Jump to content

Hör du vad du hör eller är det bara som du tror?


Bebop

Recommended Posts

2 hours ago, Bebop said:

Dessvärre finns det exempel på när samma tekniker används att förleda oss. Och har man lyckats med det så går den övertygade ofta i försvar och leder än fler i fel riktning (oavsett bransch). Det är det vi skall vara vaksamma emot. En medvetenhet om att så sker är vad jag vill lyfta fram. Ett exempel på detta är när standardprodukter kläs i nytt skal och uppges ge bättre prestanda. De senaste exemplet jag hörde var en ethernetkabel som blivit ett par hundra gånger dyrare med ett nytt färgat plastskal och kommunicerat detta med nya välljudande prestanda. Det hade varit önskvärt om hifi-pressen utmanat denna oseriösa del av branschen, typ ”uppdrag granskning”. Det är dock inget vi kan förvänta oss av en annonsfinansierad sektor. Därför tycker jag att det kan vara sunt att faktiskt ifrågasätta en del ”upplevelser”, framför allt där påståendena om orsakerna kan vara rätt dubiösa. Då är mätvärden, fysik, kemi och mekanik ett bra komplement. Allt här i världen är inte hokus pokus och jag tycker att det går inte ursäkta allt med en ”positiv upplevelse”. Vi måste också tåla kritiska granskningar.

Bra. Förstår att detta har varit ditt syfte hela tiden.

Nu när vi har lyft svårigheterna med att hänvisa till en sanningsreferens är det på sin plats med självgranskning.

Hörseln (liksom andra sinnen) utgör en komplex sörja av processer. Ändå försöker vi hitta enkla orsakssamband. Det går inte!

Precis som du skriver är det lite för enkelt att bara hänvisa till vad man hör och förlita sig 100% på det.

Om det är för bra för att vara sant...

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd, får en att fundera över hur man valt delar till sitt system.

 

Jag köpte mina högtalare olyssnade, eller jag hade från -07 läst läst av och till på linkwitz hemsida om hans idéer och konstruktioner innan jag började bygga runt 2015. Jag hade bestämt mig långt innan att jag skulle köpa eller bygga Pluto, Orion eller LX521. För mig var en LX521 lyckträff och jag är nu helt dipolskadad. Valet i varje fall delvis gjort utifrån auktoritetstro. Så tänker jag då även om hans hemsida är bra och med mycket detaljerad information så kommer man inte ifrån att jag köpte/byggde dem olyssnade.

 

Jag hade och har en faiblesse för Nottinghams skivspelarverk. Även innan jag köpte instegsmodellen Horizon begagnad. De i mellanklass hade jag hört vid enstaka tillfällen. Det finns gott om andra alternativ i den prisklassen som också imponerat. Varför just Nottingham förstår jag inte själv. Men det är nåt med dem jag har svårt att släppa.

 

För de mer esoteriska prylarna på marknaden verkar jag vara immun mot påverkan.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, tek said:

Men det är nåt med dem jag har svårt att släppa.

Sådant är mitt förhållande till Dynaudio. Jag har svårt att förstå att alla andra inte förstått det... :26:

 

Du exemplifierar att det finns en känsla och en identifiering genom våra prylar, en x-förlängare (min prydhet hindrar full utskrift :blush:). Min skivspelare, Simon Yorke där jag slog till när jag fick det tillfälle som dök upp, är ett sådant exempel för min del. Simon Yorke är en kultförklarad konstruktör; det var Michael Fremers referens innan han gick till Continuum (för ca en mille), den audiofila hifi-pressen på 90-talet hänvisade ofta till Simon, kvalitet för en livstid osv. Hos mig hade den byggt upp en längtan typ en Picassomålning. Den lär stanna hos mig livet ut. Den låter dessutom bra med rätt pickupval och ordentligt uppställd. Den saknar t ex alla de inställningsmöjligheter som t ex Grahams och Kuzmas armar har, men fan... det är ju en äkta Simon Yorke. :app: Den är bäst för mig utan att hävda att den låter bäst. Den är i vart fall tillräckligt bra för mig.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Sådant är mitt förhållande till Dynaudio. Jag har svårt att förstå att alla andra inte förstått det... :26:

 

 

Skön inställning som jag kan köpa rätt av! Man gillar ett märke eller en apparat. Sedan kan man bygga kring den/det för att få ut bästa möjliga enligt ens egna preferenser:cool:

 

Sedan finns det en annan inställning som kan vara rätt befriande också - "Det finns alltid nåt bättre eller dyrare". Vi kommer aldrig att "bli färdiga" eller "nå vägs ände".

Då kan man lika gärna stanna ett tag och njuta där man är:)

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, lindome said:

 

Skön inställning som jag kan köpa rätt av! Man gillar ett märke eller en apparat. Sedan kan man bygga kring den/det för att få ut bästa möjliga enligt ens egna preferenser:cool:

 

Sedan finns det en annan inställning som kan vara rätt befriande också - "Det finns alltid nåt bättre eller dyrare". Vi kommer aldrig att "bli färdiga" eller "nå vägs ände".

Då kan man lika gärna stanna ett tag och njuta där man är:)

När jag hittade Wilson så hittade jag hem. Kommer inte att byta igen. Om jag inte ramlar över ett par stora Wilson till fyndpris. Sasha eller större. Då kanske det skulle börja klia i uppgraderingstarmen... Å andra sidan så blir det mer tjorv om man har en större högtalare med mer lådor att mixtra med. Orka....??

Link to comment
Share on other sites

Kul @Bebop med lite hifi-historia!:thumbsup: 

Vet inte hur många Philips-kit jag krängde under glansdagarna, men det var många och liknande paketprodukter gick som smör i solsken. Skulle vara bokhyllemöbel från IKEA och liknande och till denna skulle det vara en "stereo".  Lika viktigt som barskåpet som rymdes i samma möbel. Böcker köptes på "prenumeration" via Bra Böcker, som lockade med uppslagsverk i ett stort antal gröna band för att hålla kvar kunderna. Idag tar inte ens Stadsmissionen emot bokhyllor!:D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, calm said:

Böcker köptes på "prenumeration" via Bra Böcker,

Jag jobbade där då med både Lexikon, Världshistorian, Läkarlexikonet och Nöjeslexikonen (plus en massa andra verk). Man sa att Kamprad skapande bokhyllan Ingo och Jansson (Bra Böckers skapare) satte böcker i hyllorna.

 

Mitt bidrag handlade inte så mycket om skrivande men jag fick ett litet sidouppdrag och skriva om jazz och grafisk teknik i de gröna lexikonens 80-talets andra hälft. En fantastisk rolig tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...