Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag stötte på en rätt cool vinylspelare på webben, där skivtallriken vilar på en magnetisk motor.
Dvs ingen fysisk kontakt med vare sig motor eller själva plinten. I teorin är det ju fantastiskt, en spelare helt fri från återkoppling och rumble.
Men hur är det i verkligheten? Är det nån som har bättre koll, läst nåt eller till och med lyssnat?
Med tanke på priset kan det vara ett fynd. Eller inte alls.....?

https://maglevaudio.com/

Posted
4 minutes ago, new order said:

Smart och intressant teknik iaf.

Mmmm... :Thinking:

Hur är det med toleranserna för eventuella kaströrelser tro ?

Posted
1 minute ago, P-pan said:

Mmmm... :Thinking:

Hur är det med toleranserna för eventuella kaströrelser tro ?

Det funkar ju på tåg som går i otroliga hastigheter. Men jag förstår hur du tänker.

Posted (edited)

Såg den på förra HEM, men har aldrig hört den spelas. Det finns ju en inbyggd problematik med att underlaget inte är fast som urberget eftersom det är skivans gravering man vill avläsa, och inte underlagets eventuella rörelse.

Lite som den gamla kritiken mot luftlagrade spelare med otillräcklig massa i tallriken...

Men den är redigt häftig! :)

Edited by AlfaGTV
Posted
21 hours ago, regamannen said:

en spelare helt fri från återkoppling och rumble.

Ja.

Lösningen har funnits sedan 60-talet, men det är svårt att tilverka lagret med tillräcklig precision.

Man behöver utgå från att LP-skivan och tonarmsbasen ska ha samma referens under gång, förutom såklart att tallriken roterar.

Har man verkligen den precisionen med detta magnetlager? Vi pratar om mikrometertolerans i avvikelse under gång.

Man behöver ju också se upp med magnetfält i närheten av pickupen.

Posted

NEj, man har absolut inte den precisionen i tillverkningen av denna spelare att den skulle vara i närheten av intressant. Finns filmer på tuben där man kan se att tallriken rör sig i höjdled när den snurrar. Och dessutom som Calle skriver så skall ju tonarmsfästet och skivtallriken inte kunna röra sig i förhållande till varandra.

Posted

Hade varit betydligt bättre med maglev-fötter mot underlaget, för övrigt instämmer jag i ovanstående invändningar. Basen måste ju vara fixerad så att armens lagerpunk samt tallrikens lager har gemensam referens hela tiden.

Posted

Vad säger expertisen om lager med maglev som används för en del tunga tallrikar?

Dvs än mer upp uppbyggnad där lagret avlastas med levitation.

Bild stulen från nätet så texten kan ignoreras

Diag.jpg

Posted

Man skall ju inte tro att ett magnetlager isolerar alla störningar. Det är ju stumt annars så skulle det ju slå i "botten". Så beroende på störning så kan det ju i alla fall överföra den. 

Posted
8 hours ago, Harryup said:

Man skall ju inte tro att ett magnetlager isolerar alla störningar

Helt rätt.

Kraftspelet finns ju där och vibrationer är inget annat än dynamiska krafter, så om jämvikt ska råda så måste vibrationerna överföras. Men de dämpas såklart.

11 hours ago, tek said:

Vad säger expertisen om lager med maglev som används för en del tunga tallrikar?

Inte på något sätt expert, men magnetlager som endast ersätter kulan bör vara mer görbart.

Men frågan är om det ändå inte är både enklare och bättre att få till ett bra rubinlager.

Posted

Som lekman på konstruktioner uppfattar jag bilden ovan som vilseledande. Det är väl lika mycket laterala krafter oavsett om man låter krafter avlastas av en lagerkula eller en repellerande magnet? Men, oavsett det så har jag haft en spelare som hade ett lager från Clearaudio där man hade repellerande magneter runt foten på lagret, men endast för att minska kraften som vikten av tallriken och skivan utgör. Inte för att skapa någon "leviterande" effekt, där man ju kan få effekten av att man inte får "avstamp" i de graverade spårens avläsning.

Posted

Har erfarenhet ifrån ett exemplar.

Kortfattat, den vobblar otroligt. Bara uppstarten när motorn ska få igång tallriken får den att vobbla flera centimeter upp och ner.

Den är så pass känslig för nålens bromsande kraft att många pickuper inte verkar gå att använda med den, den saktar ner och går

in i error-mode.

Det verkar trots allt finnas några positiva effekter av att inte ha någon mekanisk koppling. Men dessa är otroligt små jämfört med alla negativa.

Posted
8 hours ago, AlfaGTV said:

Inte för att skapa någon "leviterande" effekt, där man ju kan få effekten av att man inte får "avstamp" i de graverade spårens avläsning

Ja.

Här kan man se exempel på transientsvar i ett magnetlager, dvs hur en kraftpuls från ena sidan lagret genererar en utklingande förskjutning på andra sidan magnetlagret;

IMG_0148.PNG

Diagram hämtat från en japansk artikel som inte har med Mag-Lev att göra, men som åskådliggör principen (Dynamic characteristics of triaxial active control magnetic bearing with asymmetric structure).

Posted
14 hours ago, calle_jr said:

Inte på något sätt expert, men magnetlager som endast ersätter kulan bör vara mer görbart.

Men frågan är om det ändå inte är både enklare och bättre att få till ett bra rubinlager.

Anledningen till att jag frågar är jag fortfarande är sugen till bygga en spelare av denna:

Screenshot_20191226-113231-800x762.png

Vi diskuterade den i somras. 12 kg tallrik med maglevlager. Har ingen möjlighet att välja annan typ av lager.

11 hours ago, AlfaGTV said:

Men, oavsett det så har jag haft en spelare som hade ett lager från Clearaudio där man hade repellerande magneter runt foten på lagret, men endast för att minska kraften som vikten av tallriken och skivan utgör.

Exakt, du beskriver det så som jag förstått syftet.  Inte i huvudsak för störningar. Jag tänker mig att  maglevlager är att slitaget i vertikalled bör vara lågt, men det kanske är ett icke-problem för välkonstruerade lager överlag.

Posted
5 hours ago, tek said:

Anledningen till att jag frågar är jag fortfarande är sugen till bygga en spelare av denna:

Avlastning med hjälp av magnetlager låter som en betydligt mer robust lösning än ett renodlat magnetlager.