Anders65

Vägen från mätning av distorsion till musikalitet

Recommended Posts

20 minutes ago, MatsT said:

Runt -40dB på andratonen verkar generellt vara accepterad

Jag la andra övertonen på -40dB och sedan fallande i försteget. Inte så tokigt men mer tester behövs. Men det ska blir intressant att prova olika varianter på något bra inspelning. Jag har ett par cd skivor med musik inspelad i Mårtens studio/lyssningrum. Kanske ta någon stycke därifrån eller annat förslag?

Hoppas ha några filer att dela med mig av i slutet av veckan om allt går bra. Är ute o reser en del.

Nu har jag två musikfiler. En med harmonisk distorsion H2 -35dB sen fallande och en helt utan pålagd distorsion. Jag är tyvärr osäker nivåerna men bilden nedan visar hur det ser ut på frekvensspektrumet. Jag använder DAW-verktyget Cakewalk med följande seriekopplade VST-plugins:

- MOscillator v14.03 för att generera 1kHz sinusvåg med 0dB nivå (enligt inställningarna..)

- HorNetHarmonics för att generera övertonerna. Justerade individuellt. Tyvärr stämmer inte amplitudskalan alls mot verkligheten så jag har justerat mot spektrumanalysatorn. Skulle vilja hitta ett bätre VST-plugin för detta...

- MAnalyzer v14.03 för att mäta ut spektrumet med sinusvåg och pålagda övertoner enligt bilden nedan.

För musikfilen med distorsion har jag bara HorNetHarmonics i signalkedjan.

Harmonics1

Ljudfilerna finns att ladda ner enligt länken nedan. OBS - ENDAST för provlyssning. Ingen distribution!

https://drive.google.com/open?id=1Lz77k1U38HxFMtCA4FjtGxj4_9vZE59s

Jag hittade två mycket intressanta programvaror jag kommer att testa. 

Deltawave verkar vara det verktyg jag saknat i min verktygslåda för att identifiera och analysera olika typer av distortion hos exempelvis förstärkare och försteg. Ska bli mycket intressant att testa :-)

https://deltaw.org/index.html

Speciellt intressant tycker jag den relativt nya metoden Differance Level är (Df). Ett nytt sätt att mäta distortion. Metoden bygger på att man jämför inspelade ljudfiler före respektive efter ett testobjekt. Normaliserar dessa och sedan skapar ett diffvärde. Värdet kommer visserligen både bero på ljudfilen och testobjektet. Men jag skulle kunna tänka mig att man har ett set med ljudfiler för att identifiera specifika egenskaper men även för att karaktärisera testobjektet. En finess är att man kan använda vilken typ av signal/ljud som helst. Sinus, fyrkant, brus eller musik till exempel. 

http://soundexpert.org/documents/10179/11017/se-audio-metric.pdf/51701b78-96ad-47bb-87de-29bff0821a9c

En annat verktyg är DISTORT där man kan lägga på en mängd olika typer av distortion på digitala ljudfiler. Ska bli intressant att testa även detta framöver :-)

https://distortaudio.org/index.html

Edited by Anders65

Hmm :39:

Jag får lite dåliga vibbar när du pratar om vst-plugins.

Som jag tolkade dig inledningsvis var syftet att styra distorsion, inte att ändra grundklangen.

Dvs när förstärkningen blir olinjär så styrs distorsionskomponenterna till "rätt" övertoner (H2).

Var står vi nu?

1 hour ago, calle_jr said:

Hmm :39:

Jag får lite dåliga vibbar när du pratar om vst-plugins.

Som jag tolkade dig inledningsvis var syftet att styra distorsion, inte att ändra grundklangen.

Dvs när förstärkningen blir olinjär så styrs distorsionskomponenterna till "rätt" övertoner (H2).

Var står vi nu?

Jag förstår dina vibbar. Det finns många "oseriösa" plugins i den domänen. Det var ett första test för min del. Jag har släppt den delen då det program jag hittade idag befinner sig på en mycket bättre nivå. Baseras på intressanta forskningsresultat från 2005.

Jo, jag ligger kvar i tanken att jag vill ha en justerbar och jämt fallande distribution av övertoner. Den H2-lösning jag gjorde i försteget balanserade upp jämna övertoner så att ex tredje övertonen inte skulle vara dominerande. Den sista tiden har jag börjat läsa lite kring intermodulation, IP2, IP3 mm eftersom alla de produkter som skapas av intermodulation är oönskade. Det är en tydlig skillnad till harmoniska övertoner man landar i en annan diskussion. Men av en händelse fick jag se en ganska ny metod där mjukvara (ej VST plugin) håller på att utvecklas. Jag tror att konceptet Difference Level (Df) kan ha en ganska stor potential. Ett nya sätt att koppla upplevd distortion till en mätmetod. Kanske inte i första hand ett designverktyg, men för att kunna jämföra olika produkter och olika typer av lösnnigar, talkodare, ljukodning mm.