Jump to content

Ny EQ

Valverec

Recommended Posts

Hej alla :-)

Jag har just levererat en mastring av en skiva med Jan Sigurd och Anna-Lena Brundin. Den heter Chet Bakerland, och består av lågmäld men svängig jazz, med bland annat legenden Bosse Skoglund på trummor.

Inspelningen är gjord av tekniker inom Sveriges Radio, och också mixad av en legendar, Bosse Kristiansson.

Normalt när man lämnar en produktion till mastring, så sätter man en eq och en limiter, och sen är det klart. tre fyra timmar.

Den här plattan har 14 låtar, och jag har ägnat ungefär en dag per låt.

När det här projektet kom in, bestämde jag mig för att bygga en EQ så att jag kunde göra den processen analogt istället för digitalt. Det är så att varje process i den digitala domänen lämnar ett spår efter sig, som man kanske inte hör, men väl känner. Jan Sigurd är en pianist och kompositör som bla skrivit låtar till Monica Z, och jag ville inte släppa ifrån mig det här jobbet med mindre än att den där genuina jazzkänslan fanns där.

Den är intressant, för den är balanserad rätt igenom, och använder sig av induktanser och kapacitanser. Men dom induktiva komponenterna verkar bara på plus-sidan, och dom kapacitiva bara på minus. Man undviker alltså resonanser som normalt uppstår mellan spolar och kondingar.

En sak som jag märkt är att den verkar "rensa upp" i mixen. På gptt och ont kan man säga. Problem i inspelningen blir hörbara och måste åtgärdas. Men såna saker som att ljudkällor flyter ihop och blir odefinierbara, där verkar den separera och öka definitionen.

Komponenterna spelar roll. Induktorer och kondensatorer låter alla olika. Jag har valt att inte spendera för mycket på komponenter i början, innan jag hört hur den beter sig,

När jag tittat på vilka komponenter jag skulle vilja använda, så blir slutpriset strax under 200'000, Den version som jag gjort mastringen med skulle ligga på ungefär 60'000.

En fin sak med det här koncepet är att signalen går opåverkad via högkvalitativ kopplingstråd från ingång till utgång. Bas och diskanthöjningar mixas försiktigt in. Inga kretskort eller dylikt, utan allt byggt på plintar. Skärning i bas och diskant görs via en enkel avkoppling som inte påverkar signalen i övrigt.

Om man gör en mastring, och lyssnaren tänker : Vilket bra ljud, eller vilken bra sångerska, då har man inte gjort tillräckligt.

Tillräckligt har man gjort när lyssnaren glömmer sig själv, och blir förälskad i sångerskan.

Jag tycker att mastringen av denna CD kommer i närheten av detta :-) Och andra hifi-nördar verkar hålla med .

När jag hade byggt den här, så spelade jag en konsert för två chalimeux av Telemann. Jag höll på att smälla av.

Men titta gärna efter skivan Chet Bakerland. Den är mastrad med hifi som ledstjärna :-)

Hälsn

Peter