Får nog ta mig i kragen och ta inspiration från dig! Tyvärr så har jag samma problem med gummibandsgrillen, beställde du nya från Robert förra gången du bytte gummibanden?

Tack! Tycker att man bör göra den typen av arbete på ett noggrant sätt för att om möjligt eliminera uppenbara fel som kan uppstå. När det gäller grillen på Ktêma så fick jag en ny grill av Robert som jag tror satt på demoexet. Men det var många år sedan. Tycker att Serblins svärson som övertagit rörelsen borde hitta en bättre lösning. För de gummiband som suttit på andra fronter har också blivit slappa. Funderade ett tag på om jag skulle ersätta med en mindre elastisk tråd, men risken är att man får dessa som resonanssträngar istället. Gillar inte nakna fronter eftersom jag har lyssningsrum och vardagsrum i samma och vill undvika nyfikna småbarns pillande på högtalarkonerna. Brukar sätta på tyghuvarna när de små liven är i antågande. Det blir lugnast så.:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, calm said:

 När det gäller grillen på Ktêma så fick jag en ny grill av Robert som jag tror satt på demoexet. Men det var många år sedan. Tycker att Serblins svärson som övertagit rörelsen borde hitta en bättre lösning. För de gummiband som suttit på andra fronter har också blivit slappa. Funderade ett tag på om jag skulle ersätta med en mindre elastisk tråd, men risken är att man får dessa som resonanssträngar istället. Gillar inte nakna fronter eftersom jag har lyssningsrum och vardagsrum i samma och vill undvika nyfikna småbarns pillande på högtalarkonerna. Brukar sätta på tyghuvarna när de små liven är i antågande. Det blir lugnast så.:)

 

Calm

 

 

Jag har fått byta grillspagettin på mina Sonus faber Guarneri Memento för några år sedan. I perioder innan får man knyta om ändarna och spänna lite, men det går bara till en viss gräns och de nya som skickades Från Sonus faber får jag spänna lite nu. Det är nog så att gummit i snoddarna åldras skulle jag tro eller finns det sådan som håller längre?

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-12 at 19:54, Apexorca said:

 

Ja håller med. Svaret är nej för mig. Jag har provat dämpning (Bla Sylomer) som utgått från kritisk dämpning och justerat detta med hörseln tills jag tycker det låter som jag vill. Generellt har det låtit bättre med en resonansfrekvens som något överstigit det som räknats ut som optimalt för vikten.

 

Jag tror kanske att du förväxlar parametrarna. Berner/Getzner gör ingen bedömning av hur Sylomer/Sylodyn beter sig i tidsdomänen.

Rekommendationer och beräkningar från Berner/Getzner utgår från att maximera avisolering vid så låg egenfrekvens som möjligt. Punkt :)

Kritisk dämpning syftar till på vilket sätt energiupptagningen sker, alltså hur utklingningen ser ut i tid.

Du menar säkert rätt, men jag vill påpeka skillnaden så att det inte missförstås.

 

Just begreppet "kritisk dämpning" syftar till en dämpning som får en oscillator snabbast till vila. Men om jag tänker rätt så är det baserat på klassisk teori dvs med antagande om (konstant) viskös dämpning och linjär fjäder. Då är:

pic-03.jpg

Om man i stället modellerar dämpare och fjäder med olinjära samband, så fås ett annat utseende på utklingningen.

Då kan man tex få en snabbare och snyggare utklingning med hjälp av teorier för fractional critical damping (dvs att formulera k och c baserat på fraktionerad diffkalkyl).
Jag tänker att man kan hitta sådana egenskaper för högtalar- och vinylspelarfötter*) som inte utgår från max avisolering utan fokuserar på bästa klang. Man får högtalarna att släppa, och man får nålen att följa spåret som en skyhook-upphängning**) . Jämför med en mountainbike; där vill man att dämpningen ska vara lite svampig för trampning och normal gång, men att det snabbt ska kicka in en stor dämpkraft om det kommer ett rejält gupp. Det är inte exakt samma för högtalare/vinylspelare, men det är på samma sätt en tweakning av det dynamiska beteendet. Följsamheten ska styras av hastighet.

 

*) Högtalare och vinylspelare har väldigt lika förutsättningar. Båda är hastighetstransducers som styrs av ett dynamiskt system där nyttosignalen baseras på hastighet. Störningar bör tas om hand på ett sätt som påverkar överföringsfunktionen för hastighet som minst (magnitud och fas/grupplöptid).

 

**) Rent matematiskt kan man formulera dämpare som har oändlig dämpning. Det blir som ett "imaginärt tak", dvs det finns inget tak men dämparen ger ändå oändligt mothåll så att tex en pickup kan få en superstabil referens. Det fungerar inte i praktiken, men man kan närma sig detta när man vet vad man vill åstadkomma.

 

image.png

 

 

 

 

12 hours ago, - Marten - said:

varför skulle vi inte "specialanpassa" foten till vikten på högtalaren?

Alltid svårt att uttala sig nyanserat om hifi, men det verkar bara så märkligt att om man bara gör en viktanpassning så trillar allt på plats. Att inga andra variabler spelar in, bara högtalarens massa :unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-11 at 11:54, calm said:

Jag har gjort en sista justering av installationen och lagt till en mutter på det nya förlängda gängstiftet:

 

P1140415.jpg.ec3262546834ab55a4ca6bf867306ce2.jpg

 

Den täcker in avståndet mellan de två lättrade låsmuttrarna som levererades med IsoAcoustic Gaia II foten och som låser foten uppåt och nedåt. Det uppkommer ett minimalt "spel" som låses uppåt med den "nya" muttern mot den övre låsmuttern. Anledningen till att jag valt att göra så här är tre skäl. Det första är att jag tycker det blev snyggare att slippa se den "nakna" gängan mellan de två lättrade muttrarna. Skulle helst velat haft en slät distans emellan men denna fanns bara upp till M6 och så stor är inte frågan att det vore värt att specialtillverka en sådan. Det andra är att jag genom att sätta den extra muttern får ett exakt lika höjd på 0,5 cm mellan låsmuttrarna och kollar om detta sedan stämmer med att högtalaren står precis i våg i alla riktningar, med vattenpass. Har inte behövt att justera ytterligare. Det tredje och sista är att jag inbillar mig att det blir stabilare med den extra muttern emellan, i synnerhet som jag återmonterar "kupolmuttern" med packning från Ktêmans originalspikes ovanpå utriggaren. Nu har jag fått ett en exakt höjd på diskanten som spelar rakt mot mitt öra, när jag sitter i lyssningsstolen. Detta ger en känsla att jag gjort vad jag kan vad gäller inställningen av högtalaren och det är en särskild  extra tillfredsställelse för en nörd.:D:)

 

Man ser tyvärr också på bilden "gummibandsgrillen" som har en förmåga att bli "slapp" efter ett tag. Har gjort ett försök att sträcka upp dessa grillar genom att lägga en extra knut på trådarna på undersidan. Blev inte 100%-igt bra så jag skall se om man kan hitta en annan bättre lösning. Är nu inne på min andra omgång av grillar sedan köp, så kanske dags och se om tillverkaren hittat på någon bättre lösning? Detta gäller även andra modeller som t.ex. Memento som sonen har.

 

Calm

 

Är det för att du vill ha upp dem på höjden som du gör så?  Jag har gängat mina djupare in i högtalaren så att de båda låsmuttrarna ligger dikt an mot varandra. Då ser jag heller inget av M8-gängan. Det blev ändå lite högre än jag hade med de tidigare superspikesen. Om golvet inte är helt plant förstår jag att man kan få det i våg med att anpassa fötternas höjd, men som sagt jag har skruvat dem så långt in det går i högtalaren.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-13 at 20:33, calle_jr said:

Jag tror kanske att du förväxlar parametrarna.

 

 

Det gör jag säkert :blush: och du kan ju detta mycket bra, men jag hoppas att min erfarenhet när jag testat Sylomer kan vara av godo. 

 

Jag hänger med något så när på dina tankar om högtalarfötter. Verkar vettigt.

 

Ang min eventuella förväxling av parametrar:

Jag menar att när de på Christian Berner AB räknar på vad jag skall ha för "Sylomer-recept" för mina dämpfötter när jag förklarat vad jag skall ha dem till, så låter det bättre med styvare fötter än det som Berner räknar ut som det optimala ur vibrationsperspektiv. De ger mig ett värde, tex 18hz som det optimala vibrtationsmässigt. (vad detta värde kallas har jag kanske blandat ihop i så fall , men det räcker för mig att de vet vad de gör). När jag testar detta och några andra lösningar så låter det tex bättre med 25Hz. Alltid har det låtit bättre med högre frekvensoptimering om man kan kalla det så. 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, plind said:

 

Är det för att du vill ha upp dem på höjden som du gör så?  Jag har gängat mina djupare in i högtalaren så att de båda låsmuttrarna ligger dikt an mot varandra. Då ser jag heller inget av M8-gängan. Det blev ändå lite högre än jag hade med de tidigare superspikesen. Om golvet inte är helt plant förstår jag att man kan få det i våg med att anpassa fötternas höjd, men som sagt jag har skruvat dem så långt in det går i högtalaren.

 

Att laborera med högtalarens höjd från golvet kan ge en del oönskade effekter. Det har jag varit med om att testa några gånger. Golvet är ju den enda yta som högtalartillverkaren vet avståndet till och den kan vara mycket viktig och ge effekt på mycket små skillnader för ljudet. Så man bör vara medveten om det om man börjar ändra på detta.

Jag vet att tex YG jobbar mycket med sin bas och avståndet till golvet för rätt effekt i basen. 

Man får helt enkelt göra som vanligt. Lyssna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...