Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop
 Share

Recommended Posts

Nu börjar folk få sina Lumin fjärrkontroller och de flesta verkar väldigt positiva. På länken nedan finns massor med unboxing bilder blandat med reklam bilder om man vill se den ur alla vinklar...

 

http://www.avbuzz.com/audio-video/202011/lumin-infrared-control-package/

 

Själv kan jag tycka att den har lite väl många knappar, speciellt siffrorna (som ännu inte har någon funktion) känns klart överflödiga. Men det spelar kanske inte så stor roll heller.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Nu börjar folk få sina Lumin fjärrkontroller och de flesta verkar väldigt positiva

Framsynt av dem. Många vill ha en fjärrkontroll, framför allt de som scrollar mellan låtar. Jag spelar nästan undantagslöst hela album och vid speciella tillfällen, t ex vid hifimöten eller tester, gör jag en spellista i förväg och spelar den som ett album. Om man använder Lumins volymkontroll har den kanske än större värde men jag går via försteg och dens fjärr. För egen del ser jag inget mervärde av en separat fjärr.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Bebop said:

Framsynt av dem. Många vill ha en fjärrkontroll, framför allt de som scrollar mellan låtar. Jag spelar nästan undantagslöst hela album och vid speciella tillfällen, t ex vid hifimöten eller tester, gör jag en spellista i förväg och spelar den som ett album. Om man vänder Lumins volymkontroll har den kanske än större värde men jag går via försteg och dens fjärr. För egen del ser jag inget mervärde av en separat fjärr.

 

De som efterfrågat en fjärrkontroll är ju framförallt de som kör direkt till slutsteg, just därför tycker jag man kanske borde fokuserat på volymkontroll i första hand.

Link to comment
Share on other sites

Ofta i era trådar @Bebop och @calm så dyker det ju upp diskussioner om SMPS vs. LPS och dess vara eller icke vara, jag följer tråden om Taiko Extreme servern på WBF forumet och såhär skriver Taiko om det, rätt intressant tycker jag.

 

(observera att frekvensskalan är 0-200kHz på SMPS och 0-1kHz på LPS).

 

Switched mode power supplies have a bad rep, often justified, for an example see this spectrum analysis:

 

CaptureSMPS.thumb.jpg.2f88e58689a4e88cdb34fd5c665abd57.jpg

 

What you see here is a typical SMPS brick spectrum, it's main switching frequency is around 40KHz, it covers a wider range from about 35-45KHz which is done deliberately (spread spectrum) to avoid a larger single frequency peak to stay below regulatory standards (the red line). It also appears to have harmonics centred around 80Khz and 120KHz AND one below 20Khz which is something audiophiles would like to avoid like the plague. The audibility of the higher switching frequency spectrum is up to debate, but for arguments sake, let's assume those are undesired as well.

 

The best practice audiophile solution is to replace these with a LPS. So let's look at the spectrum analysis of one of those:

 

CaptureLPS.thumb.jpg.d7628aa0a61233a50a14d70a451097d4.jpg

 

 

Here we see a peak at 50Hz (European mains frequency) followed by harmonics at 100,150.200,250,300,350,400,450,etc, well you get the picture. These are caused by capacitors charging when the rectifiers switch ("phun intended"). Just as another "phun" observation, in magnitude this is a noisier supply then the SMPS example above, its main mode emission is ~30dB higher then that of the SMSP, but the spectrum of the SMPS appears to be more generally disliked.

So as neither of these is ideal we have seen some efforts being made in the hi-fi industry to create better switching power supplies, after all, a LPS is considered an antiquated beast, it typically wastes around 30% of its power output (and often more) by turning it into heat, the BOM (Bill Of Materials) is much higher, and it is in fact not so low noise as you're trained to think it is. A well known effort to get around switching noise is Bruno Putzey's NCore class D amplifier which moves the main switching frequency up much higher to around 500KHz. That is actually a pretty good idea, it would most certainly move switching residuals well away from our beloved 20-20KHz range, however this is an amplifier module, and it is still typically powered by a 50-100KHz SMPS. I believe Jeff Rowland has a linear powered Ncore range (825/925?) but I have never heard these.

So anyway, there are definitely merits in exploring Switch Mode Power Supplies for audiophile applications, the benefits over Linear Power Supplies are obvious, if implemented correctly, it can be much lower noise then a Linear Power Supply for higher current applications, have a much smaller footprint and no massive heatsinking requirements, BUT they should be designed to not have any switching "noise" anywhere near the audio frequency range, or even better yet no measurable residual whatsoever.

 

 

 

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, octavia rs said:

LPS is considered an antiquated beast, it typically wastes around 30% of its power output (and often more) by turning it into heat, the BOM (Bill Of Materials) is much higher, and it is in fact not so low noise as you're trained to think it is

Ja, LPS är en produkt för dåtidens vänner... :grin:

 

Skämt åsido så är detta ett bra exempel på att verkligheten inte är så svart och vit. Är det bra gjort så tycker jag man får vara öppen för nya eller alternativa sanningar. Det sker ju dessutom nyutveckling och nya insikter oavsett bransch. Jag har en mycket god vän som är emot allt som stavas switchmood av ren princip. Han tycker om de schweiziska förstärkarna Soulution som har switchmood. Han menar att de låter jättebra men inte pga att de har switchmood... :monocle:

Link to comment
Share on other sites

Hej, har nyligen skaffat mig en Antipodes S40 server. Så här skriver Antipodes själva om deras hybrid technology som ligger i deras strömförsörjningar. Uppenbarligen är en hybrid bra för de olika teknikerna gör olika nytta beroende var de ska strömförsörja.

 

  • HYBRID SWITCHED LINEAR - Project OLADRA also examined the optimal power supply for each different section of the music server. Antipodes was the first significant music server manufacturer to employ linear power supplies and many others have since followed this lead. It is an easy way to reduce noise interference and results in smoother sound and tone. But it also limits bandwidth because even the fastest linear power supplies are not fast enough for the job. The ideal power supply for a digital circuit would have the low noise of the quietest linear power supplies and the speed of the fastest switched mode power supplies. Some parts of a motherboard circuit sound better with a linear power supply and others sound better with a switched mode power supply. And, of course, it is much more complicated than that as topology and componentry of power supplies, whether switched or linear, vary widely. So we don't subscribe to the view that you just power as much of the music server with linear power supplies as possible. That approach delivers smooth and inoffensive sound, but utterly lacks the life that makes real music exciting. Instead, Antipodes music servers use a total power supply scheme that use elements of linear power supplies and of switched mode power supplies to get closer to the ideal power supply for digital circuits. The interesting outcome of this is not a trade-off to get more musical expression at the expense of perceived noise. In fact, getting this right dramatically reduces perceived noise, increases clarity and preserves the life and emotional expression that is important to all music.
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, magnuskan said:

Så här skriver Antipodes själva om deras hybrid technology

Det finns fler som gör så, t ex Moon som kallar det MOON Hybrid Power (MHP) . Den dagen då jag läser samstämmiga uppgifter om nyttan av en LPS till min Lumin så skall jag överväga ett byte men så är det inte. Inte ens från Lumin. Andra hävdar att Lumin U1 (som har LPS) låter betydligt bättre än U1 Mini med SMPS. Andra hör inga skillnader alls. Så finns det en grupp som säger att om Lumin U1 skall låta bättre än Lumin U1 Mini så skall man köpa Lumins X1 PSU. Lumins kommentar till det är att så kan det vara framför allt om man spelar med USB. Jag står vid sidan om och lyssnar, läser och lär. Till slut gör jag ett ryck (kanske).

 

Jag är nöjd just nu. Det låter fantastisk vilket inte ger mig motivation till att tweaka. Jag har aldrig haft någon drivkraft att "skruva" i mina prylar. Då köper jag hellre något nytt om jag tycker det låter bättre. Om något år gör jag ett nytt race och tar in det senaste som då finns. 

Link to comment
Share on other sites

Det argument som jag har sett rörande skillnaden mellan LPS och SMPS är att det förra inte skulle vara tillräckligt snabbt vad avser stig- och falltid vid spänningsvariationer, utgår jag från att man menar. Frågan är också i vilken mån switching noise kan avgränsas genom skärmning eller jordning? Eller om allt i sådant fall skulle kunna överföras vi DC-kabeln som rent rippel?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, calm said:

Frågan är också i vilken mån switching noise kan avgränsas genom skärmning eller jordning?

En produkt, t ex består ju inte enbart av en strömförsörjning. Den innehåller en nätdel som också skall filtrera bort det som inte är önskvärt. Några säger också att switchade nätdelars problem är inte de produkter de sitter i utan att de skräpar ner i hela nätet och därmed hela anläggningen. Men vad skall jag då ge mig på att sätta in stöten? Vilken är värst skitgri s a s. LPS till TV'n? Mina datorer? Telefonladdare? Laddaren till eltandborsten? NASen? Routern? Switcharna? 

 

Jag tycker det är överdrivna diskussioner och jag köper inte resonemangen som spretar år för många håll och alla kan inte ha rätt. Alla behöver heller inte ha fel. Jag överlämnar detta med varm hand till de som konstruerar prylar så går jag in och köper nytt när jag har läst tillräckligt med positiva rapporter från personer jag har förtroende för och så gör jag mig av med det gamla i originalskick. Sån är jag.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, calm said:

Det argument som jag har sett rörande skillnaden mellan LPS och SMPS är att det förra inte skulle vara tillräckligt snabbt vad avser stig- och falltid vid spänningsvariationer, utgår jag från att man menar.

 

Det beror ju helt och hållet på vilken typ av regulator som används i den linjära. Av de vanliga SMPS som man kan hitta några specar på så har de sällan så bra specar som tex. en LPSU ifrån Paul Hynes men att jämföra en LPSU för 4000kr mot en SMPS för 300kr ter sig rätt meningslöst. 

 

Som med allting så går det garanterat att bygga mycket bra PSU på båda sätten men det kostar pengar och de hittar man troligtvis inte i "off the shelf" lösningar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bara för att man har en SMPS betyder det ju inte att där även är linjära regulatorer inblandade. Jag är ju rätt säker på att tex. Lumin U1 mini har ett antal regulatorer internt som tar ner spänningen till rätt nivå och de har sin egna PSRR som dämpar eventuellt ripple ifrån PSU innan.

 

Jag brukar ta tex. Ed Meitners skapelser där hans digitala produkter alltid använder SMPS. De är dock väldigt annorlunda byggda för att prestera optimalt och hans senaste DV2 är de många som håller som nått av de bästa som finns inom DAC världen.

 

The power supply is the latest optimized version of EMM's proprietary switching power supply. Ed Meitner has always used switching power supplies in his digital components.  He maintains that they are more efficient than linear power supplies and inject less interference on the line that can travel back to other components. Like its predecessors it has power factor correction (PFC), the superior active form of PFC rather than the more common passive form. The power supply is massively over-specified and tightly regulated so it will never be operating near full capacity. It sits in an isolated section on the left edge of the component.

 

The power supply is claimed to be substantially impervious to the imperfections on the input power line. It reaches 95% efficiency, contributing to the cool running of the unit. I can confirm that the unit runs cool, like the XDS1 which I am using in this review as a transport only. To achieve the desired quality, the transformers are custom wound. A high voltage rail is created from the input line, and lower voltages are derived from this high voltage line rather than directly from the input. This isolates the low voltage power feeds from phenomena present on the line. Switching frequencies are synched to the high precision audio clock, since experiments have shown that this approach minimizes jitter (timing inaccuracies). All the low voltage feeds are very tightly regulated to ensure optimal performance in the signal path. A good proportion of the cost and the performance of the DV2 and its sister components can be directly attributed to this remarkable power supply.

 

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Bebop said:

Ja, LPS är en produkt för dåtidens vänner... :grin:

 

Skämt åsido så är detta ett bra exempel på att verkligheten inte är så svart och vit. Är det bra gjort så tycker jag man får vara öppen för nya eller alternativa sanningar. Det sker ju dessutom nyutveckling och nya insikter oavsett bransch. Jag har en mycket god vän som är emot allt som stavas switchmood av ren princip. Han tycker om de schweiziska förstärkarna Soulution som har switchmood. Han menar att de låter jättebra men inte pga att de har switchmood... :monocle:

Jag har haft Soulution 530 förstärkare och jag tycker den är kanonbra, en av de bästa integrerade förstärkare, så det är som vanligt, en välkonstruerad nätdel är bra oberoende av om det är en LPS eller SMPS

tycker Tommy 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-18 at 19:41, Hans-Tommy said:

så det är som vanligt, en välkonstruerad nätdel är bra oberoende av om det är en LPS eller SMPS

Instämmer, men generellt kan man nog säga att vanliga SMPS inte är så trevliga.

 

On 2020-12-17 at 18:52, octavia rs said:

Switched mode power supplies have a bad rep, often justified, for an example see this spectrum analysis:

Det är intressant med mätningar då man kan visa en produkt från sin bästa eller sämsta sida beroende på vad man mäter och hur man presenterar mätningen:grinsmilingeyes:

 

Jag mätte på min väggbula som följer med D-Link DGS105 och en noname LPS i labbet som jag skulle säga representerar en vanlig medioker och justerbar LPS. Ställde in den på exakt samma spänning 5,35 VDC.

 

Jag tycker att tidsdomänen säger mer om rippel och spikar på ett nätaggregat än frekvensdomänen där det kan vara svårt att få en uppfattning.

 

105317134_SMPS_LPS.png.bd86a723843d94f807f6ca7436afe652.png

Kanal 1 (övre) är SMPS

Kanal 2 (undre) är LPS
Notera att de spikar som man ser på LPSen kommer från spikarna som SMPSen genererar, alltså störningar som sprider sig i systemet, i detta fall jordplanet på mitt oscilloskop.

 

Tittar man på frekvensdomänen tycker jag det är svårare att dra några riktiga slutsatser.

 

LPS_200kHz.png.98073c39faaa00e02ab420922c77e746.png

LPS 0-200 kHz.Vissa enskilda frekvenser poppar upp till -90 dB.

Notera att spikarna från SMPSen försvunnit när jag pluggat ur den på denna mätning.

 

SMPS_200kHz.png.0a5e6912c6073f3bee9411f9850919ef.png

SMPS 0-200kHz. Betydligt större bandbredd på dessa störningar som går upp till -80 dB.

 

SMPS_10MHz.png.f3add44187807395f33a76e2d96207d2.png

SMPS 0-10MHz. Högre upp ser det oroligt ut i frekvensspektrat.

Link to comment
Share on other sites

Den tillverkare som sannolikt ägnat mest tid och kraft åt strömförsörjning, i vart fall i den "gamla världen", så är det ASR och Friederich Schäfer. Finns väl ingen som har en så välutvecklad nätdel i en "integrerad" förstärkare med tre nätdelar separerade på två slutstegsdelar och en batteridel för försteget. Men så låter den exceptionellt bra också IMO. Slutsatsen är väl att det är mödan värt att jobba just med denna del!?

https://asraudio.de/files/ASR-Emitter2-Exclusive-Akku-Audiophile-Test-2011-EN.pdf

https://www.stereophile.com/content/listening-188-asr-emitter-ii-exclusive

 

Så oberoende den ena eller den andra tekniken så landar det ändå på vilken kvalitet som levereras i respektive. När det gäller  t.ex EE switchen så kanske inte kostnaden motiverar en mer utvecklad nätdel.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har det hänt som jag har förfäktat och vägrat. Jag har inte ens provat men nu klarade jag inte stå emot längre. Jag måste prova. JAG HAR INLETT EN TESTMÅNAD MED TIDAL MASTER. Jag har aldrig varit emot tekniken som sådan utan för mig handlar det om ersättning till musiker och kompositörer. En liten tröst är att Tidal har musiker i ägarstrukturen och ersätter något bättre än t ex Spotify. En annan anledning är det allt minskade utbudet av ny musik på fasta media eller download som jag gillar (framför allt jazz och blues). Det enda som jag tycker fortfarande rullar på bra är den klassiska musiken. Där är utbudet stort.

 

Tåget går och jag börjar så smått inse att det stannar inte bara för att jag bråkar. Men det är med kluvna känslor. Vad jag gör när testperioden är över får jag se. Det kostar ca en CD per månad (199:-).
 

Mina intryck så här långt:

  • Fantastiskt utbud av ny musik. Jag är dock glad att jag har mina fysiska album för det är mycket av den musik jag har och sätter främst som inte finns med från t ex 50/60-tal. Hur ser det ut om 5-10 år? Vad finns kvar av det som är med idag? Därför ser jag fram emot när Quboz lanseras i Sverige som också erbjuder nerladdning. De lär lanseras i Norden i år (uppgifter de gett per mejl).
  • Jag gillar inte Tidals MQA-satsning. Den känns skum i mina ögon. Bättre och ärligare då med högupplöst pcm som Quboz erbjuder. Det låter dock inte illa. Men jag tycker det är knepigt när ett privat företag lyckas lansera en egen standard som ställer krav på företag att gå ifrån allmänna standarder typ pcm eller dsd. Man bygger en standard inom standarden. Det är ungefär som att ett skivbolag inför ny standard för gravering och inför ny riaa-korrigering.

Just det där med MQA har jag förstått är en grej som retar upp branschen på lite olika håll. Bl a har man bestämmelse som innebär att streamers får endast addera en multiple från 44,1 -> 88,2 respektive 48 -> 96. Om ett album har MQA-kodats till 24/192 så får en streamer endast avkoda en multiple från grundfilen vilket i exemplet innebär 48 -> 96. Anledningen är att man vill dac-tillverkare ha ett starkare argument för att folk skall köpa ny dac med specar som inte en streamer klara.

 

På Audiophilestyle finns följande kommentar om detta:

Steamers are not permitted to do the full MQA unfolding.  A streamer is only permitted, by MQA "rules" to do the first unfold.  The second "unfold" (actually crappy and lossy oversampling using very leaky filters) is only allowed to be done by DAC hardware.  This is all part of MQA's attempt to blackmail hardware makers into paying for the MQA license:  "If you add MQA to your DAC, all your customers will have to purchase new DACs to get the 'advantage' of MQA, so it is worth it to pay us (MQA) the most for the license”.

 

Lumïn bekräftar regelverket.

There are two stages of MQA decoding.  MQA certified transports with digital output (like the U1 MINI you have) will only do the MQA Coredecoding (first unfold).  Case 1 is transmitted in 48kHz.  MQA Core decoding yields 96kHz.  Case 2 is transmitted in 44.1kHz.  MQA Core decoding yields 88.2kHz.  This MQA Core decoding result is the same across U1 MINI, Tidal desktop app, Aurdivana and Roon.  The MQA sample rate you see refers to the original master that went into producing the MQA track, and is a different thing from transmission rate, Core decoded rate, DAC playback rate or render rate.

 

Only with a MQA certified DAC and Lumin analog output products, then the MQA rendering will occur following MQA Core decoding.  MQA Rendering takes into account individual DAC hardware and is optimized for particular hardware.  I worked on MQA integration for different DAC chips from different semiconductor manufacturers, so I do know for a fact that they are different on a numerical basis.  It is because MQA rendering is tailored to individual hardware, the MQA transports cannot do the rendering universally since every DAC is different.

 

I levande livet visar det sig på följande sätt. I det första exemplet är grundfilen 24/44,1 och U1 Min drar upp den till 24/88,2. Man kan också stänga av MQA-kodningen och då blir det en vanlig 16/44.1-fil som man i U1 Mini kan välja uppsampla eller inte. Om MQA tillför något har jag inte testat ännu. Men ändå förstår jag inte varför man ger sig in i detta istället för Native PCM. Jag hörde eller läste någonstans att Roon inte är helt överens med MQA’s vara eller inte.

 

914B3C05-1BBE-4F34-AB56-42D60F3863ED.jpeg

 

767F07C5-B1FB-49D0-A196-6EC019F58977.jpeg
 

I exempel två hade jag fått ut MQA 24/192 med en MQA-dac men eftersom U1 Mini är en streamer (utan dac) så stannar den vid 24/96, alltså en multiple från 24/48.

 

För övrigt är det inga konstigheter. Biblioteken fungerar på Lumins app som egna filer och jag kan spara som favoriter på lite olika sätt som om jag ägde filerna. Om 25 dagar får vi se hur jag gör. Det finns definitivt fördelar med tillgång till Tidal eller Quboz. Det låter utmärkt. Där finns inget att anmärka på.

 

9663BA36-8CAD-4221-B8E4-B8E1A860F091.jpeg
 

6A57797B-15CC-4A90-8D78-A540D282A75E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bebop said:

JAG INLETT EN TESTMÅNAD MED TIDAL MASTER.

Wow vad förvånad jag blir! 2021 är alltså ett år där allt kan hända :) Kul att det låter bra och intressant läsning om MQA! Det hade varit spännande att få höra hur dina öron rangordnar de olika medierna, om det ens är möjligt. Jag kunde höra en stor skillnad på Tidal och min LP spelare men eftersom du har så mycket bättre och jämnare digital och analog anläggning så blir det kanske lika?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, j_bloom said:

Jag kunde höra en stor skillnad på Tidal och min LP spelare men eftersom du har så mycket bättre och jämnare digital och analog anläggning så blir det kanske lika?

Jag förväntar mig inte att Tidal låter annorlunda än t ex en CD pga tekniken och om det gör det så har jag ingen koll på om det är olika mastrar t ex. Känslomässigt så här långt så det ”same -same”. Allt är ju samma som vanligt med den skillnaden att istället från min NAS så kommer strömningen via samma TPC från Tidals NAS. Jag tror inte det påverkar ljudet i någon nämnvärd omfattning.


Jag har haft övningar här hemma med Euphoniapublik och jämfört mellan samma musik på LP och LP och mellan CD och LP. Jag har jämfört en Ben Harper-LP mot samma inspelning på CD (Welcome to the Cruel World”). Vi kunde inte höra någon skillnad. Samma sak mellan en dyr ORG-pressning av Rickie Lee Jones ”Pop Pop” och en ordinär CD av samma album. @calle_jr kunde heller inte upptäcka någon direkt skillnad men han föredrog den som han hörde lite ”knaster” på. :grinsmilingeyes: Ett annat exempel är en del Sonny Rollins-album på Contemporary som låter riktigt illa på de cd-utgåvor jag har från slutet av 80-talet. Men sedan har jag en Impulse!-box med Coltrane som jag tycker låter bättre på CD än LP. Jag har jämfört också mellan två Dexter Gordon-LP av ”A Swingin’ Affair”. Där var skillnaderna större mellan de båda LP-releaserna än mot CD’n som placerade sig i mitten.

 

I min värld handlar det mer om skillnader mellan mastringar och utgåvor än mellan analogt och digital. Med bra releaser låter det bra oavsett teknik om man har gjort bra val och implementering av sina prylar så att det håller i hela kedjan. Vad hjälper det med en bra skivspelare eller dac om inte bra anpassningar har gjorts till helheten? En alltför energirik pickup bör ju inte matchas mot en alltför upplöst riaa eller så är det just den effekt man vill ha. Min ena skivspelare med Ortofon m2 Black blir lite för ettrig i min huvudanläggning men låter helt rätt i min andra anläggning en trappa upp. 
 

Vilka releaser har Tidal och Quboz? Jag vet inte. Låter de illa så skyller jag inte det på tekniken. Jag struntar helt om det är digitalt eller analogt. Jag spelar den musik jag vill höra. De sista 4-5 veckorna har jag enbart spelat vinyl eftersom jag har varit inriktad på 60-talsjazz och säkert 90% av den har jag på vinyl. Nyare jazz från ca 1990-95 och framåt har jag digitalt och då får jag använda den tekniken. Jag spelar musik, inte format. Det är så jag känner.

Link to comment
Share on other sites

 

Spännande.

Men jag tycker det är lite synd om dessa tjänster tar över.

Det ges fortfarande ut mycket mer bra musik än jag nånsin klarar köpa.

I Malmö står folk och fryser utanför skivbutikerna pga covid-restriktioner på maxantal.

 

Jag vet att det är mycket skralare i dina genrer, det allra allra mesta under "nyinkommet jazz" är återutgåvor som du redan har i original.

Men jag misstänker att Miles Davis offspring inte sorterar sig under jazz utan man måste söka i andra genrer.

 

Hur ser biblioteken ut på Tidal tycker du?

 

4 hours ago, Bebop said:

”Skit i det, du är snart 70, låt den yngre generationen ta hand framtiden. Det är kört för oss. Ingen lyssnar ändå...”.

:grin:

Det är ganska många som lyssnar ändå. Inte majoriteten, men många.

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Jag är dock glad att jag har mina fysiska album för det är mycket av den musik jag har och sätter främst som inte finns med från t ex 50/60-tal.

 

Jag har dålig koll på äldre musik men de skulle vara kul att få några förslag som du inte kan hitta på Tidal och se om de finns på Qobuz.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag tycker det är spännande att följa allas resor här på euphonia men extra roligt ska det bli att följa denna utveckling! :)

Jag håller med @calm, nyfikenhet är en dygd och ger signaler om både framtidstro och upptäckarlusta. Gott!

 

 

Håller med :thumbsup: 

 

Det bränns! Steg för steg närmar sig även det segaste motståndet streaming fullt ut... men jag är fortfarande avundsjuk på er som hunnit samla på er stora fina vinylsamlingar. Det har inte jag. Inte heller särskilt mycket CD... så jag är numer (nästan) helt hänvisad till Tidal via Roon med streaminglösning genom gamla Apple-prylar. Inget större lidande, tycket jag. 

 

Nå, @calle_jr :winking::irony::sunglasses:...?

 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

En kommentar om MQA, jag ser inget som helst behov av att införa ett format som inte tillför något förutom licencieringskostnader för både tillverkare och konsumenter. Dessutom håller bolagen som levererar media till Tidal att masskonvertera sina filer till MQA, vilket faktiskt innebär att en lossy kompression appliceras på media. Denna hävdar många hörs tydligt även när detta material spelas utan att koda av MQA-innehållet. Dessutom kommer vi sannolikt sitta i en situation med våra dyrköpta MQA-filer om 10 år när musikindustrin (och i någon mån tillverkare av DACar och streamers) tappat intresset (alltså, mjölkat kossan torr genom att sälja remasters i MQA av samma musik som köparna redan köpt två gånger tidigare. Dels på CD när den versionen kom ut, och sedan remastern som rättade till "perfect sound forever" tio år senare)

Nä, då sitter vi med våra rippar av MQA-CD och HDCD och plattor med PreEmphasis utan rimliga möjligheter att spela upp dessa som det var tänkt.

 

Och jag är väldigt glad att jag tecknade mig för Qobuz när det fortfarande gick utan att dribbla med VPN etc. Har just nu både Tidal och Qobuz men bara för att Tidal försöker "fiska in mig" med erbjudanden om 4 el 5 månader för en 100-ing. Och varje gång jag faktiskt jämför tycker jag att Qobuz material håller högre kvalitet än Tidal och med Qobuz är det så likt mina egna rippar att jag inte noterar nämnvärd skillnad.

Jag är mycket glad att de verkar landa i Sverige officiellt, för det behövs en motpol till MQA tramset hos Tidal... Dessutom tycker jag de är mycket bättre på att marknadsföra en bredare repertoar av genrer och utbud.

Link to comment
Share on other sites

Gärna Qobuz för mig med. Byter gärna. Det viktiga är hög ljudkvalitet!

 

För mig känns högkvalitets streaming (f n Tidal) som en stor räddning. Jag anser mig inte längre ha möjlighet att skaffa en egen stor skivsamling och snart ska man ju som 70+ kanske flytta till senior/äldreboende. Då är det ju lättare att flytta med sig en liten "streamingmottagare", än att asa dit flera ton (?) vinylskivor. Förhoppningsvis dröjer detta ännu ett tag, men det skadar ju inte att kika runt hörnet. Känns väldigt bra och kul att man kan ha stor glädje av en riktigt bra ljudanläggning utan att behöva ha egen media hemma i hyllorna. Jag gillar att man utan att ha stora löpande utgifter (bara 199.-/mån) genom en bra investering i utrustning från början kan ha tillgång till njutbar musik.

 

Det som kan få kosta numera är dock Platina-abonnemang på MalmöLive/MSO. Måtte den j-a covid19-pandemin ta slut så att man kan få lyssna på RIKTIG musik där igen....

 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

  • Bebop changed the title to Från Bebops hifi-horisont

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...