Jump to content

Rör med hög transkonduktans


Recommended Posts

 

On 2021-01-12 at 07:33, calle_jr said:

 

Jag tror det har med FFT fönster, storlek och processing gain att göra.

Alltså en helt matematisk finess.

Om du ändrar FFT storlek eller typ av fönster så ändras utseendet för de första behållarna.

Prova Hanning window och size=65536 i detta fall.

 

Hur ser en skärmdump av den inspelade vågformen ut, alltså med tidsaxeln?

 

 

Jag tänker mig det också, att det är ett problem med processing gain. Lurar dock på om det är något mer som som spökar. Hanning har jag inte tillgång till. Fönster, och storlek påverkar inte det problematiska området så mycket vad jag kan se.

 

de främsta misstänkta är väl:

 

1. Pickup

2. RIAA

3. ANTI-RIAA filter

4. Filter +3dB/oktav

5. Skivan, ortofons skiva är inte specad bättre än +/- 1,5 dB över hela svepet. Det är inte orimligt att tänka sig att störst fel sker i början och slutet på svepet.

 

RIAA kurvan från Maria är bra till min kännedom. Så då är det ANTI-RIAA, eller det andra filtret kvar. Skivan kan jag inte göra något åt och om pickupen inte heller. Å andra sidan skulle jag definitivt höra om man hade en djup sänka ränt 1kHz, alternativt att nivån för frekvenser under 3kHz är signifikant lägre. Jag tror jag hade upplevt en besvärlig ljudsignatur, och det upplever jag inte.

left.PNG

 

För att ändå få bort RIAAsteget och ANTIRIAA filtret gjorde jag ett litet hack i förmiddags. En enkel opförstärkar-koppling med förstärkning 43dB, som drivs av 2 st 9V batterier.

 

IMG_20210117_114904_copy_800x427.jpg

 

IMG_20210117_150619_copy_768x1024.jpg

 

Efter inspelning så applicerar jag detta filter:

image.png

 

Och gör sen en FFT:

image.png

alternativt

image.png

 

 

Tidsdomän. Jag borde verkligen rengöra skivan.

image.png

 

 

Problemen är således lågfrekvent desamma även om mitt nya filter ger viss verkan. Högfrekvent så tycker jag  min förra mätning från i måndags är rimligare. Att använda RIAAsteget har fördelen att den undertrycker HF-brus, och dessutom jag ser inte en skymt av en tydlig puckel från dessa mätningar.

 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

ART9XI blev det efter att velat intill slutet mellan ART9XI och Cadenza bronze som går att få tag på ungefär samma summa. 

Fick hem dammskyddet i ett platt paket. Kommentarerna från övriga i familjen var "museum" och "mausoleum".

Jag tycker visst att man kan ta en sådan diskussion och var och en tar till sig det man tycker verkar vettigt. Det är ju inte "fel" att lyssna eller att smaka sig fram till något. Om man tycker sig kl

Posted Images

On 2020-12-06 at 17:58, Bebop said:

Det blir hur som helst svårt att dra några slutsatser av svepen.

 

Här är fyra pickuper som fått omdöme som outstanding eller rekommenderade köp

 

EMT Jubilee JSD6

 

6C5C41E8-E78A-4680-A067-21389F167578.jpeg

Lyra Etna

7C25E799-2476-4F05-8AA0-35D73808CB3F.jpeg

Koetsu Urushi

D3D2BA9F-153B-4EBF-95A7-E8C9BC0AC79B.jpeg
Ortofon MC Anna Diamond

247A50C4-3CD5-4BD4-B709-BE8EA499DE39.jpeg


 

 

 

Jag tog och applicerade mitt "nya" +3dB/oktav filter från senaste post och applicerade detta på en mätning med RIAA+ANTIRIAA När jag tittar på bilderna@Bebop visade, så tycker jag det verkar rimligt i varje fall mellan 3kHz-20kHz. Avvikelsen är då ca lite drygt 1dB i just denna mätning. Det variera lite beroende på vilket spår från ortofons testskiva jag använder, höger och vänster kanal osv. Men brukar ligga på 1-2dB på pucklarna.

 

@Bebop Fick du reda på nånting om hur Hifi News mäter?

 

 

image.png

 

image.png

 

Här är tidsdomänen efter RIAA+Filtrering 

image.png

 

 

Jag tänkte visa en mätning från denna skiva med. Den innehåller ett spår med vitt brus som faller av vid 16kHz. Tyvärr går det inte att få någon speciell precision i mätningen, men den visar inga konstigheter < 3kHz. 

 

Får kanske göra ett försök att beräkna som @calle_jr i excel, alternativt testa en annan testskiva eller bara låta det vara. :)

 

image.png

 

Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, tek said:

Här är tidsdomänen efter RIAA+Filtrering 

Hmm :think:

Både denna och FFTn med många bins ser helknepig ut under 3kHz. Kan inte komma på 

Över 3kHz ser det helt ok ut.

 

En kul övning är att spela in Ortofon-svepet på 45rpm för att få en längre mätserie.

 

Link to post
Share on other sites
50 minutes ago, calle_jr said:

Över 3kHz ser det helt ok ut.

Jag skulle nog dra mig till att det ser mycket bra ut, 1-2dB är inte mycket att orda om. :)

 

Förutsatt att puckarna vid 14k och 18k stämmer så går det att modellera beteendet i spice nu. 

 

Ska gräva om det finns andra vettiga testskivor.

Link to post
Share on other sites

 

Jag var mycket trött igår kväll när jag såg ditt inlägg. Därav trunkerat svar :smile:

Det ser mycket bra ut.

Jag skulle säga att man har dubbelpuckeln vid 18 och 40kHz för 33rpm.

18kHz beror på kontaktmekaniken mellan nålslipning och vinyl, och 40kHz beror på nålarmen.

 

Får du en varning när du skapar FFTn att segmentet är för stort?

 

 

 

11 hours ago, tek said:

Fattar inte hur jag zoomar vertikalt, det problematiska området bör dock inte vara klippt.

I spårinfofältet till vänster om tidslinjen, klicka i menyn och visa vågformen i dB.

 

image.png

 

 

För att anpassa skalan, högerklicka på skalan, zoom out/in.

 

image.png

 

 

 

11 hours ago, tek said:

Ska gräva om det finns andra vettiga testskivor.

Eftersom du har Ortofon-LPn så rekommenderar jag Hifi News test LP.

Den har svep 25-5Hz och 20Hz-20kHz, vilket kompletterar Ortofon-LPn.

De gamla graveringarna från CBS och DGG går aldrig under 20Hz.

Undantaget är en LP från Brüel & Kjaer, som även har ett svep till 45kHz, men den är svår att hitta.

 

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, calle_jr said:

Får du en varning när du skapar FFTn att segmentet är för stort?

Jag brukar välja ut ett svep och bara köra en FFT på detta. Det är oklart hur Audacity hanterar båda kanalerna när man visar FFT, därför separerar jag även kanalerna till 2 "mono". Då kan jag välja kanalerna separat. Jag får en varning om jag väljer en sekvens på längre än 54 sekunder.

 

10 hours ago, calle_jr said:

Jag skulle säga att man har dubbelpuckeln vid 18 och 40kHz för 33rpm.

18kHz beror på kontaktmekaniken mellan nålslipning och vinyl, och 40kHz beror på nålarmen.

Aah.

 

Den vid 14kHz, vad är då detta tror du?

 

Jag tror förresten lilla puckeln vid 3-4kHz (33 rpm) är lite suspekt. Jag har noterat att beroende på hur jag fixar med kompensationsfiltret så verkar det slinka in energi där. Jag testade ett V-format kompensationsfilter av ren tristes där dippen var vid 1600Hz, för att se vad som händer för 800Hz. Det skapade snarast en tydligare puckel vid 1600Hz. Min sista iteration med ett filter definierat från i princip 20Hz -80kHz +3dB/oktav verkar rimligast.

 

10 hours ago, calle_jr said:

Eftersom du har Ortofon-LPn så rekommenderar jag Hifi News test LP.

Den har svep 25-5Hz och 20Hz-20kHz, vilket kompletterar Ortofon-LPn.

De gamla graveringarna från CBS och DGG går aldrig under 20Hz.

Undantaget är en LP från Brüel & Kjaer, som även har ett svep till 45kHz, men den är svår att hitta.

Tack!

 

Hifi News ser lockande ut, det vore bra om det är den de själva använder i sina mätningar.

 

Jag harspanat in cardas test LP då den har ett svep som är flera minuter långt, men verkar det snarare handla om att bränna in kablar.. :)

 

Link to post
Share on other sites
56 minutes ago, tek said:

Den vid 14kHz, vad är då detta tror du?

Jag kan bara spekulera :blush:

Som du ser finns det även en puckel vid 22kHz.

En möjlighet är att 14, 18 och 22kHz är resonans för mod 1, 2 och 3 exvis lateral-, vertikal- och rotationsmoder mellan vinyl och nålspets.

Ortofonsvepet är ju vänster (eller höger) kanal, dvs rörelsen är 45 grader i spåret, så nålen exciteras både lateralt och vertikalt, och rotation kring nålarmsaxeln kan det lätt bli.

 

En (kanske troligare) möjlighet är att resonansen endast är vid 18kHz, men att den är dämpad på två sätt, exvis av viskös dämpning i vinylmaterialet.

Det gör att dessa kanske inte syns med en annan test-LP, eller att de är tydligare med en tredje test-LP.

 

 

 

1 hour ago, tek said:

det vore bra om det är den de själva använder i sina mätningar

Jag kan minnas fel, men jag tror att det var därför de tog fram den.

Därefter uppkom förfrågningar från allmänheten så att man började tillverka och sälja.

 

Link to post
Share on other sites

Jag ska införskaffa Hifi News testskiva, analogue productions ser också intressant ut.

 

Jag har dock inte enbart pysslat med att mäta och hunnit lyssna en hel del sen jag köpte pickupen. Jag upplever att ART9XI är väldigt lik min tidigare OC9. Men det är inga fundamentala skillnader i signatur, på ingen av dem har jag märkt att det dra åt något håll i klangen, möjligen var OC9 liiite ljusare i klangen. Det är ju rätt många månader sen min gamla gick sönder så det är såklart möjligt att minnet sviker en del. De stora vinsterna ljudmässigt är att komplexa passager och sibilanter upplevs betydligt renare. Att dessa två upplevda förbättringarna var så pass stora hade jag nog inte förväntat mig, OC9 är erkänt bra på att spåra. Å andra sidan är är 9XI betydligt enklare att ställa in samt att jag nu har bättre verktyg för ändamålen. 

 

Jag har även testat lite att lyssna lite mellan att ha rumble-filtret på eller av. På många inspelningar märker jag inget, jag knappast på bastung musik. Men på vissa inspelningar är det skillnader, rumsinformation eller nåt som man går miste av när rumblefiltret är på. Jag kommer fortsätta med att köra rumblefiltret avstängt.

 

Ett axplock av vad jag lyssnat senast

 

IMG_20210124_222204_copy_1024x958.jpg

Link to post
Share on other sites

Jag har förresten hittat ett nytt användningsområde för Audacity. Jag har spendarat om eftermiddagen att flytta runt apparater och göra modifikationer samtidigt som jag mellan varje förändring spelar in 5s utan musik, gör en FFT och ser på 50Hz-tonen från nätspänningen. Det är inget jag störs direkt av men jag skulle kunna optimera lite.

 

Jag började med att ta bort Y-kondensatorerna från mitt RIAA-steg. Då mitt vardagsrum är ojordat kommer chassijord bli en spänningsdelning mellan "Line" och "Neutral". Enligt Audacity gick 50Hz tonen ett par dB. Sen började jag flytta runt apparater och SUT:en som är duktig att plocka upp brum. Jag kollade att flytta runt nätkontakterna och fasvända kontakter mellan två jordade nätlister jag använder. Pga av det ojordade rummet så kortsluter nätlisterna chassijord mellan apparater trots att chassijord egentligen flyter.

 

Därefter började jag flytta runt SUT:en och tyckte enligt mätningarna att den ska vara så långt från skivspelaren och RIAAsteget som möjligt, så jag började modifiera mitt hifi-rack och satte SUT:en längst ner. Det tog 2 timmar och när jag var färdig och gjorde en ny mätning så hade 50Hz tonen gått upp 15 dB!  Vad det som påverkar racket längst ner om det är närheten till nätlisterna vet jag inte. Allt som allt pysslade jag i 3 timmar och i slutet är jag tillbaka på samma position på apparaterna som när jag började. :)

 

Link to post
Share on other sites

 

Två fenomenala trummisar på Sheffield Drum Record. Jag har inte den LP:n själv, men jag har hört den några gånger.

Bruch/Bach med far och son Oistrach är också bra.

 

Bra idé att spela in för att kolla nätbrum. Ska testa det.

En annan applikation är att testa avisolering genom att spela ett tyst spår (finns på UATLP).

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
On 2021-01-25 at 00:38, calle_jr said:

Två fenomenala trummisar på Sheffield Drum Record. Jag har inte den LP:n själv, men jag har hört den några gånger

 

Den är mycket bra som testplatta. Musikaliskt föredrar jag "explorations in time and space". Har dock inte orkat köpa den på CD än.

Link to post
Share on other sites

Har testat att flytta LPspelaren från övrig utrustning. Egentligen fel tråd för detta men eftersom jag nämnde det tidigare så...

 

1. Jag har ojordade uttag så första steget är att separera chassijord som tidigare  kopplats ihop via en jordad nätlist. Biltemas ojordade nätlister testades. Nu är jag säker på att den flytande jorden inte stör.

2. För att testa att fysiskt separera svarven/SUT/RIIA från försteg slutsteg inhandlades en teakskänk på blocket för ett par hundringar. Den nu innehåller RIAA, SUT och motorstyrning.

 

Båda har upplevts positivt. 50Hz-tonen ligger verkar ligga stadigt på -70dB nu. Dock är skänken lite sladdrigare än min vanliga hifiskänk så den är betydligt känsligare för vibrationer än tidigare. 2 steg fram och ett steg bak...

 

 

IMG_20210404_133442_copy_768x1024.jpg

IMG_20210404_211255~2_copy_1024x768.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...