Jump to content

Klackarna i taket inför Nyår! Eller är det tvärt om?


calm

Recommended Posts

Calm du skriver att du har ett flytande parkettgolv på¨betong. Flytande parkett har ju jag också

men på golvreglar och spånskivor ändras förutsättningarna helt och hållet då

eller kan jag få samma förbättring. Och den förbättringen kan den kännas okej till det priset

som det kommer att handla?  Som i mitt fall landar på 30000 sek. tack vare vikten på högtalarna.

Sen skriver du också att texten på foten ska riktas framåt på grund av konstruktionslösningen.

Är det likadant på elektonikfötterna att texten ska va framåt? Har inte kunnat läsa mig till det.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Calm- ett bra val av högtalarfötter. Har själv Gaia III till mina stativhögtalare. Dessa ( Klångedang T1) är ju lite speciella då hela 

konstruktionen, dvs stativ och högtalare, är på ett sätt ihopbyggt. Delningsfiltret sitter i min version i stativet. 

 

Därför skickade jag iväg ett mail till tillverkaren och undrade om dessa fötter även skulle passa mina högtalare/stativ. Det skulle fungera så

jag köpte dom och har inte ångrat mig. Klar skillnad mot vanliga spikes och Naim chips/eller Linn skeets golvskydd.  Jag har parkettgolv på  bjälklag i

ett förhållandevis nytt hus på andra våningen.

 

Innan jag köpte dessa funderade jag på en fot som heter Revopods Arya

 

https://www.whatsbestforum.com/threads/arya-audio-revopods-footers.26560/

 

MVH Magnus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, A/Wing. said:

Calm du skriver att du har ett flytande parkettgolv på¨betong. Flytande parkett har ju jag också

men på golvreglar och spånskivor ändras förutsättningarna helt och hållet då

eller kan jag få samma förbättring. Och den förbättringen kan den kännas okej till det priset

som det kommer att handla?  Som i mitt fall landar på 30000 sek. tack vare vikten på högtalarna.

Sen skriver du också att texten på foten ska riktas framåt på grund av konstruktionslösningen.

Är det likadant på elektonikfötterna att texten ska va framåt? Har inte kunnat läsa mig till det.

Som vanligt när det gäller tweaks så är de helt beroende på förutsättningarna i det enskilda fallet. Vore jag som du så skulle jag låna hem en uppsättning för test. Det kostar förhoppningsvis ingenting om man kan ordna ett öppet köp hos någon välvillig handlare. Om det skulle falla väl ut så ser jag kostnaden som mindre i relation till vad du säkert får betala för en relativt "billig" kabel och i relation till andra betydligt dyrare puckar. Gaia 1 som du säkert behöver kostar 14.000 kr för 8 st eller behöver du ännu större? För då kan du nog inte köra med dessa som går upp till 100 kg styck.https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/dampning/277380-isoacoustics-gaia-i/ OBS att priset är för fyrpack!

 

Jag för egen del vill jag gärna damma av hygienfaktorerna innan jag skulle ens tänka på att köpa några nya prylar. Det handlar om bl. fötter som jag av erfarenhet vet att de kan ha stor betydelse. Så kör så det ryker. Funkar det inte så lämna tillbaka och jag kan inte garantera något alls!:D:) "Skönare lyss till den blåsa som brast, än att aldrig klämma en bärsa!" som Blandaren så klokt skrev för många år sedan. Lycka till !:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calm said:

@A/Wing.  Vad är vikten på dina högtalare? Finns tydligen en supertungviktsklass också upp till 280 kg! Då blir det klart dyrare men det visste du redan. Men som sagt billigt relativt ev. vinst kan det ändå bli. Mina räknas som superbantamvikt :D

 

Calm

 

Jo jag viste ju det. Kollade med Akkelis men dom hade inga hemma men Plundin skickade ett mail till IsoAcoustics för att kolla

om dom har några demofötter som dom kan skicka över.

Jag vill appsolut inte köpa utan att fått testa dom hemma då hoppar jag hellre av tåget.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

Jag skulle vilja lägga till ett omdöme om soundstage som jag tycker är intressant att nämna och det känns som det skett inte bara en utvidgning utan också en uppklarning och fördjupning om än inte haksläppsstor så hörbar. Jag gillar luft mellan instrument men inte knivskarpa konturer som har lite med verkligheten att göra, det måste vara samklang mellan instrumenten annars blir det inte bra. Tycker att Gaian gör det på ett bra sätt.

 

Calm

 

 

 

@calm Du tar upp intressanta aspekter i din analys genom hela fottestet.

Kul test. Det finns många parametrar att trimma i en anläggning där fötter/underlag är en del av helheten. Mycket av det du beskriver i din analys av förbättringar och förändringar i ljudet är sådant som jag också letar efter när jag testar. Du beskriver också att det inte är haksläpp-skillnad men ändå tydlig. Detta är just en poäng jag börjar framföra även i mina egna testers beskrivning och resultatet. Jag tycker det är värt att ta upp nu också.

Genom åren har jag upptäckt att särskilt om jag kopplar ur något eller flera saker jag testat länge så försvinner något bra i ljudet... om det jag testar verkligen är bra. Man måste vara noggrann lyssnare, som du är, och faktiskt ta investeringar även av små förbättringar för att på sikt få ett riktigt bra ljud, om det nu är av intresse. Nu kanske detta du beskriver är mer än bara små skillnader, men likväl. Små förbättringar kanske enskilt förefaller som obetydliga och inte värda en investering, men tro mig. Jobbar man vidare så kommer tillslut summan av alla dessa små förbättringar göra systemet underbart bra och vara en stor förbättring tillsammans. Det handlar inte om att bara välja det dyraste systemen. Enkla system vinner på detta också och många lyckas få toppenljud. Anpassningen och trimningen av systemet oavsett vilka prylar man har är nödvändig, rolig och fruktsam.

 

Du skrev följande "Jag gillar luft mellan instrument men inte knivskarpa konturer som har lite med verkligheten att göra, det måste vara samklang mellan instrumenten annars blir det inte bra." Det skulle jag vilja kommentera.

Jag håller verkligen med. Olika prylar och system gör detta olika bra. Vissa system som delar upp det med för mycket luft mellan instrumenten låter i mina öron oengagerat omusikaliskt, men ofta upplöst och rent och det påminner om min upplevelse av studioljud. Inte mitt favoritljud. Dock är en stor del av detta beroende av hur det spelats in. Tar vi en orkester med akustiska instrument med en torr inspelning där instrument spelas in i ett dämpat rum eller till och med i olika rum och sedan mixats ihop blir lite mycket studioljud före mig och som du beskriver. Jag tycker inte detta låter som när man lyssnar live på en orkester där alla ljud samverkar i samma akustiska miljö samtidigt. Men det är ju så det låter då.. om man spelar in så. Det blir imponatorljud och det är inte så jag njuter mest av musiken från en orkester. Däremot om det är modernt producerad modern musik med elektroniska ljud och annat "konstlat" så är det ju en annan sak tycker jag. Men som sagt, så skall din Bobo platta inte låta så.

Jag vet att du inte gillar högupplöst ljud och vi har säkert lite olika uppfattning av vad det är. Jag ser inte hur mer upplösning i sig kan vara till ondo om det inte för med sig något annat fel på vägen dit, vilket jag tror det ibland gör i det digitala mediet.  Nu kommer bomben @calm. Jag tror dina fötter har givit dig en ökad upplösning av ljudet och att det är det du hör som ger de effekter p ljudet du beskriver. Dina högtalare och akustiken tillsammans blir mer excakta med dessa fötter och presterar bättre upplösning pga mindre distorsion mekaniskt, elektriskt och akustiskt via minskat stomresonanser i både golv och högtalare. (en lekman spekulerar)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

 

 

@calm Du tar upp intressanta aspekter i din analys genom hela fottestet.

Kul test. Det finns många parametrar att trimma i en anläggning där fötter/underlag är en del av helheten. Mycket av det du beskriver i din analys av förbättringar och förändringar i ljudet är sådant som jag också letar efter när jag testar. Du beskriver också att det inte är haksläpp-skillnad men ändå tydlig. Detta är just en poäng jag börjar framföra även i mina egna testers beskrivning och resultatet. Jag tycker det är värt att ta upp nu också.

Genom åren har jag upptäckt att särskilt om jag kopplar ur något eller flera saker jag testat länge så försvinner något bra i ljudet... om det jag testar verkligen är bra. Man måste vara noggrann lyssnare, som du är, och faktiskt ta investeringar även av små förbättringar för att på sikt få ett riktigt bra ljud, om det nu är av intresse. Nu kanske detta du beskriver är mer än bara små skillnader, men likväl. Små förbättringar kanske enskilt förefaller som obetydliga och inte värda en investering, men tro mig. Jobbar man vidare så kommer tillslut summan av alla dessa små förbättringar göra systemet underbart bra och vara en stor förbättring tillsammans. Det handlar inte om att bara välja det dyraste systemen. Enkla system vinner på detta också och många lyckas få toppenljud. Anpassningen och trimningen av systemet oavsett vilka prylar man har är nödvändig, rolig och fruktsam.

 

Du skrev följande "Jag gillar luft mellan instrument men inte knivskarpa konturer som har lite med verkligheten att göra, det måste vara samklang mellan instrumenten annars blir det inte bra." Det skulle jag vilja kommentera.

Jag håller verkligen med. Olika prylar och system gör detta olika bra. Vissa system som delar upp det med för mycket luft mellan instrumenten låter i mina öron oengagerat omusikaliskt, men ofta upplöst och rent och det påminner om min upplevelse av studioljud. Inte mitt favoritljud. Dock är en stor del av detta beroende av hur det spelats in. Tar vi en orkester med akustiska instrument med en torr inspelning där instrument spelas in i ett dämpat rum eller till och med i olika rum och sedan mixats ihop blir lite mycket studioljud före mig och som du beskriver. Jag tycker inte detta låter som när man lyssnar live på en orkester där alla ljud samverkar i samma akustiska miljö samtidigt. Men det är ju så det låter då.. om man spelar in så. Det blir imponatorljud och det är inte så jag njuter mest av musiken från en orkester. Däremot om det är modernt producerad modern musik med elektroniska ljud och annat "konstlat" så är det ju en annan sak tycker jag. Men som sagt, så skall din Bobo platta inte låta så.

Jag vet att du inte gillar högupplöst ljud och vi har säkert lite olika uppfattning av vad det är. Jag ser inte hur mer upplösning i sig kan vara till ondo om det inte för med sig något annat fel på vägen dit, vilket jag tror det ibland gör i det digitala mediet.  Nu kommer bomben @calm. Jag tror dina fötter har givit dig en ökad upplösning av ljudet och att det är det du hör som ger de effekter p ljudet du beskriver. Dina högtalare och akustiken tillsammans blir mer excakta med dessa fötter och presterar bättre upplösning pga mindre distorsion mekaniskt, elektriskt och akustiskt via minskat stomresonanser i både golv och högtalare. (en lekman spekulerar)

Jo jag tror också att effekten av de nya fötterna mycket väl kan vara en effekt av högre upplösning, men det är en väsentlig skillnad mellan att driva upplösning till ytterlighetens gräns och att balansera ljudet i dess helhet. Det finns kanske inte en definition av fenomenet som jag angriper och som har fått en så stor spridning i hifi-världen. Det är som utvecklingen går 2 steg framåt för vad som är möjligt rent tekniskt, men samtidigt 1 steg bakåt musikaliskt. Sedan vad som har skett är svårt att veta och sätta fingret på. Men många håller med mig och förstår vad jag menar. Jag kan till och med höra det via t.ex. upptagningar som är gjorda via mobiltelefoner eller enkel utrustning via Youtube i mässreportage. Jag brukar förklara det som att den nya precisionen skalar bort en del i över- och undertonsskalan. Tonen blir mer precis men samtidigt tråkig och kall.

Detta med inspelning och mixning är intressant och lite symptomatisk om förinspelade instrument som läggs till. Någon stans finns en inspelning av en riktig trummis och en trummaskin som skulle spela helt perfekt. Det var inte svårt att skilja vad som var vad och samtidigt att det perfekta inte var det som var att föredra. Jag bor inte långt från gamla Cherion-studion och varit där på besök. Där finns inga stora rum utan bara en massa bås och det största är nog kontrollrummet som sammanför all information. Inga naturliga klanger utan allt blir justerat i efterhand om det behövs och det är bara att beklaga. Jag tror att vi är inne i en period som liknar den som rådde i början av 80-talet och fascinationen för den då nya digitala tekniken, men att det kommer en backlash när det rullat på ett tag och att man då plötsligt saknar något i ljudväg. LP-vågen är ett tydligt exempel på detta. Var inne i veckan på Bengans och Pet Sounds som är lite barometrar på vad som händer. CD-sortimentet krymper för varje gång och trots att streaming tagit över den delen så växer vinylen hela tiden gudskelov. Varför kan man undra? Är det för att all vardagslyssning sker i lurar och man har gått tillbaka till det som på 60-talet hette spisa skivor tillsammans? Jag vet inte,  har aldrig gillat hörlurar och det som är inspelat för den typen av lyssning låter bara som en gröt i mitten av ljudbilden.

Om man skulle önska sig något så vore det att återgå till musik som är inspelat i ett sammanhang som interagerar som livespelning med de naturliga klanger som bildas när man spelar in tillsammans. Intresset för analoga inspelningar visar att intresset finns.

När det gäller mina tweaks så säkerställer jag att de aldrig gör att det får tippa över i någon del, jag har ratat en massa sådana som fått gå tillbaka tyvärr, men denna verkar lovande. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jo jag tror också att effekten av de nya fötterna mycket väl kan vara en effekt av högre upplösning, men det är en väsentlig skillnad mellan att driva upplösning till ytterlighetens gräns och att balansera ljudet i dess helhet. Det finns kanske inte en definition av fenomenet som jag angriper och som har fått en så stor spridning i hifi-världen. Det är som utvecklingen går 2 steg framåt för vad som är möjligt rent tekniskt, men samtidigt 1 steg bakåt musikaliskt. Sedan vad som har skett är svårt att veta och sätta fingret på. Men många håller med mig och förstår vad jag menar.

 

Fattar precis och håller med till 100%. Sitter just nu och lyssnar på skillnaderna och även nu tycker jag att 24/384 får gälla som min generella favorit även om 16/44,1 kan låta väl så bra.

Mer om detta i en annan tråd.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, A/Wing. said:

Calm du skriver att du har ett flytande parkettgolv på¨betong. Flytande parkett har ju jag också

men på golvreglar och spånskivor ändras förutsättningarna helt och hållet då

eller kan jag få samma förbättring. Och den förbättringen kan den kännas okej till det priset

som det kommer att handla?  Som i mitt fall landar på 30000 sek. tack vare vikten på högtalarna.

Sen skriver du också att texten på foten ska riktas framåt på grund av konstruktionslösningen.

Är det likadant på elektonikfötterna att texten ska va framåt? Har inte kunnat läsa mig till det.

Hej A/Wing,

Det stämmer att texten ska vara framåt även på elektronikfötterna!

Har du skaffat fötter till elektroniken?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

 

Om man skulle önska sig något så vore det att återgå till musik som är inspelat i ett sammanhang som interagerar som livespelning med de naturliga klanger som bildas när man spelar in tillsammans.

 

 

Calm

 

Absolut. Jag vill känna samspelet och akustiken där de spelar. Då gillar jag det bäst. Ett bra och tydligt exempel är tex Buena Vista Social Club, underbart härlig och man hör rummet de spelar in i på ett bra sätt. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jo jag tror också att effekten av de nya fötterna mycket väl kan vara en effekt av högre upplösning, men det är en väsentlig skillnad mellan att driva upplösning till ytterlighetens gräns och att balansera ljudet i dess helhet. Det finns kanske inte en definition av fenomenet som jag angriper och som har fått en så stor spridning i hifi-världen. Det är som utvecklingen går 2 steg framåt för vad som är möjligt rent tekniskt, men samtidigt 1 steg bakåt musikaliskt. Sedan vad som har skett är svårt att veta och sätta fingret på. Men många håller med mig och förstår vad jag menar. Jag kan till och med höra det via t.ex. upptagningar som är gjorda via mobiltelefoner eller enkel utrustning via Youtube i mässreportage. Jag brukar förklara det som att den nya precisionen skalar bort en del i över- och undertonsskalan. Tonen blir mer precis men samtidigt tråkig och kall.

Detta med inspelning och mixning är intressant och lite symptomatisk om förinspelade instrument som läggs till. Någon stans finns en inspelning av en riktig trummis och en trummaskin som skulle spela helt perfekt. Det var inte svårt att skilja vad som var vad och samtidigt att det perfekta inte var det som var att föredra. Jag bor inte långt från gamla Cherion-studion och varit där på besök. Där finns inga stora rum utan bara en massa bås och det största är nog kontrollrummet som sammanför all information. Inga naturliga klanger utan allt blir justerat i efterhand om det behövs och det är bara att beklaga. Jag tror att vi är inne i en period som liknar den som rådde i början av 80-talet och fascinationen för den då nya digitala tekniken, men att det kommer en backlash när det rullat på ett tag och att man då plötsligt saknar något i ljudväg. LP-vågen är ett tydligt exempel på detta. Var inne i veckan på Bengans och Pet Sounds som är lite barometrar på vad som händer. CD-sortimentet krymper för varje gång och trots att streaming tagit över den delen så växer vinylen hela tiden gudskelov. Varför kan man undra? Är det för att all vardagslyssning sker i lurar och man har gått tillbaka till det som på 60-talet hette spisa skivor tillsammans? Jag vet inte,  har aldrig gillat hörlurar och det som är inspelat för den typen av lyssning låter bara som en gröt i mitten av ljudbilden.

Om man skulle önska sig något så vore det att återgå till musik som är inspelat i ett sammanhang som interagerar som livespelning med de naturliga klanger som bildas när man spelar in tillsammans. Intresset för analoga inspelningar visar att intresset finns.

När det gäller mina tweaks så säkerställer jag att de aldrig gör att det får tippa över i någon del, jag har ratat en massa sådana som fått gå tillbaka tyvärr, men denna verkar lovande. 

 

Calm

Jag förstår vad du menar Calm en del av min kolegor inom ljudteknik påpekar just det här, att skulle man ha ett rum som mäter 100% helt linjärt och rakt och högtalare som också är helt linjära. Så resulterar det i ett sterilt ljud som upplevs att vara utan nerv och själ! Men det är ju en smaksak och jag vill inte hävda att jag har rätt i sak!

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Sammy said:

Jag förstår vad du menar Calm en del av min kolegor inom ljudteknik påpekar just det här, att skulle man ha ett rum som mäter 100% helt linjärt och rakt och högtalare som också är helt linjära. Så resulterar det i ett sterilt ljud som upplevs att vara utan nerv och själ! Men det är ju en smaksak och jag vill inte hävda att jag har rätt i sak!

Tro mig jag har varit i ett sådant lyssningsrum många gånger och utan att veta varför så blev man först imponerad och sedan lyssningstrött. Det låter inte som i verkligheten tyvärr och jag tror att upphovsmannen även kommit till insikt om detta. Det finns något i det mänskliga hörandet som snabbt detekterar ljud på ett sådant sätt att man sorterar vad som låter naturligt respektive onaturligt. Jag tror att det är genetiskt nedärvt sedan tiden då man måste skydda sig från vilda djur och illasinnade människor på savannen. Sedan kan man alltid träna upp sådana egenskaper. Det tror jag att de som blivit blinda i vuxen ålder kan intyga och som kan höra sig fram genom hinder i en komplex ljudvärld. Bra att blunda när man lyssnar på musik eller att sitta i ett mörkt rum, till exempel.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, calm said:

Det finns något i det mänskliga hörandet som snabbt detekterar ljud på ett sådant sätt att man sorterar vad som låter naturligt respektive onaturligt. Jag tror att det är genetiskt nedärvt sedan tiden då man måste skydda sig från vilda djur och illasinnade människor på savannen.

 

Så resonerar jag också. Hjärnan är en lustig avkodare och allt har sin funktion för överlevnad från början. Väldigt tydligt är också att hjärnan reagerar starkt på förändring och det är en lömsk funktion när man A/B-testar t.ex.

 

Intressanta funderingar rent allmänt i den här tråden.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Sammy said:

Det stämmer att texten ska vara framåt även på elektronikfötterna!

 

Finns detta dokumenterat hos Isoacoustics? 

Att Gaia primärt är byggda för att ta upp rörelser åt ett visst håll är ju inte konstigt då de är gjorda för högtalare men om man placerar tre Orea under en förstärkare så kommer ju de behöva ta vibrationer ifrån alla riktningar.

 

Jag kan ha missat detta men kan inte så där i en hast se att Isoacoustics skrivit detta om Orea :blush:

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Sammy said:

Hej A/Wing,

Det stämmer att texten ska vara framåt även på elektronikfötterna!

Har du skaffat fötter till elektroniken?

Jag har inhandlat fötter till elekroniken sen några månader tilbaka.

Jaha då vet jag det. Jag har efter inspektion konstaterat att texten hade hamnat lite hursomhelst så gör om och gör rätt:thumbsup:

Men då kommer en följdfråga när det gällde högtalarfötterna så var ju dom konstruerade om jag fattade det rätt att dom skulle

ta upp svägningarna från  högtalarkonerna när dom rör sig in och ut men på elektroniken har jag ju inte det problemet.

Där är det väl bara att dom ska ta bort vibrationer från underlaget Så varför ska texten vara framåt även där:question:

 

Link to comment
Share on other sites


Det är fullt begripligt att tex calm får en förbättring med just sitt golv, just sina högtalare och på just de placeringar han har valt. Jag har själv haft turen och det mödosamma arbetet att hitta rätt kombination för just min uppställning med andra produkter.

 

Men att det skulle finnas en slags inneboende universalkoppling som förbättrar alla responsspektra oavsett golv, högtalare och högtalarplacering är helt orimligt. Den lilla absorptionen som de utformat i foten finns även i andra fötter. Jag kan tänka mig utmana dem om just den aspekten med en viskoelastisk folie :)

 

 

Såg detta på deras hemsida:

Quote

IsoAcoustics offers a variety of models, each tuned for different weight ranges. The weight limits specified by IsoAcoustics are based on the performance curve. The performance of the isolation is declining as the weight approaches the specified weight limits and performance decreases more the further the weight limit is exceeded.

Det var bra. Undrar varför de bara nämner gränsen uppåt? Det brukar vara värre neråt.


 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, A/Wing. said:

Där är det väl bara att dom ska ta bort vibrationer från underlaget Så varför ska texten vara framåt även där:question:

 

Kanske bara en estetisk fråga eller en bra reklamplats för tillverkaren, ska bli kul att höra? Oavsett så ska det bli kul att höra varför?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Angående loggan på Gaia-fötterna så skriver Isoacoustics ”...the logo facing the listening position, or rotated 180 degrees...”

Är det någon som har testat med loggan roterad 90 grader, om det är någon märkbar skillnad på ljudet?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chorus said:

Angående loggan på Gaia-fötterna så skriver Isoacoustics ”...the logo facing the listening position, or rotated 180 degrees...”

Är det någon som har testat med loggan roterad 90 grader, om det är någon märkbar skillnad på ljudet?

 

 

När jag provade själv upplevde jag stor skillnad beroende om texten var fram eller baklänges. 

Först blev det:

"Främling, vad döljer du för mig..."

Sedan

...gim röf ud rejlöd dav gnilmärF  

 

Ska bli spännande att höra om det är någon mer som har samma problem...

   

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:


Det är fullt begripligt att tex calm får en förbättring med just sitt golv, just sina högtalare och på just de placeringar han har valt. Jag har själv haft turen och det mödosamma arbetet att hitta rätt kombination för just min uppställning med andra produkter.

 

Men att det skulle finnas en slags inneboende universalkoppling som förbättrar alla responsspektra oavsett golv, högtalare och högtalarplacering är helt orimligt. Den lilla absorptionen som de utformat i foten finns även i andra fötter. Jag kan tänka mig utmana dem om just den aspekten med en viskoelastisk folie :)

 

 

Såg detta på deras hemsida:

Det var bra. Undrar varför de bara nämner gränsen uppåt? Det brukar vara värre neråt.


 

Precis min uppfattning att det inte finns någon universalkoppling som gäller i alla lägen, det tror jag framgår tydligt i det jag skrivit. All hifi-utrustning oavsett vilken som jag har testat så är utgångspunkten att vara ganska egoistisk i min inställning. Jag vill att det skall funka för mig enligt mitt ljudideal och funkar det för andra så är det väl roligt, men inte nödvändigt. Min metod för utprovning som jag tillämpat under i vart fall i mitt senare hifiliv heter trial and error och handlar om noggrann utprovning i autentisk miljö i skala 1:1.:D Det bygger inte på förment vetenskap eller floskelig marknadsföring utan den andra komponenten i alla test, nämligen beprövad erfarenhet och slutsats om vad som fungerar eller inte fungerar. Skulle en mätning av eventuella förändringar i den akustiska miljön vara en utväg för att se om det jag hör verkligen finns eller är bara hjärnspöken?:39:

I dagens rättegångssammanhang gäller fri bevisprövning så att den gamla rättegångsbalkens "två vittnen gill" dvs om två vittnar samma så gäller det inte som bevisat. Sedan om det är sanning är en annan sak och det gäller än idag. Juridiken har inte till uppgift att ta reda på sanningen utan vad som är bevisat i fråga om vad som påstås. "Ställt utom allt rimligt tvivel" som det heter. Men dit kommer jag aldrig med dessa fötter, ens för mig själv, än mindre för andra. :)

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Vibrationsfötter kan vara kul att pyssla med.

Möjligheterna till att kalibrera vibrationer kan ju också varieras mellan olika apparater :D

 

FötterDSC_6107_11127_003775.JPG

 

Jag håller på med en egen utvärdering men jag kör mitt testande som så att jag "lägger till" och försöker sedan

vänja mig och lyssna helt förutsättningslöst... för att sedan plocka bort allt och försöka avgöra om det sedan är

något jag verkligen måste ha kvar.

Lite pill med just högtalarfötter då det tar lite tid att byta dessa så några snabba a/b jämförelser blir svårt.

 

Tack till Calm som startade en väldigt intressant tråd.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, octavia rs said:

 

Finns detta dokumenterat hos Isoacoustics? 

Att Gaia primärt är byggda för att ta upp rörelser åt ett visst håll är ju inte konstigt då de är gjorda för högtalare men om man placerar tre Orea under en förstärkare så kommer ju de behöva ta vibrationer ifrån alla riktningar.

 

Jag kan ha missat detta men kan inte så där i en hast se att Isoacoustics skrivit detta om Orea :blush:

Kan vara att jag fått det på bakfoten! Var en som sa att det skulle vara så, men som någon skrev kanske det är för att göra reklam ;-) Har faktiskt inte testat att vända på dem!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Svanteborg said:

Deras hemsida säger att loggan ska vara framåt för att ta upp kraften som bildas när elementen rör sig. Borde väl inte göra nån större skillnad om man har loggan rakt bakåt då, med tanke på att elementen löper både framåt och bakåt från sitt ursprungstillstånd?

 

Hur skall de stå om man har bas på sidan och framåtriktade andra element??? Jag tycker det verkar rätt extremt att det skulle spela någon roll hur de är vridna.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

Hur skall de stå om man har bas på sidan och framåtriktade andra element???

 

Ja säg det:)

 

6 hours ago, Apexorca said:

Jag tycker det verkar rätt extremt att det skulle spela någon roll hur de är vridna.

 

Jag håller med, men man ska iofs aldrig säga aldrig innan man hört det själv.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det är väl så att konstruktionen är gjord utifrån ett "normalfall" av högtalarpåverkan i en längsgående axel och då framåt och bakåt. Därav loggan framåt eller 180 grader mot dvs bakåt. För mig var detta inte något huvudproblem som  jag ens hade reflekterat på, utan mitt problem är hur foten skall hantera relationen till golvet och dess beläggning, dvs parketten och det löstes med en förbättring. Har man andra problem så kanske en annan lösning är bättre, vad vet jag? Tror kanske att IsoAcuosic har speciallösningar eller i vart fall kompromisser som fungerar. Om man har "udda" problem så kan väl en kontakt vara rätt metod.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...