Jump to content

Recommended Posts

Posted

Verkligen fina byggen Bernt :app:

Blir det varmt med alla rören :?: Passar på med en fråga...har testat lite olika rörsteg och undrar hur det kan vara så pass stor skillnad i värmeutveckling från ett rörsteg. BAT och ARC utvecklar enorm värme medans t ex VTL inte alls utvecklar samma värme? VTL och ARC använder ju samma typ av rör 6550 medans BAT använder en annan rysk militärvariant 6C33B, kommer inte ihåg beteckningen, så den kanske inte kan jämföras...??

Utnyttjar de rören olika hårt och att de därför utvecklar mer eller mindre värme?...ARC har ju dessutom fläktar i sina större steg.

Kan du enkelt förklara skillnaden på triod respektive tetrod-drift? Tetrod ger mer effekt men varför och vad är för- och nackdelar?

Posted

Jag tyckte inte den blev särskilt varm i mitt lilla rum när vi körde med Utopiorna... rummet är bara på 19kvm. Bat steg är som en öppen brasa i jämförelse... :o

Vi kan ju lägga upp lite bilder på detta forumet också... Eller va tycker du Bernt?

Posted

Mikael 2

Triod eller tetrod har med rörtyp och koppling att göra

Här kommer lite mera om det du söker

Här kommer lite om de olika rörtypernas utseende.Triod är alltså en rörtyp från början men man kan även koppla andra rör i triodkoppling.Det beror på hur du använder gallerna i röret.Först Triod 300B

4d.gif

Där 1 och 4 är glöd 3 galler och 2 anod

Sen Beam tetrod KT88

7ac.gif

som du ser är där dubbla galler nr 4 & 5 och anod är nr 3

Sen tar vi ingångsrör Ecc82

9a.gif

Som är en dubbeltriod.Anod är nr 1 & 6 och där uppbyggnaden är dubblerad mot första exemplet ovan

Här kommer en bild på en Triod single end förstärkare

845GHiRes2-8.JPG

Som du ser är där tre rör.De två små är ingångs och drivrör.Det stora röret är i detta fallet en 845 triod(samma som den översta vad gäller rörtyp)Att det är ett ensamt rör som använts som utgångsrör=single ended.Man kan även ha två och då kallas det parallell single end alltså parallellkopplat.

Här kommer lite saxat från Erik Andersson

. Tex: EL34G+ har en maximal anodförlust på 30 watt, i Push-pull blir det för två rör 60 watt. Då Klass-A driften har 50% verkningsgrad blir den maximala uteffekten 30 watt. Vid triodkoppling är verkningsgraden 25%, effekten blir då 15 watt.

Hoppas du tycker du fått lite mer kött på benen nu

Mats

Posted

Hur varma förstärkarna blir beror på hur hårt dom går. Här kommer man in på förstärkarklasser, de förstärkare som går i ren klass A blir förskräckligt varma men låter bättre. OTL-steget går i klass AB med en tomgångsström på 50 mA per rör. Fast drivsteget går i mycket hård klass A, man kan knappt ta i kopparplåten på toppen när förstärkaren gått ett tag.

Fördelen med OTL-steg är att de inte har någon transformator på utgången. Men de går aldrig i klass A. (En del tillverkare hävdar att deras steg går i klass A men då skulle rören smälta ihop.)

Neodynium: Ja, vi postar väl lite här också då!

Posted

Jag tänkte höja sedan så får vi se. Man kan ju ligga mycket högre om man fryser.

Värmet från OTL-en ligger nu på 600W så lite till gör ingen skillnad.

Fast man lastar ner nätdelen lite då, får se hur det går.

Posted

Klokare blev jag, tackar. :app:

Då förstår jag triod/tetrod. På vissa slutsteg kan jag med en switch ändra mellan tetrod och triod-läge och det antar jag då ändrar på hur röret utnyttjas/kopplas för det är ju samma rör som används. :)

Tetrod ger högre effekt men betyder det då att jag sliter ut röret fortare än om jag använder triodläget?

Klass A, AB...OK jag förstår, trodde rör hade en egen klass, tänt eller släckt :blush;)

Posted

Precis så.

Jag tror inte rören slits mer i triod/tetrodläge. Kanske någon känner till detta bättre än jag?

Posted

Jag har för mig att det inte har någon betydelse om det är triod eller tetrod(pentod )koppling

Det är hur hårt drivna rören är som påverkar livslängden.

MAO Bernt om du höjer till 66ma så håller rören bara i ca 4000 timmar(dina PL519 alltså) ;)

Posted

Tjenare Bernt.

Jäkligt roligt att du visar upp din otroligt brutala slutsteg :mm:

När ska du bygga ett par dipolhögtalare då? :D Själv blir jag strax arbetslös så jag har fått skjuta upp mitt projekt lite :dead: :angry:

MVH samuel rönnqwist

Posted

DIY dipolhögtalare kommer nog när jag byggt klart nya skivspelaren.