Jump to content

Lumin U1 Mini - ny "burk" till stereon


Recommended Posts

2 hours ago, calle_jr said:

Ja, man tycker att dacen borde mutea.

Har du fått något svar från Kanada? Vill minnas du har haft uppe detta tidigare. Är det när du kopplar om från pcm till dsd via samma kablar? Eller gör du som jag och skiftar ingångar?

 

Känns ju helt galet på en enhet av den kalibern med massor av ingångsval.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samtidigt med detta inköp har jag rensat ut ett par burkar ur hyllorna som jag inte ser något behov av i huvudanläggningen. Tunern åkte ut då den internetradio jag använder låter otroligt bra på P2 so

Äntligen en ny "burk" till stereo-racket. Det var ett tag sedan sist. Denna gång tänkte jag mig bli av med dator - laptop i den digitala ljudkedjan. Lättare sagt än gjort, skulle det visa sig.  

Jag känner mig mogen att runda av denna tråden nu. I år hade vi en ganska lugn julhelg så det har blivit mycket spelande och jämförande. Även en del strul men det har äntligen fått sin lösning.  

Posted Images

54 minutes ago, Bebop said:

Har du fått något svar från Kanada? Vill minnas du har haft uppe detta tidigare. Är det när du kopplar om från pcm till dsd via samma kablar? Eller gör du som jag och skiftar ingångar?

 

Känns ju helt galet på en enhet av den kalibern med massor av ingångsval.

Nej, jag har inte fått svar.

Jag har inte ens fått svar typ "vi återkommer" eller liknande.

Tänkte att det kanske finns någon som har tips.

 

Det händer inte om jag bara byter ingång, enbart just när jag skiftar mellan pcm och dsd.

 

Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, calle_jr said:

Det händer inte om jag bara byter ingång, enbart just när jag skiftar mellan pcm och dsd.

 

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad du har för prylar men jag antar att de är Bryston BDA-3 och en nyare Oppo spelare?

 

De är ett fel som de är medvetna om nu är texten nedan ifrån 2016.

 

"Hi Folks,

We have done some investigations and it appears that DVD players that do not remain on DSD playback when Stopped or Paused or Play caused the BDA3 to cycle back to PCM and that is the POP you hear. Thats why there is no issue once you are in the DSD mode and switch between songs.

The OPPO BDP-83 does not come out of DSD so it does not have the POP issue whereas the OPPO 103 and (105 we think ... not tested yet) does revert to PCM when put in Stop or Play or Pause which causes the BDA3 to reproduce the POP sound.

We are looking at a remedy (maybe a slight mute) so will let you all know how it goes.

I have had reports from people using Denon players and Pioneer players that do not have an issue and we are assuming again because the circuitry stays in DSD mode when stopped etc.

james"

 

 

Link to post
Share on other sites
9 hours ago, octavia rs said:

it appears that DVD players that do not remain on DSD playback when Stopped or Paused or Play caused the BDA3 to cycle back to PCM and that is the POP you hear.

Ja. Precis så.

 

 

9 hours ago, octavia rs said:

We are looking at a remedy (maybe a slight mute) so will let you all know how it goes.

Kanske ska kolla hur det går, men jag kan inte hitta var texten kommer ifrån :)

Borde vara här men jag har inte sett något: http://support.bryston.com/forum/index.php

Link to post
Share on other sites

Det har nu gått ett par månader sedan jag skaffade Lumin U1 Mini och resan är inte riktigt slut ännu. Det finns mycket kvar att lära sig och förstå för att få ut max av den i kombination med den dac jag har. Jag understryker detta sista. Jag har en s k delta-sigma (Burr Brown 1792A) dac som inte har samma processer som i t ex ES 9018 Sabre. Jag har också gjort en del lärdomar kring server och passande programvaror som jag också kommer att behandla.

 

Jag börjar med erfarenheter kring upsampling/oversampling. Matematiskt är det samma sak men används lite olika. Jag går inte in på detta här utan kallar det helt enkelt för uppsampling. Begreppet tillhör ett sådant som ofta används helt felaktigt och är omgärdat med massor av missförstånd. Det vanligaste är väl att det spelar väl ingen roll om man uppsamplar eftersom man inte kan påverka musikens frekvensområde. Det är helt rätt men det är inte det uppsampling handlar om.

 

Uppsampling är en del av dacens process som görs för att ge dacen en renare signal där diverse icke önskvärda modulatationer och fel filtreras bort i s k FIR-filter (Finite Impulse Respons). Det förbättra också kantutjämningen i "anti-aliasing"-filtrets prestanda och reducerar brus till dacen.  Med kantutjämning menas att signalen får renare kanter. En bild som är hämtad från samma funktion inom bild visar vad det handlar om.

 

Kantutjämning_2_linjer.png

 

Själva FIR-filterfunktionen som uppsamplar den inkommande digitala signalen ser ut som följer. I själva verket är det 4 fyra filter. Dels höger vänster och en för de olika multiplarna för 44,1 kHz (röd) och en för 48 kHz (blå - som normalt används för radio). Det finns fler processer inblandande förstås, inte mins klockor, men jag håller mig enbart till själva uppsamplingen. Filtret ser ut så här:

 

FIR filter.jpg

 

Så om jag matar in en digital ström i 44,1 kHz från en dator, streamer eller cd-skiva så filtreras den i olika steg till 88,2 kHz och därefter till 176,4 kHz och slutligen till 352,8 kHz som är den upplösning dacen vill ha att arbeta med för att göra DA-omvandlingen. Detta är inget jag kan påverka. Detta sker oavsett jag vill eller inte. Det är så min delta-sigma dac fungerar. Denna uppsampling benämns "8 gånger oversampling", dvs 8 x 44,1 = 352,8 eller 8 x 48 = 384.

 

Nu har ju Lumin U1 Mini möjlighet att göra motsvarande filtrering innan signalen går till dacen (även Roon, JRiver, HQ Player kan göra samma sak och säker fler streamers). Det tjafsas på olika forum vad som är bäst. Jag vet inte. Det får man lyssna sig fram till. Jag tycker det blir bättre när jag låter U1 Mini göra jobbet och och många Roon-anhängare säger samma sak. Logiken bakom att låta avsändaren (t ex streamern) göra jobbet är att FIR-filtren i dacarna är inte high-end med dagens mått. Det är också en process som kräver  mycket processorkraft i dacen som kan ge störningar till analogdelen. Jag har inte kvittot på vad som är sant, men det låter i vart fall inte orimligt.

 

Så vad händer då när man skickar en högre upplösning in till dacen? Blir det inte tårta på tårta då? Uppenbarligen inte. Om man skickar en uppsamplad signal av 88,2 kHz så går den förbi första filtret och stannar till vid det andra där den uppsamplas till 176,6 osv. Om man skickar in 352,8 går signalen rätt igenom och direct in i dacen filtrerad och klar och dacen kan göra det den är bäst på.

 

Men det finns också andra utmaningar. En digital ström på t ex 352,8 kHz är 8 gånger mer än 44,1 kHz. Det ställer krav på matchning mellan avsändaren (typ streamern) och USB-kabeln om man kör separata enheter. Såvitt jag förstått handlar det om impedansanpassning, kapacitans, längd, isolering, kontakter mm. Om detta är felmatchat tillförs brus (som kanske inte hörs men som ger dacen sämre arbetsbetingelser och kan höras i form av sämre ljud). En streamer eller dator har inte en susning om vilken kabel som är ansluten och USB-kortet i dacen vet det inte heller och den vet inte vilken källa som används. Avsändaren/källan skickar ut vad den är programmerad att göra och utgår ifrån att resten är OK. Några korrigeringskretsar finns inte under resan. För att signalen skall vara så ren som möjligt måste allt matcha. Därav mitt intresse för USB-kablar som jag skrivit om på annat ställe.

 

Det är som @calle_jr träffande skrev. Det behöver inte vara fel på kabeln, men det kan vara fel kabel hos mig. 

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Bebop said:

resan är inte riktigt slut ännu

Intressant odysse!

 

Det är fascinerande att notera hur mycket som utvecklats kring digital signalbehandling bara de senaste 10 åren. Alltså om vi helt bortser från analogdelen.

Och då är det ändå samma grundformat vi använder.

Link to post
Share on other sites

Jag skrev innan att ESS Sabre har en annan process och det stämmer delvis, men även de har ett 8 x oversamplingfilter i grunden som framgår av följande flödesschema. Den stora skillnaden tycks vara att deras chip konverterar om dsd-signal till pcm innan de gör oversamplingen. I min dac går dsd-signalen via ett s k FPGA-krets eller Xilinx-gate-array som är en programerbar krets som tar hand om dsd-strömmen för omvandlig till analog signal utan att gå via pcm.

 

En annan skillnad är att ESS Sabre packar om pcm-signalen i 32-bitars paket innan dacen med Burr-Brown packeterar i 24-bits paket. Men detta sker efter oversamplingen som tycks följa samma logik i de båda dacarna. 

 

ESS_ES9038PRO_Block_120715_Web.jpg

Link to post
Share on other sites
17 hours ago, calle_jr said:

Och då är det ändå samma grundformat vi använder.

Ja faktiskt. Om man ser det så är det ju på motsvarande sätt även med högtalare, riaa-modulerade vinylspår, bandspelare m.m. Ändå kan ingen med övertygande argument påstå att allt låter lika, framför allt inte över tid. Det är samma sak med digitalt ljud. Där försigår också utveckling i tekniken vilket också inkluderar i studion. Det tråkiga är att där pågår det också en utveckling som även går åt andra hållet när många av de bästa producenterna och teknikerna försvunnit i takt med att skivbolag har fått slå igen då "ingen" vill betala för sig, vilket i sin tur banat väg för amatörismen inom ljudproduktion. Lyle Mays (Pat Methenys vapendragare, som dog för lite sedan) berättar om detta i intervjun som är länkad i hans RIP-tråd. 

 

Han menar också att samhället har övergett och offrat musikerna genom att tillåta denna utveckling utan att skydda musikskaparnas intresse via lagstiftning. En annan effekt vi ser av detta är att konserter blir allt dyrare eftersom musikproduktionsbolagen och musikerna har tappat intäkterna från skivförsäljningen. Jag antar att det är det som ligger bakom att priserna tredubblats på bara några år på ett antalnstörre arenor. Tidigare så var turnéer ett sätt att promota skivförsäljning som i sin tur finansierade även turnéer. Kapitalet lokaliseras nu istället till enstaka distributörer och tillverkare av hårdvaru- och programvaror som tillförs brottsplatsen.

 

Måtte allt gå åt helvete en dag och förhoppningsvis reser sig musiken och dess skapare likt Fågel Fenix ur askan och återtar kontrollen över sina alster så att vi åter kan glädjas åt nyskapande inom flera genrer.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Nu har min Lumin mognat ordentligt i min hylla. Mina digitala källor låter rent förbannat bra. Mina försök med kablar har fortsatt och mitt slutliga eller kanske mer rätt, mitt nuvarande val är en AES/EBU-lösning där jag upsamplar all musik i jämna multiplar till max 176,4/192 beroende på filernas grundformat. Det skiljer lite mellan USB och AES i ljud men det är inget direkt att hänga upp sig på. Det är lika bra fast något annorlunda. AES upplever jag ger lite mer tyngd och en liten avrullning i övre registren, men inget som jag direkt reagerar på i längden. Den största fördelen med AES är stabiliteten. Den har aldrig tappat kontakten med dacen. 
 

Fortfarande spelar jag enbart egna filer (rippade eller nerladdade köpta filer). Streaming är inget jag vill ha in i huset. Men jag tänkte faktiskt koppla upp mig mot Quboz som säljer filer och har mycket av den musiken jag söker. Lumin gör ju ett nummer av att de har app för Qobuz integrerad i sin Lumin-app. Det är ett av deras säljargument.

 

Men det gick åt helvete ”Quboz not available in your country”. Det är inte bara Danmark och Cypern som stänger ute svenskar... :dead:

Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Bebop said:

Men det gick åt helvete ”Quboz not available in your country”. Det är inte bara Danmark och Cypern som stänger ute svenskar... 

 

Jag ska inte säga att de går att lösa med ett VPN konto för Qobuz kan ha stängt det kryphålet men jag öppna mitt Quboz konto i England med VPN och betalningen sker via Paypal har fungerat utmärkt i snart ett år.

Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, octavia rs said:

Jag ska inte säga att de går att lösa med ett VPN konto för Qobuz kan ha stängt det kryphålet men jag öppna mitt Quboz konto i England

Vill inte Quboz ha nordiska kunder så tänker jag inte stå med mössan i hand. Vad är det för system där branschen först gör allt för att ta död på cd mediet och sedan stänger de den alternativa marknaden som skulle bli räddningen med apparater klara för bl a Quboz. HDTracks har stängt sina sajter i Tyskland och UK. Presto Music och HighResaudio finns kvar men har inte all musik.

 

Jag tycker branschen är rutten. Det är OK om jag fuskar. Om inte så ställs jag utanför.

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, calle_jr said:

Vad finns på Quboz som du söker?

Just nu David Hollands senaste i 24/96. Jag hittar den bara där. Den har fått mycket fina omnämnande och min musikkompis "Nisse" rankar den redan som en av hans bästa pianotrio-album bland sina ca 10,000 album. Jag har skrivit till David Holland och frågat om det är en medveten strategi att utelämna Norden för högupplösta filer alternativt ett råd om var vi kan handla. Får se om han svarar.

 

without_deception-barron_kenn__dave_holland__jonath-50420463-frntl.jpeg

Link to post
Share on other sites
54 minutes ago, VoicesInMyHead said:

inte nedladdning eller hantering av nedladdade filer.

Om du är medlem och har rätt medlemsskap kan du logga in även över laptopen och köpa det du önskar. Mina musik- och hifvänner i Belgien köper all musik därifrån. De använder inte streaming annat som provlyssning när de sitter vid skärmen.

 

 

Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Amatören said:

prova Tidal Master. 

Streaming är banlyst. Idag var en artikel i lokalpressen om att det helvete streaming skapat för musiker.

 

20200601_093740.jpg

 

20200601_093839.jpg

 

I samma artikel bekräftar Universal Music Sweden indirekt att utan volym blir det inga stålar. Mitt musikintresse kretsar inte kring storsäljare och jag vill inte bidra till att dra ner mina idoler till musikens bakgårdar. Spotify skriver att deras ersättningar går till distributörer (it-tjänster), förlag och skivbolag. Ingen direktersättning till de som spelar.

 

För mig är det en fråga om passion och övertygelse. Att "alla andra" har mindre intresse för den lite smalare musiken typ jazz och klassiskt får jag leva med. Det är f ö inget nytt. Branschen har blivit en industri utan andra krav än volym (i stort sett). Om man inte följer massorna så gäller "help yourself".

Link to post
Share on other sites
45 minutes ago, Bebop said:

Om du är medlem och har rätt medlemsskap kan du logga in även över laptopen och köpa det du önskar. Mina musik- och hifvänner i Belgien köper all musik därifrån. De använder inte streaming annat som provlyssning när de sitter vid skärmen.

 

jo, jag vet att du kan köpa musik från Qobuz, men det jag skrev var att Lumins integration innebär streaming. Jag kan ha fel, det är möjligt att de lagt in stöd för att köpa och ladda ner filer, men jag har väldigt svårt att se varför de skulle göra det med all extra komplexitet det innebär.

 

25 minutes ago, Bebop said:

Streaming är banlyst. Idag var en artikel i lokalpressen om att det helvete streaming skapat för musiker.

 

Man kan ju tycka vad man vill om streaming som koncept, men det lär inte försvinna och CD köpandet lär inte bli vad det en gång var. Att musikbranchen är korrupt och rutten är inget nytt, det var den långt innan streaming ens var påtänkt. Man kan som användare eller skivbolag/artist självklart välja att stå utanför och inte använda sig av dessa tjänster, men då kanske man får vara beredd på en del extra pyssel eller att det inte alltid blir som man vill, som vanligt när man väljer att inte göra som den stora massan.

 

Saker och ting förändras i samhället, verksamheter behöver konstant förändras för att hänga med, så även musikbranschen och alla som verkar inom den...

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Bebop said:

Om du är medlem och har rätt medlemsskap kan du logga in även över laptopen och köpa det du önskar. Mina musik- och hifvänner i Belgien köper all musik därifrån. De använder inte streaming annat som provlyssning när de sitter vid skärmen.

 

 

Mig veterligen är Qobuz Download store tillgänglig även för Sverige? https://www.qobuz.com/us-en/shop

Men visst, de gör det ju inte enkelt för kunderna med geografiska indelningar med olika rättighetsorganisationer och släppdatum etc. Men den sängen har ju branschen själv bäddat, så nu är det bara att ligga (!)

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, VoicesInMyHead said:

Man kan ju tycka vad man vill om streaming som koncept,

Det är inte streamingen i sig som är den stora boven. Även radio och TV är en form av streaming men de ersätter musikerna ordentligt. I följande länk kan du jämföra https://www.stim.se/sv/musik-i-radio-tv-film-och-reklam/hur-mycket-pengar-far-du-speltid-i-radio-tv-och-streaming

 

 Det är icke-ersättningen till den kreativa massan, dvs musikerna som är boven. Varför skall inte de få rimlig ersättning? Jag har levt med devisen att målet är musiken, och medlet är hifiprylarna. Nu är det tvärtom. Musiken har blivit medlet för att distributörer, hårdvarutillverkare och rättighetsinnehavare skall tjäna sitt leverbröd. Jag är helt övertygad om att detta påverkar utbudet av bra musik på ett negativt sätt om man inte kan bryta denna ensidiga ersättningsmodell. Flera duktiga producenter och välskolade musiker har lagt av eller omskolats. Vi går miste om massor av talanger. Det är det som jag tycker är det värsta och som riskerar att skapa en kulturell fattigdom. Hitmusiken som lever på volym klarar sig säkert.

 

Visst rullar samhället och världen vidare. Vi har allt bättre bilar, bättre och mer energisnålare prylar men fortfarande betalar vi ut löner till de som producerar. När det gäller musik så accepterar vi att det är distributören som skall ha kosingen. Det är som att DHL hade tagit alla slantar för att distribuera tvättmaskiner och inget eller väldigt lite till de som bockat plåten. Skulle vi då säga att utvecklingen går framåt?

 

Jämför t ex med idrottsmän. De får ersättning för sina uppoffringar, betydligt mer än på t ex 70-talet. För musikerskrået är det tvärtom. Vari ligger det goda i den utvecklingen?

 

Det pågår arbete både inom EU och USA för att få till ordentliga förbättringar för att gynna musiker, författare genom en rimligare fördelning, både av rättviseskäl och för att bevara och möjliggöra bred musik och gynna musikens "grundforskning" så att vi även i framtiden kan få fram nya frontalfigurer som påverkar all musik i alla genrer. Jag brukar nämna Jaco Pastorius, John Coltrane, Frank Zappa, Bob Dylan som exempel som haft avgörande inflytande på både musik, instrumenteting, produktion. En farhåga man också vill slå vakt om är att bevara den högre musikutbildningen. De delfinansierades bl a av de "gamla" skivbolagen och de tog tidigt hand om talangerna och såg värdet av nya superförmågor som t ex Jaco Pastorius. De tittade längre fram än bara här och nu. Idag hamnar pengarna hos distributionsbolag. Det är tillgänglighet som är grejen, inte musikens väl och ve.

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag kan ha fel, det är möjligt att de lagt in stöd för att köpa och ladda ner filer,

Nej, Lumin är en nätverksbrygga oavset vilken källa musiken hämtas ifrån. Men för att streama musik från Quboz måste du vara medlem och det ger dig möjlighet att ladda ner musik till din server och sedan streamar jag därifrån på samma sätt som med andra filer, rippade eller nerladdade köpta filer.

Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, Bebop said:

Även radio och TV är en form av streaming men de ersätter musikerna ordentligt.

 

Jag ser inte riktigt meningen i att jämföra radio/tv tid som når ut till x antal lyssnare/tittare på samma sätt som att en person lyssnar på en låt på Spotify.

 

21 minutes ago, Bebop said:

Det är icke-ersättningen till den kreativa massan, dvs musikerna som är boven. Varför skall inte de få rimlig ersättning?

 

Det tycker jag också.

 

21 minutes ago, Bebop said:

Musiken har blivit medlet för att distributörer, hårdvarutillverkare och rättighetsinnehavare skall tjäna sitt leverbröd.

 

Så var det även med cd tillverkning, distribution, försäljning och rättigheter till dessa. De flesta musiker satt även förr i avtal som inte gav dem några större rikedomar. Musiker har alltid varit beroende av andra för att sälja sin musik. Det är ju ingen som tvingar dem att använda dessa tjänster, en del försöker ju klara sig på egen hand.

 

24 minutes ago, Bebop said:

Flera duktiga producenter och välskolade musiker har lagt av eller omskolats. Vi går miste om massor av talanger. Det är det som jag tycker är det värsta och som riskerar att skapa en kulturell fattigdom. 

 

Vet inte om jag håller med, det är enklare än någonsin att göra musik och nå ut med sin musik. Men bara för man gör musik innebär det ju inte att man har rättigheten att kunna leva på sin musik. Jag skulle snarare säga att förr så levde musiker i hopp om att få ett skivkontrakt, att bli upptäckta, att få möjlighet att ge ut sin musik, det var långt ifrån alla som fick den chansen eller möjligheten.

 

Idag ser det annorlunda ut och man kan passera flera av de första stegen på egen hand, men kanske har det blivit sämre för vissa medans det blivit bättre och öppnat nya möjligheter för andra. Så är det ju med det mesta, det är alltid någon som kommer i kläm.

 

Jag inser att vi bara tycker olika i mycket av den här frågan och det är okej. Jag försöker se framåt och hur jag än vänder och vrider på det så ser jag inte musikens totala kollaps och undergång, branschen kanske förändras och kartor ritas om och visst, det är kanske fortfarande lite av en transportsträcka innan det blir bra för alla inblandade om det nu någonsin blir det, musikerna kommer det nog alltid vara synd om dock, de har alltid utnyttjats på ett eller annat sätt.

 

36 minutes ago, Bebop said:

Nej, Lumin är en nätverksbrygga oavset vilken källa musiken hämtas ifrån. Men för att streama musik från Quboz måste du vara medlem och det ger dig möjlighet att ladda ner musik till din server och sedan streamar jag därifrån på samma sätt som med andra filer, rippade eller nerladdade köpta filer.

 

Japp, men det har ju inte så mycket med Lumins Qobuz stöd att göra.

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, AlfaGTV said:

Mig veterligen är Qobuz Download store tillgänglig även för Sverige?

 

Tillgänglig är den och de går att lägga en "produkt" i varukorgen men när de är dags att "checka" ut så kommer man till en inloggningssida där man väljer att registrera nytt konto. Nästa steg är även det tillgängligt för registrering utan protest om land så de kan ju vara så att "store" delen är öppen i alla länder då Qobuz skiljer på streaming, store eller båda delar i ett.

 

1306692953_Namnls.png.e3fba6656c5a1e3c1096e09a5ebd6fbd.png

 

Har du provat att registrera konto enbart för store delen @Bebop ?

 

https://www.qobuz.com/gb-en/album/without-deception-kenny-barron-dave-holland-trio-featuring-johnathan-blake/ssji77d8mm4xa

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Men bara för man gör musik innebär det ju inte att man har rättigheten att kunna leva på sin musik

Nej, den rättigheten har distributörerna tagit över. Om allt varit frid och fröjd hade det ju knappast funnits skäl för musiker, producenter, filmmakare, EU och USA att driva frågan. 

 

Bakom många stora band och musiker finns, eller fanns, också betydande producenter. Det stod skivbolagen för. Spotify tar inte fram ny musik. De bygger heller inga studios. De river och bygger i Sthlms skärgård. 

 

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Jag inser att vi bara tycker olika i mycket av den här frågan och det är okej.

Ja, det har jag inga problem med. Det är också uppenbart att många struntar i musikers villkor och ersättningens betydelsen som incitament för att dra till sig nya förmågor i alla led. 

 

Musik och musiker är det jag brinner för och jag ser inte dem som ett grupp narrar som skall arbeta näst intill gratis. Jag håller de betydligt högre än hårdvarutillverkare som näst intill gränsar på anständighetens nivå med prissättningen. Ännu märkligare är att många är beredda att betala. Så länge vi slipper betala musikerna är det OK. Jag tycker det är märkligt och har en annan syn på kulturens budbärare och vikt för ett samhälle i harmoni.

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Bebop said:

Musik och musiker är det jag brinner för och jag ser inte dem som ett grupp narrar som skall arbeta näst intill gratis. Jag håller de betydligt högre än hårdvarutillverkare som näst intill gränsar på anständighetens nivå med prissättningen. Ännu märkligare är att många är beredda att betala. Så länge vi slipper betala musikerna är det OK. Jag tycker det är märkligt och har en annan syn på kulturens budbärare och vikt för ett samhälle i harmoni.

Jäkla bra skrivet, Bebop! Kan bara hålla med :77:

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Bebop said:

Bakom många stora band och musiker finns, eller fanns, också betydande producenter. Det stod skivbolagen för. Spotify tar inte fram ny musik. De bygger heller inga studios. De river och bygger i Sthlms skärgård. 

 

Nu kanske streamingtjänsternas roll snarare ersätter tillverkning, distribution och försäljning än något annat. Väldigt få sådana bolag som stod för producerande och talangjakt måste jag säga.

 

3 hours ago, Bebop said:

Musik och musiker är det jag brinner för och jag ser inte dem som ett grupp narrar som skall arbeta näst intill gratis. Jag håller de betydligt högre än hårdvarutillverkare som näst intill gränsar på anständighetens nivå med prissättningen. Ännu märkligare är att många är beredda att betala. Så länge vi slipper betala musikerna är det OK. Jag tycker det är märkligt och har en annan syn på kulturens budbärare och vikt för ett samhälle i harmoni.

 

det tror jag vi alla gärna unnar artister, det vore väl det bästa om alla kunde få skäligt betalt för allt de gör. jag försöker bara säga världen är i konstant förändring och man behöver anpassa erbjudanden, vad och hur man säljer, inom alla branscher. musikbranschen försökte länge streta emot utvecklingen, de var inte alls pigga på det och hade väldigt svårt att anpassa sig, de tvingades motvilligt till förändring för deras produkt var inte längre vad konsumenterna efterfrågade. Innan Spotify's intåg så höll olagligt nedladdad musik på att ta över helt, så även om dessa tjänster kanske fortfarande har en bit kvar för att göra alla nöjda, så är det iaf betydligt bättre än dit utvecklingen var på väg av egen nästan ostoppbar kraft. Streamingtjänsterna erbjuder idag en betydligt bättre produkt än olaglig nedladdning och som är mer anpassad till vad den stora massan vill ha.

 

jag har själv varit involverad i branschen inom alternativ musik under ett antal år, det hade varit fantastiskt om jag hade kunnat bli rik på det, men så blev det inte (inte för att jag trodde det heller iofs). Nu kommer jag inte ihåg några siffror riktigt, men på den tiden skrevs de flesta avtalen för "dagens alla kända och eventuella framtida medier", så i början av streamingens intåg så satt en massa artister fast i avtal som var skrivna ur ett ersättningsperspektiv per såld skiva som blev väldigt svårt att tillämpa på streaming, skivbolagen och övriga led tog (som vanligt) hand om de stora pengarna. Anpassningen har varit svår och tagit/tar tid i en extremt konservativ och bakåtsträvande bransch med så många inblandade parter som varit vana att få sin del av kakan.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...