calm

Klackarna i taket inför Nyår! Eller är det tvärt om?

Recommended Posts

Posted (edited)

Inför nytt år kan man om man vill fundera ut något man vill förändra eller förbättra. Som en föresats om ett nytt hälsosammare liv, mer hifi-lyssning eller kanske att se mer livekonserter?

Är inte så mycket för den typen av löften utan försöker att ta dagen som den kommer och göra det bästa av livet som annars lätt kan flyta iväg i intet.

 

Eller som författaren Stig Johnsson skrev:  "Alla dessa dagar som kom och gick / inte visste jag att de var livet". 

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Johansson_(författare)

 

Jaha tänker säkert en del att nu kommer ännu en filosofisk gallimattias-utläggning. Nej detta kommer att bli mer handfast än så.

 

Så när champagnen är uppdrucken, så återstår bara energi eller resignation.

 

P1140408.jpg.691124224a1962f387b3aa4fcd51ceb0.jpg

 

Calm

Edited by calm
Bildtillägg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

År det inte klackarna i taket så är väl motsatsen att sätta dem i backen. Då krävs ju fötter och det är detta denna tråd skall handla om.

 

Mina utgångspunkter har alltid att ta ned hårt oavsett om det gäller elektronik, högtalare och signalkällor som skivspelare etc. Resultatet är med rätt hjälpmedel ett ljud som är fokuserat utan att för den sakens skull överbetona framförallt i diskanten. Jag vill ha ett luftigt men mjukt avslut uppåt och ställer å andra sidan inget krav på snustorr bas som jag tycker har lite med verkligheten att göra. En kontrabas är resonant till sin natur och detta var en av anledningarna till att man övergav stråken när man spelade in instrumentet under förra århundradets första del. Det gick helt enkelt inte att få instrumentet att klinga som det skulle i dåtidens begränsade inspelningsteknik.

Samtidigt så är min fullständiga övertygelse att musikens innehåll och själ ligger i mellanregistret. Varför jaga hertz i övre- eller nedre registret om dessa inte varken vanligen inte kan uppfattas av det mänskliga örat eller ligger utanför musikens "centrum", mellanregistret? Personligen tror jag att detta kombinerat med hög upplösning och  transparens har blivit mer en fråga om teknikens möjligheter än musikens innehåll. Alltför hög kontur på instrument skalar bort både övertonsskalor och harmonier och klanger med andra instrument. Det tenderar att göra solitärer av instrumenten i ljudbilden och inte harmonierande samklanger.

 

Så för att klara av operationen att både kunna få med så mycket av det musikaliska innehållet som att bibringa en naturlig mjukhet i ljudet så har jag under kanske 20-30 års  experimenterat med olika former av dämpningar under apparaturen. Allt ifrån olika hyllplan till skumgummi, vanliga stålfjädrar, via ett otal olika kuddar, spikes och fötter och till slut landat i en hård koppling mot stenskivor. Jag har funnit att keramiska kulor ger den för mig bästa klangen på stenunderlag. Det har därför blivit många Finite-produkter under åren. Ceraball, Cerapuc och Cerabase och nu senast Stillpoints som gör förträffliga produkter om än alldeles för dyra dock.

 

När det gäller högtalare har underlagen varierat från trä- och stenplattor till Base-plattformar under mina Sf Amati Anniversario och nu senast spikes på Cerapuc-underdelar.

 

P1140383.jpg.bf01408aefd56ef077bab4726b04ce1a.jpg

 

Calm

 

 

Edited by calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har i mitt lyssningsrum/vardagsrum som består av ca 60 kvm flytande parkettgolv ett akustiskt problem med golvet med i resonanserna nedåt. Förutom detta så hjälper rummets kvadratiska form till att förstärka resonanser i 48-50 Hz-området. Dessa kunde delvis avhjälpas av ett antal HH-resonatorer, men det löste inte problemet med golvet. Jag skall inte säga att det är ett jätteproblem men väl hörbart. Det som uppstår vid bas-resonanser är enligt min erfarenhet att de har en förmåga att maskera uppåt i registren och en vanlig effekt och som också blev tydlig att när 50 Hz-puckeln blev mindre så steg mellanregister och diskantregister fram på ett annat sätt. Med olika fötter testade under spiksen med underlägg i olika former t.ex. BDR-puckar och senast Cerapuc, så lättade problemet något, men en kvardröjande slöja kunde stundtals förnimmas utifrån en alltför resonans bas.

 

Vid en högtalarlyssning härförleden väcktes en idé att det kanske var dags att testa något nytt och det som låg närmast till hands var att köra Stillpoints under högtalarna men har dragit mig för kostnaden. Ca 699 USD för en Stillpoints Ultra 5:a känns redigt svettigt om man inte kan testa före köp så 8x ca 7000 kr blir onekligen en för stor investering för ett okänt resultat. Finns naturligtvis begagnade billigare men då säkerligen utan returrätt.

 

Då dök det upp lite tips om annat......

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det viktigaste i processen är att kunna gå tillbaka till ett gillat ursprungsläge, om än kompromissat, för att åtminstone ha det som referens för vidare test. Så fram med tejprullen.

 

P1140395.jpg.d57260f45faeed7157d4748f068f392b.jpg

 

Denna placering är noga utprovad med måttband och laser, med utgångspunkten att diskanten är precis i öronhöjd och riktad direkt mot huvudet.  Den är centrerad mot lyssningsplatsen  genom en skarv i parkettgolvet som löper från väggen bakom högtalarna genom lyssningsstolen till väggen bakom. Tyvärr utgör detta inte rummets mittlinje, men kompenseras av en bokhyllemöbel längs innerväggen. På motsatta sidan en fönstervägg med 6 fönster.

Högtalarna  står 2,21 meter från bakvägg till baffellinje.

Parketten är en ca 15 mm krysslamell med med slityta i sk holländskt mönster av ek. Denna slipade jag själv med en stor planslip och lackade med tre lager lack avsedd för offentlig miljö. Det resulterade i något tightare basljud då den gamla lacken var väl nedsliten.

 

Calm

 

Edited by calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Med utgångspunkt från tips på detta forum, lite mun till mun-reklam och ett test så blev det till att låna hem en uppsättning nya fötter för test. Det enda som enligt mitt sätt att se fungerar är att lyssna på effekten och förutsättningslöst testa. Något jag alltid brukar tillämpa. Gärna med lite negativa förväntningar och vilja att backa vid tveksamhet, så blev det kanske inte så överraskande dessa som jag tog hem:

 

1687584341_P1140387(1).jpg.add2947e1660b35c461cdc51d8a2af51.jpg

 

IsoAcoustic Gaia II. Tack @Peo, @Shamrock med flera för tipset.  Det kostar inget att testa och med löfte att få lämna tillbaka, helt riskfritt. Om man tittar på specen om  vikt så ligger Ktêman på 55 kg medan maxgräns för Gaia II på  120lb= 54.43108kg. Jag är övertygad att det saknar betydelse om man går obetydligt över gränsen. Nästa modell blir Gaia I upp till 220lb= 99.79031kg vilket verkar lite overkill. De är också högre än II:an och blir då för höga. I vart fall är det intressant att testa och som sagt uteblir effekten så går de åter.

 

Calm

Edited by calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

De här blir intressant att följa @calm funderar själv på att prova Gaia.

 

2 hours ago, calm said:

Jag har i mitt lyssningsrum/vardagsrum som består av ca 60 kvm flytande parkettgolv ett akustiskt problem med golvet med i resonanserna nedåt.

 

Vad har du för underlag under parketten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, octavia rs said:

De här blir intressant att följa @calm funderar själv på att prova Gaia.

 

 

Vad har du för underlag under parketten?

Golvet är originalgolv från husets byggår 1963. Platsgjuten betong, antagligen slipad och på denna en papp som ser ut att vara baserad på lump och med korksmulor strösslat på, något tjockare än den vanliga gråa lumppappen.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännande. 

Det ska bli intressant att se om du får samma resultat som jag fick. 

Förutsättningarna är ju likvärdiga, flytande parkett på gjutet golv och med någon form av lumppappsliknande material  mellan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

P1140388.jpg.ded97416243b35a89ddff5f719bb6947.jpg

 

Baksidestexten är en blandning av fakta och lite marknadsföringssnack om effekten av produkten. Eftersom den är från Canada så text på engelska och franska.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

P1140389.jpg.b8845594f2d71daee64bbb1172a05480.jpg

 

Öppnar man kartongen så ligger en kortfattad information med blandad marknadsföringssnack om effekten av produkten och installationsanvisning.

 

P1140390.jpg.5dab2c86c63e1558cebcb39c17be3314.jpg

 

Sedan själva fötterna som är tvåfärgade med toppen i blank kromglans och nederdelen i gråare färg.

 

P1140391.jpg.93df3e85e8a6c68aa6dffc8edf4c517a.jpg

 

Under fotförpackningen en beskrivning av skruvar till olika gängor vilket är mycket praktiskt. Däremot bara extra låsmuttrar till M8-gängan.

 

P1140393.jpg.10c066f3e48f4411063a514680f03368.jpg

 

En liten fast nyckel medföljer så att man kan skruva in gängstiftet i foten, genom att den är avfasad så att den passar in i gapet på nyckeln.

 

Hela kitet andas kvalitet och med en genomtänkt förpackning.

 

Calm

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

P1140396.thumb.jpg.caa57f805f66efc5a1caf68fe536cbd0.jpg

 

Sedan var det dags att palla upp högtalarna och tippa dem åt sidan så att spikesen gick att skruva ut och ersättas av Gaia II.

 

P1140397.jpg.6c0820b3b5b8e05982c3abcf8f0593e1.jpg

 

Här delarna på display, med de avmonterade spikesen som har en "kupolmutter" eller gängad hylsa på ovansidan av bottenplattan med sina "utriggare" Tyvärr är inte Gaias gängstift tillräckligt långa för att kunna gå igenom bottenplattan och lämna en cm för att kunna fästa "kupolmuttern" på ovansidan. Om jag behåller de nya fötterna så skall jag skaffa längre gängstift så att jag kan säkra dem även på ovansidan. Det borde öka stabiliteten en smula om jag hittar stift som är tillräckligt styva. Vi får se om detta senare. Jag tycker det skulle bli snyggare också eftersom det ser lite naket ut med bara ovansidan av skruvstiftet synlig i hålet på högtalarens utliggare.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med hänsyn till att jag inte vill förändra något annat än just foten och höra dess effekt, så var det viktigt att inställningen av högtalaren inte förändras. Så det fick bli att ta fram skjutmåttet för att mäta in den exakta höjden jämfört med originalspikesen + Cerapuc-underdelen.P1140397.jpg.52a094b81a36741ca8a8f8aa5ac1b72a.jpg

 

Sedan kan man möjligen göra en lite höjdjustering nedåt då originalspikes-underläggen som följer med Ktêman är tunnare är Cerapucdelen. Men inte nu.

 

P1140404.jpg.a0a8d1d4e4e86e46af2934cc9cddb25c.jpg

 

Här är de nya fötterna på plats och vridna så enligt instruktion att loggan skall peka rakt fram. De två låsmuttrarna drar en nedåt mot foten och en mot utliggaren. Med min bestämda höjd blir det en liten "glipa" där gängan syns mellan de två muttrarna. Om jag skulle sänka högtalaren 0,5 cm så försvinner den.

 

P1140402.jpg.a8a9fa6bd07992e9a944099bc08cddbb.jpg

 

Sedan blev det inmätning mot centrum så att båda högtalarna står exakt lika i invinkling och i avstånd till centrum och bakväggen.

 

P1140403.jpg.596938f5435482e4fa5b403535fd5367.jpg

 

Jag kollade också avståndet till lyssningsstolen där jag har huvudet så att det blir exakt avstånd på mm med lasern som är bäst på lite längre avstånd. Annars kör jag TAL-metern som är det mest exakta mätinstrumentet vid manuell mätning. Förstår inte att tumstocken fortfarande används!?

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, calm said:

Däremot bara extra låsmuttrar till M8-gängan.

Fler behövs ju inte. De lösa M8-låsmuttrarna passar till alla 3 varianter av gängstängerna. Det är M8 på nedre delen som passar ned i foten. Och vips så har du 2 lås muttrar till de olika varianterna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännande och snart kommer intrycken?:tongue:

 

Jag har testat en del fötter genom åren båda hårda, mjuka och varianter av dessa, men såklart långt ifrån alla, men mina Stillpoints Ultra 5 med 3st under vardera högtalare tycker jag blev ett såpass bra lyft att jag nog inte orkar testa flera känns det som?:NailBiting:Ska som sagt bli roligt och höra om ditt resultat. 

 

God fortsättning!

 

/byZan

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, Chorus said:

Fler behövs ju inte. De lösa M8-låsmuttrarna passar till alla 3 varianter av gängstängerna. Det är M8 på nedre delen som passar ned i foten. Och vips så har du 2 lås muttrar till de olika varianterna.

Klart! Tänkte inte på det som Peter Dalle brukade säga i Lorry:D:)

 

Calm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, byZan said:

Spännande och snart kommer intrycken?:tongue:

 

Jag har testat en del fötter genom åren båda hårda, mjuka och varianter av dessa, men såklart långt ifrån alla, men mina Stillpoints Ultra 5 med 3st under vardera högtalare tycker jag blev ett såpass bra lyft att jag nog inte orkar testa flera känns det som?:NailBiting:Ska som sagt bli roligt och höra om ditt resultat. 

 

God fortsättning!

 

/byZan

God Fortsättning till dig också!

Jo det hade nog varit trevligt med lite Stillpoints, men mina högtalare är definitivt lättare än dina och du har nog inte samma golvproblem som jag och  då blir det lite roligt att testa en helt annan konstruktion. Om du tittar på näst översta bilden i post #13 så är det som en gummikrage längst ner mot golvet. Den bildar en i det närmaste  som en sugpropp mot underlaget och det är näst intill en omöjlighet att förskjuta högtalaren i sidled. Kräver då att man lägger en handduk eller kanske ett papper under för att justera in positionen. Gudskelov så behövde jag inte flytta högtalarna eftersom jag bara kunde vicka dem för att sätta dit de nya fötterna.

Det kommer lyssningsrapporter så småningom när jag kört tillräckligt länge för att få en helt klar uppfattning. Men det lutar redan åt den positiva sidan.

 

Calm

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Intressanta fötter! :tongue:

Såg att de gjort lite tester med dem på NRC (National Research Center) i Kanada.

De skulle klara vibrationsklass VC-E (3µm/s) i den testmiljön :D vilket är ganska extremt, men jag vet ju inte hur de har exciterat.

 

 

4 hours ago, calm said:

Om man tittar på specen om  vikt så ligger Ktêman på 55 kg medan maxgräns för Gaia II på  120lb= 54.43108kg. Jag är övertygad att det saknar betydelse om man går obetydligt över gränsen. Nästa modell blir Gaia I upp till 220lb= 99.79031kg vilket verkar lite overkill. De är också högre än II:an och blir då för höga.

Jag skulle inte vara bekymrad för siffrorna som sådana ett dugg.

Man kan inte veta hur de har kommit fram till en sådan "gräns". Antagligen för att det ser bra ut fördelningsmässigt när de nu har tre modeller.

I princip kan Gaia II vara bättre rent akustiskt för just 55kg, som väl gäller för 4st. Du har antagligen inte exakt 25% fördelning i praktiken.

Hållfasthetsmässigt är det säkert minst en faktor 3 innan något tar skada, och akustiskt brukar det oftare vara bättre med för tungt än för lätt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, calm said:

Med utgångspunkt från tips på detta forum, lite mun till mun-reklam och ett test så blev det till att låna hem en uppsättning nya fötter för test. Det enda som enligt mitt sätt att se fungerar är att lyssna på effekten och förutsättningslöst testa. Något jag alltid brukar tillämpa. Gärna med lite negativa förväntningar och vilja att backa vid tveksamhet, så blev det kanske inte så överraskande dessa som jag tog hem:

 

1687584341_P1140387(1).jpg.add2947e1660b35c461cdc51d8a2af51.jpg

 

IsoAcoustic Gaia II. Tack @Peo, @Shamrock med flera för tipset.  Det kostar inget att testa och med löfte att få lämna tillbaka, helt riskfritt. Om man tittar på specen om  vikt så ligger Ktêman på 55 kg medan maxgräns för Gaia II på  120lb= 54.43108kg. Jag är övertygad att det saknar betydelse om man går obetydligt över gränsen. Nästa modell blir Gaia I upp till 220lb= 99.79031kg vilket verkar lite overkill. De är också högre än II:an och blir då för höga. I vart fall är det intressant att testa och som sagt uteblir effekten så går de åter.

 

Calm

 

Alltid kul att prova. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, calle_jr said:

 

Intressanta fötter! :tongue:

Såg att de gjort lite tester med dem på NRC (National Research Center) i Kanada.

De skulle klara vibrationsklass VC-E (3µm/s) i den testmiljön :D vilket är ganska extremt, men jag vet ju inte hur de har exciterat.

 

 

Jag skulle inte vara bekymrad för siffrorna som sådana ett dugg.

Man kan inte veta hur de har kommit fram till en sådan "gräns". Antagligen för att det ser bra ut fördelningsmässigt när de nu har tre modeller.

I princip kan Gaia II vara bättre rent akustiskt för just 55kg, som väl gäller för 4st. Du har antagligen inte exakt 25% fördelning i praktiken.

Hållfasthetsmässigt är det säkert minst en faktor 3 innan något tar skada, och akustiskt brukar det oftare vara bättre med för tungt än för lätt.

 

Nej jag misstänkte att det är så. Kommer jag ihåg rätt från hållfasthetsläran i plugget så fanns det alltid med multiplar tilltagna marginaler, men det gick ju aldrig att åberopa vid skrivningarna och prov när man räknat fel tyvärr!:D:)

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännande @calm! Även mitt rum är relativt stort c:a 70kvm och har flytande parkett på betong med någon slags papp emellan.
För att enklare kunna jämföra skillnad i ljud med de dåvarande (cerapuc) och de nya GAIA I gjorde jag en inspelning med min iPhone. Samma låt men olika högtalarfötter. I efterhand visade det sig vara onödigt. Skillnaden i mitt rum var solklart till Gaias fördel. 

 

/shamrock 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Shamrock said:

Spännande @calm! Även mitt rum är relativt stort c:a 70kvm och har flytande parkett på betong med någon slags papp emellan.
För att enklare kunna jämföra skillnad i ljud med de dåvarande (cerapuc) och de nya GAIA I gjorde jag en inspelning med min iPhone. Samma låt men olika högtalarfötter. I efterhand visade det sig vara onödigt. Skillnaden i mitt rum var solklart till Gaias fördel. 

 

/shamrock 

Det var en intressant idé!

Hade jag tänkt på det,  så har jag faktiskt ett rumsanalysprogram stående någonstans,  vilket hade varit kul att använda. På det sättet hade jag exakt och  grafiskt kunnat avläsa eventuella skillnader om de är så tydliga. Vi får se om jag behåller fötterna vilket det lutar åt, då skall jag nog köra programmet.Tyvärr har jag datorn med programvaran på landet, men skall eventuellt ut i helgen så vi får se.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Då var dags för lite lyssningsvis gjord utvärdering.

 

Som sig bör börjar testet med min alla kategorier testplatta: War Orpans med Bobo Stenson eftersom den är välkänd och innehåller en hel del kriterier för en bra testomgång.

 

Spår 1 och 2. Varav 2  Natt kommenteras.

I.

Anders Jormin inleder med ett solo på kontrabas. Ett kvalitetstet är hur långt in från höger högtalare basen tycks stå, det är olika nämligen hur ett system kan återge detta, samtidigt med balansen mellan resonans- och strängljud. Anders andning hörs också vid god återgivning samt hur snabbt spelet tycks vara eftersom transientförmågan har effekt på känslan av takt.  Här kan säga att är är det lyft på samtliga parametrar i jämförelse.

II.

När cymbalen kommer in kan man höra metallklangen och krispigheten i tonen. Här väl godkänd.

III.

När Bobos piano kommer in så är det så på gränsen utstyrt att det lätt spricker i diskanten om man har ett system som överbetonar diskant. Har varit med på multibuck-system på mässor där det spricker totalt pga fel matchning och intrimmning. Så det är svårspelat stycke om det skall låta bra. Bra balans mellan sträng och klanglåda. Dynamiskt! Här väl godkänt.

IV.

Cymbaler samt pukor kraftigt anslagna. Rätt ringning och rätt attack i pukorna tycker jag. Dynamiskt stramt och hårda vispar mot virveltrumma och cymbaler

V.

Ambiens, detaljer och placering i Soundbox i 3D-perspektiv.

Pianot något till höger om mittlinje vilket är den vanliga placeringen, vid dåligt matchade system har det en tendens att vandra åt vänster. Trummor till vänster bakåt.

Basen väl åt höger.

 

Så här långt, väl godkänt med marginell men ändå tydlig förbättring!

 

Fortsättning följer......

 

Calm

 

 

 

Edited by calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Följer detta med spänning då jag själv är intresserad av dessa.

Fungerade för min del väldigt bra under elektroniken så jag får se om jag ska löpa linan ut.

Dyrt blir det i så fall:diss: på grund av vikten på mina högtalare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästa nummer blir en skiva med  Olle Adolphson och Göteborgs Kammarkör.

 

Giv mig en dag

 

Första numret på skivan med samma titel som denna.

 

Kör, Olle sång och gitarr.

 

Här kan man studera körklangen och Olles mjuka timbre i rösten och hans akustiska gitarr i Härlanda Kyrka från 1983.

 

Fantastisk inspelning med hela kyrkorummet väl beskrivet!

 

Fortsatt positiv förflyttning!

 

Calm

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att du testar Gaia Calm :-) Har kört med Gaia II till mina Ktema ett bra tag och dessa har gjort undervek med mitt cement golv som har resonanser vid vissa frekvenser. Shamrock hade ju sina Cerapuc till salu så jag köpte dem då  jag var nyfikenhet i och med att du körde med det till dina Ktema, tyvärr så börja golvet resonera igen och jag kände att mellanregister och diskant blev hårdare om jag ska försöka sätta ord på det så skulle det bäst beskrivas slamrigare! Det jag upplevde positivt med cerapucen är att jag tyckte basen blev snabbare och rappare, bäst märkte jag av det när man lyssnade på klassik musik med stora orkester trummor som fick snärt och snabbhet i basen.

 

Men som helhet så tycker jag Gaian fungerar bättre så nu är de tillbaka under Kteman! Ett tipps till alla som har Gaia är när ni ska flytta på högtalarna, ifall man har matta under är att använda gamla bränn cd skivor under fötterna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Sammy said:

Kul att du testar Gaia Calm :-) Har kört med Gaia II till mina Ktema ett bra tag och dessa har gjort undervek med mitt cement golv som har resonanser vid vissa frekvenser. Shamrock hade ju sina Cerapuc till salu så jag köpte dem då  jag var nyfikenhet i och med att du körde med det till dina Ktema, tyvärr så börja golvet resonera igen och jag kände att mellanregister och diskant blev hårdare om jag ska försöka sätta ord på det så skulle det bäst beskrivas slamrigare! Det jag upplevde positivt med cerapucen är att jag tyckte basen blev snabbare och rappare, bäst märkte jag av det när man lyssnade på klassik musik med stora orkester trummor som fick snärt och snabbhet i basen.

 

Men som helhet så tycker jag Gaian fungerar bättre så nu är de tillbaka under Kteman! Ett tipps till alla som har Gaia är när ni ska flytta på högtalarna, ifall man har matta under är att använda gamla bränn cd skivor under fötterna.

Kul att du gjort samma resa som jag, det stärker min uppfattning om mina hittillsvarande erfarenheter. Jag upplever dock en förbättring i basen som enligt mig blivit mindre resonant och något mer pregnant och mer precis och snabb. Men vi har  sannolikt inte identiska förutsättningar med min "baspuckel" i 48-50 Hz och golvets "anatomi" som kan vara annorlunda. Jag kan ha ett annorlunda golv med en yta som är större eller mindre. Men jag befinner mig i början av mitt test och ser långtidsintrycket som viktigt i sammanhanget. Brukar bli så att det första intrycken får sätta sig lite innan den slutgiltiga domen faller. Kommer dock behålla Gaia II och skall förbättra lite med nya gängtappar som jag köpt. Men det kommer bilder på detta. Men roligt med dina intryck!:thumbsup::)

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Fortsatte mitt test i går med ytterligare en testskiva som jag köpte när vi var i Japan härom året. 

Acoustic Weather Report, med en japansk trio som är en riktig dynamisk pärla på gränsen vad gäller väl definierad bas, trummor och piano. Sony SICJ 10002 från 2016. Den första låten Cannon Ball gör verkligen skäl för namnet.

 

Här upplever jag ganska tydligt att basen och dynamiken är förbättrad och mer uppstramad.

 

Jag har nu kommit till min första beslutspunkt och kommer att behålla Gaia II för vidare test och trimning.

 

Tog en sväng förbi min favoritleverantör vad gäller skruvar.

 

P1140410.jpg.5a275ba74c47a498f1f7eb3da1931240.jpg

 

Jag kommer att förbättra infästningen av Gaian med att förlänga gängtapparna så att jag kan låsa dem även på ovansidan med hjälp av de gamla "kupolmuttrarna". Det blir sannolikt både stabilare och snyggare i mina ögon.

 

Så här såg det ut i ursprunget.

 

P1140384.jpg.af87a2e884fa2d55db1814367f32d02c.jpg

 

Kommer då att få ha kvar de gamla "kupolmuttrarna" genom att jag förlänger gängtappen med en eller två cm genom högtalarens utliggare. Det ligger också en hårdgummipackning emellan. Gaians medföljande gängtappar räckte bara upp till precis översidan på utliggaren. Skall testa också med lite muttrar emellan Gaians två låsmuttrar för att öka stabiliteten och förbättra utseendet. Gillar inte "nakna" gängor som ser lite amatörmässigt ut. Funkar det så skall jag nog låta tillverka lite snygga distanser att ha emellan de lättrade låsmuttrarna. Men det blir en senare fråga när jag slutligen har fixerat höjden på högtalarna. Den nuvarande höjden motsvarar exakt den gamla, som var något högre (1,2 cm för att vara exakt) än vad tillverkaren hade tänkt sig. Detta beror på att Cerapucen bygger något mer än original-spikesunderläggen. Men det viktiga för mig är att höjden på diskanten kommer precis i höjd av hörselgången när jag sitter i min lyssningsstol. Lyssningsstolars höjd kan ju vara vad som helst, men jag har alltid velat ha vad gäller Ktêman, diskanten "firing directly to my head" som det brukar stå i Stereophile.:D:)

 

Calm

 

Edited by calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skall inte trötta er med alla mina referensspelade spår men några tycker jag kräver kommentar som Das Mikrofon från Tacet  som gör utomordentliga inspelningar och på spår 3 på denna skiva med Beethovens Sonat i d-moll så har man fångat en flygel i helfigur. Både vad gäller sträng men också framförallt klangbotten i en inspelning med hjälp av mikrofon från Brüel & Kjear 4003 som klarar upp till 154 dB. Det är naturligtvis inte därför man valt den utan att den låter exceptionellt bra, vilket den här inspelningen visar. Bland de bästa pianopresentationerna som jag hört, bättre en så här blir det knappt. Dynamiken och klangen är otroligt bra och ändå spelar jag den inte på SACD-lagret utan som vanlig CD.

 

Den andra är en inspelning från Schloss Elmau med Victoria Tolstoy Magic Moments @ Schloss Elmau och låten Althoug You´re Gone. Fantastisk akustik fångar musiken med en sådan känsla och närvaro att jag tycker mig sitta på plats i salen. Brukar inte gilla dragspel men detta blir magiskt.

 

Dags för en sammanfattande kommentar kring IsoAcoustic Gaia III foten:

 

Jag var lite skeptisk till att foten skulle göra skillnad över huvudtaget, men vara ändå nyfiken att testa och eftersom det dessutom var helt riskfritt och visserligen ett pris att betala motsvarande Cerapuc, så blev det ett test. Vad den gör rent tekniskt vet jag inte och kanske inte så intressant heller. Men akustiskt har den en effekt som blir hörbar. 

Främsta egenskapen är att den definierar basen på ett bättre sätt, mer precis och klar och därmed får den en uppklarnande effekt på både på mellanregistret och diskanten. Presentationen blir lite lugnare och mer fokuserad på klanger och djup i ljudbilden. Jag har hört detaljer i för mig kända inspelningar som framstår klarare och tydligare. Sammantaget en positiv knuff i rätt riktning mot harmoni. Jag har därför beslutat att behålla fötterna för vidare test och utvärdering, så får vi se om jag ändrar mig eller om den förstärker det intryck som jag har hittills.

 

Eftersom jag valt att behålla så ändrar jag också på skruvstiften med en lite längre variant.

 

P1140412.jpg.95662c661de489c3ded377ecf1be919b.jpg

 

Originalskruvstiftet som är ca 30 mm ersatt med ett på 40 mm. Därmed kan jag sätta tillbaka Ktêmans original kupolmutter på ovansidan av högtalarens utriggare. Tycker det blev snyggare och eftersom de nya skruvstiften har en insexfattning i toppen så blir de enklare att justera in än originalenskruvstiftet. Känns stabilare och dessutom ligger en packning och dämpar under kupolmuttern.

 

 

 

Calm                                                                                                                                

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle vilja lägga till ett omdöme om soundstage som jag tycker är intressant att nämna och det känns som det skett inte bara en utvidgning utan också en uppklarning och fördjupning om än inte haksläppsstor så hörbar. Jag gillar luft mellan instrument men inte knivskarpa konturer som har lite med verkligheten att göra, det måste vara samklang mellan instrumenten annars blir det inte bra. Tycker att Gaian gör det på ett bra sätt.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now