Jump to content

Rör med hög transkonduktans


tek

Recommended Posts

4 hours ago, tek said:

har du någon i åtanke? Vad har Eliot för SUT? tänkte på ll9226 som kan kopplas i 1:5 men den kopplingen är tyvärr olämplig. Ll9226 i 1:5 kommer tmgöra slarvsylta av lyrans fina SNR. Försök hitta en SUT där primärlindningens resistans är < 2 ohm. Gärna lägre. Sekundären speglad till primärsidan bör ha liknande resistans. Vilken belastning brukar du använda? 

LL1963, ratio 3.1, primärresistans 0.9ohm, sekundärresistans 5.8ohm.

Eliot har Paravicinis The Head och CAT riaa/försteg.

500ohm last utan sut och 66dB förstärkning av 0.5mV.

Med ratio 3.1 kan jag lätt sänka förstärkningen till 53dB.

 

Med "skarven mellan tonarmskablar och phonokablar" menar jag i mitt fall kopplingsboxen till 4Point, den det står "Kuzma" på här:

 

IMG_3496-.JPG

 

Grattis till fin pickup!

Kul att du valde AT-ART9XI.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Grattis!

Hoppas den tillsammans med SUT:n blir en "match in heaven":thumbsup:

 

Calm

 

2 hours ago, calle_jr said:

Grattis till fin pickup!

Kul att du valde AT-ART9XI.

 

 

Tack! Jag tror den blir bra. Allt som var bra med oc9:an fast ännu bättre. :)

 

Glad satte jag igång att ställa in pickupen. Jag kom fram tills att börja ställa in anti-skate. Jag snurrade igång min Nottingham horizon men plattan ville inte fortsätta snurra efter jag gett den den första pushen.

 

Efter lite felsökande verkar remmen gjort sitt. Vet inte om friktionen i  remmen ökar eller vad det är. Den har stått stilla rätt länge. Motorn hade inga problem att hålla igång plattan när jag bytte till ett vanligt bomullssnöre. Ny rem beställd. Verkar som jag får vänta en vecka tills jag får spela på riktigt. :)

 

 

2 hours ago, calle_jr said:

LL1963, ratio 3.1, primärresistans 0.9ohm, sekundärresistans 5.8ohm.

Eliot har Paravicinis The Head och CAT riaa/försteg.

500ohm last utan sut och 66dB förstärkning av 0.5mV.

Med ratio 3.1 kan jag lätt sänka förstärkningen till 53dB.

 

Med "skarven mellan tonarmskablar och phonokablar" menar jag i mitt fall kopplingsboxen till 4Point, den det står "Kuzma" på här:

 

Den ser bra ut! Du kör den i serie-serie vilket gör att du får 1,8 och 11,6/9 ohm på primärsidan. Men termiska bruset från pickupen kommer fortfarande dominera då dessa bruskällor adderas RMS eftersom de är okorrolerade. Att pickupen dominerar är vad du vill.  

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, calm said:

Rekommendationer och egna test ger faktiskt mer, eftersom en produkt ingår i ett system och den egentliga anpassningen måste ske i ett sammanhang och med hänsyn till detta.

Ja!

För alla utom en själv är det rekommendationerna (vad de går ut på, varför och i vilket sammanhang) som ger mest.

Om en produkt låter si eller så är ganska ointressant för alla utom en själv.

Det är såklart kul att läsa, men vi måste erkänna att det dras för stora växlar kring "hur låter den" och "lyssna" inom vår utövning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ja!

För alla utom en själv är det rekommendationerna (vad de går ut på, varför och i vilket sammanhang) som ger mest.

Om en produkt låter si eller så är ganska ointressant för alla utom en själv.

Det är såklart kul att läsa, men vi måste erkänna att det dras för stora växlar kring "hur låter den" och "lyssna" inom vår utövning.

Där har vi definitivt olika uppfattningar är jag rädd och läser man Timbres en gång formulerade "programförklaring" för forumet så tycker jag att det snarare är för lite kring musik och hur den låter. Jämfört med varför en konstruktion är gjord på ett visst sätt, som för en del naturligtvis är lika viktig. För mig handlar det om medialiserad musik och hur den presenteras genom systemet. Att torrsimma är säkert intressant, men med lite fantasi och inlevelseförmåga så kan man nog också med egna erfarenheter förstå känslan att simma på riktigt och beskriva den i skrift. Att beskriva en högtalare utan att beskriva hur den låter är tämligen ointressant. Men detta kanske är ämnet för en egen tråd?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calm said:

Där har vi definitivt olika uppfattningar är jag rädd och läser man Timbres en gång formulerade "programförklaring" för forumet så tycker jag att det snarare är för lite kring musik och hur den låter. Jämfört med varför en konstruktion är gjord på ett visst sätt, som för en del naturligtvis är lika viktig. För mig handlar det om medialiserad musik och hur den presenteras genom systemet. Att torrsimma är säkert intressant, men med lite fantasi och inlevelseförmåga så kan man nog också med egna erfarenheter förstå känslan att simma på riktigt och beskriva den i skrift. Att beskriva en högtalare utan att beskriva hur den låter är tämligen ointressant. Men detta kanske är ämnet för en egen tråd?

 

Calm

:weary:

Jag menar naturligtvis ur en praktisk synvinkel.

Man behöver inte nödvändigtvis missförstå.

Jag kan naturligtvis ha helt fel ändå, men förklara då vad Nisse har för praktisk nytta av hur en ny produkt låter hos Lasse?

Vad kan han konkret använda den informationen till?

 

Jag tycker själv att det mest intressanta att läsa är trådar om musikåtergivning, men jag rusar inte iväg och köper grejer för att någon beskriver hur det låter.

Det vore fint i min värld om 80% handlade om hur det låter, vad det kostar och hur snyggt det är. Men jag tycker det är synd (för hobbyns skull) när det blir 98%.

 

Link to comment
Share on other sites

Låt oss ta diskussionen någon annan stans och gång.

Nu är jag och säkert fler genuint intresserad om @tek uppnådde det mål han hade för PU och SUT-kombinationen och det blev som han hade kalkylerat.? Och om resultatet också ljudmässigt stämde med den konstruktiva anpassningen och DIY av  SUT-lindning med vald kärna. Mätmässigt var det vad jag förstod svårt att få till ett rättvisande metod.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

förklara då vad Nisse har för praktisk nytta av hur en ny produkt låter hos Lasse?

 

1 hour ago, calm said:

Låt oss ta diskussionen någon annan stans och gång.

Jag tycker visst att man kan ta en sådan diskussion och var och en tar till sig det man tycker verkar vettigt. Det är ju inte "fel" att lyssna eller att smaka sig fram till något. Om man tycker sig klara det utan recept eller inte får ju vara upp till var och en. @calm har ju flera gånger berättat hur han gör. Jag gör något mitt emellan. Sedan jag gick med i Euphonia och träffade olika erfarenheter har jag kommit betydligt längre och snabbare fram genom att försöka ta till mig mer fakta än vad jag gjorde tidigare. Då så jag mer hifi som enskilda hifiburkar utan så stort samband mellan sig. Nu är det lite rakare stakning ner för slalombacken och snabbare till målet med färre stopp.

 

Jag gillar inte när folk talar om för mig vilka prylar jag skall köpa, framför allt inte erfarenheter baserat på en grej, typ en cd-spelare som någon hört eller läst om. Vederbörande har normalt inte en susning om hur jag tycker det skall låta, vilka övriga burkar jag skall snöra ihop den med eller hur akustiken är hos mig. Däremot försöker jag vara lyhörd på vad som påverkar vad, t ex hur och var resonanser kan påverka och hur, vilka elektriska och mekaniska parametrar som kan påverka mellan en tonarm och en pickup eller i kombinationen SUT - kabel - riaa. Om jag kan använda sådana verktyg kan jag ju rensa bort mängder av kombinationer som är direkt felaktiga. I min värld handlar inte detta om tycke och smak. Däremot när jag har rensat bort detta så kan jag fokusera på det väsentliga och välja mellan de kombinationer som har förutsättnjngar att låta bra och sedan trimma in inom ett snävare område. Sen får ju öronen och upplevelsen ta över. En gitarr kan ju stämma sins emellan strängarna men jag vill ju att den också skall utgå från ett slätstruket A (440Hz/sec).

 

Ett exempel är den pickup som nu @tek  har köpt. Oavsett hur bra den är så kommer han inte få ut den potentialen om han inte tar hänsyn till och anpassar "terrängen" till den. Att lyssna sig fram till det skulle jag inte börja med. Det kommer sist när gången är krattad sas. För mig är det ungefär som att få till en torskrygg så att den inte blir för torr eller blöt genom att bara prova sig fram. Bättre då att först läsa sig till vilken ugnstemperatur, varmluft eller inte, vid vilken temperatur man tur ut den och vilken temperatur den skall ha fått vid servering. Man kan ju också läsa sig till vilka smaker som gifter sig bra med torsk. Sen kan man ju köra lite finlir inom dessa rama, kombinera loch experimentera lite. 

 

Vissa mål är tydliga, kvantifierbara, mätbara, uppnåbara och man kan checka av när man nått dit. Därefter tar de subjektiva vid. Så tänker jag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Bra förklarat @Bebop :OK:

Jag tycker att det är många här som har utmärkta metoder för att nå sina mål, inkl du och @calm. Var och en gör på sitt sätt, och det är fint och lärorikt.

Det kräver kunskap, förståelse och erfarenhet för att nå sitt ljud. Ens egen, vår eller någon annans. Inte bara pengar och lyssna. Vi har unga läsare.

 

Vad gäller problem med mätning med sut så avsåg @tek brus. Men han har flera andra modeller i bakfickan, och jag ser fram emot fortsättningen med teori och praktik.

 

 

 

8 hours ago, Bebop said:

En gitarr kan ju stämma sins emellan strängarna men jag vill ju att den också skall utgå från ett slätstruket A (440Hz/sec).

Mycket bra jämförelse.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror kanske vi i grunden inte har så stora skillnader i vårt sett att se på slutresultatet av våra strävanden i fråga om att skapa ett så bra ljud som möjligt och som stämmer med vårt sätt att betrakta återgiven musik. Man skulle kunna anamma den övergripande regeln som heter "vetenskap och beprövad erfarenhet". Jag försöker alltid sätta mig in i vad som skrivits om olika metoder och möjliga problem på vägen i denna strävan, även om jag inte alltid hänger med på alla djupsinniga resonemang och komplicerade beräkningar. Detta innebär en del faktakunskap alltid ligger i botten. Detta innebär till exempel att i fråga om anpassning mellan en PU -> SUT->RIAA-> FÖRSTEG och de mellanliggande kablarna råder det inga större skillnader i fråga om vad vi vetom det som påverkar. Men för egen del litar jag inte alltid på hur saker och ting bör vara enligt teorin. Jag måste också säkerställa att det blir så i praktiken också, utifrån vad jag hör. Detta är en erfarenhet som jag har skaffat mig under mitt nästan 60-åriga hifi-liv. Allt är inte som det mäter. Eller som @Bebopjämför med en gitarr och dess strängar, vad hjälper det om stämning gjorts perfekt mot ett slätstruket A om man inte kan spela? Motsvarande kan gälla om man läser alla data om en t.ex. en högtalare som har mätts i ett perfekt rum, men ställs in och skall spela i ett fullkomligt katastrofalt sådant. Här kan till och med de som anser sig som proffs gå rejält bet och mena att det skall låta bra, för det är ju en bra produkt utifrån data. Min metod innebär många gånger att jag testar olika lösningar och en del helt okonventionella som visar sig fungera alldeles utmärkt. Jag skall ta ett konkret exempel. När jag köpte mina Ktêma- högtalare hade jag redan ett par Audience AU24-kablar till mina gamla Sf Amati Anniversario, men ville också testa Yter som är Serblins svärsons utveckling och som använts som internkablage i många av hans högtalare. Testade var och en och fann den ena mer begränsande i diskanten och den andra mer i basen. Så tanken blev naturligtvis att en kabel med båda egenskaperna skulle vara helt optimalt och kanske naturligt i en bi-wiring. Men problemet är att Serblin vanligtvis inte kör med bi-wirade högtalare. Då dök tanken upp att varför inte testa "dubble rounds on single posts", vilket visade sig vara alldeles utmärkt och i jämförelse med senare testade Bibacord, så blev dessa inte bättre, utan på samma höga nivå. Hade jag först funderat på hur impedans, kapacitans och induktans skulle påverka den kopplingen skulle jag kanske aldrig prövat. Sedan finns det säker massa andra lösningar som skulle varit minst lika bra, men sannolikt mycket dyrare. Så trail and error är egentligen ingen risk om man kan backa ur en kostnad.

Skulle man vilja ge ett råd till det uppväxande generationen är att man bör träna på att lyssna så mycket man kan, så att man vet när ljudet är bra  och kanske inte bara när det bör vara bra och stirra sig blind på data. Men det kräver tålamod för nå dit.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, calm said:

Men för egen del litar jag inte alltid på hur saker och ting bör vara enligt teorin. Jag måste också säkerställa att det blir så i praktiken också, utifrån vad jag hör. Detta är en erfarenhet som jag har skaffat mig under mitt nästan 60-åriga hifi-liv.

 

Instämmer. Det tog några år i början av HiFi-livet att inse detta och jag är glad att jag lämnat spåret som innebar en övertro på redovisade mätningar som borde visa vad som är bra ur ljudsynpunkt. Sedan dess har jag försökt förstå kopplingen mellan det som mäts och det som jag uppfattar som bra och för egen del fungerar det ganska bra.

 

18 minutes ago, calm said:

Skulle man vilja ge ett råd till det uppväxande generationen är att man bör träna på att lyssna så mycket man kan, så att man vet när ljudet är bra  och kanske inte bara när det bör vara bra och stirra sig blind på data. Men det kräver tålamod för nå dit.

 

Instämmer igen. Det är en lång period av träning som krävs för att bli säker på vad jag uppfattar som bra för den enskilde personen. En annan insikt som kommit med åren är att vi kan ha rätt olika smak både när det gäller musik och återgivning men att det finns en rätt stark koppling mellan musiksmak och återgivningspreferenser. Olika typer av musik fungerar med olika kompromisser.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-03 at 21:49, calm said:

Låt oss ta diskussionen någon annan stans och gång.

Nu är jag och säkert fler genuint intresserad om @tek uppnådde det mål han hade för PU och SUT-kombinationen och det blev som han hade kalkylerat.? Och om resultatet också ljudmässigt stämde med den konstruktiva anpassningen och DIY av  SUT-lindning med vald kärna. Mätmässigt var det vad jag förstod svårt att få till ett rättvisande metod.

 

Calm

 

Jag är också intresserad, man har dock inget svar att ge än. Min skivspelare funkar inge vidare utan orginalrem. :(

Onsdag eller torsdag får jag hem en ny rem. Jag ser verkligen inget fel på remmen jag har, men å andra sidan är nottinghams skivspelare lite speciella så jag kan tänka mig att de är extra känsliga om remmen inte beter sig som den ska. Jag lutar på att öppna och kolla motorn, men vet inte riktigt vad jag letar efter :39:.

 

 

Jag kan visa en mätning på SUT:en jag använt mest. Den är gjord med OC9:III i åtanke men då ART9XI (12ohm + 25uH) har samma impedans bör den fungera lika bra/dåligt som till OC9:an. Jag har fått kämpa ordentligt för att minska lindningskapacitansen så att SUT:en fungerar bra med 25uH intern induktans som OC9:an har.

 

Denna mätning är med en enbart resistiv (5 ohm, 20ohm) källa samt 47kOhm / 100pF belastning. Mätning är gjord med nätverksanalysator och alltså inget jag har hemma. Med en pickup som innehar en viss intern induktans samt kapacitans från kabeln mellan SUT och RIAA så kommer bandbredden minska hel del. Det är ju något som tillverkare inte visar utan man tar oftast bara hänsyn till den resistiva av pickupen om de ens redovisar mätdata. Jag ska om jag hittar en mätning där både den induktiva delen och resistiva delen av pickupen är modellerad.

 

magnitud ska läsas av på vänster axel och fas på höger axel. Det är för övrigt samma mätsetup som användes för mätningarna till dessa SUT:ar.

 

image.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

I mina ögon är det en fin kurva. När jag kollar frekvenskurvor på pickuper i tester brukar de ha kraftiga toppar kring 15-25 kHz och med goda omdömen. Jag tycker det är märkligt med toppar kring 5 dB i det hörbara området. Så brukar inte kurvorna se ut från tillverkare. De brukar vara mer i linje med det @tek visar.

 

Mäter man på olika sätt eller vad beror dessa toppar på och varför hörs de inte :39: Här ett exempel från senaste HiFi News om en ny   pickup från Hana i prisklass kring 40,000 som de skriver väl om. Obs, Hana är bara ett exempel. Vad ligger bakom denna stigningen och varför är det ok? Hade en kurva sett ut så från dac hade det blivit ramaskri.

 

13AFA909-3B0D-42CB-8366-785CA7BB2A7C.jpeg
 

9F866849-6E36-463C-ABD4-942AF8E8C81A.jpeg


Svart linje är mätt -8 dB re. 5 cm/sec lateralt och den röda vertikalt. Den prickade linjen är skillnad höger/vänster.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Mäter man på olika sätt eller vad beror dessa toppar på och varför hörs de inte :39: Här ett exempel från senaste HiFi News om en ny   pickup från Hana i prisklass kring 40,000 som de skriver väl om. Obs, Hana är bara ett exempel. Vad ligger bakom denna stigningen och varför är det ok? Hade en kurva sett ut så från dac hade det blivit ramaskri.

 

Kan vara att målgruppen är de som har elektronik som rullar av tidigt, exempelvis vissa av rörhäckar och/eller vissa högtalare. Då kommer pickupen hjälpa till åt andra hållet. 

 

Men jag håller med, jag hade sorterat bort den där fort, förutsatt att jag förstår mätningen. Man vill ju kunna byta pickup utan att kunna fixa nya apparater längre ned i kedjan för att "laga" det man sumpat. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

De brukar vara mer i linje med det @tek visar.

Det diagram som @tek visar har inte med en riktig pickup.

Det som Hifi News visar är en direktmätning på en pickup.

Alla pickuper har denna dubbelpuckel, där första puckeln kommer från kopplingen vinyl+nål och den andra från nålarm+komplians.

Det man kan göra är att förskjuta pucklarna högre i frekvens (styvare nålarm, lägre massa, annan geometri etc).

Det finns pickuper som inte visar denna dubbelpuckel ens uppåt 30-40kHz, men då är de garanterat dämpade med fasvridningar som följd. Alternativt har pickupen skanningsförluster som kompenserar bort resonansen.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calle_jr said:

Det diagram som @tek visar har inte med en riktig pickup.

Det som Hifi News visar är en direktmätning på en pickup.

Alla pickuper har denna dubbelpuckel, där första puckeln kommer från kopplingen vinyl+nål och den andra från nålarm+komplians.

Det man kan göra är att förskjuta pucklarna högre i frekvens (styvare nålarm, lägre massa, annan geometri etc).

Det finns pickuper som inte visar denna dubbelpuckel ens uppåt 30-40kHz, men då är de garanterat dämpade med fasvridningar som följd. Alternativt har pickupen skanningsförluster som kompenserar bort resonansen.

 

 

 

Men men de flesta pickuper har väl knappast så högt Q-värde? 5 dB har mycket. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, tek said:

Men men de flesta pickuper har väl knappast så högt Q-värde? 5 dB har mycket. 

Speciellt inte så tidigt.

Dubbelpuckeln på moderna pickuper brukar börja en bit över 10kHz.

Men vi vet ju inte vad linjerna betyder. Vad är prickade linjer och om svart-röd=vä-hö kanal så undrar man varför det är så stor diff :think:

Prickade linjer ser inte ut som fasgång normalt, och det finns ingen gradering. Inte likt Hifi News.

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, calle_jr said:

Det som Hifi News visar är en direktmätning på en pickup.

Det blir hur som helst svårt att dra några slutsatser av svepen.

 

Här är fyra pickuper som fått omdöme som outstanding eller rekommenderade köp

 

EMT Jubilee JSD6

 

6C5C41E8-E78A-4680-A067-21389F167578.jpeg

Lyra Etna

7C25E799-2476-4F05-8AA0-35D73808CB3F.jpeg

Koetsu Urushi

D3D2BA9F-153B-4EBF-95A7-E8C9BC0AC79B.jpeg
Ortofon MC Anna Diamond

247A50C4-3CD5-4BD4-B709-BE8EA499DE39.jpeg


Vad säger dessa svep om vad man kan förvänta sig?

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Bebop said:

Vad säger dessa svep om vad man kan förvänta sig?

Kul att se!

Som syns har alla den karakteristiska dubbelpuckeln.

Urushi har omfattande skanningsförluster, men man ser dubbelpuckeln ändå.

Förvånad att första puckeln ligger så lågt för dessa.

Förr låg den vid 4-5kHz, men det har ju hänt en hel del på området.

 

Vet man vilken LP de har använt för mätningen?

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, calle_jr said:

Vet man vilken LP de har använt för mätningen?

Bra fråga. Jag skall försöka få reda på det.

 

En omedelbar reaktion är att Etna och Ortofon ligger lika och förmodligen har liknande ljudsignatur vad avser frekvensbalans men där de två övriga avviker. Men är det så?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Det diagram som @tek visar har inte med en riktig pickup.

Exakt. När jag mäter med nätverksanalysator antas pickupen vara en perfekt generator med en viss utimpedans som är olika beroende på pickup. I mätningen ovan har jag mätt med endast utresistans på 5 ohm och 20 ohm.

 

En bättre modell av pickupen har såklart med den specifika pickupens induktiva komponent också. 

 

Syftet med mätningen är att se hur den elektriska kretsen kommer påverka slutresultatet, det är alltså inte ett slutresultat i sig som visas. I detta fall så ser man att en viss fasvridning sker, dock endast några grader både för låga runt 20Hz och för höga frekvenser, runt 20kHz. Speciellt för fallet med 20ohm. Magnituden är i princip oförvanskad. Vilket jag tycker är bra. Jag har inget emot s.k. "voicing", men jag vill att karaktären på pickupen ska komma fram och SUT:en ska bidra så lite som möjligt. Pickupen är ju trots allt stjärnan i gänget. 

 

I verkligheten är generatorn i pickupen begränsande för kretsen som @Bebops bilder från hifi news visar. I varje fall för denna SUT. Om generatorn och den elektriska kretsen har bandbredd i samma härad blir det svårare att förutsäga slutresultatet.

 

Man kan dock ifrågasätta hur den elektriska kretsen påverkar generatorn även i mätningen ovan då specifikt för låga frekvenser då SUT:en inte gör en särskilt bra impedanstransformation. Alltså vid 20Hz är inte belastningen lika med 47k/(12*12) utan begränsas av transformatorns magnetiseringsinduktans. Därför gör jag gör en ny prototyp som löser detta bättre, om det bli hörbar skillnad ska bli intressant att se. Svårigheten med den trafon blir fortfarande hålla det högfrekventa beteendet någorlunda ok. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

 

En omedelbar reaktion är att Etna och Ortofon ligger lika och förmodligen har liknande ljudsignatur vad avser frekvensbalans men där de två övriga avviker. Men är det så?

 

Det är min tanke med.

 

Jag blev först lurad av skalorna på y-axeln. Vilka stora variationer! 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

En omedelbar reaktion är att Etna och Ortofon ligger lika och förmodligen har liknande ljudsignatur vad avser frekvensbalans men där de två övriga avviker. Men är det så?

Jag vet inte heller eftersom jag inte hört båda tillsammans.

Din fråga är kanske hur mycket magnituden i frekvensgång avslöjar om hur en pickup låter?

En del, framför allt brister, men inte så att det definierar en pickup tycker jag.

Det säger inte ett skvatt om hur den beter sig i tidsdomänen.

Jämför med högtalare. Dome, band och horn kan visa samma frekvensgång, men låter helt olika.

 

Den snyggaste designen för en pickup tycker jag är om man lyckas matcha impedanserna, dvs så att Znål = Zkomplians = Znålarm.

 

 

10 hours ago, tek said:

En bättre modell av pickupen har såklart med den specifika pickupens induktiva komponent också

Och de mekaniska :smile:

Om man ska studera vad som händer i toppen så måste man ta med LP och nål inkl skanningsförluster. Det är detta som syns i bilderna från Hifi News.

Om du vill simulera eller bygga en "pickup" så kan jag göra en elektrisk analogi för mekaniken. Alternativt en överföringsfunktion, om du vill mäta med enbart elektroniken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, calle_jr said:

Din fråga är kanske hur mycket magnituden i frekvensgång avslöjar om hur en pickup låter?

Med ”frekvensbalans” menar jag bara att ett svep 20-20,000 Hz ger ungefär samma amplitud per frekvens. Det säger naturligtvis inget om spårning, distorsion, upplevd ljudbild, dynamik och liknande. I HiFi News labbrapport visar man även distorsionskurvor plus muntlig analys över värden man noterat samt en testartikel av den som använt och lyssnat (samma metod som i Stereophile). Man får ju läsa allt för att få en full bild. 

 

Det är ganska vanligt att både tillverkare, bloggare, tidningar och forum relaterar till mätningar som illustreras i grafer. De som gör det måste väl också räkna med att det finns granskare och tolkare av dessa. 
 

Rak frekvensgång brukar tolkas som eftersträvansvärt, i vart fall på elektronik men även från högtalare (vilket jag inte tror på). Men varför gäller inte det pickuper? Hobbyn går ju ut på att hitta det ljud man söker. Mätningar kan i ju ge förklaringar till subjektiva upplevelser men även hintar om elektriska eller mekaniska anpassningar eller brist på sådana. Om det är en annan idealkurva som gäller för just pickuper så hade det varit intressant att ta del av en sådan. 
 

Av texterna ser man inga samband till kurvorna. Koetsu fick den högsta utmärkelsen ”Editors Choice”, Ortofon och EMT näst högsta ”Outstanding Product” och Lyra Etna tredje nivån ”Commended product”. Jag vet att detta är rent subjektiva omdömen men jag tycker ändå att det är intressant hur mätresultat är kopplat till det man hör. Någon koppling borde det ju finnas till det som hörs.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Och de mekaniska :smile:

Om man ska studera vad som händer i toppen så måste man ta med LP och nål inkl skanningsförluster. Det är detta som syns i bilderna från Hifi News.

Om du vill simulera eller bygga en "pickup" så kan jag göra en elektrisk analogi för mekaniken. Alternativt en överföringsfunktion, om du vill mäta med enbart elektroniken.

 

Visst, kör hårt!

 

Speciellt den lågfrekventa delen tror jag frågetecknet ligger i. Bäst är att göra en elektrisk analogi då jag vill veta hur icke-ideal belastning påverkar pickupen.

 

3 hours ago, calle_jr said:

Din fråga är kanske hur mycket magnituden i frekvensgång avslöjar om hur en pickup låter?

En del, framför allt brister, men inte så att det definierar en pickup tycker jag.

Det säger inte ett skvatt om hur den beter sig i tidsdomänen.

Nu förstår jag inte, datat till frekvensgången kommer ju från tidsdomänen. Jag antar det är nåt slags transient beteende som du menar?!

 

För några dagar sen lekte jag med filerna från @AlfaGTV. Ville höra hur anslag lät mellan pickuperna speciellt med åtanke för Bronze, kunde dock itne höra så stor skillnad. Nåväl, det viktiga var att jag hittade en FFT-funktion i programmet som jag tyckte bekräftade de skillnader jag hörde. Eftersom det var musik transformerades kan man inte se vilken inspelning som är "mer rätt", bara jämföra skillnaden mellan inspelningarna. Den största skillnaden som man kunde se, var att filen inspelades med Delos hade högre spektralt innehåll runt 5-10kHz än filen som inspelades med Cadenza Bronze. Detta syntes inte så framträdande på 2 av filerna, men på låten med Genesis var detta mycket tydligt både i FFT, och det är även där de skiljde sig lyssningsmässigt mest.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Med ”frekvensbalans” menar jag bara att ett svep 20-20,000 Hz ger ungefär samma amplitud per frekvens. Det säger naturligtvis inget om spårning, distorsion, upplevd ljudbild, dynamik och liknande. I HiFi News labbrapport visar man även distorsionskurvor plus muntlig analys över värden man noterat samt en testartikel av den som använt och lyssnat (samma metod som i Stereophile). Man får ju läsa allt för att få en full bild. 

 

Det är ganska vanligt att både tillverkare, bloggare, tidningar och forum relaterar till mätningar som illustreras i grafer. De som gör det måste väl också räkna med att det finns granskare och tolkare av dessa. 
 

Rak frekvensgång brukar tolkas som eftersträvansvärt, i vart fall på elektronik men även från högtalare (vilket jag inte tror på). Men varför gäller inte det pickuper? Hobbyn går ju ut på att hitta det ljud man söker. Mätningar kan i ju ge förklaringar till subjektiva upplevelser men även hintar om elektriska eller mekaniska anpassningar eller brist på sådana. Om det är en annan idealkurva som gäller för just pickuper så hade det varit intressant att ta del av en sådan. 
 

Av texterna ser man inga samband till kurvorna. Koetsu fick den högsta utmärkelsen ”Editors Choice”, Ortofon och EMT näst högsta ”Outstanding Product” och Lyra Etna tredje nivån ”Commended product”. Jag vet att detta är rent subjektiva omdömen men jag tycker ändå att det är intressant hur mätresultat är kopplat till det man hör. Någon koppling borde det ju finnas till det som hörs.

Intressant fråga! Utan av vara provokativ, hur skall man kunna göra utvärderingar mot bakgrund av att kurvorna ser ut som de gör? Då måste det finnas andra parametrar som inte presenteras som är mer relevanta än dessa för skillnaden mellan medioker och outstanding. Detta landar tillbaka i ett urval utifrån recension och rekommendation som vanligen baseras på subjektiva faktorer, eller? Eller som min fråga egentligen handlar om, kan man lita på rena data? Risken är att man skulle utesluta produkter helt i onödan.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, tek said:

Jag är också intresserad, man har dock inget svar att ge än. Min skivspelare funkar inge vidare utan orginalrem. :(

Onsdag eller torsdag får jag hem en ny rem. Jag ser verkligen inget fel på remmen jag har, men å andra sidan är nottinghams skivspelare lite speciella så jag kan tänka mig att de är extra känsliga om remmen inte beter sig som den ska. Jag lutar på att öppna och kolla motorn, men vet inte riktigt vad jag letar efter :39:.

 

Ibland ger sig motorn på Nottingham. Jag har hjälpt till att byta dem tidigare. Det är ganska enkelt. Bara att skruva ur och i med en ny mer eller mindre. kablarna sitter med en sockerbit i motorhuset. Man kan även prova att revitalisera remmen med silicon avsett för gummi. Men om den ser ok ut, borde den inte vara problemet. Vad händer om du spänner remmen genom att flytta motorhuset?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

 

Ibland ger sig motorn på Nottingham. Jag har hjälpt till att byta dem tidigare. Det är ganska enkelt. Bara att skruva ur och i med en ny mer eller mindre. kablarna sitter med en sockerbit i motorhuset. Man kan även prova att revitalisera remmen med silicon avsett för gummi. Men om den ser ok ut, borde den inte vara problemet. Vad händer om du spänner remmen genom att flytta motorhuset?

 

Jag har tänkt att motorn skulle kunna vara problemet men har inte riktigt våga tänka så långt. 

Jag har den första versionen av Horizon, i varje fall på denna går inte motorn att flytta på i sidled. I höjdled så börjar remmen knarra lite, men har samma problem. 

 

Kan du tipsa om produkt för att revitalisera gummi? Finns den på exempelvis Jula eller Bauhaus som finns i mitt närområde så vill jag testa ASAP. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...